האם הפייסבוק יצמיח לפרה הנחלבת ביצים? קוטג' ומהפיכה צרכנית

אלי כרמי
26-06-2011 19:00

רוב עם ישראל מרגיש כבר תקופת זמן כמו פרה חולבת, כזו שלא מפסיקים לינוק ממנה כסף, האם האינטרנט והפייסבוק יגרמו לשינוי חברתי וצרכני מהפכני? דעה אישית של אלי כרמי.


כבר בספר שמות פרק א' מסופר כי הקשו את חיי בני ישראל עם מיסים "עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ. וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים", משם המצב הורע אפילו יותר וכולנו יודעים איך זה נגמר: במרד גדול, עשרת המכות והיציאה לחופש דרך 40 שנה של מדבר.

מצבנו הנוכחי הינו הרבה יותר טוב, אנחנו מתגוררים בארצנו ורובנו חיים בכבוד, אבל יש באויר הרגשה שלא מתפוגגת: עם ישראל מרגיש שהוא משמש כפרה חולבת של כספים מכל הכיוונים.


מרמור כדרך חיים
מסים גבוהים על הציבור וקנסות "מהיכן שקל יותר לגבות (כמו עבירות מהירות)" ממשטרת התנועה שנראה שכל מטרתם היא להגדיל את קופת המדינה מהווים תחילת הדרך וזה ממשיך עם רשימת מקבלי הטבות מהמדינה שהולכת וגודלת וגובה את שלה מכל האחרים שעומלים על פרנסתם. מורת הרוח בציבור נשמעת פה ושם, אבל שופר גדול שיעביר את הקול, נראה שהיה חסר עד היום. וכך נמשכו להם החיים במדינת היהודים עם ריטואל ידוע מראש שמעמיד את האזרח הפשוט בין הנטל לבין התמרמרות שלא מובילה לשום שינוי, פרט לפעולת העלאת גירה, האזרחים לא ממש יצאו למאבק עבור עצמם וגם לא טרחו להעניש את נבחריהם ביום הבחירות, כך עולם כמנהגו נוהג. 


כאמור, מה שהיה חסר לעם זה שופר שיביא את קול מצוקתם ברעש גדול וכאן בא לציון גואל בדמות האינטרנט, בתחילה זה הגיע בדמות הודעות דואר אלקטרוני על התארגנות כזו או אחרת וגם זימונים לחתום על עצומות עבור נושאים כואבים או דחופים. אבל אנחנו המשכנו לעלות גירה ולא לעשות דבר. יכול להיות שהודעות חשובות אלו הלכו פשוט לאיבוד בין התמונות המצחיקות של הדודה וכמות דוא"ל הזבל שמגיע דרך קבע.

פייסבוק הביא עימו מספר ניסיונות התארגנות עבור נושאים כואבים במיוחד כמו במקרה בו מחירי הדלק המשיכו להתפרע, אז היו שחשבו כי בנקודה זו העם יתעורר מרביצה נוחה באחו ויתחיל להתנהג כמו שור זועם. ואכן, הייתה קריאה להחרים חברת דלק מסוימת, אבל גם זה גווע באופן מהיר יחסית, נראה היה כי גם הפייסבוק או כל מדיום חדש נוסף כבר לא יעזרו לנו.

המשבר של הגבינה

אבל אז הגיע משבר הקוטג', בסך הכל גבינה, נכון זו הגבינה עם הבית ויכול להיות שהיא אחת הגבינות שהכי מזוהות כגבינה ישראלית אבל עדיין רק גבינה. קשה להצביע על הסיבה בגינה גבינה זו הפכה להיות הקש ששבר את הגב של אדון ישראלי, אבל בפועל, הקריאות להחרמת רכישת גבינה זו השפיעו על המשתתפים בפייסבוק וזה האחרון, הפך בפועל לתפקד כשופר העם.

מה שהתחיל שם כתנועת מחאה, הוביל לכתבות ותחקירים על הנושא בעיתונות המודפסת האלקטרונית, מה שגרר אלפי תגובות זועמות ותוך זמן קצר העם התחיל להרגיש כמו עגל צעיר עם ביצים ועמוד שידרה.

האם מדובר בנקודת ציון ביכולת של ההמונים לנצל את המדיה האלקטרונית:  פייסבוק, תגובות לכתבות ואמצעים נוספים?

אני בטוח שכן, בעולם, מסופר כבר על מהפיכות שהתחילו מארגון אירועים דרך פייסבוק, נראה שגם בארץ הקודש שלנו, משהו מתחיל לזוז, זו התחלה של שינוי וכפי שכבר גדולים ממנו אמרו "גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד קטן אחד", או במקרה שלנו, בדף אירוע קטן אחד.  

מעבר לתגובות בפורום