PIEGA - Premium 3 - רמקולים שוויצריים במבחן

נמר לוי
04-07-2011 06:20

רמקולים רצפתיים שמגיעים משוויץ, עשויים אלומיניום, בעלי טוויטר ריבון, צרים וגבוהים, אלו הם ה- Premium 3 של Piega שנבחנים ע"י נמר במגוון סגנונות מוזיקליים. ביקורת.

שוויץ - מעבר לנוף היפה של אגמי מים רבים והרים מושלגים, הניטרליות הפוליטית, האולרים והשעונים המשובחים, יש גם ציוד אודיו איכותי. היום נדליק אור על אחת מהיצרנות השוויצריות הידועות העונה לשם PIEGA, חברה שהוקמה בשנת 1986.

רמקולי החברה, מתאפיינים בשתי תכונות מקוריות – כל אחת בפני עצמה ומשלבים אותן יחדיו בדגם הנסקר:

תיבת אלומיניום

אכן, כיום זה כבר לא נחשב לענין חדש, יש כאלו שאף רואים בתיבת אלומיניום ענין אופנתי, אך במקרה הזה היצרנית "פיאגה" נכנסה לתצורת הבניה הזו כבר לפני שנים לא מעטות.
במקרים רבים, רמקולי אלומיניום בנויים במספר חלקים מודולריים, אבל, במקרה הזה מדובר ביציקה אחת של אלומיניום שלפני שהפכה להיות תיבה מעוצבת ויפה החלה כגוש אלומיניום שנלחץ במכבש בלחץ אדיר עד שהגיע לעובי הרצוי, לאחר מכן, משטח האלומיניום "מקופל" לצורה הרצויה ויוצר תיבת אלומיניום נטולת ברגים, מה אמור להמבטיח חוזק מבני אדיר – פרמטר מהותי בחשיבותו בתכנון רמקול.

במבט חוקר וסוקר מסביב לתיבה, נראה שגם כאן, בולט הדיוק השוויצרי, לא מצאתי כאן דופי ולכן אכבד את ה- Premium 3 במחמאה על איכות הבניה המרשימה שאינה מוכרת לי בגזרת המחיר הזאת.

טוויטר ריבון
גם זה לא מהווה ענין יוצא דופן כיום, אך גם כאן מהנדסי החברה מיישמים זאת בשיטה יחודית. יחידת הטוויטר של ה- PIEGA פותחה על ידה והיא מורכבת מחוטים חוטים של ריבון במבנה שתי וערב דקיק ביותר מה שמעניק משקל נוצה ותנועה חלקה של שריג הריבון.

PIEGA - Premium 3 - רמקולים משוויץ במבחן

במבחן זה, נדליק אור על רמקול מסדרת Premium של PIEGA שנקרא Premium 3, זהו רמקול רצפתי הקטן ביותר בסדרה.

ה- 3, הינו רמקול צר וארוך, בחלקו הקדמי ניתן לראות את גריל המתכת שמחובר בלחץ לתיבת האלומיניום הקשיחה והסרתו חושפת שתי יחידות כאשר אחת מהן היא יחידת מיד והשניה היא יחידת מיד-בס. מתחתן נמצא פורט הבס ומעליהן ממוקם טוויטר הריבון המיוחד שלPIEGA , התיבה יושבת על בסיס אלומיניום רחב יותר מגוף התיבה עצמה, זאת בכדי לשמור על יציבות, את המשקל בערך של 13 קילוגרמים תומכות גומיות מיוחדות.

הגימור המרשים, עליו עמדנו כבר בתחילת הכתבה, ממשיך עם צבע בלתי שריט והעובדה שמלבד ברגי הצמדת היחידות והטרמינלים מאחור עבור כבלי רמקולים, לא ניתן למצוא אפילו בורג בודד בדפנות התיבה עצמה, מלבד הברגים אשר מצמידים את יחידות ה-4 אינטש לגוף, מה שמביא לעיצוב זורם והרמוני. מה שמוזר הוא שצליל התיבה מזכיר תיבת עץ כאשר דופקים עליה וזה בזכות המבנה והאקוסטיקה הפנימית שלה אשר משלבים יריעות זפת וחומרים נוספים שמביאים את התיבה לנגן כמו תיבת עץ, אבל עם קשיחות של מתכת צפופה.

הצד הטכני
PIEGA - Premium 3 - ביקורת רמקולים משוויץהנתונים, מציגים היענות לתדר שנעה בין 40 הרץ בתחום התדרים הנמוך ועד ל-50 קילוהרץ בתחום הגבוה, רגישות שעומדת על 90 דציבל ועכבה של 4 אוהם. הרמקול פועל בשיטת 2 וחצי way והוא מתנשא לגובה של 102 ס"מ לרוחב של 14 ס"מ ועומק של 16 ס"מ. במילים אחרות, רמקול צר מאוד יחסית לגובהו.

מבחן האזנה

dream theater scenes from a memory הוא התקליטור שבחרתי לפתוח איתו. לכך יש מספר מטרות כאשר העיקרית מבינן הינה ניסיון להכשיל את הרמקול. זה לא שאני אדם רע חלילה שמחפש להתקיל את הרמקול. בעצם אני כן מחפש להתקיל אותו אך לא מרוע, אם כי מפני חשוב לי לבדוק מיד בהתחלה כיצד הקטנצ'יק הזה עם היחידות הפיצפוניות מצליח להתמודד עם מוסיקה תובענית. אז אם כבר בודקים, נזרוק אותו הישר למים העמוקים. ומה מתברר? שהוא שוחה טוב, גם שחיה במים מאתגרים במיוחד. אפשר להגיד שאני לא ממש מופתע מהתוצאה. אחרי שקראתי כמה וכמה כתבות על המוצרים הללו אני מבין שלא כל כך קל לאתגר אותם והם לא בהכרח משקפים את הגודל של הרמקול בפועל. הרמקול הזה הוא רמקול מדויק, מהיר, דינמי מאוד ונשמע גדול מגודלו. הבס מנגן איתן ברור ומדויק, המיד מלא, עשיר מאוד ורמת ההפרדה יוצאת דופן, התחום הגבוה אוורירי ומפורט מאוד והשירה המצטרפת לניגון האגרסיבי אינה לוקחת את הלהקה אחורה אם כי משאירה אותה בבמה מבלי לאבד דינמיות או כוח בכלל.

רוק מדוייק
המשכתי במוסיקת רוק קלאסי קלילה, Dire Straits-On Every Street. כאן חיפשתי את ה"נשמה" שברמקול. כלומר, את המוסיקליות וה"שובבות" של רמקולים ריצפתיים לא יקרים. תתפלאו אבל לפעמים אני נהנה מאוד מרמקול שאינו ממש מדויק. זה לא קשור חלילה להגדרה של "יבש" או "צבוע", אלא יותר עניין של לחפש את המריחה הקלה בתחום הנמוך שמנפחת מעט את הצליל מבלי לפגוע באיזון הטונאלי. אני קורא לזה צליל מתובל בטוב טעם. במקרה הזה אין תיבול, אני ממש מרגיש שמה שהוקלט זה מה שיוצא מבלי לתת שום צבע. קולו של הסולן נשמע מאוד "נכון", הבמה מוגדרת וברורה מאוד, הגיטרה במשקל הנכון והתופים מדויקים מאוד.


הערה על מחיר וצליל יקר: הרמקול הזה, למרות מחירו הצנוע (יחסית לעולם ה- Hi-End) אינו נשמע רמקול זול או "לא יקר". להיפך, הוא נשמע יקר מאוד, ברמה שלא ציפיתי לה. זה אומר שאין בו את השובבות הזו וה"בעיות" הללו שמתאימות לרמקולים במחירו. אבל, למען האמת, לעיתים אני מעדיף את השובבות הזו שמוסיפה קצת תיבול לכל ארוחה מוסיקלית.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraבמוסיקה קלאסית אני בוחר כרגיל בקטע הרפרנס המושלם לבחינות, Britten - Young Persons Guide to the Orchestra, כאן אוכל להתמקד בכלי נגינה ספציפים ולתאר לכם כיצד זוג רמקולים זה מעביר אותם אל המאזין. היצירה כידוע נפתחת בכל הכוח על ידי כל התזמורת הסימפונית והרמקול מראה סימני קריסה קלים כשמדובר על עוצמות גבוהות ומיד חוזר לעצמו בעוצמה שפויה. כלומר, מוסיקה סימפונית שמנוגנת על ידי תזמורת גדולה תוכלו בהחלט לשמוע אך לא בעוצמות של אולם קונצרטים או משהו קרוב לכך, אך זה יהיה עדיין בעוצמה סבירה ואפילו משביעת רצון. במיקוד כלי הנגינה בחרתי לתאר לכם מספר כלים, בהם ה- Premium 3 הינו מרשים מאוד וגם על כלי אחד שלא ממש הלהיב אותי, עליו אספר בהמשך (בגזרת הג'אז). אפתח בחליל הפיקולו שמציג צליל חריף מטבעו נשמע נפלא. הרמקול אינו מעגל פינות אלא מציג אותו כפי שהוא או בצליל הכי קרוב לכך. כלי נשיפה נשמעים כאן מצוין: היחידות הללו מהירות מספיק על מנת להעביר את ה"רעד" של האוויר הבוקע מכלי הנשיפה ואת הפרטים שמאחוריו. במחלקת כלי הקשת גם לא התאכזבתי. הקונטרס הנכון בין כינור לויולה ובניהם לבין הצ'לו והקונטרבס נשמע משכנע מאוד. התוצאה בהחלט ראויה ואף מפתיעה.

הערה על רמקול קטן ותזמורת גדולה: זה מדהים שרמקול כזה קטן, עם יחידות צנועות במיוחד בגודלן, מצליח לנגן תזמורת באופן שהוא מצליח. נכון, זה לא רמקול ריצפתי גדול מלא באנרגיה ועוצמה אך יחסית לגודלו ולגודל היחידות אני מוכן להבטיח לכם שתופתעו לחלוטין ממה שיצא ממנו כאשר תאזינו לו לראשונה. הרמקול הקטנצ'יק הזה נראה מנומס אך כבר בצליל הראשון תבינו כי הקטן הזה הינו אומנם קטן פיסית אבל ממזר גדול.

PIEGA - Premium 3 - ביקורת רמקולים משוויץ
בגזרת הג'אז נחלתי אכזבה קלה שאחרים יכולים לראות אותה כיתרון. jacques loussier the best of play bach הוא אחד מהתקליטים האהובים עלי. אני רגיל להאזין לו ארוכות בתקופת החורף במיוחד כאשר בחוץ גשום ובתוך הבית מתפזר חום שמגיע מגזעי מעצים בוערים (או סימולציה שלהם – המזגן).

jacques loussier the best of play bach מדוע התאכזבתי ולמה חלקכם יראה זאת כיתרון? כנראה שהרמקול הזה לא מצליח להציג את החמימות שבהקלטה הזו. בסלון, הפסנתר היה נשמע פחות טוב מאשר בחלל קטן כמו חדר שינה שם הציג הגוף שלו בצורה מרשימה יותר. אל תשגו, עדיין יש לפסנתר גוף, גם בסלון בינוני / בינוני גדול כמו שלי. אבל הגוף שלו לא היה מספיק גדול על מנת שאשתכנע שמולי יושב נגן פסנתר חי ונושם. מאידך, כל שאר הכלים המלווים אותו (תופים, קונטרבס) נשמעו יוצא מהכלל. באחת מהרצועות בתקליט ישנו סולו קונטרבס וכאן לא חשתי מחסור בגודל, משקל, גוף או רזולוציה ופרטים בכלל. מצאתי שהוא מעביר קונטרבס באופן מרשים מאוד ומשכנע ביותר וזה למרות היחידות הקטנות שלא ממש אמורות להצליח לייצר בס עמוק כזה.

נקודות ציון

מיקומים
רמקול ה- Piega, מסוגל לעבוד במרחק קרוב לקיר, כמו גם רחוק ממנו. כמובן שקרבה לקיר תנפח את הבס קצת אך לא תביא אותו בשום מצב לבומיות או חוסר איזון וזה בזכות התיבה המאוד מאוזנת שלו שאינה מושפעת יתר על המידה מקרבה לקירות. רצוי להעמידו במקביל לקיר אחורי וכך יתקבל האיזון הנכון ביותר בין במה גדולה לפוקוס מדוייק במרכז.

התאמה לחללים
דגם ה- 3 מתאים לחדר שינה, סלון קטן או סלון בינוני. תבחרו והוא ימלא כבר את החלל בקלות.

כיצד להגביר
למרות שהחברה טוענת שהרמקול הזה יכול לנוע בקלות עם 20 וואט אני חולק על הטענה הזו. הוא ממוצע בהנעתו והחל מ-50 וואט הוא מנגן היטב, עם 30 וואטים הוא ניגן בגבול שבין לנגן מוסיקה כמו שצריך לבין קריסה בקטעי מוסיקה קשים. רצוי לשדך אליו מגבר נטרלי נוטה לחמימות ולא מגברים קרים שעלולים להוציא ממנו מעט יבשושיות. מגברי מנורות מהזן החם יכולים להפוך אותו לרמקול שמנמן יותר ממה שהוא ומגברים טרנזיסטורים "אלימים" באופיים יסחטו ממנו רזולוציות נפלאות שקשה למצוא בטווח המחיר הזה.

PIEGA - Premium 3 - ביקורת רמקולים משוויץ
סיכום

זהו יופי של רמקול, ממש כך. הרמקול הזה, הקטנצ'יק וההייטקי הזה, מהווה רמקול אודיופילי לכל דבר ועניין. הוא מפריד כלים בקלות, אינו סובל מעודף בס ומייצר רזולוציה מדהימה. התחום הגבוה הינו אווירירי ומפורט מאוד, המיד מלא ומדויק ואין בו אפילו טיפת צבע. לאיכויות הללו עלול להיות גם חיסרון. רוב החובבים המתחילים שמחפשים מוצרים במחיר הזה מבקשים בס גדול והרבה "עץ". יש סיכוי שחובב אודיו מתחיל לא יתרשם לטובה מהרמקול הזה. למרות מחירו הצנוע, התיבה הקטנה והקלה, המראה ה-”מודרני המעוצב" והמאוד איכותי למגע עלולים להרחיק את החובב שמחפש רמקול גדול עם הרבה בס. במילים אחרות, זהו לא רמקול למתחילים, הוא לא עושה פוזות בצליל ומנפח את הרזה. הוא פשוט מאוזן, טבעי, נטרלי ומאוד "נכון". אני יכול להגיד בביטחון רב שמדובר ברמקול אודיופילי עם צליל יקר במחיר שווה לכל נפש. רק תעשו לעצמכם טובה אחת, תאזינו לאיכויות שלו ותנסו להתעלם מהגישה של "יותר גדול זה יותר טוב"!


מחיר: 19,750 ש"ח
שירות ואחריות: סאונדקווסט

מעבר לתגובות בפורום