אומגה אודיו OLP-501 – רמקולים רצפתיים מישראל

נמר לוי
04-08-2011 06:06

הפעם, נדליק אור על זוג רמקולים ישראליים, מתוצרת חברת אומגה אודיו, אשר מגיעים בגימור איכותי ובמחיר מעניין, עם צליל מהנה ודינמי, נמר לוי בודק. ביקורת.

ישראל, שנת 1978 ואומגה אודיו נושמת את נשימותיה הראשונות כיצרנית אודיו ישראלית. אני יכול להגיד, כי ממבט מאוד אישי, נראה שהיצרנית הזו מהווה חצי סוד עבור השוק הישראלי. אומגה אודיו היא אחת החלוצות בכל הנוגע לרמקולים שקועים ואף יצרה כאלו עוד בתחילת שנות ה-90 כאשר תחום זה היה רק בראשיתו בעולם.
החברה, התרכזה בעיקר בשוק העולמי, אך לטענת מר לוי מרדכי (הבעלים) אומגה אודיו תמיד ראתה את השוק המקומי כשוק חשוב מאוד ולכן השקיעה גם כאן לא מעט משאבים, חלק מהמוצרים אף משווקים לשוק הישראלי בלבד. יחד עם זאת, משום מה, אומגה אודיו מעולם לא נחשפה בכתבות רישמיות בישראל. היום, בפעם הראשונה מאז נולדה אומגה אודיו הישראלית, אנו מדליקים אור על אחד ממוצריה.

יצרנית זו, מחזיקה שלל מוצרים ובניהם רמקולים שקועי קיר בשיטה יחודית, רמקולים מוניטורים מעוצבים תלויים לצידי המסך, כמו גם רמקולים לסטריאו שנועדו עבור האזנה למוסיקה. המוטו של אומגה אודיו הינו לייצר את המוצר הטוב ביותר במחיר הזול ביותר. זו הצהרה מאוד מחייבת במיוחד כאשר דגם הדגל שלהם, ה- Enigma 611 עולה פחות מ-20,000 ש"ח והוא בהחלט רמקול לא יקר כלל ביחס לאיכות הבניה, הגודל ואיכות הצליל המרשימה שבוקעת ממנו (טיזינג לבאות).

איכות בניה ומראה

אומגה אודיו OLP-501 – רמקולים רצפתיים מישראלהדגם הנבחן, הינו רמקול ריצפתי נמוך קומה, במראה שמזכיר רמקולים אודיופילים טובים של שנות ה-80 או ה- 90. אפשר לומר כי המראה שלו מיושן בלי הגריל ועדכני למדי עם הגריל. המבנה הקובייתי המאוד אנגלי ומאופק וטקסטורת הפורניר הכל כך זורמת שנראית ממש כאילו סיתתו אותה מגזע עץ עושה כיף בעיניים. חברים, רמת גימור התיבה הוא פשוט מעורר יראה. אני עומד מול הרמקול, מסתכל על הטקסטורה הזורמת, ללא שברי תמונה, כאילו ציירו את העץ על הרמקול בדיוק שוויצרי, מושלם ואני מוחא כפיים בחוזקה. כמה פשוט נראה הרמקול הזה, כמה אותנטי וכמה יפה. העיצוב הזה, הפשוט והמאופק, תמיד מחמם את ליבי.

יחידות
אני מסיר את הגריל השחור ולנגד עיני יחידת הבס שהיא אותה יחידה ותיקה ומוצלחת של מוראל בקוטר 9 אינטש שנקראת Swanspeaker d8.8, דגם זה הינו בין הרמקולים הבודדים בעולם שחולקים את היחידה הזו כיום. מעליה יחידת מיד בתצורת dome הידועה של אומגה אודיו שנקראת odm-56 ומעליה יחידת הטוויטר וגם היא מבית אומגה אודיו ושמה odt – 30. בחלקו האחורי העליון ניתן למצוא את הפורט ובחלקו התחתון טרמינלים איכותיים מוזהבים.

הרמקול יושב על עוקצים (ספייקים) אשר בקצותיהם כדור שמציל כל פרקט מחור מזוויע שיגרום לבעל לריב קשות עם אישתו והוא בצבע זהוב מבריק. אין ספק שהכדור הזה בקצה הספייק הוא רעיון שכל חברה צריכה לאמץ. גם עלי זה יקל מאוד בסקירות.

ברמה הטכנית, כפי שזה ברור משלושת היחידות בכל רמקול, מדובר על רמקול בקונפיגורציית 3Way שמספר על היענות לתדר שנעה בין 38 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-22 קילוהרץ בתחום הגבוה. הנתונים מספרים גם על רגישות של 90 דציבל, עכבה של 8 אוהם ו- (אם זה מעניין מישהו) 150 וואט RMS. כל זה בתוך תיבה בגובה 85 ס"מ, 26 ס"מ רוחב ועומק של 30 ס"מ.

מבחן האזנה

אני פותח את הסקירה עם מוסיקה ווקאלית. בחרתי ב-peter schreier - das schönste שמהווה עבורי רפרנס מדהים בכל הנוגע לקול אדם. הוא לא רק זמר טוב הוא גם מוקלט נהדר. דרך הרמקול הזה ניתן לגלות המון. ראשית הוא מאוד מפורט, מאוד מאוזן ומאוד "נכון". אני חש כי הכלים מאוד פרופורציונלים ביחס לזמר, הבמה מאוד ברורה ומוגדרת והצליל הכללי רגוע וטבעי, לא חם ולא קר, מאוד נטרלי עם נטיה קלילה ביותר לחמימות שמתבטא במיד שמן ועשיר מאוד.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraממשיך בגזרה הקלאסית ומניח על הפטיפון את הרפרנס שלי במוסיקה קלאסית הלא הוא Britten - Young Persons Guide to the Orchestra שמשמש אותי תקופה ארוכה כרפרנס מושלם לבדיקת רמקולים ומוצרים בכלל בזכות העובדה שהיצירה הזו מדגישה באופן ברור מאוד כלים מאוד ספציפים בנגינה סולו שמאפשרת להתמקד היטב בביצועים של הרמקול בכלי נגינה שונים. כאן אני מרגיש שהרמקול הזה פשוט מנגן קלאסי כמו נוצר עבור היצירה הזו. נתחיל בכך שקטע הפתיחה של היצירה שהוא בעצם קטע הנושא אשר חושף מיד את התזמורת הסמפונית במלואה. הרמקול הזה מצליח לחשוף אותה בקלות, בהפרדה מרשימה בהחלט ובדינמיות שקשה למצוא ברמקולים בטווח המחיר הזה אם בכלל.

אני ממשיך עם קטעי מוזיקת רוק - Dream Theater וכעת מבין בדיוק מה יחידת 9 אינטש דינמית מאוד יודעת לעשות. אכן, כשהיא טובה אז היא טובה, אין מה לעשות. כאשר יש יחידה גדולה, חזקה ומהירה זה בהחלט מרשים מאוד. מה שמפתיע הוא האיזון של הרמקול הזה. למרות שמדובר ברמקול זול, הוא מאוזן באופן מפתיע. התיבה כמעט ולא מתערבת בצליל, היחידות מנגנות ביחד בהרמוניה ניפלאה ויחד עם זאת הוא חזק וכוחני, אינו מודאג כאשר משדרים אליו הרכב רוק אלים שכזה, הוא מצליח להעביר שירה בצורה יוצאת דופן ויחד עם זאת לשמור על שאר הכלים בקדמת הבמה מבלי להעלים אף אחד. הרזולוציה בתחום המיד מרשימה מאוד. המיד מלא, חזק וההפרדה בין הכלים מדהימה. מאידך, יחידת הטוויטר סובלת מעט מחוסר פרטים, עם טיפה מתכתיות אבל עדיין צריך להכיר את היצירה היטב על מנת לזהות זאת. בסך הכל, מי ששומע רוק ואוהב עוצמה, הרמקול הזה הוא בהחלט מועמד אדיר ביחס למחירו.

הערה: יש משהו מאוד מיוחד ברמקול הזה. המבנה הפשוט והאלגנטי, היחידות המעולות. האיזון הטונאלי המרשים, תיבה חזקה שאינה מתערבת כמעט בכל יחד עם דינמיות יוצאת דופן זה מחזה נדיר בטווח המחיר הזה.
 
אומגה אודיו OLP-501 – רמקולים רצפתיים מישראל
ממשיך עם מוסיקת ג'אז, ה- OLP501 מצליח להציג פסנתר עמוק, עם תיבה גדולה, ממוקם היטב ונשמע נהדר. נכון, יש טיפה תיבול וצבע אך כשהם אינם צובעים מידי זה בהחלט מרשים. מה שממש הפתיע אותי זו העובדה שהרמקול הזה אינו חם באופיו ואינו בהיר או אנליטי אך עדיין מתבל את הכלים בצורה מאוד שונה ומיוחדת. הקונטרבס נשמע מצויין. לא נרשמה מריחה או רזולוציה לוקה בחסר. להיפך, הרמקול הדוק, מדויק ומאוד מוגדר בתחום התחתון. התחום הגבוה מפספס במעט בכל הנוגע להפרדה אך אני משער שעל פי מחירו המגבר שישודך אליו יפספס מספיק בשביל שזה לא מה שיטריד אתכם. בסך הכל, יחסית לרמקול במחיר הזה ובגודל הזה, מדובר בתוצאה יוצאת מגדר הרגיל!

Venetian snaresחוזרים לכסח עם אלקטרוני. כמובן שבחרתי ב- "Venetian snares" וכאן אני מקבל את הרמקול במלוא הדרו. כוח משולב עם יכולת לנגן בעוצמה גבוהה מבלי להתעוות ומבלי להרדים את הבס זה כבר מצויין. חסרה לי קצת מהירות בתחום הגבוה אבל אני מעביר את זה בזכות המיד והבס המקסימים שהרמקול הזה מייצר. היתרון הוא שהרמקול הזה מאוזן מספיק בשביל שלא יגלה חריפות כלל. במוסיקה אלקטרונית מהסוג הזה, כמו במוסיקת רוק, חריפות זה אסון. במקרה הזה התחום הגבוה, למרות שהוא אינו מושלם, פשוט אינו מציק כלל ואפילו מרשים מאוד באיזון שלו. המיד מלא ואנרגטי, הבס בועט במהירות מספקת בהחלט והרזולוציה טובה מאוד. בגדול, יוצא שהרמקול הזה מרגיש בבית במוסיקה אלקטרונית. הוא מציג כוח, עמידה בעוצמות גבוהות ועיוות מאוד נמוך. ממש נהנתי מהתוצאה!

נקודות ציון

התאמה למגברים
קל מאוד להנעה. מגבר של 30 וואט מניע אותו בקלות. גם מנורות, גם טרנזיסטור. הרמקול יסתדר מצויין עם אלקטרוניקה נטרלית או נטרלית נוטה לחמה אך לא ממש יהנה מאלקטרוניקה בהירה ובטח שלא אנליטית.

התאמה לחללים
הרמקול הזה, למרות שהוא אינו גדול מי יודע כמה, מתאים לסלון ממוצע עד גדול. חדרי שינה לא יתאימו לו כלל ואף הוא ישמע "לחוץ" בחללים קטנים. הרמקול הזה, עם יחידת ה-9 אינטש העמוקה והעוצמתית, אוהב סלונים.

התאמה למוסיקה
ביחס למחירו הזעום, הרמקול הזה יעשה את מה שתדרשו ממנו באיכות צליל שהיא מעבר למצופה. 

אומגה אודיו OLP-501 – רמקולים רצפתיים מישראל
סיכום ישראלי

חברים. תוצרת הארץ בתחום זה מהווה כבוד גדול. מדוע? מפני שאני מגלה לאט לאט עם השנים כי הישראלים יודעים לבנות אומגה אודיו OLP-501 – רמקולים רצפתיים מישראלמוצרי אודיו ברמה גבוהה מאוד ובמחירים שפויים בהחלט. כך גם הוא המוצר הזה, נשמע מעולה ביחס למחירו והייתי אומר את אותו משפט גם אם היה עולה כפליים. נכון, הוא אינו רמקול היי אנד מדופלם שידגיש את הנשימות של הנגן בשורה השלישית בתזמורת סימפונית אך לא תחושו במחסור בפרטים במיוחד מעצם העובדה שהמגבר שישודך לרמקול הזה לא יזדקק ליותר שקיפות ממה שהוא מציע.

בכל זאת, האיכות הסונית בשילוב העיצוב הקלאסי המאופק, אפשר להגיד גם "אנגלי", יחד עם תג מחיר כמעט מצחיק הופכים את זוג הרמקולים הזה לקניה משתלמת ביותר. אהבתי מאוד לראות כמה תשומת לב הושקעה בפרטים שלא כולם זוכרים לשים עליהם דגש. זה מתחיל בגימור הפורניר המרשים שעוטף את הרמקול ברצף טקסטורה מושלם, ממשיך בספייקים שלא יחוררו לכם את הפרקט ועדיין יעשו עבודה מושלמת וכמובן באיכות הצליל. על החבילה הנהדרת הזו נשלם 3000 ש"ח ואני חושב שהמחיר הזה הוא כל כך טוב ביחס למוצר שמקבלים שגם רמקולים ב-5000 ש"ח יתקשו להתמודד איתו.

מחיר: 4900 ש"ח.
אחריות ושירות: אומגה אודיו.

מעבר לתגובות בפורום