סמסונג D490 – פלזמה 3D גדולה ולא יקרה, ביקורת

ליאור קורן
22-07-2011 06:45

פלזמת ה- D490 של סמסונג (נסקרת כאן בגודל 51"), מציעה במחיר נוח יחסית תכונות מתקדמות כמו תלת מימד, תמיכה טובה בניגון קבצי מולטימדיה, טיונר DTT ותפריטים בעברית. ומה לגבי איכות התמונה? ביקורת.


אם אתם מחפשים מסך גדול יחסית, אבל בתקציב שאינו בומבסטי, אז אחד מהמתמודדים ברשימה יהיה דגם D490 מסדרת הפלזמות של סמסונג. השנה, הגדילה סמסונג את שטח מסכי הפלזמה מתוצרתה באינטש אחד: 42" הפך ל- 43", 58" הפך ל- 59" והמסך הנבחן, אשר בשנה שעברה היה 50", גדל אל 51".


דגמי D החדשים של סמסונג אשר מיובאים לישראל, כוללים ארבע סדרות של פלזמות. סדרת D490 הנסקרת כאן, ממוקמת אחת מעל סדרת הבסיס D450 והיא כוללת מסכים ברזולוצית HD Ready ועם תמיכה בתלת מימד, למעשה, זוהי הסדרה הזולה ביותר של סמסונג עם תמיכה ב- 3D.
מעל ה- D490, ישנה סדרת D550 אשר מפגינה נתונים דומים, אך עם רזולוציית "Full HD" גבוהה יותר; סדרת הדגל של סמסונג השנה, הינה D8000 אשר מחירה נמצא ברמה אחרת משלוש הסדרות הללו.

שחור ואדום
העיצוב המוכר של סמסונג מופיע גם בדגם הנבחן והוא מציג מסגרת שחורה, בה מוטבעת נגיעה של אדום בצד התחתון. גוף המסך, נשען על רגל שקופה ועגולה, אשר מחוברת אל בסיס מלבני ושטוח.

אמנם, ביחס אל מסכי LCD LED מודרניים, ה- PS51D490 עבה יותר ב 2-3 ס"מ, אבל, עדיין, גוף המסך הינו דק באופן יחסי גם מול פלזמות המתחרים ועומד על 5.6 ס"מ.


פלזמה סמסונג Samsung D490
הרמקולים במסך הגדול הזה, עושים עבודה טובה בסרטים ואף מצליחים לייצר אפקט מסוים של סראונד בחדר.

התמודדות עם תאורת החדר

פאנל הפלזמה נראה אפור כאשר המסך הינו כבוי. כאשר חלונות חדר הבדיקה נפתחים והחדר מוצף באור, גם רמת ההשתקפויות עולה בהתאם, יש השתקפויות, אם כי ראיתי כבר מסכים עם בעיה חמורה יותר ובסך הכל, עדיין ניתן להמשיך ולצפות במסך כך. הענין האחר שיותר הפריע בעין היה אפרוריות של התמונה במצב תאורה כזה: אור החדר חודר אל תוך המסך ומאפיר את הגוונים הכהים. לכן, המסך הזה יתאים יותר לצפיה בתנאי תאורה סטנדרטיים וצפיה בערב ולא כאשר אור מציף את החדר.


אנשי סמסונג הצהירו, כי בדגמים האחרונים, הסירה החברה שכבה אחת מהציפוי הקדמי של המסך ואכן, במבט מהצד, נראה כי ההשתקפות הפנימית שהיוותה נחלתן של הפלזמות הקודמות, נעלמה מכאן.

פלזמה סמסונג Samsung D490
מבט לאחור
להבדיל מדגמי המסכים הדקים יותר של סמסונג, ב- D490, חיבורי המסך מופנים כלפי אחור ולא לצד, מלבד חיבור USB וכניסת HDMI אחת (מתוך שלוש בתקן 1.4a) אשר ממוקמים בצד.

חסרונן של כניסות סקארט או S-video, יגביל את המשתמש לחיבור קומפוזיט או HDMI בעת שימוש בממיר כבלים או לווין.

תפריטים וכיול תמונה

התפריטים מוצגים בשפה העברית (כולל הסברים על הפונקציות השונות) כדרכה של סמסונג בדגמים האחרונים והם מציגים שליטה על פרמטרים בסיסיים לכיול נכון של התמונה וגם אפשרויות מתקדמות יותר כמו כיול גאמה, איזון לובן, גוון עור ועוד.

אופי צבעים
בדגם הזה, ישנם שלושה מצבי תמונה בלבד מהם ניתן לבחור: מצב דינמי, רגיל או סרט. גם במצב "רגיל" (ולא רק ב-"דינמי"), הצבעים רוויים למדי, במיוחד צבע העור האנושי שהיה אדום כתום באופן מוגזם וגם שינוי קיצוני בפרמטר צבע העור לא הביא לשיפור המיוחל. הפיתרון נמצא לבסוף בהורדה מאסיבית של פרמטר רווית הצבע, מערך של 50 לפחות ל- 40 וזה הפך את הצבעים לטבעיים ונכונים יותר לעין וגם בעיית גוון העור פגה.


פלזמה סמסונג Samsung D490
בסופו של דבר, מצב התמונה הנכון ביותר שנמצא, היה מצב סרט, אשר הציג את הצבעים הנכונים ביותר, זה הצריך כיוון של הניגודיות, בהירות ועצמת תאורת התא והתוצאה הסופית, הראתה תמונה בעלת צבעים נעימים לעין ולא מוגזמים, שחור טוב ופירוט מספק בתמונה.

מה שאהבתי בתפריט הכיול הוא היכולת לשלוט על עוצמת תאורת תאי הפלזמה ולא רק על הבהירות, כך ניתן לקבל יותר פרטים בחלקי תמונה כהים מבלי להבהיר ולהאפיר את כלל התמונה. ניתן להקביל זאת ליכולת שליטה על התאורה האחורית במסכי LCD / LED, וגם כאן, הגברת תאורת התא מביאה להארה חזקה יותר של התמונה, אבל להבדיל ממסכי LCD, איננה מגבירה תופעות לוואי שליליות כמו זליגת אור למשל.

שידורים רגילים - SD

ביחס לגודל המסך ומרחק הישיבה ממנו נבחן המסך (כ- 3 מטרים ואף פחות מזה), התוצאה התגלתה כחלקה לעין, עם פירוט.

בחלק מהמקומות בתמונה, ניתן להבחין בתופעת "שיני מסור" / קוים חסרים כתוצאת מפעולת ה- Deinterlacing בה מחבר מעבד התמונה במסך את שני שדות השידור שמגיעים משידורי הלווין או הכבלים או ה- DTT. זה בולט בעיקר בכתוביות לבנות, בזמן שהן נעלמות (נכבות) מופיע לרגע קו כן קו לא.

פלזמה סמסונג Samsung D490

מצבי זום: המצב המתאים ביותר לצפות בשידורי ה- 4:3 היה מצב Wide Zoom, אשר מאפשר להזיז את התמונה על המסך בכיוון מעלה מטה. הצופה נדרש לבחור האם לוותר על חלק מלוגו הערוץ והספרות שמופיעות על הפינה הימנית בתמונה כאשר מבקשים לבחור ערוץ מסויים או על הכתוביות בצד התחתון של התמונה.

סמסונג D490 – פלזמה גדולה ולא יקרה
טיונר DVB-T
שמחנו לגלות בדגם זה המצאותו שש טיונר DVB-T עבור שידורי DTT החינמיים, אשר איכות התמונה שלהם עולה על זו שמשודרת דרך YES או HOT. כולל לוח שידורים מלא בעברית לערוצים הרלוונטיים. ניתן לתזמן תוכניות לצפיה (אך לא להקלטה כפי שמתאפשר בדגמים היקרים יותר).


לוח שידורי DTT
שידורי HD

המסך, בגודל 51", מגיע עם רזולוציה של 1366X768 פיקסלים שנחשבת ל- HD Ready ולא ל- "Full HD".

במבט מקרוב במסך, ניתן להבחין כאשר צופים למשל בסרט בלוריי באיכות טכנית גבוהה, כי ה- D490 אינה סוחטת את מלוא הפרטים במקור, אך ממרחק צפיה ממוצע של 3 מטרים, צופה "ממוצע" יתקשה לזהות באיזו רזולוציית מסך טבעית מדובר, גודל הפיקסלים הגדול יותר יחסית, נחשף כאשר מתבוננים מקרוב יותר בגופים לבנים כמו אותיות התרגום או לוגו לבן של הערוצים, שם ניתן לראות את זגזוג הקוים האלכסוניים בקו שיופיע חלק יותר במסכי רזולוציית פול הד.


בסרט האנגלי "המבחן", הגוונים חמימים ונעימים לעין, גווני העור אמינים וצילומי התקריב בהם נוקט הבימאי מחמיאים למסך ה- HD Ready ומקנים לתמונה חדות נאה, עם תקריבי זיפי פני גברים ואודם על שפתי נשים.
כמעט כל סצינות הסרט, מתרחשות בתוך חדר סגור, יש לא מעט גוונים כהים בתמונה, בחליפות האנשים, בקירות החדר ושיער המשתתפים והם מוצגים כמו שצריך, בכהות המתבקשת.

כאשר מחשיכים את תאורת חדר הצפיה, השחור הינו טוב מאוד ואף מפתיע לטובה ביחס לגזרת המחיר שלו.

בונד והג'אקט
מבחן הג'אקט עבור באופן טוב למדי, גווני התמונה (שכאמור, מחייבים כיול בדגם זה בכדי להראות במיטבם), מוצגים באופן נאה ולא מלאכותי, השחור טוב, אם כי יש מקום לחשיפת פרטים נוספים בחליפת הנבל מימין. בחירה באחד ממצבי השחור בתפריט התמונה המתקדם ("גוון שחור" או "ניגודיות דינמית") מוריד את יותר את הפירוט בחליפה ולכן לא בטוח שכדאי לבחור במצבים אלו על פני השארה במצב ברירת המחדל שאינו עושה מניפולציות בולטות בתחום השחור.


ג'יימס בונד - קזינו רויאל

לילה מוטרף במוזיאון: גם כאן, מצליחה ה- D490 להציג מצד אחד את מרחב הגוונים הכהים, כולל שחור יפה ומצד שני, את הצבעים החיים בקטעי התמונה הבהירים יותר.

לילה מוטרף במוזיאון


בסרט "מאמה מיה" הציגה הפלזמה של סמסונג תמונה יפה לעין, מפורטת וחיה מספיק בכדי להעביר את המסר השמח של המחזמר המצולם.

מאמה מיה

באטמן - האביר האפל: בשנה הבאה יגיע השלב הבא, עלייתו של האביר האפל, אבל כרגע, אנחנו צופים עדיין בשלב הנפילה שלו, בסצינת הפתיחה - שוד בנק המאפיה מציגה ה- D490 גוונים חמים ויפים לעין, כולל העברה טובה לעין של מעברי אור וצל על רצפת הבנק, כפי שהתרגלנו לצפות ממסכים בטכנולוגיית פלזמה.

באטמן - האביר האפל

תלת מימד
מסכי התלת מימד של סמסונג, פועלים בשיטת המשקפיים האקטיביים, החידוש השנה, מגיעה בצורת התקשורת של המשקפיים עם המסך שמתנהלת כעת באותות RF BT ולא IR כפי שהיה קודם. זה משפר את הנוחות ובפועל, אות הסנכרון עם המסך אינו מופרע כעת בנקל, אפשר אפילו לגשת למטבח הסמוך עם זוג המשקפיים ולחזור לסלון בעודם ממשיכים להיות מסונכרנים.


אם בעת צפיה בתכני 2D, העדפנו לבחור במצב תמונה "סרט" הרי שבמעבר לתלת מימד הוא מתגלה כחיוור מדי ובעל צבעים חמים מדי. עכשיו, נבחר לחזור אל מצב "רגיל" או אפילו רחמנא לצלן למצב "דינמי" ונקבל את התמונה הניגודית המבוקשת בצירוף צבעים מתאימים יותר לצפיה מבעד לעדשות המשקפיים.


פלזמה סמסונג Samsung D490

אפקט משכנע
אפקט התלת מימד, נראה טבעי יותר כאן וחלק מאשר במספר מסכי LCD / LED אותם בדקנו בעבר, תופעת ה- Cross Talk (זליגת תמונות בין שתי העיניים) קטנה בהשוואה, מה שהופך את התמונה לנעימה יותר עבור העין ופחות מאתגרת את המוח.


מסך ה- D490 אינו בוהק מלכתחילה ובצירוף המשקפיים, התמונה הופכת חשוכה יותר, לכן, מומלץ לצפות בסרטי תלת מימד בתנאי תאורה חשוכים יחסית ולא בחדר מואר.

את הבדיקה, בצענו עם מספר כותרי בלו-ריי מלאים וגם בעזרת כמה וכמה קטעי בדיקה, באחד מהם, מראה נגני רחוב בפסטיבל ג'אז במונטריאול היה בהחלט משובב עין.

פלזמה סמסונג Samsung D490 תלת מימד - רק עם משקפיים

דגם זה, כולל גם אפשרות המרת מדו מימד לתלת מימד של שידורים רגילים ויכול להוסיף, למשל לצפיה בסרטים (רצוי באיכות HD כמובן).

מולטימדיה כהלכה


סמסונג בולטת לטובה בתחום ניגון המדיה דרך USB או רשת, בדגם הזה שחסר חיבור רשת, ניתן לחבר כונן קשיח דרך USB ולבחור תפריט וידאו, אודיו או תמונות.

ניגן בהצלחה קבצי וידאו mp4, DivX, WMV, או אף קבצי מקור של Blu-ray בסיומת M2TS (אם כי באלו הורגשה פעולה איטית יותר במעבר לתפריט האפשרויות למשל)  ואת החשוב מכל עבור חובבי HD: קבצי MKV, עם תרגום עברית כמו שצריך, תמיכה בפסקול DTS וגם אפשרויות כיוונון ושליטה כמו לחיצה על חץ ימין בשלט שמקפיצה בשלושים שניות.

פלזמה סמסונג Samsung D490

מלבד הוידאו, ניתן להציג גם תמונות דיגיטליות, להפעיל מצגת שקופיות ואף לבחור קבצי אודיו מתוך תיקיה אחרת בדיסק שישמשו עבור מוסיקת רקע.

כמו כן, ניתן לנגן גם קבצי מוזיקה MP3 בבודדים או באופן רציף.

פלזמה סמסונג Samsung D490
סיכום

מהזוית החשבונאית, מציעה ה- D490 של סמסונג חבילה של תכונות חיוביות וגם איכות תמונה טובה (בהתחשב במגבלות שצוינו בכתבה), ביחס לגודל המסך והמחיר, מוצג כאן שחור טוב בערב או בחדר חשוך יחסית, ללא בעיות זליגת אור, עננות בתמונה או מגבלות זוית צפיה מהם עלולים לסבול מסכי LCD מקבילים.

עבור המחיר הלא יקר יחסית, מקבל הלקוח מסך גדול, עם תמיכה בתלת מימד, ניגון מגוון של קבצי מולטימדיה דרך USB, טיונר לערוצי DTT החינמיים, תמיכה מרשימה בעברית ובתמורה מוותר על רזולוציה מסויימת והתמודדות עם תאורה חזקה בחדר.

סמסונג PS51D490

ציון:

מחיר: 6,290 ש"ח
אחריות: 3 שנים של סמליין

בעד: חבילת תכונות נאה ביחס למחיר, תלת מימד נעים לעין, טיונר DTT, תמיכה טובה מאוד בניגון קבצי מולטימדיה דרך USB, תמיכה מלאה בעברית.
נגד: תמונה מחווירה בתנאי תאורה בינוניים עד חזקים, צבעים דורשים כיול בכדי להציג תוצר טבעי.

מעבר לתגובות בפורום