מגבר משולב מיוזיקל פידליטי M6-500i – השור הזועם

נמר לוי
12-08-2011 06:22

להגביר, להגביר, להגביר, זהו המוטו של המגבר המשולב של מוזיקל פידליטי, עם 500 וואט לכל צד ותצורת Dual Mono. נמר בוחן אותו עם מגוון של סגנונות מוזיקליים ומנסה לאתגרו, לשווא. ביקורת.

המותג האנגלי מוכר ע"י כל חובב אודיו שאני מכיר וגם מוערך. יצרנית זו הצליחה למתג את עצמה היטב כמוצר יוקרה איכותי ביותר בגזרת המחיר הגבוה אך גם כיצרנית של מוצרים עבור אודיופילים מתחילים בגזרת המחיר הנמוך, לא הרבה יצרניות הצליחו לייצר לעצמן מנעד מחירים ומוצרים כזה.

לאחר שבחנו בעבר מספר מוצרים בגזרת הכניסה, נדליק הפעם אור על אחד מהמוצרים היקרים של החברה:  מגבר משולב.

M6 500i

היום, אסקור מגבר משולב מסדרת M6 של Musical Fidelity עם נתונים של גיבור ומראה של טנק.
שם הדגם הוא m6-500i מה שמסגיר מיד נתון אחד מבהיל למדי: 500 וואטים ב-8 אוהם ארוזים בתוך קופסא מרהיבה ביותר כמקובל עם יצרנית זו שבהחלט יודעת לעצב מוצרים במראה מרשים מאוד אך לא כזה שצועק מידי.

המגבר בנוי בתצורת DUAL MONO מה שאומר שמדובר בעצם בשני מגברים בתוך מארז אחד. מגבר אחד אחראי על הגברת הרמקול הימני והשני על הרמקול השמאלי. השיטה הזו  מוכרת מאוד וניתן למצוא אותה במגברים איכותיים נוספים והיא אמורה להבטיח הפרדה מוחלטת של הצדדים ומניעה של זליגה בניהם שפוגעת בבמה, ברזולוציה ובכלל באיזון של הצליל. עוד ברמה הטכנית המגבר מציג נתון יחס אות לרעש של 100db  שזה בהחלט מרשים למדי, אחוזי עיוות של 0.01, דמפינג פקטור מספק של 250 והיענות לתדר שנעה בין 10 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-20 קילוהרץ בתחום הגבוה. את כל הנתונים הללו שמו על המשקל, יחד עם המארז והגיעו ל-30 קילו בריאים שנראים מליון דולר.


Musical Fidelity M6 500i - מגבר משולב, ביקורת
מראה
נתחיל מזה שמדובר במגבר משולב מרשים מאוד ביופיו. יש במה להתגאות ויש מה להציג לחבר'ה. אם כי לא ממש צריך להציג אותו, הוא כבר ימשוך אליו תשומת לב בסלון. מדובר במגבר גדול, גבוה עמוק, וכבד מאוד. בחלקו הקדמי ניתן למצוא את בורר העוצמה במרכז המגבר ומעליו צג אשר מציג את עוצמת הקול בספרות דיגיטליות. מתחת לבורר העוצמה ניתן לראות שבעה לחצנים כאשר הימני הוא כפתור ההדלקה והכיבוי, והשאר משמשים לבחירה של הכניסות השונות בניהם לחצן הממתג ישירות לכניסת ה-xlr. בחלקו האחורי ניתן לראות את יציאות הרמקולים העשויים היטב ומרגישים מאסיביים והם מאפשרים חיבור של שני זוגות רמקולים. יש כניסות שונות בתצורת RCA וכניסה אחת מאוזנת בתצורת XLR כמובן.

מבחן האזנה

כל הנתונים הללו והלוק הקרבי לא משאירים לי ברירה ואני מתחיל מיד עם הגזרה הקשה. venetian snares hospitality פותח את הביקורת. הוא אמור להיות האתגר הראשון מתוך כמה אתגרים שיגיעו בהמשך. ממגבר כזה, עם נתונים כאלה, אני מצפה ממנו להניע את venetian snares hospitalityהרמקולים שלי בזילזול מוחלט ואם אזהה כאן פחד מצידו אז אתאכזב מאוד. וכבר אני מזהה משהו אחד. משהו שגורם לי להתאכזב מהעובדה שלא התאכזבתי. דווקא מאוד רציתי לראות מגבר עם נתונים מרשימים נופל שדוד בעוצמה גבוהה על מוסיקה אלקטרונית קשה שכזו. זה יכול היה להיות מאוד מעניין בשביל הסקירה. אז על פי הנתונים והאכזבה מזה שלא התאכזבתי (סיבכתי אתכם?) החלק הזה של הסקירה די משעמם. ה-M6 מתגלה כחזק ודינמי בטירוף. הוא משפריץ הכל החוצה, בלי רחמים, ללא עכבות ובלי לחוש שיש בכלל רמקולים בצד השני. ממש לא מתחשב בכלום. יחד עם זאת, הוא מאוד "אלים" באופיו. מאוד תוקפני ומיידי אך כל זה מגיע באיזון טונאלי מאוד מפתיע. ברוב המקרים, מגברים טרנזיסטורים מאוד חזקים, שולטים ברמקולים בקלות אך לא מצליחים לעשות זאת באופן כזה שהצליל לא יהיה חריף. במקרה הזה הצליל מאוד מאוזן. בס מיד והיי בעוצמה דומה, במהירות ואנרגיה דומה וכאמור, עם שליטה אבסולוטית.

אני לא מתפעל ממנו רק במוזיקה אלקטרונית קשה. גם מוסיקת מועדונים הוא דוחף כמו שצריך. עם כוח, אנרגיה טובה, מהירות ודינמיות מרשימים, בס מוגדר חזק ועמוק וכמובן לא מעט שליטה. גם כאן, כמו בקטע הקודם, הוא לא מציג חריפות או בהירות בצליל. מאוד מאוזן ומאוד "נכון" ברמת האיזון הטונאלי.

Musical Fidelity M6 500i - מגבר משולב, ביקורת
במוסיקת רוק הוא גם "משחק אותה". dream theater scenes from a memory נשמע כאילו אני מול במה ענקית בפארק עמוס באנשים. הוא מצליח להעביר גיטרה חשמלית עם משמעות, עם משקל, עם דיסטורשיין כמו שדיסטורשיין צריך להישמע. המתופף מכה בתופים ללא רחם dream theater scenes from a memoryוהמגבר מגיב לו בחיוך רחב כאילו צועק לו באמוק "תן לי את זה, תן לי" והתוצאה מרשימה ברמה כזו שאפילו כאשר שירה נכנסת לתמונה היא לא נעלמת מבעד ללהקה העצבנית שמלווה אותו. המגבר נישאר דינמי, מאוזן, כוחני, עם הפרדת כלים מרשימה ובמה ענקית.

הערה על עוצמה וניקיון: זו אחת הפעמים הבודדות שאני שומע מוצר שמזכיר לי מגברי PA כוחניים מבלי להכניס את ה"ליכלוך" שלהם. היתרון של המגבר הזה הוא גם החסרון שלו. הוא מנגן רוק ואלקטרוני בכוח בשליטה ודינמיות יוצאת דופן.

לעומת זאת, במוסיקה קלאסית אינני כבר בטוח אם התוצאה לרוחי ב-. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra נשמע אומנם מאוד דינמי, עם הפרדה מעולה, שליטה מדהימה אך הבעיה החלה כאשר התחלנו להתמקד בכלים בודדים. את חלקם הוא הציג נהדר. כלי הקשת נשמעו טוב אך לא טוב מאוד. ההפרדה בין כלי הקשת מעולה, ברור שמדובר בכינורות ולא באורגן אך הוא לא ממש הצליח להציג פרטים שיחשפו את גודל הכינור, העץ שלו, החיכוך שבין הקשת למיתר. כלומר, הוא הצליח אך לא בבירור מוחלט והיה צריך ריכוז על מנת לגלות את הפרטים הללו. אז מה בעצם מבלבל אותי וגורם לי להיות רק "לא בטוח" שאני אוהב את התוצאה. ובכן, כלי הנשיפה הם המרשימים כאן: המגבר מציג טרומפון מדהים, טובה מלאה ומוגדרת וחצוצרות שנשמעות מאוד "נכון".

Musical Fidelity M6 500i - מגבר משולב, ביקורת
סימפוניה רביעית
על מנת שאוכל לאשר סופית את החסרון הזה בחרתי להאזין במיקוד רב לסימפוניה הרביעית של בראהמס ועוד כמה יצירות כאשר הדגש שם הוא על כלי הקשת כמובן. גם כאן, כמו קודם, כלי הקשת אינם נשמעים "נכון". חסרים לי כמה גוונים בצליל שלהם שמאפיינים כינור, צ'לו, ויולה וקונטרבס. כלומר, הפרופורציות בניהם לא נשמעות היטב. הויולות והכינורות נשמעים דומים מידי, כמעט ולא ניתן לחוש את ההבדלים בניהם.


מעט התאכזבתי לגלות את החסרון הזה במוסיקה קלאסית. הרי מדובר במגבר לא זול ומאוד מושקע שאמור להעביר את הבדלים מהסוג הזה בקלות. על מנת לאשר לחלוטין את התחושה שלי השתמשתי בהמון יצירות קלאסיות בהדפסות שונות והתחושה הזו חסרה על עצמה באופן קבוע כאשר פעם היא מודגשת יותר ופעם פחות אבל תמיד קיימת.

יחד עם זאת, כלי הנשיפה נשמעו כל כך טוב ונכון שהצלחתי להתבלבל ביני לבין עצמי אם אני יכול "לוותר" ולא להתייחס לחסרון הזה או שכן לתת עליו את דעתי. החלטתי שכן משום שזה עדיין מאוד חשוב ודי הפריע לי. במחיר הזה ומהיצרנית הזו אני מצפה להרבה יותר תשומת לב בכל הנוגע לפרזנטציה במוסיקה קלאסית.

Musical Fidelity M6 500i - מגבר משולב, ביקורת
נקודות ציון

העמדה ושיכוך
לא חשתי הבדלים ניכרים בין העמדה על הרצפה לבין העמדה על מעמד יעודי איכותי. ההבדלים היו ברמת ה"קצת יותר טוב" ולא יותר טוב! הכוונה היא שיש טיפה יותר אווריריות בצליל ויותר פרטים אולי. המגבר הזה אינו ממש משקף את ההבדלים בין מעמדים ואביזרי שיכוך שונים.

חום
מתחמם כמו כל מגבר טרנזיסטורי A/B נפוץ. לא יותר מידי אך לא קר. הוא יעדיף אוויר ויעדיף מרחב שכן לא יתחמם ייתר על המידה, אך הוא רחוק ממגברים שמתחממים מאוד. כלומר, מידת החום נורמלית לחלוטין.

התאמה לרמקולים
חברו לו מה שאתם רוצים והוא יסתדר איתם מבחינת שליטה ודחיפה בכלל. האופי שלו הוא די נטרלי עם נטיה ממש קלילה לבהירות בתחום המיד הגבוה ולכן אני הייתי משדך לו רמקולים מהמשפחה החמימה יותר או הנטרלית שנוטה לחמימות. כמובן שכל אחד על פי טעמו ודעתו יתאים את הרמקול עבור המגבר הזה.

סיכום

למגבר הכבד של מיוזיקל פידליטי, יש כמה פלוסים וגם מינוס אחד. הוא חזק וגיבור ובנוי לתלפיות, אך ההערות לשלילה מתייחסות לרמת ההפרדה במוזיקה קלאסית למשל. מצאתי שהוא מנגן אלקטרוני ורוק בצורה שקשה מאוד להתחרות בה ומציד במה טובה מאוד בגזרה הזו. הוא מצליח לנגן פסנתר מרשים וכלי נשיפה עוד יותר, הוא נכשל קלות בהצגת כלי קשת כאשר אינו מצליח לחשוף פרטים מסויימים שמתגלים רק כאשר מתרכזים ממש בצליל. ביחס למחירו הלא ממש צנוע הוא נותן תמורה מעולה למי שמחפש להגביר רמקול קשה להנעה או למי שמאזין למוסיקה תובענית וקשה עם רמקול שדורש כוח אך הוא פחות יתאים לחובב המוסיקה הקלאסית שמחפש טבעיות ונטרליות בצליל. לא, זה לא שהוא לא נטרלי כלל ולא שהוא חלילה כלל לא טבעי, הוא פשוט לא מספיק טבעי ביחס למחירו. לכן, כדאי להאזין לו רק בשביל להבין שמה שהוא עושה טוב הוא עושה כל כך טוב ומשאיר הרבה מתחרים מאחור.

מיוזיקל פידליטי M6500i
מחיר:
35,900 ש"ח
אחריות ושירות: טופ אודיו

תודה לחנות פיוז סטריאו על השאלת המוצר לביקורת.

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים:
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום