בוקסי בוקס – סטרימר עם שער לאינטרנט, ביקורת

ליאור קורן
19-08-2011 18:30

ה- BOX של BOXEE עם D-Link הוא סטרימר לכל דבר שהחל להמכר בישראל, אבל עם רצון להוות שער לעולם תכני האינטרנט. האם הבוקסי מצליח לארגן ולסדר את האינטרנט עבור הצופים? ביקורת.


בשנים האחרונות, תחום הסטרימרים, גדל, התרחב והיום הוא מציג עשרות של דגמים, רובם ככולם, משמשים עבור ניהול מאגר קבצי המדיה הדיגיטליים בבית, בין אם מדובר בסרטים, תמונות או שירים. יתרה מזאת, בשנתיים האחרונות, החלו יצרני הטלוויזיות (פלזמה או LCD), להטמיע סטרימרים בתוך המסכים הדקים, מה שיוצר איום על אותם מכשירים נפרדים.

במקביל להתפתחות החומרה, הולך ומשתנה האופן בו אנו צורכים את אותם קבצי מדיה וגם פניו של המדיום הטלוויזיוני משתנים, במיוחד בצד של הצופה שרוצה לשלוט בצריכת התכנים, בעוד האינטרנט בתפקידו כמקור לתכנים נעשה גדול וחשוב יותר מיום ליום.


הרוב הגדול של דגמי הסטרימרים, מציע ללקוח יכולות דומות בטיפול בקבצי מדיה ואילו ההבדלים מתמצים בעיקר בממשק שונה וגם עושר התכנים באינטרנט מהם ניתן לגשת מהמכשיר.


בוקסי הישראלית, שהצליחה לעשות רעש לא קטן בעולם כמפתחת תוכנת מדיה סנטר למחשב עשתה צעד נוסף לפני כשנה, אז הושק הבוקסי בוקס שחיבר את אותה תוכנה לסטרימר אותו מייצרת חברת החומרה D-Link. בוקסי אמנם ישראלית בבסיסה, אך המכשיר מיוצר במזרח הרחוק, מופץ בשווקים שונים בעולם ורק עכשיו, מגיע בהשקה רשמית לישראל. בסקירה זאת נבדוק את יכולותיו של המכשיר, מה הוא מציע ללקוח ולא פחות חשוב, נסתכל גם מזוית העיניים של המשתמש הממוצע בכדי לגלות האם כל הקדמה הזאת נגישה בכלל "לעם".


זוית שונה מבחוץ


ובכן, ממבט חיצוני, ה- Boxee Box מצליח לבדל עצמו משאר הסטרימרים בעיצוב של קוביה נוטה על צידה שמתמזגת בצורתה אל תוך המשטח עליו היא עומדת. המכשיר מגיע בגימור שחור מבריק ומהחזית, ניתן לראות פיסה חלק מבסיס הקופסה כשהוא נוטה בזוית מעלה, אותו בסיס הינו בצבע ירוק צהבהב זרחני (מזכיר את אותו טוש מארקר בו נוהגים לסמן טקסטים על נייר), גם צבע הלוגו דומה והוא מאיר בעת הפעלת המכשיר.


Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
בהפעלה ראשונה, עוד לפני תחילת השימוש במכשיר, מתבקש המשתמש לבצע מספר פעולות שקצת מכבידות למען האמת. ראשית, מסך הפתיחה מצהיר על כך שיש גרסת תוכנה חדשה ועל המשתמש לעדכן אותה (ללא אפשרות דילוג על כך), התהליך אורך מספר דקות ובמהלכו גם מתבצע פעמיים אתחול של המכשיר.

לאחר שהסתיים תהליך זה, מתבקש המשתמש להכניס שם משתמש או לפתוח אחד חדש, עם כתובת מייל וסיסמה ורק אז ניתן להשתמש במכשיר, זו עלולה להיות פתיחה מפחידה למדי עבור הלקוח שרק רוצה מכשיר קל ופשוט לשימוש.


שלט המכשיר הינו יחודי בצורתו, הוא דו צדדי, כאשר בצד אחד, ישנם שני לחצנים רגילים בלבד ועוד לחצן רב כיווני (ארבעה חיצים ולחצן אמצע), בצד השני, ישנה מקלדת Qwerty מלאה באותיות אנגליות ולעת עתה, לא נראה שתוצא בזמן הקרוב חריטה עברית. השלט, פועל על טכנולוגיית אלחוט RF ולא IR וזה בהחלט משפר את טווח הפעולה, אפילו דרך קירות הבית.


Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
תפריט עם תיבת הפתעות

תפריט הבית, מציג שישה אייקונים גדולים ומתחת להם, שלוש תמונות מקדימות של תכנים נבחרים שיכולים להגיע מערוצי תוכן שונים בעולם.

שפת התפריט, מגיעה במקור בשפה האנגלית, אך ניתן לשנות אותה לעברית שתהיה מועדפת על משתמשים רבים בישראל. בכדי לשנות שפת תפריט, צריך להכנס לתפריט ההגדרות, אך היכן הוא? לא בטוח שכולם יצליחו לאתר את אייקון גלגל השיניים שמציץ בפינה שמאלית עליונה רק כאשר לוחצים על לחצן התפריטים בשלט הרחוק, אותו אייקון הינו קטן למדי וצמוד לאחד נוסף של כיבוי המכשיר, חבל שכך משום שהוא חשוב מדי.

Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
גם הלחצן בשלט בו השתמשנו בזה הרגע הינו חשוב ביותר – עליו יש ציור של שלוש שורות והוא משמש לצורך העלאת תפריטים או יציאה חזרה מאותו מסך בו שוהים כרגע. כאשר לוחצים עליו, יופיעו קיצורים לפונקציות המכשיר העיקריות וגם לשורת חיפוש חופשי, חיפוש שמשמש עבור איתור תכנים או אתרי אינטרנט בדפדפן המובנה (חיפוש אינטרנטי הינו מבוסס BING של מיקרוסופט).


דפדפן אינטרנט
אכן, זהו אחד הסטרימרים הראשונים שמגיע עם דפדפן אינטרנט מלא, לגלישה חופשית, דורש כמובן חיבור רשת חוטית או אלחוטי (עם WiFi בתקן n פנימי מובנה). ניתן להגיע לכל אתר, בדיוק כפי שעושים זאת דרך מחשב רגיל, הניווט בדפים נעשה בעזרת חיצי השלט (כולל גלילת עמודים) ובחלק מהדפים, אותיות עבריות אינן מוצגות כהלכה, באחרים הן בסדר. במספר מקרים בהם גלשנו לאתר YNET, למשל, קרס הדפדפן באופן פתאומי.


כאמור, מתחת לשורת האייקונים בדף הבית, ישנם תכנים מתחלפים, מצד אחד זה מרגיש קצת כמו קופסת הפתעות בכל פעם שפותחים את המכשיר ורואים תכנים חדשים, מצד שני, זה תופס מקום / שטח רב בדף הבית שאפשר היה לעשות איתו משהו ממוקד ויעיל יותר.


על פי הצהרת יזמי בוקסי, המכשיר מיועד לשמש כנגן מדיה כאשר אינטרנט מהווה עבורו מקור חשוב ואף עיקרי, בהתאם לכך, יש חלוקה בתפריט לסרטים ותוכניות טלוויזיה. בכל אחת מקטגוריות אלו, ניתן לבצע מיון על פי ערוצים, ז'אנרים ועוד.


Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
סדרות וסרטים באינטרנט

הרשימה הנוכחית, כוללת 417 תוכניות וסדרות שונות, כאשר בכל סדרה, ניתן לצפות בכמה פרקים, למשל, חובבי התוכנית סאות' פארק, ימצאו כאן 214 פרקים, הרוב המוחלט של התכנים הוא מחו"ל, כולל סדרות יפניות ואחרות מערוצים כמו Comedy Central, TED וגם אתר הגאדג'טים Engadget, חלק מהתכנים כוללים גם פרסומות. ערוצי התוכן הישראלים הזמינים כרגע הם אלו של HOT ו- YES, בחירה בהם, מכניסה למעשה את המשתמש אל אתרי הוידאו אינטרנט הנוכחיים של YNET ו- WALLA, דרך דפדפן הבוקסי, ויש ללחוץ על המקום המתאים בעמוד בכדי לעבור להצגת וידאו בעמוד מלא.


צפיה באתר הוט YNET דרך בוקסי
בקטגוריית הסרטים, שכוללת נכון לעכשיו 966 פריטים, העיקרון עובד באופן דומה עם שלושה ערוצי תוכן: של HOT הישראלית, MUBI ו- OpenFilm. מדובר על סרטים קצרים או עלילתיים ארוכים (אך מן הסתם, לא רבי מכר מסחריים) כאשר צפיה בערוץ MUBI דורשת גם רישום באתרם.

בארצות הברית, ישנה גישה לאתרי VOD אינטרנטיים רבים, ביהנם NETFLIX ו- HULU, אך אלו חסומים באופן רשמי לצרכן הישראלי בגלל הסכמי זכויות יוצרים על התכנים ורק תעלולי IP למינם יכולים להתגבר על מכשול זה.

Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
באירוע השקת המוצר בארץ, לאחד ממייסדי בוקסי - תום סלע היו הערות על עומס האייקונים שקיים בתפריטי מסכי טלוויזיה חכמים, אך דבר אחד כדאי לו ללמוד להם, למשל, איך לסדר אפליקציות בהתאם לארץ השימוש, כך שבישראל, למשל, ערוצי התוכן המקומיים, יקבלו עדיפות בנראות על פני האחרים מהעולם הרחב שהינם פחות רלוונטיים לצופה המקומי.

אפליקציות - הרבה מחו"ל, מעט מישראל

הבוקסי כולל גם קטגוריית אפליקציות, רובן ככולן מהוות ערוצי תכנים של וידאו המסודרים באופן נוח להצגה על המסך. זו מראה רשימת יישומים אשר מוצגים בשתי שורות (בכל אחת חמישה אייקונים), או לפי רשימה שמית, ניתן לארגן אותם לפי סדר A-Z, מידת פופולאריות או כאלו שנוספו לאחרונה. שיטת תצוגה זו מתאימה לרשימה קטנה, אך כבר עכשיו הרשימה גדולה יחסית ומה יקרה כאשר תגדל עוד ותכלול מאות פריטים בכל קטגוריה?


אפליקציות בוקסי בוקס
בפועל, מקור טלוויזיוני יכול להופיע כערוץ בסדרות או סרטים, או גם כאפליקציה וזוהי למעשה מעטפת גרפית שונה לאותם הדברים (כמו באפליקציית YES שמפנה בפועל לאתר שמופיע בערוץ אחר בבוקסי), מה שעלול ליצור כפילות מסוימת. הסינון ברשימה לא ממש ברור, פעם אחת בחרתי במיון על פי א-ת (מוצג כ- A-Z) והופיעו 78 תכנים, אח"כ בחרתי בהצגת "הפופולאריות ביותר" וגם הופיעו 78 תוכניות...

אפליקציית טושיבה ישראל
אפליקציה עברית אחרת היא זו של ניופאן – טושיבה, צריך לחפש אותה במיוחד ברשימה (שוב, אין קיצור דרך מראש לאפליקציות מקומיות למשל וחבל, אלא אם תגדירו זאת בתפריט מועדפים).
האפליקציה, מציגה תמונה של מסך טלוויזיה במרכז ושני טורים סרטים בצדדים, בינם כותרים מלאים של סרטים כמו "זוהי סדום", "חלומו של דולפין", "המכונאי" ועוד, לחיצה על אחד מהם מתחילה את ההקרנה על אותה תמונת מסך טלוויזיה. יש תרגום עברית מובנה, ניתן לעבור לתצוגת מסך מלא במספר יחסי תצוגה.

הרוב הגדול של קטעי הוידאו שמגיעים דרך האינטרנט מוצג עדיין באיכות רגילה (SD) ולא HD, מה שאינו נראה מחמיא במסך LCD או פלזמה גדול, אבל זו כבר מגבלה שאינה קשורה לבוקסי עצמו אלא ענין גלובלי.

צפה בהמשך

רשימת "צפה בהמשך" היא ישום חביב בבוקסי, אליה, ניתן להוסיף סרטים או תוכניות בהם רוצים לצפות אח"כ, במקום הזה יופיעו גם פרקים חדשים של סדרות אותן סימנתם ברשימת המועדפים. מה שנקרא "מאגר המשאלות".

ניגון קבצי מדיה


במקרה ושכחתם, זהו מזרים מדיה לכל דבר: ניתן לחבר אליו מספר מקורות תוכן, כמו דיסק קשיח חיצוני לכניסת ה- USB במכשיר או מקורות ברשת הביתית. אבל, בכדי שהסרטים בדיסק יופיעו בתפריט "סרטים" בבוקסי יש לבצע קודם כמה פעולות מקדימות.


תפריט "קבצים"
Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורתבכניסה ראשונה אליו, רואים את הקטגוריות "תמונות", "מוסיקה", "סרטים", אולם תוכן הדיסק שחיברתם אינו משויך אליהן עדיין אלא מופיע בהמשך התפריט למטה. אם תרצו שתוכנו יופיע גם בתפריט הנ"ל, לחיצה על לחצן האמצע בשלט, מעלה תפריט הגדרות יש להוסיף את שם הדיסק לתפריט מקורות, לסמן תיקיות נבחרות עם סיווג תכנים וסוג הסריקה, חייבים לציין לפחות סוג מדיה אחד ואי אפשר לשלב כמה.
קבצי בלוריי

הסרט מתנגן ללא הצורך בכניסה לתיקיית הוידאו ומציאת הקובץ המתאים מתוך כמה עשרות לפעמים. הבוקסי זיהה את כל סוגי הפסקולים, המופע בווגאס של סלין דיון נוגן עם אודיו תקין אבל עם קיטועים בוידאו. ומה קורה עם סרט הבלוריי מורכב מכל מיני קטעים קצרים יותר, כמו אוסף ה- DTS MA? לך תמצא כיצד מדלגים כאן לוידאו הבא עם השלט הזה... אם כי במקרה הזה, ניתן לבחור בתפריט באופציית "דפדוף" שמציגה את רשימת הקטעים כולה.


Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
בזמן הצפיה, לחיצה על חץ ימין בשלט, תביא לדילוג קדימה של 10 שניות ולחיצה ארוכה יותר תריץ את סמן הזמן בקצב מהיר למדי לנקודה המבוקשת בסרט. בחירה על הלחצן האמצעי בשלט תעלה תפריט הגדרות וידאו, אודיו וגם כתוביות אותן ניתן להוריד משירות אינטרנטי (קיים עבור חלק מהסרטים). השלט מתגלה כמעט "טריקי" להפעלה בזמן ניגון מדיה ואחד עם יותר לחצני קיצור ישירים יכל לבוא לעזר.


כתוביותבאופן כללי, מגלה בוקסי בוקס יכולת טובה מאוד של ניגון קבצי וידאו בפורמטים שונים כמו AVCHD של מצלמות וידאו HD, קבצי MP4 או MKV שונים ו- DVD, באם המכשיר מזהה בהצלחה את הסרט בזמן הסריקה, הוא יצרף אליו מידע נוסף וגם תמונה מקדימה מתאימה. אם בוצע התאמה לא נכונה, יש אפשרות להקליד את שם התוכן הנכון והמערכת תאתר בעקבות זה את המידע המתאים. פשוט ועובד.

לאחר הסריקה, יווצר תפריט גרפי של עטיפות הסרטים, מה שמכונה בדרך כלל JUKEBOX, שזו דרך יפה וידידותית יותר להציג את המאגר הביתי, כאמור, זה מתנהל כאן באופן קל ופשוט, מבלי הצורך בהתקנת תוכנות או עבודה סיזיפית.

חוץ מוידאו, אפשר להאזין לקבצי מוזיקה ולהציג תמונות כמצגת דינמית, כולל מוזיקת רקע אותה ניתן לבחור מתיקיה מבוקשת.

חברים

הבוקסי בוקס, כולל אלמנט חברתי של חברים ושיתוף ברשתות חברתיות, ניתן לסמן סרט או תוכנית בהם צופים כך שהחברים ברשתות כמו פייסבור או בטוויטר יראו את מה שאתה אוהב. ניתן לראות גם במה החברים שלך צופים.

Boxee Box - בוקסי בוקס - סטרימר אינטרנטי, ביקורת
סיכום


ה- BOX של BOXEE מהווה מכשיר מוצלח ומתוחכם, אך זאת לאחר שמבינים באופן מלא את אופן פעולת הממשק, ועבור משתמשים רבים, יתגלה צורך בלעבור את המשוכה הראשונה.


יש בסטרימר זה כלים רבים, כמו תפריט הגדרות מפורט מאוד שמאפשר למשתמשים מתקדמים ביצוע התאמה מושלמת לצרכיהם, אך מצד שני, על עדכוני תוכנה, אין שליטה וההורדה תתבצע תמיד מבלי שלמשתמש יש שליטה על כך.


הכיוון של בוקסי ללכת על האינטרנט כמקור תוכן עיקרי הוא נכון ואני מאמין שזה יהפוך בשנים הקרובות לערוץ תכנים עיקרי, אך הדרך לארגן אותו היא עוד ארוכה והצרכן הישראלי צריך להמתין עדיין עד שמאגר התכנים יהיה בגודל מספק. נכון להיום, יש עושר של תכנים אינטרנטיים, אבל רובם קורצים יותר למשתמש האמריקאי או האירופאי, למשתמשים הישראלים, יש צורך ברלוונטיות מקומית עם עדיפות לאתרים דוברי העברית.


ציון:


מחיר: 1,200 ₪ (או 900 ₪ למחזיקי מסך טושיבה).
אחריות: רשת באג
ניתן כמתנה במבצע לרוכשי מסכי טושיבה LED.

בעד: תמיכה בפורמטי קבצים רבים, שלט עם מקלדת, דפדפן אינטרנט פנימי, גישה לתכני וידאו של אתרי חברות הכבלים והלווין, עיצוב מכשיר, WiFi פנימי.

נגד: ממשק דורש למידה והסתגלות, אין אותיות עבריות על מקלדת השלט, צורך ביותר תכני אינטרנט ישראליים לצופים בארץ.

מעבר לתגובות בפורום