העלת תמונות לרשת? חשפת היכן הילדה שלך ישנה בלילה

אלי כרמי
18-07-2011 06:30

מדריך: דרך תמונות אותן שיתפנו ברשת אפשר לדעת היכן ישנים הילדים שלנו ובאיזה גן הם משחקים, כיצד נעלים מהתמונה מידע פרטי ורגיש? מחיקת Exif מתמונות.


אומרים שתמונות מספרות סיפור, אבל לפעמים, הן חושפות פרטים שכלל לא רצינו לשתף בהם את כל הגולשים באינטרנט, לפעמים, אלו גם פרטים אשר עלולים לסכן את השקט המשפחתי שלנו.
רבים אינם מודעים לעובדה כי בעזרת המידע השמור בקבצי התמונות, ניתן לדעת היכן הן צולמו ויחד עם המידע אשר מצולם בתמונה עצמה ניתן להבין אם המיקום הזה הינו חדר השינה של הילדה שלכם או הגן של הילד. מפחיד, אבל מסתבר כי אפשר בקלות למנוע זאת.

צילום חוויות

כיום, כאשר קל כל כך לצלם תמונות בעיקר בעזרת הטלפון החכם והנייד שנמצא תמיד איתנו 24/7, אנחנו מוצאים את עצמנו מצלמים ללא הפסקה, מתעדים את הרגע ואת החוויות השוטפות.

סבא מצלם את המסיבה של אלמוג בגן, אמא מתעדת את השולחן החדש בסלון, אבא את המכונית החדשה בחניה בבית ואפילו הילדים הופכים לצלמי "חדשות אישיות" ומתעדים ללא הרף את חוויות היום יום במקומות בהם הם משחקים ומבלים. אנחנו מתקרבים לרגע בו כל מצב או רגע בחיים יתועד באלבום דיגיטלי בלתי נגמר.

שיתוף ברשת

פעולת הצילום לבדה, אינה שלמה באם התמונה לא תחשף לעיני החברים והמשפחה כך שיהפכו לחלק מן החוויות. כיום, כבר לא צריך לדפדף באלבומי נייר גדולים וכבדים בסלון והילדים כבר לא עושים זאת עם חבריהם בחדר, פעילות השיתוף עברה אל הרשת.

אתרי שיתוף תמונות כמו פיקסה ואחרים או רשתות חברתיות כגון פייסבוק או גוגל+ החדש, מספקים מרחב בלתי מוגבל כמעט עבור שמירת תמונות, זאת בצירוף היכולת לשתף את קרובנו, אהובנו וחברינו. כעת, לא צריך להתאמץ בכדי לראות את התמונות, אבל מסתבר בעצם כי לא רק החברים והקרובים נחשפים לכך, אלא גם פלוני אלמוני - כולל טיפוסים לא נחמדים יכולים לראות תמונות אלו ולדלות את המידע שיש בהן.

מה יש בתמונה

קבצי תמונות מכילים מידע רב, זה מתחיל בתמונה עצמה בה כל פיקסל ופיקסל מהווים פיסות פסיפס אשר מתחברות למשהו שלם, אך זה לא הכל, יש גם מידע נוסף המוכנס לקובץ בזמן הצילום, למידע הזה קוראים EXIF והוא מכיל נתונים משלימים לתמונה (METADATA). המידע הזה מכיל נתונים כמו דגם מצלמה (גם אם מדובר במכשיר טלפון), השעה בה צולמה התמונה, ערכי הצילום שנבחרו (זמן חשיפה, גודל צמצם, שימוש בפאש ועוד) וכמו כן, גם נתוני מיקום שבה התמונה צולמה. 

EXIF GPS
נתוני מיקום
מהיכן בעצם מגיעים נתוני המיקום לתמונה? בחלק מהמצלמות החדשות ישנו רכיב GPS אשר קולט מידע מלווינים ומחשב מיקום מדויק, בנוסף, בדגמי טלפונים רבים של דור 3, יש רכיב GPS מובנה – לוויני או סלולארי (מהווה חלק אינטגראלי משבבי תקשורת דור 3 / 3.5), כך שגם בתמונות מטלפונים מודרניים, נשמרים נתוני מיקום מדויקים המצביעים על היכן צולמה התמונה.

שיתוף המיקום
ברגע בו החלטנו להעביר תמונה לסבא של אלמוג ולדודה שולה דרך דואר אלקטרוני, או אם פרסמנו את התמונה באלבום תמונות באינטרנט, גם אותו מידע נוסף – כמו נתוני מיקום, יעבור ביחד עם התמונה. לא צריך להיות גאון בכדי להבין כי תמונת מסיבת ילדים צולמה בגן והדובי החדש של אלמוג הקטנה צולם בחדר השינה שלה. כעת, בעזרת תוכנות פשוטות להפעלה, כל אחד יכול לשלוף את המיקום של אותו גן או החדר של אלמוג הקטנה.   

מצלמה עם GPS
פתרון - מחיקת Exif

אין צורך להיכנס לפאניקה, להפסיק לצלם או לפרסם תמונות, אפשר למנוע את פרסום המידע האינטימי די בקלות.

הורדת המידע הפרטי, ניתנת לביצוע בעזרת תוכנות יעודיות, או בעזרת סייר הקבצים ב- Windows: יש לבחור את קבצי התמונות הרצויים (לסמן אותם עם לחצן שמאלי של העכבר), אח"כ ללחוץ לחצן ימני ולבחור בתפריט את Properties. בחלונית שתפתח, יש לבחור בלשונית Details, שם, למטה, יופיע Remove Properties and Personal information, בחירה בו תסיר את המידע.

מחיקת או הסרת EXIF מתמונות
לאחר שבחרתם באפשרות זו, תעמודנה לרשותכם שתי אפשרויות, האחת תהיה ליצור עותק תמונה חדש (מבלי למחוק את המקורי) כשהוא חף מכל מידע EXIF והשניה תהיה ביצוע הסרה ידנית של חלק מהפרמטרים, על פי בחירתכם.

מחיקת או הסרת EXIF מתמונות
תוכנות להסרת Exif
יש בשוק, לא מעט תוכנות המיועדות להסרת נתוני GPS ותגיות metadata נוספות, אחת מהן הינה QuickFix, זוהי תוכנה חינמית ופשוטה להפעלה: גוררים אל חלונית התוכנה את קבצי התמונה ולוחצים על כפתור Quick Fix Metadata. התוכנה, שומרת גם עותק מקורי של התמונות (עם מידע ה- Exif).


תוכנה אחרת בה ניתן להשתמש היא Pro Photo Tools Version 2 של מיקרוסופט. מי שעורך את התמונות שלו בעזרת תוכנות כמו פוטושופ, רצוי כי ישמור את התמונות המיועדות לשיתוף באתרים, דרך תפריט Save for web אשר מסיר את המידע ומצמצם גם במשקל הקובץ.

בנוסף, ניתן להגדיר כל מצלמה או טלפון חכם אשר כוללים רכיב GPS כך שלא ישמרו מראש את נקודות הציון הגיאוגרפיות. כעת אלמוג תוכל להמשיך לצלם בטלפון החכם שלה ולשתף חברים ואף אחד לא יכול לדעת את נתוני המיקום המדויקים של התמונה.  

סייע בהכנת הכתבה: ליאור קורן

מעבר לתגובות בפורום