חנויות
פיוז ארמה אודיו אודיו אקסטרים Sonic Bliss אמנון סאונד סטריאו פרו Soundquest קודו אודיו Stereoscope סטריאוסקופ למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה

האם הפייסבוק יצמיח לפרה הנחלבת ביצים? קוטג' ומהפיכה צרכנית | מחשבים | כתבות | ראשי

האם הפייסבוק יצמיח לפרה הנחלבת ביצים? קוטג' ומהפיכה צרכנית

גודל אות: Decrease font Enlarge font
משבר גבינת הקוטג' - פתירון בדמות פייסבוק? משבר גבינת הקוטג' - פתירון בדמות פייסבוק?

רוב עם ישראל מרגיש כבר תקופת זמן כמו פרה חולבת, כזו שלא מפסיקים לינוק ממנה כסף, האם האינטרנט והפייסבוק יגרמו לשינוי חברתי וצרכני מהפכני? דעה אישית של אלי כרמי.


כבר בספר שמות פרק א' מסופר כי הקשו את חיי בני ישראל עם מיסים "עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ. וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים", משם המצב הורע אפילו יותר וכולנו יודעים איך זה נגמר: במרד גדול, עשרת המכות והיציאה לחופש דרך 40 שנה של מדבר.

מצבנו הנוכחי הינו הרבה יותר טוב, אנחנו מתגוררים בארצנו ורובנו חיים בכבוד, אבל יש באויר הרגשה שלא מתפוגגת: עם ישראל מרגיש שהוא משמש כפרה חולבת של כספים מכל הכיוונים.


מרמור כדרך חיים
מסים גבוהים על הציבור וקנסות "מהיכן שקל יותר לגבות (כמו עבירות מהירות)" ממשטרת התנועה שנראה שכל מטרתם היא להגדיל את קופת המדינה מהווים תחילת הדרך וזה ממשיך עם רשימת מקבלי הטבות מהמדינה שהולכת וגודלת וגובה את שלה מכל האחרים שעומלים על פרנסתם. מורת הרוח בציבור נשמעת פה ושם, אבל שופר גדול שיעביר את הקול, נראה שהיה חסר עד היום. וכך נמשכו להם החיים במדינת היהודים עם ריטואל ידוע מראש שמעמיד את האזרח הפשוט בין הנטל לבין התמרמרות שלא מובילה לשום שינוי, פרט לפעולת העלאת גירה, האזרחים לא ממש יצאו למאבק עבור עצמם וגם לא טרחו להעניש את נבחריהם ביום הבחירות, כך עולם כמנהגו נוהג. 


כאמור, מה שהיה חסר לעם זה שופר שיביא את קול מצוקתם ברעש גדול וכאן בא לציון גואל בדמות האינטרנט, בתחילה זה הגיע בדמות הודעות דואר אלקטרוני על התארגנות כזו או אחרת וגם זימונים לחתום על עצומות עבור נושאים כואבים או דחופים. אבל אנחנו המשכנו לעלות גירה ולא לעשות דבר. יכול להיות שהודעות חשובות אלו הלכו פשוט לאיבוד בין התמונות המצחיקות של הדודה וכמות דוא"ל הזבל שמגיע דרך קבע.

פייסבוק הביא עימו מספר ניסיונות התארגנות עבור נושאים כואבים במיוחד כמו במקרה בו מחירי הדלק המשיכו להתפרע, אז היו שחשבו כי בנקודה זו העם יתעורר מרביצה נוחה באחו ויתחיל להתנהג כמו שור זועם. ואכן, הייתה קריאה להחרים חברת דלק מסוימת, אבל גם זה גווע באופן מהיר יחסית, נראה היה כי גם הפייסבוק או כל מדיום חדש נוסף כבר לא יעזרו לנו.

המשבר של הגבינה

אבל אז הגיע משבר הקוטג', בסך הכל גבינה, נכון זו הגבינה עם הבית ויכול להיות שהיא אחת הגבינות שהכי מזוהות כגבינה ישראלית אבל עדיין רק גבינה. קשה להצביע על הסיבה בגינה גבינה זו הפכה להיות הקש ששבר את הגב של אדון ישראלי, אבל בפועל, הקריאות להחרמת רכישת גבינה זו השפיעו על המשתתפים בפייסבוק וזה האחרון, הפך בפועל לתפקד כשופר העם.

מה שהתחיל שם כתנועת מחאה, הוביל לכתבות ותחקירים על הנושא בעיתונות המודפסת האלקטרונית, מה שגרר אלפי תגובות זועמות ותוך זמן קצר העם התחיל להרגיש כמו עגל צעיר עם ביצים ועמוד שידרה.

האם מדובר בנקודת ציון ביכולת של ההמונים לנצל את המדיה האלקטרונית:  פייסבוק, תגובות לכתבות ואמצעים נוספים?

אני בטוח שכן, בעולם, מסופר כבר על מהפיכות שהתחילו מארגון אירועים דרך פייסבוק, נראה שגם בארץ הקודש שלנו, משהו מתחיל לזוז, זו התחלה של שינוי וכפי שכבר גדולים ממנו אמרו "גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד קטן אחד", או במקרה שלנו, בדף אירוע קטן אחד.  

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (8 תגובות פורסמו):

avatar
hbs 1970-01-01 02:00:00
אז מה המסקנה ? שפייסבוק הוא התותח ? או שיש תקוה למהפכות צרכנים בארץ ?
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
מה אתה חושב? לדעתי הפיסבוק הוא רק צינור (שופר) בלבד שצריך להשתמש בו, האם יש תקווה, אני מקווה שכן (אחרי הכל התקווה זה ההמנון שלי), אבל אני לא בטוח
avatar
פסח 1970-01-01 02:00:00
אישית, אני מאוד מאוד מאוד מקווה שאכן לרשתות החברתיות תהייה כן השפעה (חיובית) על רוב הגזל, העושק והשחיתות שנעשים בארץ (הקודש) עצוב היה לקרוא מאמר ב Y נט שכרגע אני לא זוכר מה שם הכתב, אבל מה שכן אני זוכר, הוא העלה הצעה שיש "תחליפים" לקוטג', כתב שלא "חייבים" לאכול קוטג'- כלומר, הוא מודה ומה שעצוב בכך שהוא מסכים עם הגזירות והיוקר ובכך הופך את הקוטג' למאכל מותרות !! (מה גם שהכתבה הייתה מגמתית משהו לטובת הריבון), כן חבריי המלומדים, הקוטג' בישראל הפך בן לילה למוצר יוקרה ומאכל מותרות !!! ברור שלא ניכנס פה לדיון כלכלי, מה גרם לעליה- מחירי הדלק? חמדנות? קטנוניות? רשעות לב? הליכוד? אני חושב שאם נלך אחורה, אז דווקא 10 המרגלים שטענו כי הארץ היא אוכלת יושביה...הם אלו שצדקו ולא 2 שטענו הפוך... חבל... תודה
avatar
avihy-a 1970-01-01 02:00:00
היי כרמי, Its been a while... רציתי רק לתקן אותך במשהו קטן במאמר וגם לשתף אותך בטור דעה שכתבתי בבלוג שלי. התיקון הוא בנוגע למה שהתחיל את מחאת הקוטג', והאמת היא שהמחאה המדוברת ברשתות החברתיות התחילה כמה ימים לאחר תחקיר שעשתה אילנית חיות במדור הצרכנות של גלובס שעסק בכלל בסל המזון בישראל לעומת אותם מוצרים (בעיקר ישראליים) בשווקים אחרים בחו"ל. אחרי שהתבררו הפערים, בין היתר המחיר השערורייתי של הקוטג', נפתחה קבוצת המחאה בפייסבוק. אני אומר את זה לא רק בגלל שהיום אני כתב בגלובס, אלא כהקשר לטור שכתבתי בבלוג שלי: http://techmehome.com/?p=488 אגב, את הדברים שכתבתי לפני שבועיים, שהם לחלוטין דעתי האישית, אמר לא פחות ולא יותר מסגן הנשיא לענייני פרסום ופיתוח בפייסבוק, בנו של נגיד בנק ישראל - דיוויד פישר, בוועידת הנשיא שהתקיימה בשבוע שעבר.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
היי אביחי, המאמר הראשון אכן התחיל בכתבה המדוברת (ראיתי שחלק מגופי התקשורת המתחרים התעלמו ממנה באלגנטיות :-)), אבל, השאלה העקרונית היא האם ללא פייסבוק הכתבה בגלובס היתה עושה רעש מקומי וגוועת לאחר מספר ימים? האם כתבה זו היתה מצטרפת לשורת תחקירים מהעבר? הרי פורסמו לפני כן לא מעט כתבות תחקיר, חלקן חשפו עוולות גדולות יותר, אבל גם הן נגמרו בקול ענות חלושה, הפעם היה את פייסבוק שימשיך וילבה את אש המחאה.
avatar
avihy-a 1970-01-01 02:00:00
אני לגמרי חושב שההשפעה של פייסבוק בעניין הזה היא מזערית. וכך גם כתבתי והדגמתי. הדוגמא הכי טובה לכך היא מחאת הדלק. לא יצא מזה שום דבר, וזו לא רק המחאה הזו. 5 דקות של שיטוט בפייסבוק ותגלה מיליוני דפי מחאה שונים שלא עשו שום דבר. כמו שאמרתי - מחאת הקוטג' היית נשארת בגבולות הפייסבוק בין כמה מאות או כמה אלפי לייקים, חסרי משמעות, אילולא רמי לוי ושאר בעלי רשתות המזון היו תופסים על זה טרמפ. מי שכביכול מצמץ ראשון והראה "פחד" ממחאה ומחרם צרכנים היו הם. בגלל זה הכותרות ובגלל זה התחושה כאילו יש כאן הצלחה אדירה של חרם צרכנים. בולשיט. הרי עד עכשיו המחלבות לא מוכנות להוריד את המחיר, וגם אם כן זה בכמה עשרות אגורות - בקיצור, לצרכנים הישראליים יש עוד כל כך הרבה ללמוד על מחאות וחרמות, ורצוי שיעשו זאת מהאמריקאים והאירופאים.
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
האמריקאים צרכנים עם ביצים כבר הרבה זמן - השאלה האם אנחנו נמשיך להיות הפרה הנחלבת ונשתוק? לדעתי העם כן מרגיש כעת שיש לו כוח, אני מקווה שמתחיל שינוי (בחשיבה) ואני מקווה שהוא לא יעצר כאן וכן אני חושב שהפייסבוק הוא שופר טוב עם נדע להשתמש בו - וכמובן לא על כל פיפס, אחרת זה לא ילך לשום מקום.
avatar
2011-09-07 20:18:50
בואו נוריד מחירים במקדונלדס הצטרפו עכשיו לקבוצת המחאה: http://www.facebook.com/home.php#!/groups/241384145891120?ap=1 לא קונים מורידם מחירים
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


תגיות
הרשם לעדכוני האתר
Email: