אודיולאב 8200A - מגבר משולב מהסדרה החדשה, ביקורת

נמר לוי
25-05-2011 06:00

ביקורת: מגבר הסטריאו המשולב של אודיולאב, משתייך לסדרת 8200 החדשה, זהו מגבר שמספק מספר אפשרויות לעבודה (קדם, מגבר וכו'), מגוון חיבורים וצליל שיתאים למגוון רמקולים.


על שני ערוצים ועקביות

אודיו לאב הינה יצרנית אנגלית וותיקה ומוכשרת המתמקדת במוצרי סטריאו בלבד. ליצרנית הזו אין שום נגיעה בקולנוע ביתי ויש בזה משהו מאוד מוערך מבחינתי ביצרנית הזו. כמו כן, היא אינה מחליפה דגמים כמו גרביים, עקבית בעיצוב ובגוון הצליל של מוצריה וללא ספק הצליחה ממש להפתיע אותי בסדרה הקודמת שלה. אני יכול להסתכן ולהגיד שזו אחת היצרניות האנגליות ששומרת על מסורת מאופקת, במחירים זולים יחסית ועד עכשיו, לפני שאני בוחן את הסדרה החדשה, ידעה לתת תמורה מכובדת למחיר.


הפעם נדליק אור על אחד מהמוצרים מהקולקציה החדשה של Audiolab, זהו דגם 8200A שמגיע (ביחד עם מוצרים נוספים כמו נגני CD, מגברי מונובולוק ועוד) לאחר שנים רבות, בהן צעדה בחזית סדרת 8000 המפורסמת של החברה.

טכני
המגבר מספק 60 וואט לערוץ ב-8 אוהם, 5 ערוצי כניסה בתצורת RCA, היענות לתדר שנעה בין 1 הרץ ל-65 קילוהרץ במינוס 3 דציבל, נתון אחוזי עיוות שעומדים על 0.07 וזרם מקסימלי של 440 וולט אמפר (מרשים למדי), היתרון האדיר של המוצר הזה הוא היכולת לעבוד בתצורה של קדם מגבר, מגבר הספק, מגבר משולב וכמובן גם עם שרשור לקולנוע ביתי וכל זה במארז דק יחסית ומשקל של 7.4 קילו.

נתוני ההספק מקובלים למדי בגזרת המחיר הזו. הסדרה החדשה, לא מציגה מהפך טכנולוגי יוצא דופן, אבל יש כאן שבירת מסורת עיצובית שאפיינה את המוצרים הללו במשך 20 שנה כמעט ותוספות מיוחדות שמאפשרות לחובב האודיו חיים קלים יותר בשידוך מערכת קולנוע ביתי. אודיולאב, להבדיל מהרבה יצרניות טובות אחרות, שמרה למשך זמן רב על הדגם הקודם שלה ללא שינויים. זה ארך אולי יותר מידי זמן, כך שהגיע כנראה המועד לשנוי.


מלפנים ומאחור

בחלקו הקדמי של מגבר זה, ניתן לראות ארבעה בוררים. השמאלי ביותר הינו ה-Record selector, שבוחר איזו כניסת אודיו תנותב ליציאת ההקלטה, מימין, נמצא בורר הכניסות השונות ולידו בורר ה-Mode אשר הופך את המגבר ממגבר משולב לקדמגבר, מגבר הספק או מקשר לקולנוע ביתי.

בקדמת המכשיר, ניתן למצוא את בורר העוצמה, יציאה לאוזניות בחיבור pl וכפתור ההדלקה והכיבוי.

Audiolab 8200a - מגבר משולב, ביקורת
מאחור, ניתן לראות את שלל הכניסות והיציאות בחיבורי rca איכותיים למדי, שקע קומקום להזנת החשמל ויציאות רמקולים אליהן ניתן לחבר שני זוגות רמקולים שונים.

למען האמת, ברמה הויזואלית לא הייתי מגדיר את ה- 8200 כמגבר יפה תואר. הוא ממשיך לשמור על החזות השמרנית של אודיולאב בתוספת בוררים. אני אישית מעדיף פחות כפתורים מקדימה ולטעמי, אם היו משתמשים בלחצנים ולא בגלגלות הוא היה נראה טוב יותר ויזואלית. אבל, כמו בכל דבר בחיים, על טעם ועל ריח …

מבחן האזנה

ג'אז
בחרתי להתחיל עם אבישי כהן (הקונטרבסיסט) מתוך ההופעה שלו בבלו נוט ברצועה מספר 6. אני יכול להגיד שמעבר לכך שמדובר בהקלטה פנומינלית, מאוד מערבת ומאוזנת בצורה בלתי רגילה, גם איכות המוסיקה הינה בהחלט מדהימה.

הפסנתר פותח את היצירה. מיד מורגש כמה המגבר הזה מעודן וחמים. הפסנתר נשמע מתובל, קצת צבוע אבל צבוע מהצד היפה של הצבע. חבר יקר, אמר פעם כי "ישנו צליל שהוא יפה יותר מאשר המציאות" וזה בדיוק מה שקורה כאן. יחד עם זאת, לטעמי, ציוד זול יחסית אשר מתבל את הצליל יכול להוסיף עוד מימד לחוויה במיוחד כאשר הוא מנגן לחובב המתחיל שלא תמיד מחפש את הצליל הטבעי ויעדיף קצת תבלינים או יפיוף של החוויה.

הבמה ברורה, רחבה ועמוקה יחסית. הצליל אומנם לא מספיק מפורט וחסרה לי קצת מיקרו דינמיות, אך בסולו הקונטרבס אני מגלה שזה הקטן שולט היטב ברמקולים שלי, הוא מצליח להעביר את סולו הקונטרבס בצורה ברורה, התחום הנמוך מוגדר מאוד אך תוספת של עוד חצי אוקטבה למטה היתה הופכת את הבס שהוא מפיק לטוב עוד יותר.

Audiolab 8200a - מגבר משולב, ביקורת
רוק
כרגיל, אני בוחר ב-Dream theater scenes from a memory. כאן, אני רוצה לראות "דם", אני רוצה לוודא שהמגבר החדש של אודיולאב מניע רמקולים כראוי, שולט בתחום התחתון ומציג דינמיות כמו שצריך. אני לא מתאכזב. הגיטרה נשמעת מצוין. עם משקל נכון, דינמיות מעולה ואנרגיה שלא מביישת מגברים חזקים. יחד עם זאת אני מוצא גם תופים בעלי נוכחות, מהירות, תוקפנות טובה מאוד בסנאר ובתוף הרגל, הפרדה בתחום הנמוך בשילוב בין גיטרת הבס לתוף הרגל ומצילות שאינן "חותכות" לי את האוזן. Dreamtheaterהשירה לעומת זאת פגעה מעט בדינמיות. כלומר, כאשר הזמר ניכנס לתמונה זה בא קצת על חשבון דינמיות והפרדה. היצירה הרוקיסטית הכבדה הזו שוקלת כאן. אין ספק שהיא מכבידה על המון מגברים והמגבר הזה הוא גם בין אלו שהתקשו להעביר את הכל בצורה מושלמת אך עדיין לא גרם לי לאכזבה. מדוע?  למרות שהשירה פגעה מעטבדינמיות הכללית של היצירה, הגיטרה והתופים לא איבדו מאופיים ברמת גוון הצליל. כלומר, המצילות עדיין חשפו את הדעיכה שאחרי המכה, הגיטרה עדיין הציגה דיסטורשן כפי שהוא אמור להשמע אך כל אלה לקחו צעד קטן אחורה.

במוסיקת רוק קלילה יותר אני מגלה תוצאה אחרת לגמרי. אפשר לומר אף תוצאה פנומנלית. בתקליטורDire Straits-On Every Street בחרתי בשיר הנושא. אני חש כי המגבר הזה פותח במה ענקית, מוגדרת, עמוקה ומאוד מסודרת. אני מוצא כאן את העומק שבקולו של הסולן, הצרידות הקלה הזו שמאפיינת את הלהקה ואת הגיטרה מלאת הנשמה שמובילה את השיר. לקראת סוף השיר מגיע החלק החשוב. החלק הדינמי למדי שמכתיב את הקצב של השיר הזה נשמע מעולה. התופים נשמעים נפלא, השילוב של תוף הרגל עם גיטרת הבס מופרדת היטב, הצליל מהיר, דינמי ומאוזן מאוד.

Audiolab 8200a - מגבר משולב, ביקורת
קלאסי

כאן אני מגלה כמה יתרונות מקסימים באודיולאב. ראשית אספר לכם שבחרתי בשתי יצירות קלאסיות, הראשונה מבינן תהיה "העולם החדש" של דבוז'אק. כאן אני מגלה שהמגבר הזה מצליח להציג כלים אקוסטים בצורה יוצאת דופן. הכינורות נשמעים מעולה, יש הפרדה טובה, יש גוף לכינורות, ההבדל בין הויולה לכינור מורגש, הפרופורציות בין כלי הקשת השונים מורגש היטב. כלי הנשיפה הם המרשימים במיוחד כאן. טרומבונים מלאי עוצמה ואנרגיה, צליל חצוצרות שחושף את האוויר בריאותיו של הנשפן ואנרגיה טובה מאוד בקטעים מתפרצים. יש משהו מאוד מיוחד בפרזנטציה הזו. הוא מזכיר לי מגברים יקרים. הכוונה היא שהוא מאוד שקוף, מאוד מפורט ומלא באנרגיה ורזולוציה במיוחד בתחום הנמוך.

בגזרה הווקאלית בחרתי בזמר הקונטרה טנור המדהים בתקליט Peter schreier - das schönste.

כאן אני בוחן כיצד המגבר מציג את הפרופורציות שבין בכלים לשירה. וכן, קל להבין שמדובר במגבר שמציג תוצאה מאוד טבעית ומאוד "נכונה" כך שכלי הנגינה מנגנים בפרופורציות נכונות יחד עם הזמר. נכון, זה תלוי גם בהקלטה אך ישנם מוצרים שנכשלים בפרמטר הזה והוא חשוב מאין כמותו. קולו של פיטר שרייר נשמע מדהים. הוא עמוק, מאוד מפורט, עם נוכחות אנושית טבעית שמתבלטת עוד יותר כאשר מתייחסים לבמה המרשימה שהמגבר הזה מייצר. אני מוצא את המגבר הזה כמגבר שמנגן נפלא מוסיקה אקוסטית.

Audiolab 8200a - מגבר משולב, ביקורת
אלקטרוני קשה

בגזרה האלקטרונית הקשה אני מוכרח להגיד שמעט התאכזבתי. חסרו לי כאן מעט דינמיות וגם מהירות ומיידיות. זה עלול להישמע מוזר משום שבמוסיקה קלאסית תובענית למדי ה-8200 שרד בגדול, אפילו היה מצוין. אך מוסיקה אלקטרונית מתוך התקליט venetian snares hospitality שהינו משויך למוסיקה האלקטרונית הקשה והתובענית ביותר שיש וידוע היטב שהיצירה הזו מפילה כמעט כל מגבר בטווח המחיר הזה בעוצמות הללו. החסרון הבולט ביותר הוא בתוקפנות שלו. כאשר הושמעו קטעי בס מהירים וחזקים ניתן היה לחוש ששאר הטווח הולך מעט אחורה. כאן, המגבר לא הצליח להעביר את הקטעים הקשים ביותר בדינמיות מושלמת ולשמור על איזון נכון.

yellow בקטע "the race" במוסיקה אלקטרונית מעודנת יותר החסרונות הללו נעלמו כלא היו. בתקליט של yellow בקטע "the race" מצאתי שהמגבר הזה יודע היטב מה הם הגבולות שלו והוא אינו מהסס לספר לנו על כך. כלומר, בקטעים דינמיים אך לא תובעניים מידי כמו הקטע הקודם, המגבר הזה מציג תוצאה סונית מרשימה במיוחד. הוא מצליח להציג מהירות טובה, מיידיות וכושר התאוששות מרשים כאשר ישנן כמה "מכות אנרגיה" רצופות אך כפי הנראה יכנע כמו בקטע הקודם כאשר "מכות האנרגיה" הרצופות מגיעות במרווח זמן קצר במיוחד. במקרה הזה, עדיין בגזרה האלקטרונית, אני מוצא שהוא כן מצליח להעביר למאזין איכות צליל מעולה במוסיקה די קשה אך לא מידי.

הערה על קושי: נאמר לי בעבר להפסיק לבחון עם קטע המוסיקה הזה משום שהוא החלק הקשה ביותר עבור מוצר ועל פי נסיוני, מוצרים זולים, ברוב המקרים, אינם ממש שורדים אותו. זה נכון. באמת מדובר בקטע קשה לעיכול גם כאשר המערכת המנגנת אותו טובה מאוד. אך יש להבין כי אין שום סיבה שבעולם שלא לקחת את המוצר לקצה היכולת שלו במוסיקה אלקטרונית. המגבר הזה, כמו רבים וטובים אחרים, נכשל גם הוא בהצגה מושלמת של מוסיקה אלקטרונית תובענית וקשה. חובבי האלקטרוני מהזן הזה, יאלצו להשקיע קצת יותר ממיני מוניטור או מוניטור חלש משודך למגבר שאינו מספיק גיבור. המגבר הזה, מה לעשות, עם כל היתרונות שלו, אינו מספיק גיבור כאשר מדובר על מוסיקה אלקטרונית קשה כמו זו.

Audiolab 8200a - מגבר משולב, ביקורת
נקודות ציון

שיכוך
כמעט ולא משפיע. המגבר הזה לא ממש משקף שינויים מהסוג הזה. אולי, רק אולי חשתי הבדל קליל שבקלים כאשר הוא עמד על ה-Pagode שלי. אבל אני לא יכול לחתום על זה שהוא היה באמת מושפע מכך או שבכלל היה שיפור או שינוי.

כבלים
גם כאן הייתי הולך על כבלים פשוטים. לא הוצג שום שיפור גם כאשר שודכו אליו כבלים יקרים וטובים מאוד. המגבר הזה כמעט ולא משקף שינויים כאילו אם בכלל.

חום
כמו כל מוצר חשמלי, במיוחד מגבר, לא מומלץ לארוז אותו באריזת ואקום או לכסות אותו בשמיכת פוך. הוא אמנם לא ממש מתחמם, גם בעוצמות גבוהות לאורך זמן הוא לא מגלה איזו התחממות מחשידה או כזו שבכלל מסבה לכך את תשומת ליבי. יחד עם זאת חובה לתת לו אוויר לנשימה. כמו שאמרנו, כל מוצר חשמלי, במיוחד מגבר, יעדיף כך.

התאמה לרמקולים
רוב הרמקולים הנפוצים בטווח מחיר של עד כ- 10,000 ש"ח יתאימו לו ברמת הדחיפה והשליטה. הבעיה תתחיל בחיבור עם רמקולים קשים להנעה מה שהינו פחות נפוץ בגזרת המחיר הזו. המגבר הזה שולט אבל לא הייתי יכול לקרוא לו גיבור וחסון. הוא די ממוצע בכושר הדחיפה שלו.

הרמקולים שיתאימו לו יהיו מהמשפחה הניטרלית או אפילו הבהירה. מדובר במגבר שמעט מעגל פינות בתחום העליון מה שיביא רמקולים בהירים לאיזון מסוים שיכול ליצור יופי של חתונה.

אודיולאב 8200a - מגבר במבחן
סיכום

ה- A8200 של אודיולאב הינו מגבר משולב טוב מאוד. הוא משקף את מחירו הצנוע, מתאים לחובב המתחיל שמחפש מוצר אמין ואיכותי, סלחן שלא דורש פינוק יתר, שידחף את רוב הרמקולים ויעדן את הבהירים. רק הזהרו שלא יכהה מידי את הרמקולים הסגורים באופיים. שידוך רמקול חם וסגור באופיו יהיה משול לכך שתדליקו בבית אח, תנור חשמלי ומזגן על חימום בעת ובעונה אחת – לא לעניין. מאידך, אני מניח שיש לא מעט חובבים מתחילים שיכולים ממש להתאהב בשילוב הזה שכן הוא נתפס כיותר נעים לאוזן בקרב החובבים הלא מנוסים. השילוב הנכון ביותר לטעמי הוא רמקול ניטרלי שנוטה לבהירות (פוקל, טריאנגל, קליפש, דאלי ודומים להם).

הסלחנות של המגבר הזה מבורכת מאוד לדעתי. הרי ככל שהמגבר "מפונק" יותר כך הוא יאלץ אתכם לשים כסף על כבלים, שיכוך, חשמל ועוד. עצם העובדה שהוא אינו כזה יכולה להוות נקודת פתיחה מעולה שכן המגבר לא יגמור לכם את התקציב על ציוד משלים וכך תוכלו לחשוב על רכישה של רמקול איכותי יותר. סלחנות בציוד זול זה טוב. בציוד יקר זו כבר בעיה.

בשורה התחתונה
זהו מגבר משולב מבית טוב, עם שם טוב, שנשמע טוב מאוד ובהחלט יתאים לחובב המתחיל שמחפש נקודת פתיחה טובה. מומלץ להאזין לו.

מחיר: 5,490 ש"ח
אחריות ושירות: אס ג'י (SG) אלקטרוניקה.

תודה לחנות פיוז על השאלת המוצר לסקירה.

מעבר לתגובות בפורום