העתיד של מקרני אפסון – תלת מימד ורזולוצית 4K

ליאור קורן, מנצ'סטר אנגליה
23-06-2011 06:00

סיכום שיחות עם מנהלי החברה, על עתיד מקרני קולנוע ביתי, אילו חידושים יופיעו בדגמים הבאים ומי בעצם רוכש כיום מקרן לבית?


זה היה קשה, אפילו קשה מאוד לסחוט איזו שהיא הודאה או חשיפה חדשותית מאנשי אפסון. ולא שלא ניסיתי, אפילו עברתי דרך שדרה שלמה של אנשי ניהול בחברה, במטרה להוציא מהם מידע על דגמים או כיוון עתידי, כל מה שהצלחתי להוציא מהם היה רמזים, חיוכים והנהוני הסכמה.

בדומה לאנשי זרוע המודיעין בשירותי הביטחון, התמונה אותה הצלחתי להרכיב, מתבססת בעיקר על אותם רמזים, סימנים בזירה והערכות.


אירוע ההשקה השנתי של אפסון, נערך באנגליה, במגרש הבית של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד – איתה חתמה החברה הסכם חסות. השנה, משיקה אפסון 100 מוצרים חדשים בתחום המקרנים והמדפסות, זה מספר המוצרים השנתי הגדול ביותר אי פעם של החברה שמייצרת בשנה כ- 22 מיליון מדפסות ומקרנים.

ומי מכם שדאג שמא המתחם העצום של איצטדיון אולד טראפורד יהיה גדול מדי עבור מקרן ביתי, נרגיע אותו: ההדגמות בוצעו באולמות פנימיים בתוך מבנה איצטדיון הענק.

מקרנים חדשים של אפסון
מקרנים עם חינוך

לפני שנכנס בכתבה לעולם הקולנוע הביתי, נספר כי אחד התחומים החדשים יחסית אשר מקבל בברכה את עולם המקרנים, הינו תחום החינוך, הטמעה של מקרנים אינטראקטיביים לתוך כיתות לימוד, מאפשרת להחליף את לוח הגיר הותיק, בלוח לבן גדול שמתפקד למעשה כמסך אינטראקטיבי בעזרת שימוש בעט מצביע מיוחד ששולח אותות אינפרא אדום למקרן ומאפשר להפוך משטח רגיל כמו שולחן או רצפה למסך מגע. דגם EB-455Wi, למשל, מאפשר להציג תמונה בגודל 70 אינטש ממרחק הקרנה קטן של 15.7 ס"מ בלבד. השימוש במקרנים כאלו הולך ונהיה נפוץ יותר – גם במזרח התיכון, כמו מצריים למשל, שם הוכנסו לשימוש בתחום החינוך יותר מ- 20,000 מקרנים. 

מקרן לחינוך של אפסון

שלוש קבוצות של רוכשי מקרנים ביתיים

החברה שמהווה את הנציג הבולט ביותר בעולם מקרני ה- LCD (מול היריבה טקסס אינסטרומנטס מפתחת ה- DLP) מתמקדת בשנים האחרונות טכנולוגיית ה- 3LCD שכוללת שלושה פאנלי LCD נפרדים במקרן: אחד לכל צבע יסוד.

Valérie Riffaud-Cangelosi עם רוני ליטמן - אפסוןValérie Riffaud-Cangelosi – מנהלת תחום המקרנים של אפסון באירופה והמזרח התיכון, מחלקת את רוכשי המקרנים לבית לשלוש קבוצות אופיניות:

גיימרים – מקרני 720p
יש כאלו שחושבים כי רזולוציית 720p היא ענין מת, אבל הוא הפך להיות בפועל לשער הכניסה עבור חובבים ומשתמשים חדשים בתחום, כמו גם עבור גיימרים צעירים שידם אינה משגת לרכוש מקרנים יקרים יותר, עם יתרון נוסף של גוף קומפקטי יחסית שאפשר לקחת לבתים של חברים. כרגע, אם מדברים על חיבור מקרן לקונסולה, רק חלק ממשחקי ה- PS3 מגיעים ברזולוציית 1080p ולכן עד עתה ענין זה היה פחות קריטי. בשנים הקרובות, עם המשך ירידת מחירי מקרני ה- Full HD, יגיעו גם אלה למגזר זה.

חובבי ספורט – כניסת לעולם ה- 1080p
כאן, מדובר על אנשים שלא חושבים בהכרח על רכישת מקרן מתוכננת, אך נחשפים בחנות לגודל תמונה של 100 אינטש ומעלה ומתלהבים.

אם עד לפני כמה שנים, לקוחות פוטנציאליים נרתעו בגלל הטענות על כך שמקרן זקוק לחדר חשוך לגמרי בכדי לעבוד (מה שנכון לגבי צפיה בסרטים, אבל פחות קריטי כאשר הוא משמש לצפיה בשידורי טלוויזיה רגילים) וגם בגלל מוניטין רעוע בענין אמינות מקרנים או נורות (אפסון מתמודדת עם ענין זה דרך תוכנית אחריות שכוללת החלפת נורה אחת על חשבון החברה במשך 3 שנות אחריות המקרן), הם יחפשו מקרן בעל עוצמת הארה חזקה ופחות רגישים לפרמטר כמו איכות שחור.

עבור חובבי ספורט יכולים להתאים דגמי כניסה ברזולוציית 1080p, רבים מהם רכשו מקרן עבור אירוע ספורט גדול וחד פעמי (כמו משחקי מונדיאל שמשודרים כבר באיכות 1080i) ולכן בחרו שלא להוציא עליו סכום כסף גדול, אולם מצאו עצמם ממשיכים להשתמש בו גם לאחר מכן.

חובבי קולנוע ביתי – הטופ של 1080p
הגרעין הקשה והדעתן מקרב הלקוחות מגיע מתוך עולם חובבי הקולנוע הביתי, אלו לקוחות שדורשים איכות שחור טובה יותר ומתמקדים באיכות התמונה נטו. עבור אלו, מפתחת אפסון מקרני קולנוע ביתי כדוגמת R4000 בעל הפאנלים הרפלקטיביים (Reflective 3LCD), שהוצג כבר בתערוכת IFA של השנה שעברה, אולם התאמתו לייצור מסחרי התעכבה והוא יוצג כדגם למכירה לקהל הרחב רק בתערוכת IFA של השנה הזו (בחודש ספטמבר), דגם זה לא יכלול 3D והוא יעמוד על הבמה במקביל לדגמים חדשים נוספים (חלקם יקרים ומשוכללים ממנו).

הדגמים החדשים

Jean - Marie Lacroix - Epsonז'אן מארי – מנהל הסחר של אפסון אירופה והמזרח התיכון, מספר כי קו הדגמים החדש, יכלול דגמי Full HD נוספים, אנשי אפסון מדברים על קונספט אינטראקטיבי חדש למקרני קולנוע ביתי (שנלקח מתוך מקרני תחום החינוך) – משהו שמזכיר אולי את קינקט של מיקרוסופט בעיקרון שלו.


תחום נוסף בו יהיה שיפור יהיה הרזולוציה, לראשונה תשיק אפסון פאנלי מקרנים עם רזולוציית 4K (שמגיעה כבר לתקן הקיים בחלק מבתי הקולנוע הדיגיטליים בעולם)

אנשי Epson אומרים כי עד לאחרונה, הם לא היו סגורים על ענין ה- 3D הצלחתו הצפויה בשוק והמתינו גם במטרה להבין איזה פורמט של תלת מימד יהפוך להיות תקן מקובל על כלל התעשיה, או לפחות רובה, כעת, הם כבר עובדים עליו במרץ ויציגו את הגרסה שלהם בעתיד הקרוב.


רזולוציית 4K ותלת מימד
בנושא תלת מימד, רזולוציית 4K יכולה לבוא לעזר כאשר משתמשים בשיטת המשקפיים הפאסיביים (ללא סוללה פנימית וללא הצורך בסנכרון אקטיבי שלהם עם המסך), בשיטה זו, כל צד של המשקף (ועין) מקבלים רק חצי מקוי הרזולוציה לגובה, וכך הרזולוציה הגבוהה באה לעזר ומציבה את המקרן בתחרות מול מקרני Full HD עם משקפיים אקטיביים, אך ללא חסרונות השיטה האקטיבית (סוללה, ריצוד בתאורת ניאון וכו').


קיבלתי רמזים על כך שאפסון עובדים גם על פיתרון שלא יצריך מסך מיוחד להקרנת סרטי תלת מימד - המשתמש יוכל להקרין סרטי תלת מימד על כל מיני סוגי משטחים ולא רק על מסכים מיוחדים לענין, אך לא נמסרו על כך פרטים ספציפיים.

הנס דומר, אחראי חטיבת מוצרי הוידאו של החברה, המשיך וסיפר כי הטכנולוגיות הביתיות יוצאות גם מפתח הבית וזולגות לתחום העסקי, כגון ניגון קבצי מדיה דרך חיבורי USB, כניסות HDMI, אפשרות התקנה בזוית אל מול הקיר ותיקון זויות ה- Keystone בעזרת גלגלות.

לפי מה שנראה בנקודת זמן זו, העתיד הקרוב, יציג מקרנים של אפסון ברזולוציה של 4K, תלת מימד בגרסת משקפיים אקטיביים או פאסיביים (שעושה שימוש ביתרונות רזולוצית הפאנל הגבוהה) והכנסת מימד שליטה אינטראקטיבי שירחיב את חווית השימוש במסך הגדול. לעת עתה, נצטרך להמתין עד למועד תערוכת IFA הקרובה בכדי לקבל את התמונה המלאה.

הכותב היה אורח חברת אפסון

מעבר לתגובות בפורום