קנון SX230 HS – מצלמה במיקום הנכון, בזמן הנכון

גולן טופמן
23-05-2011 14:00

ביקורת: קנון SX230 HS היא מצלמה עם זום עד פי 14, רזולוציית 12 מגה פיקסלים, מסך גדול ומקלט GPS מובנה במצלמה שמתעד את מסלול הטיול. האם כל התכונות הללו יסייעו לה לבלוט מעל שאר המתחרות?


אז מה השתנה ביחס לדגם הקודם?

SX230 היא ממשיכת הדרך של ה-SX210 ויש לציין שלעומתה, נראה שבקנון הפיקו כמה לקחים. המיקום ההזוי משהו של ידית הזום ב-SX210 בוטל והוחזר להיות ממוקם בטבעת שסביב לחצן הפוקוס, שהובלט משמעותית, זאת לעומת התצורה שבה היה ממוקם בדגם הקודם. בנוסף לכך הוכנס גם מנגנון ה-HS עליו נרחיב בהמשך ומספר המגה-פיקסלים הופחת ל-12.1, לעומת 14 בדגם הקודם. לגבי צילום הוידאו – ב-SX230 ניתן לצלם ברזולוציה של עד 1920X1080 וב-24 פריימים לשנייה.

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה
מבנה ועיצוב - הפנתר הורוד עם שיפורים בולטים


המצלמה מגיעה בשלושה צבעים: כחול, שחור וורוד. אתם כבר יכולים לנחש איזה צבע אני קיבלתי לבדיקה- ורוד.... יחד עם זאת, אל תתנו לצבע לבלבל אתכם - מדובר במצלמה בעלת ציפוי מתכתי אשר מרגישה קשיחה ועמידה. כאשר מחזיקים את המצלמה לראשונה, ניתן להרגיש את המשקל- 210 גרם, שהינו מעט יותר כבד ממה שמקובל במצלמות קומפקטיות בגודל זה. יש לקחת בחשבון שהמצלמה מגיעה למשקל זה ביחד עם סוללה מורכבת ועם מקלט ה-GPS המובנה, אשר בולט בחלקה העליון. למצלמה קו כסוף אחיד במסגרת בעוד שהגוף עצמו הינו בצבע הייחודי, לפי בחירה מתוך השלושה המוזכרים.


בכל הקשור לכפתורים - הם כבר אינם שקועים כמו בדגם הקודם ובהחלט שופרו- בולטים מספיק כלפי חוץ ובעת לחיצה ניתן להרגיש אותם ולקבל פידבק בחזרה. מצד שני, מנגנון הקפצת הפלאש נתקל באצבעות יד שמאל ויש להזהר פן המנגנון יעצר ולא יצא החוצה כפי שצריך.


קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה
גלגלות שליטה - ככה זה שיש שתיים

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמהל-SX230 HS יש שתי גלגלות שליטה - שתיהן ממוקמות בצידה האחורי של המצלמה. הראשונה - עליונה, היא זו שאנו רגילים תמיד לראות בחלק העליון, כפי שנהוג ברוב המצלמות. בקנון החליטו להציבה מאחורה- זו מתגלה כהחלטה מצויינת בהתחשב בכך שהגלגלת מאוד בולטת כלפי חוץ וקשיחה מספיק כדי לא להסתובב בטעות.

הגלגלת השנייה, מעט קטנה יותר, ממוקמת מתחת לזוג לחצנים: השמאלי - לחצן ה-Play, אשר עובר למצב הצגת התמונות, ולחצן הקלטת הוידאו הייעודי, שזה כל מה שהוא עושה, מצויין, אם תשאלו אותי. לא פעם נתקלים בסיטואציה שמצריכה וידאו ולא תמיד יש זמן לבחור את המצב המתאים בגלגלת השליטה הראשית.

בחזרה לגלגלת השנייה, מטרתה: להעביר בין התמונות שצילמנו ולשלוט על מצבי צילום שונים בעת הצילום. מבחינת ממשק אנוש, ניכר שהושקעה לא מעט מחשבה (וגם טכנולוגיה, במידת מה). במבט על הגלגלת, לא תמצאו 'מקרא', אשר מפרט מה כל לחיצה מבצעת. השיקול, מבלי לראיין את מנכ"ל קנון העולמית - ככל הנראה מפאת מקום, וזו האמת. הגלגלת לא גדולה מספיק בכדי לחרוט או לכתוב עליה. הפתרון יצירתי מאוד: מגע קל בכל צד של הגלגלת מציג במסך הקדמה לפעולה שנבצע.

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה

מתחת לגלגלת הקטנה נוכל למצוא את כפתור Disp, קיצור ל- Display, תפקידו: לברור בין מצבי התצוגה - הן בעת הצילום והן בעת הצגת התמונות. בין היתר, בהצגת התמונות נוכל לראות את התמונה על כל המסך או לבחור בין היתר בהצגת התמונה, וקרופ לנקודה המפוקסת ביותר בחלון נוסף.

הלחצן השני הינו Menu המסורתי, אשר ינווט אותנו היישר לתפריט הכללי של המצלמה.

GPS - יחודי לדגם

במבט ראשון על ה-SX230 HS תוכלו להבחין בגיבנת שבולטת משמאל ללחצן הצילום. משמעות הגיבנת: מקלט GPS מובנה במצלמה. זה  נשמע אולי קצת אירוני לאחר שבשבועות האחרונים אנו שומעים על כך אפל וגוגל שעוקבות אחרי כולם, אבל כנראה שזה הופך להיות חלק מהאופנה.

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה
יצאתם בטיול עם מסלול ארוך ומעניין? תשמחו לשמוע שהמצלמה מסוגלת לשמור יומן מסע (תיעוד Log) שלם עם נקודות ציון, גם במצב כבוי. התוכנה שנלווית באריזת המצלמה- Canon ZoomBrowser תספק לכם את כל המידע אודות מיקום התמונה. אני השתמשתי ב-Picasa החינמית שעשתה את זה במהירות וביעילות.

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה עם GPS

לגבי השימוש עצמו- ניתן לנטרל את אפשרות ה-GPS בכל רגע, אבל כשזו תהיה פעילה, יופיע על המסך אייקון של לווין מצד שמאל למעלה.

קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה עם GPS
מסך רחב - אידאלי לוידאו

ל-SX230 HS מסך TFT בגודל של 3 אינטש. המסך מצויין ומציג גוונים נפלאים וחדות מפתיעה ל-461,000 נקודות, אך כשל בשמש היוקדת וקשה היה לראות את התמונות שיצאו לאחר הצילום. עוד דבר מעניין שנתקלתי בו - המסך מעולה לוידאו ומכסה את כל הפריים, אך בצילום סטילס נקבל שתי רצועות שחורות עבות מהצדדים – באם נבחר ביחס תמונה סטנדרטי המקובל בתמונות סטילס (4:3 או 3:2), וזאת כדי לפצות על יחס הרוחב של המסך, לחילופין, ניתן לבחור גם ביחס תמונת סטילס המתאים להצגה על מסכי טלוויזיה אך פחות עבור הדפסה על נייר. שורה תחתונה- מסך מעולה, רחב וקריא, אבל בצל.


מצבי צילום – המסורתיים ועוד כמה חדשים


ל-SX230 ישנם מצבי צילום רבים, המתאימים לצלם המתחיל כמו גם המתקדם. בין המצבים ה"רגילים"- פורטרט, נוף, מצב לילה, סצינה, ספורט, עדיפות תריס, עדיפות צמצם, מצב ידני מלא, מצב חצי ידני ומצב אוטומטי. מניסיון- המצב האוטומטי לא איכזב, ובחר ברוב הפעמים בפרמטרים מתאימים לסיטואציה, דבר שזירז את תהליך הצילום, ואף סייע להגיע לתוצאות יפות מאוד.


בין המצבים החדשים:
Movie Digest Mode – מצב בו המצלמה מקליטה קטע וידאו לפני כל צילום, ובסופו של דבר מחברת את כל הקטעים לקטע אחד ארוך
מצבים יצירתיים- צילום בגוונים שונים כמו Monochrome, צבעי פוסטר, צבעים חיים (Vivid),גווני מצלמת צעצוע ושניים נוספים- עין הדג ומצב מיניאטורה (Tilt Shift בהגייה המקצועית), אשר יודע לטשטש רקע ולחדד רכבים ממבט על, כך שיראו כמו מכוניות צעצוע.
מצב "Easy"- אף לא פרט אחד לא יופיע על המסך בעת הצילום ולא תהיה שליטה על שום דבר, כולל הפלאש. רק לכוון ולצלם. קראו לזה מצב Auto למתחילים (או קדם מתחילים, אם תרצו).

SX230 HS – אז מה פשר ה-HS?

מערכת ה-HS, אשר נכנסה חזק בשנה האחרונה בדגמי קנון, מבטיחה לנו לצלם תמונות טובות יותר בתנאי תאורה בעיתיים.

האם ההבטחה מתקיימת? מיד נבדוק, אבל תחילה אפרט. מערכת ה-HS מגיעה בדגמים בעלי חיישן CMOS  ו-12 מגה פיקסל לפחות. עפ"י הגדרת היצרן, המערכת אמורה לספק תמונה נקייה מרעשים באופן משמעותי מדגמים נטולי HS ולספק גם מייצב מתקדם.

מניסוי וטעייה עם המצלמה, מצאתי כי קיים שיפור משמעותי ולא מדובר בסתם הכרזה. ל-SX230 HS חיישן בגודל של 1/2.3 על 12 מגה-פיקסל. מול ה-SX30 is, שסקרנו לא מזמן, התוצאות הן כשמיים וארץ. למרות שהחיישן  של ה-Sx30 מתמודד עם 14 מגה פיקסלים, אל מול 12 בלבד ב-Sx230, ההבדלים גדולים מאוד. המייצב יעיל מאוד, ועמד בתנאים לא רגילים וברוח חזקה בעת צילום הוידאו, בעוד שהמייצב שיחק אותה גם בזום של פי-14 והצליח לסייע בצילום מטוס חולף או עורב מתעופף. על השיפור הגדול ב-ISO גבוה אדבר בפסקה הבאה.


קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה

ביצועים בגזרת הסטילס - צבעים מעולים, חדות מרשימה

כפי שציינתי, לרוב השתמשתי במצב האוטומטי, וזאת גם כדי לבחור את סדר העדיפויות של המצלמה וההתנהגות שלה בהתאם לתנאים.
התוצאה: פוקוס עוקב בצורה מרשימה, וזאת בעזרת מערכת הפוקוס החדשה (קוביית הפוקוס הופכת מירוקה לכחולה בעת מעקב), התפקסות מהירה ושחרור ההדק בזריזות. באשר לסדר עדיפויות - המצלמה ידעה ליצור עומק שדה רדוד בצילום האוטומטי והציגה בוקה יפהפה יחסית לקומפקטית. ביצועי ה-ISO מרשימים ובערכי 400-800 נקבל עדיין תמונות לא רעות בכלל עבור מצלמה קומפקטית שכזו.


לחץ להגדלה
קנון SX230 HS - ביקורת מצלמה

ביצועים בגזרת הוידאו - מרשים מאוד

אני חייב לציין- אני מאוד מבסוט מהוידאו שה-SX230 HS מעניקה. המייצב מעולה והצליח להישאר יציב באופן יחסי גם בקצה הצר של הזום,בעוד שהפוקוס נשאר עוקב והמתין לכל תזוזה ושינוי בפריים. גם הרחש / רעש מעצבן של מנגנון הזום והפוקוס בעדשה שנתפס בפס הקול של דגמים קודמים, נעלם כאן ברובו הגדול.




ניתן לצלם במגוון רזולוציות:

•    1920X1080 – עם 24 פריימים לשנייה.
•    1280X720 – עם 30 פריימים לשנייה.
•    640X480  – עם 30 פריימים לשנייה.
•    320X240 – עם 30 פריימים לשנייה.
•    320X240 עם הילוך איטי, קצב של 120 או 240 פריימים לשנייה.
•    1280X720- מצב מינאטורה, בו ניתן ללכוד Time Lapse (דמדומים למשל). בקצב של 6 פריימים לשנייה.

סוללה - כי אין מושלם

ולהלן מתכון, פשוט לביצוע: קחו מקלט GPS, הוסיפו לו כרבע שעה של צילום וידאו ועוד כמה עשרות תמונות. ערבבו מעט והנה נגמרה לה הסוללה. ה-SX230 HS מאוד קצרת סבלנות בכל הנוגע לסוללה. גם ביום צילומים שלא כלל הדלקה של מקלט ה-GPS לא הצלחתי לחזור הביתה עם סוללה מלאה. הפתרון- נשיאת סוללה נוספת בתיק.

סיכום

ה-SX230 HS מייצגת חבילה נאה מאוד של מצלמה קטנה עם זום מרשים וצילום וידאו איכותי ב- Full HD. בנוסף לכך, תוכלו למצוא גם אפשרותGPS  ושלל מצבי צילום. בין היתרונות הבולטים - יכולת צילום בתנאי תאורה בעיתיים, פוקוס עוקב בצורה מצטיינת ומייצב יעיל למדי.
המבנה מעולה והממשק נוח, כך שקל להסתובב על המצלמה יום שלם. מה שמעיק מעט על עניין היום השלם, היא הסוללה, אשר אוזלת מהר יחסית. אם תסדרו אחת רזרבית, אתם מסודרים.

ציון:
מחיר: 2,300 ש"ח
אחריות: 3 שנים של קרט

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

קנון SX230 HS - תמונות דוגמה

מעבר לתגובות בפורום