רמקולים במבחן - Naim audio Ovator S-400

נמר לוי
07-06-2011 06:50

סקירת בכורה לרמקולים של Naim Audio מדגם S-400, נמר לוי מתוודע לחתימת הצליל של החברה, לא מרגיש את תיבת הרמקול ובאופן כללי מתרשם מאוד. ביקורת.

Naim Audio Ovator S-400

אני לא בטוח שישנה עוד יצרנית אשר עומדים מאחוריה לקוחות שהפכו לחסידים של ממש. עבורם, Naim מהווה את המוצר הטוב ביותר ואין להם סיפוק גדול יותר מלראות את לוגו החברה כשהוא ניצב בחזית המכשיר. החסידות הזו, משום מה, גרם לי לחשוב שהענין הפך להגזמה פראית תוך כדי התעלמות משאר המוצרים האיכותיים שיש בשוק. אבל, כאשר האזנתי למספר מוצרים של החברה הבנתי בדיוק על מה מדובר. ל- Naim יש חתימת צליל יחודית משלה ומי ש-"נכנס" לצליל הזה, מתחיל לקחת אותו כמו מנת סם של ממש.

קצת הסטוריה

Naim audioרמקולים Naim audio Ovator S-400 החלה את דרכה לפני קרוב לארבעים שנה, עם שיתוף פעולה בינה לבין חברה בריטית נוספת – Linn. בתקופה ההיא,  Naim audio אף יצאו בהצהרה רשמית בפרוספקטים של החברה: "אל תקנה את המגברים שלנו אם אין לך מקור איכותי מאוד כמו ה- Linn lp12". השיא היה כאשר שתי החברות הציגו בתצוגה משותפת ראשונה מערכת עם מקור פטיפון Linn lp12 שכלל זרוע grace 707 עם ראש Supex SD 900, זה חובר לקדם מגבר Naim nait 32, ספק כוח Naim snaps ושלושה מגברי הספק Naim nap 250 וקרוס אובר אלקטרוני של Naim, העסק הזה כולו עבד עם רמקולים Linn isobarik pms והתוצאה לטענת המבקרים, היתה מהממת.

רגע המשבר בין Linn ל- Naim הגיע כאשר Linn פיתחה מגבר וטענה שהוא טוב וזול יותר מזו של החברה איתה שיתפה פעולה עד אותו רגע. אז הופסק שיתוף הפעולה בין החברות וכל אחת הלכה לדרכה כמתחרה ראויה אחת של השניה.

הצד הטכני

הנתונים הטכנים מספרים על שני וופרים בקוטר 6.5" ויחידת מיד טוויטר BMR שמתוכננת לתחום היענות רחב שיורד עד 380 הרץ, כלומר, יחידת הבס מנגנת יחד עם יחידת המיד טוויטר בחפיפה רחבה כך שלא אמור להיות שום "בור" באיזון הטונאלי.

תחום היענות לתדר נע בין 36 הרץ בתדרים הנמוכים עד ל-35 קילוהרץ בגבוהים, עם עכבה שנעה בין 4 ל-3.2 אוהם, נצילות שעומדת על 88 דציבל ומשקל כולל של 31 קילוגרם לרמקול, מה שאומר כי יחסית למימדיו מדובר ברמקול כבד מאוד. החברה ממליצה להשתמש במגברים עם הספקים שנעים בין 25 ל-150 וואט, המגבר שברשותי Pass Labs 350.5 מספק 350 וואט ב-8 אוהם החמיא לו מאוד ולא נרשם צליל נוקשה או משהו בסגנון דומה לכך.


Naim פיתחה רק לאחרונה את יחידת ה-BMR, זו בעצם יחידה עם דיאפרגמה בצורה של חלת דבש וסליל שקוע, היא מונעת על ידי מערכת מגנט עשוי נאודיניום. לכל זה דרושה שילדה מיוחדת כאשר היחידה מהווה בעצם חלק בלתי נפרד ממנה.

מאוזן להפליא

מתי כספי ילדותי השניהאת המבחן אני פותח עם מתי כספי בשירו "ילדותי השניה". האיזון הטונאלי של הרמקול הזה מתגלה כמושלם. קולו העמוק של מתי כספי נשמע כאילו הוא מגיע מכל יחידות הרמקול באופן שווה. לא מלמעלה ולא מחלקו התחתון. משהו ברמקול הזה מוכיח לי שניתן לבנות רמקולים לא יקרים כל כך אך מאוזנים להפליא. הבמה עמוקה, רחבה, מוגדרת מאוד ומסודרת מאוד. התחום הנמוך עמוק, מלא באנרגיה והדוק ביותר. זו תוצאה מאוד מערבת, זה לא רק הפרטים, האיזון הטונאלי והאיכות הסונית הכללית של הרמקול. מדובר על גוון צליל מאוד מרשים. גוון מאוד טבעי אך עדיין עשיר ביותר. אין סימנים ואפילו לא רמיזות של יבשושיות בצליל. זו בהחלט אחת התוצאות הטובות ביותר ששמעתי בביתי שבקעו מרמקולים בטווח המחיר הזה.

הערה על מיקום: מה שממש גרם לי להתפעל מהתוצאה היא העובדה שהרמקול הזה אינו רגיש למיקומים. הוא עמד במיקום שאמור להיות מאוד בעייתי בביתי, מיקום אשר מאחוריו גומחה עמוקה שגורמת לכל רמקול כמעט להשמע בומי ולא מאוזן בעליל. הרמקול הזה מצליח לשבור בעצמו בעיות אקוסטיות בזכות מבנה התיבה שלו שאינו מושפע כמעט מקירות ומיקומים בעייתיים.

קונצ'רטו לצ'לו

לאחר תקופה לא קצרה שאני מאזין ליצירה הזו החלטתי לשלב אותה בכתבות.
peter schreier - das scho_nsteקונצ'רטו לצ'לו מבית (תקליט עם התמונה של החננה), אנרגיה מתפרצת מדהימה, בס עמוק ומאוזן, מוגדר מאוד ומהיר כברק. גם כאן, מתגלה יופיו של האיזון הטונאלי ברמקולים, אין שום דרך לגלות מהיכן יוצאים התדרים הגבוהים, מיד או הבס. הצליל מגיע אלי כמקשה אחת מבלי שאחד מהם יאחר או ימהר.

Peter schreier - Das schönste ממשיך את הביקורת וכאן אני בוחן את התחום הווקאלי של הרמקול ועושה זאת ללא חשש כלל: מרגיש מאוד "בטוח" לנגן דרכו מוסיקה. ביצירה הזו הוא מצליח להביא את הסולן אלי לחדר. הוא מצייר את הדמות מולי, קצת לפני הרמקולים כאשר מאחוריו נמצאת התזמורת עצמה. הרמקול חושף קול אדם מרשים מאוד. ניתן לחוש את בית החזה של הסולן, גורונו וגוון קולו הטבעי והנכון כל כך שקשה מאוד להתעלם מכך ולא לחייך. הרמקול הזה פשוט נשמע טבעי ונטרלי. יחד עם זאת הוא חושף בקלות את שלל כלי הקשת, הוא מפריד היטב כלים שונים עם פרופורציה נכונה בניהם. הצליל הכללי מאוד נינוח, לא מגלה מאמץ בשום תחום, אין בורות באיזון הטונאלי ואין בליטות מהצד השני. אפשר להגיד שמדובר ברמקול עם תחום היענות שטוח ומאוזן כל כך עד כדי שאני ממש יכול להפריד את הכלים אחד מהשני ולקבל את כולם בפרזנטציה נכונה בלי דגשים ובלי חיסורים. זוהי פשוט תוצאה פנומינלית!

אניה
מטרת השימוש ביצירה זו הינה לבדוק את התחום הנמוך ואת האיזון הטונאלי של הרמקול. היצירות של אניה עמוסות בצלילים, רובם דיגיטליים אמנם,אך העקביות של הצליל המסונטז שאינו מושפע מדבר מלבד מה שקבעו לו ברוב הפעמים ממחישה היטב איזון של רמקול. במקרה הזה אני בהחלט חושב שאין מקום לשיפור. הרמקול מאוזן להפליא. קולה של הזמרת נשמע פשוט תענוג. ההקלטה עצמה פנומינלית והרמקול אוהב את זה. הוא נשמע ממש במיטבו. הוא מצליח למלא את החלל בקלות, מצליח להציג בס עמוק חזק ומוגדר ומצליח לעשות זאת גם בקטעים העמוסים של היצירה. קולות זמרי הרקע מאחור נשמעים מעולה. הם נמצאים בשכבה השלישית לאחר כלי הנגינה המובילים והזמרת שעומדת בקדמת הבמה. הוא מצליח להמחיש זאת בבירור מוחלט וזה בהחלט מוסיף מאוד לחוויה עצמה. 

depeche mode - Songs of Faith and Devotion
depeche mode - Songs of Faith and Devotionקולות אדם הם אחד הפרמטרים החשובים לי ביותר ברמקול. אם הוא אינו מצליח בכך אין שום סיבה שאמשיך בהאזנה. הרי אם קולות אדם אינם נשמעים דרכו כמו שצריך אז כנראה ש-90 אחוז מהמוסיקה בעולם לא תשמע דרכו מספיק טוב. השיר הזה משלב כלי קשת בהרכב קאמרי וקול אדם בלבד. למען האמת, בעבר לא ייחסתי חשיבות לקולו של הסולן, אבל לפני מספר שנים החלטתי משום מה לעשות זאת בריכוז וגיליתי מספר חוזקות אצלו, למשל, היכולת לטפס למעלה באוקטבות בעוצמה אדירה. נכון, זה לא זמר רוק כבד שצועק למיקרופון בקול שאגה חתולי אך לא מעט רמקולים נפלו שדודים כאשר האזנתי לשיר הספציפי הזה בעוצמה ראויה. רובם חלקו יחידות קטנות וכנראה שהלחץ שהופעל עליהם הכניע אותם. במקרה הזה, מכיוון שכבר סיפרנו לכם שכוח לא ממש חסר לו, ה- Ovator S-400 ניגן את השיר בצורה שגרמה לי להתרגש ממש.

zaka percussion
זהו קטע אלים במיוחד. הוא משלב כלי הקשה מסוגים שונים. הקטע הזה, משלב באופן ספציפי גם ביקורת רמקולים Naim audio ovator S-400תופים סטנדרטים אותם מצליח הרמקול הזה להעביר בדינמיות מרשימה ביותר. יש כאן גם תופי פרקשן - עליהם מתופפים בידיים חשופות והרמקול ממחיש בקלות את המפגש של יד אדם עם עור חיה מתוח על חבית עץ. גם ויברפון עליו מנגנים עם מקלות שבקצה המכה כדורי בד צפוף ושם הוא ממחיש את המתכתיות של הקלידים המוכים וגם סנטיסייזר מלא משקל אשר מגלה לי כמה הרמקול הזה מאוזן וכוחני כשצריך. את היצירה הזו ניגנתי בעוצמה גבוהה מאוד. גבוהה ברמה בה החדר בהחלט התערב אך המטרה שלי היתה לבחון כמה חזק הוא מסוגל לנגן כלי הקשה אלימים ומהירים. גיליתי שהוא מסוגל לנגן חזק יותר ממה שאני מסוגל לשמוע ויחד עם זאת נקי כאילו לא חשבתי להתעלל בו. הוא מצליח לנגן קטעים דינמים ומהירים בקלות ובזילזול מוחלט. זהו רמקול חזק ואיכותי.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra 
הפתיחה התובענית שלו מדגימה לי כי מדובר ברמקול דינמי וחזק מאוד, הכינורות נשמעים מעולה. הם ממוקמים בצידה השמאלי של הבמה, מופרדים היטב, עם קונטרס מדהים בינם לבין הויולות, חליל פיקולו נשמע מעולה, החריפות הטבעית שלו קיימת בהחלט והיא מבחינתי מבורכת. אני מכיר לא מעט רמקולים שאינם חושפים את החריפות הטבעית של הפיקולו ולכן הם מיד נכנסים לקטגוריה של מעגלי פינות. הרמקול מציג צליל מאוד עוטף, מאוד מערב, מלא באנרגיה ורזולוציה. ההפתעה הגיעה דווקא מכלי הנשיפה שהצליחו לבקוע מהרמקול ולבנות לי תמונה של סקסופון, טובה, קרן יער ואבוב. זו תוצאה מאוד משכנעת ומאוד מרשימה.


David Byrne ממשיך את הביקורת מתוך התקליט Rei Momo בשיר המדהים Independence day. זהו תקליט מדהים בכל קנה מידה. הוא מוקלט נהדר, המוסיקה מקסימה, קולו של הסולן פשוט מרגש אותי והעיבודים המוסיקלים המופקים שם הם פשוט פנומינלים. הקטע הראשון נקרא בתרגום חפשי "יום העצמאות" כאשר מקצב תופים פותח את השיר. הצליל מאוד נכון, מאוד טבעי ועמוק. אני מוכרח להגיד שהתופים שבוקעים מהרמקול הזה הם אינם מרשימים כלל. הם פשוט נכונים. תוף נשמע תוף עם העור המתוח שעליו מכה המקל, הגוף של התוף והצלילים הנלווים כגון דעיכת צליל המצילה לאחר מכה וכמובן עוצמות המכה המשתנות נשמעו היטב דרך הרמקולים הללו. השיר מלווה בקסטנייטות מהירות, ברורות ואווריריות במיוחד. קולו של דיוויד, הסולן נשמע חלק, דינמי מאוד ובפרופורציות נכונות למול שאר כלי הנגינה. הבמה עמוקה מאוד, מוגדרת ביותר עם פוקוס מדהים במרכזה.

הערה על מתכון: יש משהו מאוד נכון ברמקולים הללו. משהו מאוד כובש. לא מרשים מידי ולא סטרילי מידי, סוג של איזון בין החוויה והתיבול לבין הנטרליות. משהו שלא מעט חובבים יקראו לו המתכון המושלם להאזנה למוסיקה. אני אישית ממש מתפעל מהאיזון בין שני הפרמטרים הללו שהרי לא קל להגיע לכך. מנסיוני מאוד קשה לשמור על נטרליות מוחלטת מבלי להוסיף קצת תבלינים לצליל. הבעיה היא שתבלינים במינון הלא נכון בדרך כלל הורסים את הארוחה.

ביקורת רמקולים Naim audio ovator S-400
נקודות ציון

העמדה ומיקומים
במקרה הספציפי הזה, מי שמיקם את הרמקולים בחלל הבדיקה, היה היבואן אילן תמיר. מי שמכיר את אילן מודע לפדנטיות שלו בכל הנוגע להצבת הרמקול. המיקום הנכון ביותר, יהיה עם הטיה קלה לפנים הבמה. הרמקול הזה אינו מתרגש מקרבה לקיר צד או אחורי אך כמובן שלא יהיה חכם להדביק אותו לקיר אחורי או קיר צד.

כיצד להגביר
ביקורת רמקולים Naim audio ovator S-400זהו אינו רמקול קשה להנעה אך עדיין, שימוש למשל במגברי מנורות SET לא ממש יניע אותו. מגבר טרנזיסטור של 50 וואט ומעלה עם זרם בריא כבר יניע אותו בקלות. רצוי לשדך לו הגברה ניטרלית על מנת לקבל את האיזון הטוב ביותר של הרמקול. כמובן שכמו כל רמקול מאוד טבעי וניטרלי הרמקול הזה רגיש להגברה ויחשוף את היתרונות והחסרונות שלה בקלות ובבירור.

התאמה לחללים ולמוסיקה
אומנם לא מדובר ברמקול גדול מאוד, אך הוא מצליח למלא חללים בינוניים עד גדולים בקלות רבה, גם סגנונות כמו אלקטרוני קשה וגם קלאסי. הוא מצליח להציג צליל רגוע ומאוד מעודן אך יודע להיות אלים וכוחני כשצריך. מה שתתנו לו לנגן הוא פשוט ינגן בצורה הטובה ביותר.

סיכום

יש הטוענים כי מכשיר של Naim audio ישתלב הכי טוב עם... Naim audio. יכול להיות שזה נכון אך במקרה שלי לא חשתי כל בעיית התאמה: לא חשמלית ולא ברמת האיזון הטונאלי או גוון הצליל בכלל. מכאן אני מסיק מסקנה חד משמעית ש- Naim audio יכול להתאים למוצרים איכותיים, גם אם הם מתוצרת חברה אחרת.
לכן, אין סיבה לחשוש מפני בדיקת רמקולים של Naim, גם אם האלקטרוניקה שלכם איננה נושאת את לוגו אותה יצרנית.

על מנת להבין מה ה-
Ovator S-400 מסוגל לעשות והוא מסוגל להמון צריך למקם אותו נכון, להתאים לו אלקטרוניקה טובה ופשוט להאזין. לא מדובר ברמקול שמרשים את המאזין מהצליל הראשון. צריך לגלות אותו, להריח אותו, לחיות אותו ואז מגלים בדיוק את היתרונות שלו וברוב הפעמים קשה מאוד להשתחרר מהם. התרשמתי במיוחד מהעובדה שלא מרגישים את תיבת הרמקול והצליל שהתגלה כמאוד מאוזן וטבעי. הוא בנוי נהדר, נראה מצוין והמחיר ביחס לביצועים פשוט אדיר. זהו רמקול איכותי מאוד שמוכרחים להאזין לו בטרם מחליטים על רכישה של רמקול חדש.

מחיר: 24,000 ש"ח
אחריות ושירות: חוויה מוסיקלית (אילן תמיר)

מערכת הבדיקה

Vac standart limited edition Tube preamp
Pass Labs x350.5
  Consensus audio engineering lightning se
  Notthingham dais
  Ortofon ORTOFON Cartridge
  Finite-Elemente Pagode Signature Stand
  consensus audio engineering Magnetic Field Correction Speaker C
  Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER Tweak
  Thorens Turntable Stabilizer Tweak
   ACOUSTIC ZEN silver refernce
  living voice carbon plate Tweak
  kubala sosna emotion power cable emotion power cable Tweak

חדר מטופל אקוסטית.

מעבר לתגובות בפורום