HEGEL H70 - מגבר נורווגי משולב DAC USB, ביקורת

נמר לוי
28-07-2011 06:50

המגבר המשולב של HEGEL הנורווגית, מציג שמגוון של תכונות, כולל יחידת DAC פנימית חיבור USB, איכות צליל מרשימה ו- 870 וואט שמפגינים אומץ לא קטן. ביקורת.

ההקדמה הפעם קצרה מהרגיל. חברת HEGEL מגיעה מנורווגיה, אותה ארץ שעלתה לכותרות בימים האחרונים ולא מהסיבות הנכונות (טרור "מקומי"), אך במקרה שלפנינו, הטעם הנורווגי שעלה מהסקירה היה בניחוח שונה לגמרי.

HEGEL מייצרת מוצרי "אלקטרוניקה" שונים בתחום האודיו: מגברים משולבים, מגברי הספק, קדם מגברים, מונובלוקים, ממירים ויחידות  DAC. מגבר אחד מהקולקציה עומד היום למבחן. אז בואו נראה מה הוא יודע לעשות.

H70 - מגבר משולב בהחלט

מדובר במגבר משולב פשוט למראה. בקדמת המגבר ניתן למצוא שני בוררים הממוקמים בצידי המכשיר, אחד מהם אחראי על שינוי עוצמת הקול והשני משמש כבורר כניסות. במרכז המגבר נמצא כפתור ההדלקה והכיבוי.

בחלק האחורי, העסק מתחיל להיות מורכב יותר ופחות סטנדרטי. בצד ימין ניתן לראות את יציאות הרמקולים מפלסטיק קשיח שמרגיש איכותי, לידה ניצבת המחלקה הדיגיטלית, עליה נרחיב בחלק הטכני של הכתבה. יש כאן כניסת USB, יציאת אודיו אופטית ויציאה קואקסיאלית. מימן למחלקה הדיגיטלית ניתן למצוא כניסת XLR מאוזנת ו-3 כניסות RCA.

הצד הטכני

מגבר - Hegel H70, ביקורתמגבר טרנזיסטורי זה, מספק 70 וואט לערוץ ב-8 אוהם, נתון היחס אות לרעש קצת מרגיז אותי כאשר הוא מוצג בנוסח של "למעלה מ- 100dB" מה שיכול להיות גם 130, 123, 117 או ב-100 ועוד טיפונת. בקיצור, לא ברור לי העניין הזה אבל בפועל, גם 100dB אינם רעים בכלל. נתון ה-d.f גם כן לא מדויק במספר אלא טוען "למעלה מ-1000" אבל זה בהחלט מסביר כמה התרחשויות מרשימות במהלך הסקירה. למי שלא יודע, Damping factor הוא נתון שמתאר כיצד המגבר ישלוט על הרמקול שמולו. ברוב המקרים, ככל שהנתון גבוה יותר כך כושר השליטה ברמקולים הוא רב יותר – למשל עצירת הוופר בסיום מכת בס (מבלי לתת לאלמנט להמשיך ולנוע). כמובן שזהו לא נתון שמחייב את המגבר להיות "שולט אכזרי" אך הוא בהחלט נתון חשוב שמתאר שליטה.

דיברנו על מחלקה דיגיטלית וזה הזמן להרחיב על העניין. המגבר המשולב הזה משלב רכיבי קדם מגבר, מגבר הספק ויחידת DAC פנימית. למגבר ניתן לחבר את המחשב דרך USB ובעזרתו ניתן להאזין למוסיקה עם כרטיס הקול המובנה של המכשיר.
דרך-USB ה-DAC יתמוך ברזולוציה של 16 ביט, 48 קילוהרץ ללא התקנת דרייבר וב-S/PDIF נקבל כבר רזולוציה מרשימה ביותר של 24 ביט 192 קילוהרץ. זה בהחלט מרשים אך צריך להתקין דרייבר וזה נעשה בקלות. במקרה שלי, מכיוון שאני משתמש ב-מאק, לא היה שום צורך בהתקנה של דרייבר. זה עבד לאחר ביצוע החיבור. עם מחשב נייד של Dell (של אישתי היקרה) היה צורך בהתקנת דרייבר עבור חלונות 7 וזה נעשה בקלות כזו שלא חשתי כי אני מתאמץ. כלומר, חבר, הוא יעשה הכל, מבלי להתאמץ ובלי להיות מהנדס תוכנה מדופלם.

מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraאני פותח בגזרה הקלאסית ובוחר כרגיל ברפרנס המושלם לכך - Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. כאן אני מגלה קודם כל את התזמורת הסימפונית במלואה ובכל כוחה. כן, מצחיק להגיד את זה אבל נראה שקל לו. המגבר מציג תזמורת סימפונית מלאה עם הפרדת כלים מרשימה, מיקרו דינמיות יוצאת מגדר הרגיל ואיזון טונאלי מדהים. אני לא שוכח לרגע את מחירו וזה בדיוק מה שגורם לי כל כך להתפעל. במילים אחרות – לא ציפיתי לכך. אני ממשיך להאזין ליצירה ומתמקד בכלים ספציפים. בניהם ניתן לחוש את הטבעיות שבכלי הנשיפה מעץ, החריפות הטבעית של חליל הפיקולו, כלי הנשיפה ממתכת מוצגים גם הם כפי שהם. לא מתכתיים חלילה על צד השלילה, אלא מוצגים כמתכתיים כי הם אכן עשויים ממתכת. כלי הקשת נשמעים נהדר, הפרופורציות בין הכלים משכנעות אותי שהמגבר הזה מצליח להציג כל אחד בגוון הטבעי שלו ואת כולם ביחד מבלי לאבד את הפרטים והגוף של כל אחד ואחד מהכלים. התוצאה במוסיקה קלאסית היא פשוט מרשימה וממכרת. יופי של תוצאה בכל קנה מידה.
מגבר - Hegel H70, ביקורת
במוסיקת רוק כבד אני בוחר ב- dream theater scenes from a memory ומגלה שאומנם לא מדובר כאן בשליטה אבסולוטית ברמקול, אך צריך ריכוז וחיפוש אחר בעיות על מנת לחוש זאת. ובדיוק בשביל זה אני כאן – לאתר גם כשלים. בפועל, התופים נשמעים נהדר, הגיטרות עם אפקט הדיסטורשיין נשמעות מלאות ואנרגטיות, התופים מכים בעוצמה והעוצמה הזו אכן מורגשת. הבעיונת הקטנה מתגלה כאשר נכנסת השירה לתמונה ומשהו שם בגיטרות נעשה קצת קטן יותר. אני לא מאשים את ההקלטה בעניין משום שעם המגבר שלי זה לא מתרחש, כך שנראה כי המגבר קשור לענין בכך שהופעל עליו יותר מידי לחץ. בעוצמות נמוכות יותר או לצורך העניין, שפויות יותר, המגבר אינו לוקח את הגיטרות אחורה ומצליח לייצר אנרגיה ואיזון טונאלי מרשים בהחלט.

תוצאה מרגשת
Dire Straits-On Every Streetבמוסיקת רוק קלה מתוך התקליטור Dire Straits-On Every Street התוצאה פשוט מרגשת. הצליל עוטף, תלת מימדי, מאוזן מאוד והתחום הנמוך נשלט היטב בכל עוצמה שתבחרו. אין סימן או רמז לבהירות או חריפו התחום הגבוה. הצליל מאוזן ו"נכון" מבלי להיות צבוע או מתובל.


בגזרה האלקטרונית אני מכניס את התקליטור Venetian snares hospitality לנגן מבלי לחשוש אפילו במעט. אחרי שהבנתי מה הוא מסוגל לעשות במוסיקת רוק כבד אין לי ספק שאת החלק האלקטרוני התובעני הוא יעבור בלי למצמץ. וכך היה. המגבר מהיר כברק, אנרגטי ביותר, מדויק, חזק ושולט ברמקול בקלות. התחום הגבוה מפורט להפליא, המיד מלא ועשיר והתחום הנמוך זז רק בפקודה בלבד. זה מגיע בחבילה גדושה של רזולוציה, עושר טונאלי ואיזון שאינו משתנה בין עוצמה נמוכה לגבוהה.

הערה על שליטה: קשה להאמין שהכח והאנרגיה הללו בוקעות ממגבר כזה שנראה על פניו מגבר פשוט ועממי. אך הוא מתגלה כהפוך מזה, הוא רחוק מלהיות פשוט ועממי אם לא מתייחסים למחירו. כנראה, שיש משהו בטכנולוגיה שהוטמעה בתוך מארז המגבר.

מגבר - Hegel H70, ביקורת
קולות של ספרד

קולות שירה מהווים מבחן מאוד חשוב. במקרה הזה אני בוחר בזמר ספרדי בתקליט שנקרא - bebo cigala-lagrimas negras fronta,  אשר בכל סקירה אני מאזין לו. הסיגנון הוא ג'אז טריו מעודן בשילוב פלמנקו. את קולו הצרוד והעוצמתי של הזמר לא ניתן לפספס. מאידך, מגבר שאינו מפורט, לא יצליח להעביר את "בית החזה" של הזמר, הגודל שלו והניואנסים הקטנים שמייחדים את קולו של הסולן. המגבר הזה אינו סובל מבעיית פרטים. להיפך, הוא מפורט ביותר ולמען האמת, לא מצאתי איזה פרט חסר לאורך כל הסשן. אני לא מאמין שכאן ישבר המיתוס והוא אכן אינו נשבר. הפסנתר  נשמע נפלא. מלא, עם גוף והבמה מדהימה. קולו של הסולן נשמע מצוין. בית החזה מורגש, הצרידות הטבעית שלו בהחלט נשמעת היטב. הקונטרבס גם כן מוצג במלוא הדרו דרך המגבר הזה. הוא אינו הדוק מידי שזה כבר גובל בצליל לא טבעי, אלא יש לו את המריחה הטבעית, העיוות הנכון הזה שקשה מאוד להסביר אותו במילים ומגיע מתיבת כלי הנגינה. בקיצור, הקונטרבס נשמע כפי שקונטרבס צריך להישמע.

Eleftheria arvanitakiגם בקול אישה מצאתי שהמגבר הזה מצוין. הוא הצליח להעביר את השיר meno ektos של Eleftheria arvanitaki בצורה יוצאת מגדר הרגיל. נהנתי במיוחד לשמוע את רמת הפירוט בכלי המיתר הערבים, את הדינמיות המרשימה בדרבוקה ואת ההפרדה המדהימה כאשר קולות זמרי הליווי הצטרפו לשירה. בכלל, כשהתוצאה מאוזנת ונקיה כל כך קשה שלא להתפעל מהשיר. התחושה היא שהמגבר הזה ממש נהנה מקטעי מוסיקה מורכבים. כאילו מחפש שיאתגרו אותו. זה משהו שקיים גם במגברים טובים נוספים במחיר הזה אך עדיין לא נפוץ מספיק.

DAC
עברתי על כל המוסיקה ששימשה במהלך הסקירה וניגנתי אותה דרך המחשב, קבצים בפורמט wave כמו האורגינל. חברים, צר לי - ואני אפרט כמה זה הרגיז אותי בסיכום: ה--DAC בשילוב המחשב שלי, על אותה מוסיקה, נשמע לא פחות טוב מנגן ה- CD האישי שלי שעולה הרבה יותר מכל המגבר הזה. הנקיון, המהירות והשקט, זאת מבלי להישמע דיגיטלי או מתכתי. פשוט טבעי, נכון ומאוד קוהרנטי. אין ספק שמעבר לאיכות הצליל הכללית של המגבר הזה ה-DAC זו גולת הכותרת.

מגבר - Hegel H70, ביקורת
נקודות ציון

חום
אין לי מושג אם המושג הזה קיים במגבר הזה. לא מצאתי את העוצמה המתאימה או פרק הזמן המספק שיגרמו לו להיתחמם. כלומר, המגבר הזה מבחינתי (למרות שאני לא לוקח על זה אחריות) יכול לשבת גם בתוך מגירה אטומה מבלי שיתחמם.

העמדה
רצוי מדף איכותי. אומנם ההבדלים התגלו כקטנים בין העמדה על הרצפה או על מדף אך עדיין ההבדלים הקטנים הללו הם אלה שמפרידים בין תוצאה טובה מאוד למצויינת. עם מדף איכותי הוא הופך להיות למגבר מצויין עם הפרדת כלים טובה יותר ועם איזון טונאלי נכון יותר.

התאמה לרמקולים
כוח. בדיוק, הוא חזק. המגבר הזה יכול לעבוד עם כל רמקול שתשימו מולו. כמובן עד הגבול השפוי אך גם רמקולים שנחשבים כקשים להנעה ינועו היטב דרכו.

שלט רחוק
מגבר - Hegel H70, ביקורתאין לי מושג אם זה דגם השלט היחיד שזמין עבור הדגם הזה אך מדובר בשלט פיצפון, מפלסטיק, נראה כאילו רכשו אותו בדולר וקודדו אותו למגבר. יש לי תחושה שהמהנדס סיים לבנות את המגבר ופתאום אמר בקול רם ובלחץ הסטרי "וואו!!! שכחנו שלט!!!!!”. אז לסיכום, יש שלט, הוא יעשה את מה שתבקשו, למרות שתאלצו לכוון אותו היטב לעינית אבל לא יגרום לכם להתגאות בשלט ה"יפה" וה"מרשים" של המגבר הזה.

סיכום

מה עוד אפשר לבקש? למען האמת כלום ובטח שלא במחיר הזה. מגבר מאוזן, משוכלל, איכותי, חזק, ומאוד אודיופילי. איכות הבניה מתאימה בהחלט למחירו ואין כאן איזה משהו חדש או מרשים. מה שכן, הטכנולוגיה והפיצ'רים הרבים, שאינם פוגעים כלל באיכות הצליל ואפילו להיפך, משפרים אותו ומוסיפים לנו עוד קצת נוחות לחיים במיוחד לאלה שמאזינים למוסיקה דרך המחשב. אני אישית לא כל כך בעד השיטה הזו וזה לא קשור לאיכות הצליל. איכות הצליל הבוקעת מהמגבר הזה דרך המחשב בשילוב ה-DAC שלו אינה נופלת מנגן CD איכותי. יודעים מה, היא לא רק לא נופלת ממנו אם כי יש בה כמה יתרונות שהפכו את התוצאה אפילו לטובה יותר מהנגן האישי שלי שעולה הרבה יותר מהמגבר הזה. אני ממש מתנצל להגיד את זה.

זה ממש קשה לי, אפילו גורם למועקה בלב, אבל ניגון מוסיקה דרך מחשב ה-Mac נשמע יותר מאוזן, מפורט ויותר שקט דרך המגבר הזה מאשר בחיבור ישיר אל נגן ה- CD. זהו! אמרתי את זה.


יש כאן מוצר מצוין, שווה כל שקל שנשלם עליו, מעניק איכות צליל גבוהה מאוד ומוסיף לחגיגה פיצ'ר אחד מנצח – DAC ברמה פנומינלית, וכל זה במחיר שפוי.

מחיר: 9,950 ש"ח
אחריות: Soundquest

מעבר לתגובות בפורום