DisplayPort: ה-HDMI של עולם המחשבים

ליאור קורן, טל דרומי
09-12-2007 06:00

עוד לא הספקנו להתרגל לחיבור HDMI והנה תקן חיבור חדש יוצא אל שוק הוידאו: זהו ה- DisplayPort הוא מציע שיפור ביצועים בעלות זולה יותר.

 

ממשק הוידאו החדש: DisplayPort קורם עור וגידים ומגיח לאויר העולם.

חיבור חדש זה, הוא שיחליף את חיבור ה-VGA וה-DVI המוכרים לנו, בדומה ל-HDMI, הוא מסוגל גם להעביר 8 ערוצי אודיו באיכות 24 ביט וגם ערוץ נוסף המיועד באופן בלעדי למטרת תקשורת בין התקנים שונים.
הוא מועדף ע"י ארגון VESA (Video Electronics Standard Association) כתקן חופשי, בעל צריכת חשמל נמוכה וגודל פיזי קומפקטי עם מספר פינים קטן יחסית.

מאחורי תקן חדש זה, עומדות מאות חברות כגון AMD, Intel, Nvidia, HP, סמסונג ודל.

השבבים התומכים כיום בתקן מסוגלים להעביר מידע ברזולוציה של 2,560X1,600 פיקסלים בקצב 10.8 Gbits לשניה בכבל של 15 מטר.

תקן DVI הנוכחי, לדוגמא, מסוגל להעביר נתונים בקצב של 1.65Gbps בין מחשב למוניטור תואם.


בנוסף, תומך תקן זה בחיבור ריבוי מסכים בחיבור "שרשרת": מעתה, אין צורך לחבר מספר מסכים אל אותו המקור במקביל, אלא אפשר לחבר צג אחד וממנו לחבר הלאה, כשכל מסך מוציא את המידע אל הבא אחריו.

סכימת DisplayPort (מקור: Vesa.org)


בעלי מסכים קיימים עם כניסות מסוג VGA או DVI אינם צריכים לדאוג משום שהתקן החדש יעביר גם את סוגי האותות הקיימים, כל מה שתצטרכו יהיה מתאם פיזי קטן ופשוט.


מוצרים חדשים נושאי DisplayPort

סנונית ראשונה אשר נושאת חיבור וידאו בתקן זה הינה כרטיס מסך חדש מבית AMD בשם הקוד ATI RV635 XT


ניתן לראות כי הכרטיס כולל שתי יציאות DisplayPort במקביל לאחת של DVI

LCD של סמסונג
סמסונג הכריזה על מסך LCD בגודל 30" אשר כולל כניסה מסוג DisplayPort, מסך זה אשר מגיע ברזולוציה סופר חדה של 2,560X1,600 פיקסלים וכולל צבע בעומק 10 ביט.

מסך זה עתיד לצאת ברבעון השני של 2008.

DisplayPort


מסך קונספט של Dell
מסך זה הינו בעובי של חצי אינץ' בלבד ובעל רזולוציה של 1900X1200 פיקסלים.




התקן הראשון של חיבור זה, יקרא DisplayPort 1.1, בהשוואה למחבר DVI המוכר, הוא יהיה קטן בהרבה אבל יציע פי 2 ביצועים בהשוואה.
תמיכה בתקן ההצפנה המצער HDCP 1.3 גם תהיה חלק מהתקן (רק מכשירים שתומכים בתקן זה יוכלו להקרין תכני Blu-ray ו-HD DVD באיכותם המקורית).

מי משני התקנים ימשיך עימנו?
מבחינת ביצועים, נתוני DisplayPort ו-HDMI (שמציע בגירסתו האחרונה קצב נתונים של 10.2 Gbit/s) דומים למדי.

ההבדל העיקרי בין HDMI לבין DisplayPort הוא שבעוד HDMI הוא תקן 'סגור' מחייב את היצרנים לשלם תמלוגים תמורת זכות השימוש בו, תקן ה-DisplayPort הוא תקן פתוח ( license-free), ואין צורך לשלם תשלום כלשהו כדי להשתמש בו. דמי השימוש ב-HDMI הם כ-0.15 $ לחיבור בנוסף לתשלום שנתי קבוע בגובה אלפי דולרים.

שימוש ביציאה אחת של DisplayPort במקום שתיים של VGA+DVI או אחת יקרה של HDMI יחסוך כסף ליצרנים, מה שאמור להוזיל את מחיר המכשירים גם עבור הלקוח הסופי.

קשה לדעת מה יהיה התקן השולט, במיוחד כאשר שני התקנים נהנים מתמיכת חברות גדולות. בתקן HDMI הותיק יותר תומכות יצרניות בתחום הקולנוע הביתי (התקן יצא לשוק כבר בשנת 2003), אך DisplayPort נהנה מתמיכת יצרני המחשבים הגדולים בעולם.

קרוב לוודאי כי תקן זה יחיה צד בצד עם תקן HDMI אשר מיועד לתחום האלקטרוניקה הבידורית ומוצרים כגון טלוויזיות, נגני DVD ו-HD ועוד.

אתר DisplayPort.org
מעבר לתגובות בפורום