Pass Labs 350.5 - מגבר במשקל כבד

נמר לוי
20-07-2011 06:46

מגבר הספק במשקל כבד, זהו ה- 350.5 של Pass Labs, בנוי כמו טנק ומאיר באור כחול חייזרי, מה יש למגבר הזה שעושה אותו מיוחד בצלילו? נמר עובר על נקודות גדולות כקטנות בצליל ופורש אותו עבור הקוראים. ביקורת אישית.

לאחר שרכשתי את מגבר ההספק שלי קיבלתי ואני עדיין מקבל אין ספור שאלות בהודעות פרטיות. שאלות שנוגעות לסאונד שלו, להתאמה לרמקולים, למחיר ובכלל, האם אני מרוצה ממנו. אז לגבי סעף ה-"מרוצה" התשובה היא כן. לגבי השאר, אחרי התלבטויות רבות, שנוגעות לעניינים עקרוניים אצלי ולאחר שעבר כבר המון זמן מאז שרכשתי אותו החלטתי להעלות כתבה מסודרת שתענה (בתקוה) לכל השאלות.

Pass Laboratories 350.5

קצת היסטוריה
Pass Labss נוסדה בשנת 1991 על ידי המהנדס נלסון פאס שהגיע עם רזומה מכובד בייצור מגברים, לאחר שפיתח את המעגל הסופר סימטרי שהביא את המגברים של נלסון להיות שקטים יותר עם אחוזי עיוות אפסיים, הפכה Pass Labs למותג ידוע ומכובד.

טרם רכשתי את המגבר ולאחר שהאזנתי לו במשך שעות רבות בביתי, "חרשתי" את רשת האינטרנט במטרה למצוא מקסימום מידע עליו, במיוחד חסרונות כמובן, אלו היו בפרמטרים כמו גודל פיזי, החום שהוא מפזר לסביבתו והמשקל הרב אשר עלול לסכן לא מעט מעמדי אודיו. החלטתי שעם "חסרונות" כאלה אני מוכן לחיות בקלות. מגבר זה נרכש לפני יותר מחצי שנה, חשוב לי מאוד להדגיש כי הוא נרכש עבורי לשימוש אישי ולכן, כל הבדיקות אותן ביצעתי היו בראיה זו – עבור הצרכים שלי ולא לשם כתבה או מטרה אחרת. עקב זאת, בכתבה הזו החלטתי לשנות את שיטת הכתיבה הקבועה, הפעם לא אספר על קטעי בדיקה כאלו ואחרים, אלא אפרט על גדולות וגם קטנות של קטנות בצליל מכל בחינה שאני מכיר. זאת, משום שאני חי עם ה- 350.5 יום יום, מאזין דרכו לכל כך הרבה קטעים ויצירות, עם אינספור רמקולים שונים ומשווה אותו לכל מגבר כמעט, אשר מגיע אלי למטרת בחינה.

טנק אמריקאי

אתחיל בכך שאספר כי מגבר זה, בנוי כמו טנק אמריקאי טרם יציאתו לקרב, זה מסוג הטנקים שכבר ממבט ראשון עליהם תעדיף להכריז על כניעה והרמת סוללת דגלים לבנים לפני שהפגז הראשון יצא מהקנה לכיוונך. הוא מסיבי ואימתני ועד שלא עושים הקפה מלאה סביבו, לא מבינים עד כמה הוא גדול. איכות הבניה יוצאת דופן, בשום זווית לא נחשפת "פאשלה" בבניה או בצביעה ואני מניח (לאחר נבירה בפורומים מחו"ל ומקורות מידע נוספים) כי גם אין בנמצא טכנאי שיחשוף חסכון ברכיבי המעגל החשמלי.

שעון חשמל
Pass Labs 350.5בקדמת המגבר, מופיע חלון עגול ובו שעון. לא מדובר בסתם שעון "פוזה", יש לו תפקיד חשוב כרפרנס ויזואלי שמתאר את מצב המגבר. ה-350.5 מספק 40 וואט בתצורת קלאס A ומעל לזה בקלאס AB עד לערך של 350 וואט. מרגע הדלקת המגבר יש להמתין עד שהמחוג יעבור רבע סקאלה ואז אפשר להתחיל בהאזנה. כמובן, ניתן להתחיל גם לפני אבל אז הוא נשמע פשוט לא מספיק טוב. הזמן מרגע ההדלקה עד התייצבות השעון במקומו אורך כ- 2-3 דקות. בעת האזנה למוסיקה, כאשר המגבר יוצא מקלאסA, ניתן לראות את המחוג מתחיל לנוע ימינה ביחס לעוצמה הנדרשת. עדיין טרם הצלחתי להגיע איתו למצב בוא הוא מתקדם יותר משני רבעים וזה ממחיש גם את הכוח האדיר שהוא מעביר לרמקול. המגבר הזה מסוגל להניע את זוג הרמקולים שלי בקלות אך עדיין מצליח להציג סוג של עדינות ורכות שהתגלתה כממכרת.

נתונים נוספים
נמשיך בצד הטכני ונספר לכם כי נתון ה- Damping Factor אינו מרשים במיוחד ועומד על 150. זה דומה לנתוני מגבר מנורות חזק ורחוק מנתונים מרשימים של 1000 ומעלה במגברים זולים וחלשים ממנו. אבל, (וזה אבל גדול), לא נראה לי שקיים רמקול שיכול להכניע את שליטת המגבר הזה למרות הנתון הנ"ל. שמעתי המון מגברים עם נתון מרשים מזה שלא הצליחו לשלוט ברמקולים באופן בו הוא מצליח. גם נתון אחוזי העיוות אינו נראה מרשים אם לא מבינים מה הוא באמת אומר במקרה הזה. מדובר על עיוות של 1 אחוז ב-1 קילוהרץ בעוצמה מקסימלית. על פי דבריהם של כמה מהנדסי אלקטרוניקה אודיופילים מדופלמים הנתון הלא מרשים הזה הוא כנראה כן מרשים מאוד. הכוונה היא שנתון אחוזי העיוות כאן אינו מייצג ממוצע של כל ספקטרום התדרים אם כי של התדר הבעייתי והמשמעותי ביותר.

חם בישראל
המגבר הזה, עשוי כולו צלעות קירור, גם הפאנל הקדמי המעוצב מסתיר מאחוריו עוד שיטה להפריח חום אל הסביבה. וכל זה לא מונע ממנו להתחמם בצורה כזו שמאפשרת להסב אותו לתנור או טאבון. אז לכל אלו שמפנטזים על מגבר קבור בתוך מגרה, מתחת לשטיח, מאחורי המזנון (שלא יראו חס וחלילה רחמנן ליצלן), אנא המשיכו הלאה: את המגבר הזה חובה לחשוף לעיני כל. הוא לא רק יפה ומרשים, הוא חייב אוויר, והרבה.

איזון מלא
ה- 350.5 עובד בתצורת בלאנס מלאה. כלומר, אין בורר בין חיבור XLR לבין חיבור RCA אם כי שתי חתיכות מתכת המקצרות את חיבור ה-XL וזה מאפשר בפועל לחבר RCA נוסף. אחורי המגבר חושפים גם חיבור הארקה (אצלי הוא לא בשימוש) וכמובן גם יציאות רמקולים בתצורת טרמינל "פרפר" איכותיים ביותר אשר מאפשרים נעילה חזקה והרמטית של הכבלים. החסרון בטרמינלים הללו הוא שאין להם פתח מתאים לתקיעת פלאג, ניתן לחבר אליהם רק חיבור "פרסה" מה שקרוי בשפה המיקצועית "ספדים".

האזנה

כאשר מאזינים למגבר Pass בפעם הראשונה מבינים כי מדובר במגבר מיוחד. לדעתי ה-350.5 הוא המגבר המדובר ביותר של החברה ואולי המוצלח ביותר בכל הנוגע לתמורה למחיר. הצליל שלו עדין מצד אחד אך גם דינמי ומתפרץ כאשר צריך.

ביצירות קלאסיות בעלות אופי "גבה גלי" אשר מציג קטעים שקטים ורכים עם שינוי מהיר אל קטעים מתפרצים, המגבר משנה את אופיו באופן דרמטי והופך ממגבר מעודן לגיבור ולוחם עז שלא מתרגש ממה שעומד מולו. הכוונה היא אל רמת השליטה, דינמיות, תוקפנות, מיידיות וכל זאת מבלי לפגוע בהפרדה, טונאליות ופרטים. יחד עם זאת, הפרופורציות בין כלי התזמורת השונים הן כל כך נכונות ומשכנעות שממש ניתן לחוש את הכלים מתנגנים בחלל. הקונטרס הזעיר בין כינור לויולה הופך לברור ומוגדר ביותר. מוגדר מספיק על מנת שלא תהיה התלבטות בכל הנוגע למה מנגן עכשיו. יחד עם זאת, כלי נשיפה ממתכת נשמעים כפי שהם, “כלי נשיפה ממתכת" עם מתכת שנחשפת היטב בצליל. לא, זה לא צליל מתכתי אם כי צליל המשקף את החומר ממנו עשוי הכלי.

בקטעי ג'אז טריו (3 כלים) עדינים ורומנטים המגבר נעשה בדיוק כזה. הוא מאוד שקוף מבלי להישמע יבש. זה מוזר קצת משום שהוא גם אינו צבוע או "מתבל" את הצליל. הוא מייצר פסנתר עם גוף, עם משקל ועם המון נוכחות. הצליל שלו מאוד משכנע. יחד עם זאת הוא פותח במה ענקית! כן, במה ענקית עם סימן קריאה. זה אומר שהצליל חוצה את גבולות הרמקולים ומספר לי מהו המרחק בין הכלים השונים והיכן הם ממוקמים בעומקה של הבמה. במילים אחרות וברורות יותר, הצליל הוא תלת מימדי ומוחשי באופן שקשה מאוד לתאר במילים.

Pass Labs 350.5
מוסיקה אלקטרונית
במהלך האזנה, מסתבר כי אופי הסגנון המוזיקלי אשר מתנגן לא כל כך משנה ל- 350.5. בין אם מדובר בסגנון אלקטרוני, קלאסי שמנוגן על ידי תזמורת סמפונית גדולה, רוק כבד או טראנס אלים. בחלק מהמקרים, הרמקול יתגלה כחוליה החלשה כאשר זה נוגע לדינמיות או אנרגיה בכלל. בקטעי מוסיקה אלקטרונית קשים ניתן להבין בקלות כי מדובר במגבר חזק, אימתני ושולט. בקטעים תובעניים, מהירים ועמוסים בהם לא מעט מגברים אינם מסוגלים להתאושש ממכת הצלילים הקודמת בעוד מגיע גל נוסף של צלילים המגבר הזה נשאר אדיש באופן מעורר הערצה. הוא אינו מאבד איזון טונאלי ואינו משנה את גוון הצליל שלו באף עוצמה בלי קשר לסיגנון המוסיקה.

הערה על רזולוציה: הגדולה של המגבר הזה מתבטא בעצם העובדה שגם בעוצמות נמוכות מאוד מקבלים רזולוציה שהיא זהה לחלוטין לרזולוציה המדהימה המתקבלת בעוצמות גבוהות או גבוהות במיוחד. זה כמובן תלוי גם ברמקול ובמקרה הספציפי שלי, ההתאמה בניהם היא פשוט מושלמת לטעמי. איזון טונאלי, פרופורציות נכונות ורזולוציה בעוצמות נמוכות הופכים את המגבר הזה לכל כך טוב והוא לא מחייב עוצמת קול גבוהה על מנת לקבל את כל היתרונות הללו.

נקודות ציון

התאמה לרמקולים
גדול, קטן, תובעני, קליל או בינוני. חברו אותם – יהיה בסדר. ה- Pass Labs לא ייתן לרמקול בהיר לצרוח אך רמקול סתום לא יתאוורר בזכותו. לכן, חשבו על רמקולים ניטרלים ואיכותיים, בדיוק כפי שתקפידו לשדך צמיגים איכותיים אל רכב ספורט יוקרתי.

שיכוך והעמדה
המגבר הזה שוקל מספיק בכדי שלא אנסה לבדוק נושא זה. על פי דבריהם של אנשים מחו"ל הוא נהנה מאוד משיכוך יאה וממעמד יעודי איכותי. מקסימום תבדקו אתם בעצמכם אם תמצאו כמה פרייארים שירימו אותו בשבילכם רק בכדי להחליף כמה ספייקים. אצלי הוא יושב על מעמד יעודי איכותי מאוד ואני לא מוצא סיבה שלא יתפנק במושב מהסוג הזה. אחרי הכל מי שקונה מגבר כזה כנראה מבין את חשיבות המדף.

חום
אפיית פיתה עירקית עליו, תקח בסביבות רבע שעה, חביתה תתבשל תוך פחות מדקה  וצ'ונט לשבת יזדקק לקצת יותר מלילה שלם. לכן, את הצ'ונט רצוי להניח על המגבר כבר בשעות הערב המוקדמות של יום שישי. אני מניח שהבנתם את כוונתי הברורה: אל תניחו עליו ידיים, במיוחד לא בקיץ. חמש שניות רצופות של מגע מלא בדפנות המגבר יצריכו חיבור בין כף היד שלכם אל ג'ל האלוורה הקרוב. אולי הגזמתי קצת, אבל הכיוון הוא חם, בהחלט.

תמורה לכסף
"התמורה השולית הפוחתת" הוא מושג נכון ברמת מחירים זו. אל תצפו ממנו להפוך רמקול לא טוב למצוין. זיכרו, זה מגבר – לא קוסם! אבל, במידה והרמקול שלכם הוא רמקול איכותי, שדורש כוח (גם אם לא ממש) וחושפני, תקבלו אותו במלוא הדרו דרך המגבר הזה.

Pass Labs 350.5
הזנת חשמל
פנקו אותו חברים. אל תתנו לו לשתות חשמל מקשית של "קנה ובנה" אפילו אם זו "סידרת הרפרנס" שלהם. זה לא עניין של אמונה, זה עניין של אוזן ותשומת לב לפרטים הקטנים בצליל. מנסיוני, לאחר לא מעט כבלים שעברו אצלי, כבל איכותי הוא בדרך כלל לא זול. ביחס למחיר של המגבר הזה עוד כמה אלפים בודדים לכבל חשמל ראוי זה לא מה שיגרום לכם לחשוב על ההוצאה אבל כנראה שתבינו שבלעדיו החיים שלכם פחות יפים. אני משתמש בקובלה סוסנה אמושיין. אתם תבדקו מה הכי מתאים עבורכם.

בלאנס או RCA?
אמרו לי בעבר כי מגבר זה מעדיף לעבוד בתצורת בלאנס. כאשר בדקתי זאת הבנתי שאולי זה טוב עבורו, אבל אני לא אוהב לעבוד במצב זה ואם אני קונה אותו אז אני אהיה זה שאחליט! אתם כמובן, תעשו את המבחנים שלכם.

סיכום

המגבר הזה נוסע כמו רכב באופן רך ומפנק כ-רולס רויס וגם מאסיבי כמו טנק. הוא ישנה את עצמו בהתאם לתנאי הדרך וסיגנונות המוסיקה שמולו - ישמע רגוע ושליו במוסיקה קלה ורומנטית, אך ישיב אש כאשר תנסו לאתגר אותו עם מוסיקה תובענית, מורכבת, אלימה או כל מה שתבחרו מהגזרה הזו. השעון יגלה לכם בצורה מדוייקת מתי הוא יוצא מקלאס A ומתחיל לשאוב עוד חשמל מהרשת אך גם כאשר אותו שעון מתחיל לנוע לא תרגישו אפילו רמז דק לקריסה או אפילו קרוב לכך.

ה- 350.5 של פס לאב, מתאושש במהירות הבזק, יש סיכוי יותר מסביר שלא תבינו כיצד בכלל הוא מצליח לנגן כל כך מהר, כל כך מדויק, כל כך "נכון" ועם עדינות יוצאת דופן אותה קשה מאוד למצוא במגברים אחרים ששמעתי. הוא מאוזן להפליא וטבעי ביותר, אינו משנה את אופיו העשיר באף עוצמה ואינו משאיר מקום להוציא אותו משלוותו. מדובר במגבר הספק אשר בנוי נהדר, עם סאונד פנומינלי, שליטה יוצאת דופן עם כל רמקול בכל עוצמה.

כל היתרונות הללו מגיעים עם אנינות, טעם ורוגע שאי אפשר להשאר אדישים מולם. המגבר הזה יגרום לכם לדבר ולא רק להשאר אילמים אל מול המוזיקה.

מחיר: 49,000 ש"ח
אחריות ושירות: IL Audio

מעבר לתגובות בפורום