רמקולים לקו ההתחלה: אודיו פרו Wigo WI-110

נמר לוי
20-05-2011 06:54

לא כולם מוכנים להוציא 100,000 ש"ח על קניית רמקולים... הפעם, עברנו לצד השני של הסקאלה וקיבלנו לבדיקה זוג רמקולים מדפיים של Audio Pro בתקציב של קצת יותר מאלף שקלים. ביקורת.

הקצה של הסקאלה

כאשר פנו אלי בהצעה לבחון רמקול ב-1,250 ש"ח הרגשתי מעט מוזר. למרות שאני מכיר היטב את המוצרים בטווח המחיר הזה ואני מודע לכך שהתמורה בדרך כלל שווה את מחירם, ברוב הפעמים בהם האזנתי להם, חשתי שאין כל כך מה לעשות, איכות טובה מאוד לא ניתן ממש לקבל במחיר הזה.


מצד אחד, חיבור למערכת הסטריאו האישית שלי, יראה מוזר לגמרי (טווח מחירים שונה לגמרי), מצד שני, האלקטרוניקה במערכת תקח את המוצר לקצה היכולת שלו.
אך, לא נוותר, כמובן על חיבור לרכיבים נוספים בטווח המחיר השפוי על מנת שנוכל להבין היטב מה הרמקולים מסוגלים לעשות עם אלקטרוניקה שכנראה תשודך להם אצל הצרכן.

היצרנית הזו נחשפה לא מזמן בארץ הקודש. מדובר ביצרנית מוצרי אודיו סקנדינבית ותיקה שפועלת כבר משנת 1978. הצהרתם היא "אנחנו מייצרים את הרמקולים הטובים ביותר במחיר הטוב ביותר". זו בהחלט הצהרה מהסוג שאני - ככתב אודיו מוכרח לבדוק לעומק.

Audio pro מייצרת שלל מוצרים כמו רמקולים פסיביים, אקטיביים, סטים עבור קולנוע ביתי (סטלייטים) רמקולים אלחוטיים, מעמדים לרמקולים, מערכות מיני ומיקרו שלמות וגם תחנות עגינה לאייפוד. אפשר להגיד בקלות שהיצרנית הזו היא "יצרנית 2011", מעודכנת ומחדשת כל הזמן. יחד עם זאת לא מדובר בחברת היי אנד והיא אפילו אינה מתיימרת להיות כזו. מדובר ביצרנית "לעם" שמחירי המוצרים שלה נעים בין 1,000 ש"ח ועד לכמה אלפי ש"ח בודדים.

Audio Pro Wigo WI-110 - רמקולים במבחן
אור על מיני מוניטור

הפעם נדליק אור על אחד מדגמי הרמקולים של החברה שנקרא Wigo WI-110 . על פי הגדרת היצרנית, הוא נועד לשמש כ- רמקול אחורי במערכת קולנוע ביתית, רמקול למחשב בתצורת סטריאו או כרמקול סטריאו "קלאסי" כאשר הוא משודך ליחידת הבס מאותה סידרה.

אנחנו, כמובן נבדוק אותו בהאזנה למוסיקה, מבלי לצרף אליו יחידת בס. למה להקל אם אפשר לעשות לו חיים קשים?

מדובר במוניטור קטן או כמו שאנחנו קוראים לו "מיני מוניטור". רמת הגימור מפתיעה מאוד למחירו, המבנה והצבע השחור בגימור טקסטורת עץ בהחלט עושים חסד עם הרמקולים. בקדמת הרמקול, ניתן לראות את יחידת המידבס שממש, אבל ממש דומה ליחידות של פוקאל ויחידת הטוויטר שגם היא ממש דומה לאלו של פוקאל. חיפשתי על כך מידע ברשת ולא מצאתי אבל אני מוכן להמר שמדובר ביחידות פוקאל וזה כמובן על פי מראה בלבד ולכן אין לקחת את דברי כעובדה.

טכני
ברמה הטכנית מדובר ברמקול בטופולוגיית בס ריפלקס, יחידת המידבס בקוטר של 4 ורבע אינטש ויחידת הטוויטר בקוטר 1 אינטש. הרמקול מציג היענות לתדר שנעה בין 60 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-30,000 הרץ בתחום הגבוה. הרגישות של הרמקול עומדת על 87 דציבל ועכבה של 4 אוהם. יחידת הטוויטר "נחתכת" ע"י הקרוס ב-2500 הרץ ועוצמת ההגברה המומלצת נעה בין 25 וואט ל-100 וואט למרות שבסקירה הזו שידכתי לו גם מגבר של 350 וואט שב-4 אוהם הוא לא פחות מ-700 וואט מאיימים, הרמקול שרד בקלות ואף נשמע דינמי ובריא יותר. את כל זה מקבלים בחבילה אוורירית של 2 וחצי קילוגרם ליחידה. כן כן, ממש קל.


מבחן האזנה

פתיחה בגזרה העצבנית:
Audio Pro Wigo WI-110 - רמקולים במבחןרוק כבד מבית Dream Theater מתוך התקליט scenes from a memory פותח את הביקורת.
הקטע מתחיל בעדינות, שעון מתקתק וברקע הנחיה קולית שמספרת לנו קצת על המסע שאנו הולכים להיכנס לתוכו ואין שום איזכור לכך שיכול להיות שהמסיע (הרמקול) לא יחזור ממנו בשלום. מדובר על הקלטה מדהימה בגזרת הרוק והמוסיקה עצמה, קשה ותובענית כיאה לתיאטרון החלומות שאינם מרחמים על אף מוצר. הרצועה השניה מתחילה את המסע המוסיקלי אותו המיני מוניטור הזה אמור להעביר לי.

למען האמת, לראשונה בחיי אני מביט ברמקול כל כך קטן וחמוד, שאינני מצפה ממנו להעביר לי איזו שהיא תחושה אמיתית של הרכב רוק בסלון ואני מגלה אט אט, מבלי שאפילו אחוש בכך, שחיוך דבילי מתפזר על שפתי. “וואי – לא יאומן!!! הקטנצ'יק הזה מנגן רוק!” ממש ככה, הרגשתי שהוא ממש הצליח לעבוד עלי. הוא אומנם לא רמקול ריצפתי כוחני ועתיר בסים, אין לו רזולוציה של רמקולים קרמיים ואין לו הפרדה ומהירות שלרמקול אלקטרוסטטי אקזוטי אבל הוא עדיין מצליח לנגן את תיאטרון החלומות בעוצמה ראויה (לא חזקה מאוד) באופן שכמעט גרם לי לחשוב שמשהו בחדר שלי מסייע לו להישמע יותר טוב ממה שהוא. הגיטרות נשמעות טוב מאוד, וזו מחמאה אדירה משום שהייתי בטוח שהם ישמעו כל כך קטנות שאצטרך לחפש אותן בריכוז אדיר. קולו של הסולן נשמע מצוין והקטנצ'יק הזה מצליח להיעלם בחלל כמו נינג'ה לפני תקיפה.


הפתעה: מה שבוקע ממנו ברוק כבד זה בהחלט לא משהו שצפיתי אותו מראש. הייתי בטוח שאצטרך להתקשר ליבואן ולהתנצל על כך שה-pass labs 350.5 שלי העיף לרמקול גם את יחידת המידבס וגם את הטוויטר. מה שקרה זה בדיוק הפוך. כנראה שהמגבר הבהמתי שלי הביא אותו לביצועים כאלה שהמהנדס שלו בעצמו לא ידע שהוא מסוגל לכך. זהו מיני מוניטור פיצי וזול שמצליח לנגן רוק כבד. זה אומנם רחוק מלהיות מושלם. אך ביחס לגודלו ולמחירו ולמרות שזה לא מושלם, זה עדיין פנטסטי!

מעבר לשיא
באלקטרוני הסיפור מעט שונה:

venetian snares hospitalityבתקליט venetian snares hospitality אני יכול להגיד שהרמקול בהחלט מתקשה להעביר את היצירה כפי שהיא. למען הפרופורציה, אומר שאני לא מכיר רמקול מיני מוניטור זול עם יחידות קטנות שבכלל מסוגל לעשות זאת. היצירה הזו, בבסיסה, היא קשה מאוד גם עבור רמקולים מוניטורים גדולים. מדובר בקטע מהיר, עמוס, דינמי מאוד ותובעני במיוחד. אני לא טוען שהוא לא ינגן אותה. הוא ינגן אותה בהחלט אך לא בעוצמות שאני רגיל להאזין להן. הוא ינגן את היצירה הזו ברמה מספקת למדי בעוצמה ראויה, לא חזקה, אך עדין ניתן יהיה להרגיש כמה מהיתרונות שלו שאחד מהם הוא בתחום הגבוה שהפתיע אותי לטובה במהירות, פירוט ומיקרו דינמיות. המיד קצת מתרגש מהעומס המוסיקלי שהיצירה מציגה והתחום הנמוך מנסה בכל כוחו להתקיים.
לעומת זאת במוסיקה אלקטרונית רכה הוא יודע לשחק. הוא מציג בס טוב, מיד עשיר ואנרגטי יחד עם גבוהים שמציגים ביצועים טובים מאוד ואף מפתיעים.

לא במועדון: שימו לב, מדובר במיני מוניטור. אני ממש לא מצפה ממנו להעביר לי תחושה של מועדון. הוא גם לא אמור לעשות זאת. נכון, אין כאן את הבס שמרעיד את הקירות, אין את המידבס שמוסיף משקל ואנרגיה לצליל, אין כאן את המיד הממש מהיר שיעביר כל ריחשוש מבעד לעומס הצלילים אך יש כאן הפתעה אחת. הוא לא "מתרסק" ומתאושש מהר מאוד גם בקטעים מאוד עמוסים ומהירים. אני יכול להגיד בביטחון שיחסית לגודלו ולמחירו של הרמקול התוצאה באלקטרוני קשה מהסוג הזה היא בהחלט תוצאה שאפשר להתגאות בה.

במוסיקה קלאסית החלטתי לא להכביד עליו עם ה-5 של גוסטב מהאלר. נכון, האזנתי ליצירה הזו יחד עם הרמקול אך זה לא כל כך הוגן לבקש מרמקול כל כך קטן וזול להעביר לי תחושה או טבעיות של יזמורת סימפונית כל כך גדולה ותובענית. אי לכך, אתם כנראה מבינים שאם אתם מחפשים רמקול שיעביר לכם תזמורת סימפונית גדולה, עם המון אנרגיה ועומס צלילי, אתם צריכים לחשוב על מוניטורים גדולים או רמקולים ריצפתיים חזקים ואיכותיים. מאידך, יצירות קאמריות מוכרות כמו ארבע העונות של וויואלדי בהוצאה של bis הוא מעביר טוב מאוד. לא מעולה ולא מצויין. גם כאן אני לא מצפה מהיחידה הזו להעביר לי את רחשי הקשתות של כלי הקשת. אבל הוא כן מציג כינור טבעי למדי. המפתיע הוא שלא גיליתי שום נטיה למתכתיות מה שמאוד נפוץ במיני מוניטורים זולים כאלה.

כספי נעלם
מתי כספי ילדותי השניהבגזרה העברית בחרתי כמובן במתי כספי בשירו "ילדותי השניה" שמלווה אותי כמעט בכל ביקורת. אני מכיר את השיר הזה כשהוא מתנגן במוצרים יקרים וזולים כאחד. כאן אני מוצא כמה יתרונות חשובים מאוד ומודגשים מאוד בשיר הזה. ראשית הרמקול נעלם בקלות בחלל. עוצמים את העיניים ולא ניתן לדעת מהיכן מגיעים הצלילים. הבמה שלו אומנם לא ענקית או אפילו לא ממש גדולה אך ברורה מאוד ועמוקה להפליא. קולו העמוק של מתי כספי נשמע מצויין. בכלל, השיר הזה די קל לשיחזור. הוא אינו מרובה כלים, רגוע בקצב שלו ומוקלט נהדר. הרמקול הזה מעביר את השיר בצורה יוצאת דופן ואני מרוצה מאוד מהתוצאה.


ג'אז עדין
גם בג'אז עדין וקל כמו ההופעה של אבישי כהן בבלו נוט אני מגלה המון יתרונות. ראשית המפתיע ביותר הוא הטוויטר שנשמע טבעי ואוורירי מבלי להיות חריף או מתכתי. המצילות נשמעות פשוט נהדר. הפסנתר קצת חסר משקל ולא חשבתי שישמע אחרת אך בחלל חדר השינה שלי משודך למגבר Audiolab 8200 ונגן מסדרה זהה הוא אכן מצליח לייצר יותר גוף ומשקל לפסנתר. בסולו הקונטרבס אפשר להגיד שהצליל הרזה שמאפיין מיני מוניטורים קטנים מציג כאן יתרון מסויים ואני אסביר.


מנסיוני רמקולים גדולים וזולים סובלים מעודף בס שנועד בעצם להרשים את המאזין. אחרי הכל הבס החזק והדומיננטי, מרוח ככל שיהיה, עלול להרשים כמעט כל חובב מתחיל. אפילו אני בזמנו נפלתי בפח הזה בטרם ניכנסתי לתחביב. הבעיה בסוג הבס הזה שבוקע מרמקול ריצפתי זול היא שהוא אינו מוגדר, לא מדויק ולא מהיר מספיק. זה אומר שסולו קונטרבאס ישמע מרוח וברוב המוחלט של המקרים לא תצליחו להבין מה מנוגן שם בתחום הנמוך. המיני מוניטור הזה מציג זוג של חיסרון במשקל אך יתרון אדיר בהגדרה של התחום הנמוך, מהירות ומיידיות שמביאים את הסולו הזה להישמע מאוד ברור. גם כאן, במוסיקת ג'אז אני מרוצה מהתוצאה למרות שמה לעשות, ברמקול כזה לא ניתן לקבל את כל הפרטים שהיצירה הזו חושפת ואני גם לא חושב שבמחיר הזה יש רמקול שכן מסוגל.


Audio Pro Wigo WI-110 - רמקולים במבחן
נקודות ציון

שיכוך והעמדה
לא צריך יותר מסטנד יעודי לרמקולים בכדי להוציא ממנו את המיטב. הגובה הרצוי הינו 80 ס"מ מינימום על מנת שהטוויטר ימוקם מול אוזן המאזין במצב ישיבה.

מיקומים והתאמה לחללים
לא הייתי מאזין לו בסלון גדול, אלא בחדר בינוני במרחק של מקסימום 3 מטרים מקיר לקיר. הוא מתאים מאוד לחדרי שינה או לסלון בינוני כאשר הוא משולב עם יחידת הבס הנוספת שלו.

הגברה
סלחן מאוד. גם רסיבר קולנוע ביתי יספק אותו. במבחן הזה השתמשתי במגברים בעלי הספקים שנעים בין 50 ל-350 וואט ולא הצלחתי לחוש את היתרונות הסונים של האלקטרוניקה היקרה והאיכותית יותר. לכן, אין שום סיבה להשקיע הרבה כסף על אלקטרוניקה עבורו.

סיכום

לרמקולים מיני מוניטורים יש כושר היעלמות יוצא דופן. קשה מאוד לקבל את האפקט הזה מרמקול ריצפתי גדול וניתן לקבל זאת ממוניטור בינוני. אבל המיני מוניטורים עושים זאת הכי טוב. האפקט הזה ממכר, מרשים ובלי ספק מהנה במיוחד. יחד עם זאת למיני מוניטורים יש את החסרונות שלהם וזה מתבטא כמובן בתחום נמוך רזה, דינמיות מוגבלת מכיוון שיחידה אחת קטנה אמורה להתמודד עם כל העומס מה שמוביל למוגבלות מסויימת בהתאמה לסיגנונות מוסיקה שונים.

אז אני שואל, מה כבר אפשר לצפות מרמקול שעולה 1,250 ש"ח? אז במקרה הזה לא מדובר כמובן על מוצר אודיופילי ניטרלי שמביא את הלהקה או את התזמורת הביתה. מדובר ברמקול זול עבור האודיופיל המתחיל, החייל שזה עתה ישתחרר ורוצה רמקולים טובים להתחיל לשמוע מוסיקה, לאודיופיל הוותיק שמחפש לבנות לו מערכת שניה או לכל אחד שרוצה רמקולים טובים מאוד, מפתיעים וזולים שינעימו את אוזני חובב המוסיקה.

שורה תחתונה
זהו רמקול מומלץ לא בגלל האיכות ביחס למחיר אם כי הוא מומלץ בגלל האיכות ביחס למחירו המגוחך.

Audio Pro Wigo Series WI-110
מחיר: 1,250 ש"ח

אחריות ושירות: אמנון סאונד

מעבר לתגובות בפורום