Audio Spot Light – רמקול שפועל כמו פנס מאיר

ליאור קורן
16-05-2011 07:00

האם עתיד עולם האודיו טמון בטכנולוגית הקרנת קול? קיבלנו לבדיקה רמקול פורץ דרך בתכנונו, המסוגל להקרין אלומת קול מדויקת, בדומה לפנס אור.

רמקול - מקרן קול

המגמה הקיימת בשנים האחרונות בבתים רבים היא לעבור לשימוש ברמקולים קטנים ככל האפשר (לוויניים), אך מה הוא השלב הבא? האם ומתי נגיע לשלב בו נתלה רמקול כתמונה שטוחה על הקיר ונזכה להנות מאיכות צליל זהה לזו שמפיקים כיום רמקולים עצומי מימדים?

אחד הפתרונות שהחל להופיע במערכות קולנוע ביתי בסלוני הלקוחות, הינו מקרן קול, לרוב, מדובר בתיבה הנראית כמו פס רחב ולא עמוק והיא כוללת בתוכה מספר רב של רמקולים קטנים אשר בעזרת טכניקות שונות מפזרים גלי קול בחדר ויוצרים בעזרת החזרים אפקט של צליל היקפי (סראונד).

הרמקול שלפנינו, מציג טכניקה שונה בתכלית מזו של רמקול מסורתי (שגם מקרני קול שהכרנו עד היום משתמשים בה), הן באופן בו הוא מייצר צלילים שמיעים לאוזן והן בקוטר הקטן של אלומת הקול שלו ורמת הכיווניות כמו גם הדיוק שלה.
Holosonics Audio Splotlightלמעשה, היצרן מתפאר בכך שהכיווניות של הרמקולים מתוצרתו הינה כל כך מדוייקת, עד כי הדבר משול לאורו של פנס שמטיל אלומת אור קטנה על הקיר – זאת מבלי לפזר את האור בשאר חלקי החדר.

מתי כיווניות שכזו הופכת לנחוצה? במיוחד במקרים, בהם רוצים לבודד את המאזין מסביבתו (ללא הצורך להשתמש באוזניות), כמו למשל מבקר העומד מול תמונה מפורסמת במוזיאון ומעוניין לשמוע עליה הסבר מוקלט, זאת מבלי להפריע את שלוות המבקרים האחרים באותו חדר או אולם.

שימוש אחר ברמקול כזה יכול להעשות, למשל, כאשר אחד מבני הבית מעונין לצפות בטלוויזיה, אך לא רוצה להעיר בן / בת זוג ישנים או להפריע לילד שעומל על שיעורי הבית שלו.

כיווניות של צלילים


בתחום השמיע לאוזן אדם (שנע בין 20kHz-20Hz), אורכי הגל נעים על ערך שנע בין כמה סנטימטרים ועד למספר מטרים, ככל שאורך הגל הינו ארוך יותר, כך הצליל נמוך יותר (בס) ולאוזן האדם, יהיה קשה יותר לאתר את מיקומו המדויק. אם תעצמו את עינכם בזמן האזנה, יהיה לכם קשה יותר לאתר מהיכן יוצא צלילו של רמקול סאב וופר (שמנגן בד"כ צללילים נמוכים יותר מ- 200Hz), אבל את מיקומו המדויק של טוויטר שמנגן את הצד הגבוה של סקאלת הצלילים, תוכלו לאתר בנקל.


Holosonics Audio Splotlight
מקור: ויקיפדיה

התחום המלא של גלי הקול בטבע, הינו רחב בהרבה ממה ששומעת אוזן האדם, התחום מתחת ל- 20Hz נקרא Infrasound ואילו התחום מעל 20Khz מכונה Ultrasound, את אותו תחום "סופר גבוה" (אולטרסאונד)  ניצל ד"ר Joseph Pompei מחברת Holosonics בכדי להקנות את אותה כיווניות רצויה לצלילי הרמקול.

אורך הגל של תדרי אולטרהסאונד הינו קצר ביותר ועומד על כמספר מילימטרים, מה שמביא לאלומת קול צרה ביותר. אבל, כאמור, התדרים הללו אינם שמיעים לאוזן אנוש.


Holosonics Audio Splotlight
מזיזים את האויר
כאשר גלי האולטרהסאונד עוברים באויר, הם גורמים לתנודות בו, בדרך שניתנת לניבוי ושליטה וגורמת ליצירת תדרים שנמצאים בטווח השמיע לאוזן האדם. אנשי החברה טוענים כי הם יכולים, בעזרת שליטה מדויקת על גלי האולטרה סאונד, ליצור צלילים שמיעים וכך ליצור אלומת קול שהינה רחבה קצת יותר מזה שיצרו גלי האולטרהסאונד המקוריים.


הטכניקה הבסיסית, הומצאה לפני כ- 50 שנה (במחקר הקשור לטכניקות סונאר תת מימי), אולם עד עתה, כמעט ולא הצליחו ליצור בעזרתה מקור קול שישמע כמו שצריך.

שימו לב, כי יש הבדל עקרוני המבדיל את רמקול ה- Audio Spotlight מרמקול רגיל, מקור אותם גלי קול שמיעים, הוא לא הזזה של דרייבר הרמקול (וופר למשל), אלא אלומת גלי הקול הבלתי נשמעים (אולטרהסאונד).

רמקול זה, משתמש למעשה בתנודות של האויר בכדי ליצור את הצלילים השמיעים לאוזן, כאמור – לא בהזזה של דרייבר כפי שקורה ברמקול מסורתי אלא הרעדה של האויר שניצב מול הרמקול, כך שמקור הקול הנשמע הופך להיות גדול בהרבה משטח הרמקול עצמו ואינו תלוי בקוטר / גודל הדרייבר.

Holosonics Audio Splotlight
כל רמקול, מגיע עם מגבר יעודי (חיצוני) משלו, כאשר מחברים אליו מקור אודיו (דרך כניסת RCA רגילה), הצלילים מתורגמים לתדרי אולטרא סאונד, שידור של אלומת האולטרא סאונד יוצר ויברציות באויר ואלו הופכות לצלילים שאנו שומעים.

אלומת הקול הינה כה צרה, עד שעל פי הצהרת היצרן, היא יכולה להגיע לטווח של עד 200 מטרים.

האפקט יעיל במיוחד בחדר בעל אמצעים סופגים כמו וילונות ואילו בחדר בעל קירות חשופים, גלי הקול שיותזו מהם יתפשטו גם בחדר ולכן ההפרדה תהיה פחות מלאה.


Holosonics Audio Splotlight
התנסות בפועל

האזנה ראשונה הבהירה מיד: זה אינו רמקול שמיועד למערכת סטריאו "רועמת", אין כאן את הנפח והכוח אותו מסוגל להוציא רמקול רצפתי ממוצע. הצליל קטן למדי ואין נוכחות מספקת של בס (גבול התדרים התחתון עומד על סביב 400Hz-200Hz), אחד הנסיינים, הגדיר אותו כ- "טרנזיסטור מגודל".

ומה לגבי הצהרות על "אלומת קול"?

ללא ספק, הפרמטר בו הרשים במיוחד רמקול היה יכולת הקרנת גלי קול, אל קירות נגדיים למשל: כאשר הצבנו אותו על קיר אחד, כאשר אנחנו יושבים במרחק של כ- 2 מטרים לצידו, הצלילים נשמעו בבירור דווקא מהקיר הנגדי – אליו כוון הרמקול.

היתה זו חוויה מיוחדת, לעמוד במרכז החלל הפתוח בבית, כאשר הרמקול מוחזק בשתי ידיים וגבו מוצמד לבטן, להסתובב סביב 360 מעלות ולשמוע את הצלילים מוקרנים מהקירות שניצבים ממול, זה הרגיש בהחלט כמו להחזיק זרקור אור רב עוצמה שממוקם על מגדל שמירה, מסתובב סביב במחנה מעצר ומאיר על הקירות כאשר אורו מותז בחזרה באלומה מרוכזת.


ניסוי נוסף, הפעם מציבים את הרמקול במרחק של 6 מטרים מקיר נגדי, הפעם בזוית, ישיבה על הספה והקול מגיע כשהוא חד וברור מכיוון הקיר (החזר ישיר שלו) ולא מהרמקול עצמו, בהחלט מרשים.


Holosonics Audio Splotlight
עוד ניסיון: עומדים מאחורי הרמקול, בצידו ובמרחק של כמטר ממנו, שוב אנו שומעים בבירור את הצליל שחוזר מהקיר הנגדי כשהוא חזק בהרבה מהצליל שיוצא מהרמקול עצמו שאינו מפזר את צליליו לצדדים או לאחור.


אלומת הקול אותה יוצר הרמקול, הינה בקוטר של כחצי מטר, כאשר עומדים מולה, עוצמת הצליל חזקה וכאשר יוצאים ממנה, עוצמת הקול פוחתת באופן משמעותי, אבל לא נפסקת לגמרי – משום שעדיין שומעים החזרים שלה מקירות נגדיים.

Holosonics Audio Splotlight
יצאנו גם החוצה, בחלל הפתוח - במרחק של 20 מטרים – כאשר הרמקול מכוון אלינו, ניתן היה לשמוע את הצלילים באופן ברור והזזה שלו ימינה או שמאלה, העלימה אותם כמעט לגמרי.


המגבר היעודי המצורף, כלל מחוונים של עוצמת טרבל (טונים גבוהים) וגם בס. הגברת התדרים הנמוכים, מעבה את הצליל הכולל, אולם מעל לרמה מסוימת (כ- 3/4 הדרך), הצליל מתעוות כבר. הטונים הגבוהים, ניתנים לשינוי בסלחנות יותר גדולה מצד הרמקול. יש, כמובן, שליטה על עוצמת הווליום, מצב Auto Level שמרסן את העוצמה המקסימלית. מאחור, נמצא כניסת RCA  כפולה לחיבור מקור אודיו למגבר ויציאה לרמקול, עם כבל ארוך מאוד.


Holosonics Audio Splotlight
בעיקרון, השילוב של רמקול + מגבר מיועד לעבודה בתצורת מונו, כאשר כל מגבר מגביר רמקול בודד, כך שאם רוצים לעבוד בתצורת סטריאו, יש לחבר שני מגברים – כל אחד אל רמקול משלו.


נכון להיום, ישנם שני דגמי Audio Spotlight  - דגם AS-24 ו- AS-16 שנבדלים בגודל הפיזי, קוטר אלומת הקול ועוצמה.

קוטר הרמקול אותו סקרנו, היה כ- 44.5 ס"מ, הוא שטוח ודק מאוד – עם עובי של 1 ס"מ בלבד!

Holosonics Audio Splotlight
מקרן צליל / קול - האם זהו העתיד?

נכון להיום, הפטנט של Holosonics נראה רחוק למדי מהתאמה מספקת לצרכי אודיופילים / חובבי מוזיקה בבית והוא מתאים יותר לאפליקציות "מסחריות" כגון מוזיאונים, ספריות, סניפי בנקים ועוד. אם מתקינים את הרמקול על התקרה, כאשר פניו למטה ומניחים שטיח על הרצפה, ניתן ליצור אלומת קול שתעטוף את המאזין ולא תתפזר לשאר חלקי חלל החדר או אולם.


בנוסף, ניתן לחשוב על אפשרויות הצבה או שימוש בלתי שגרתיות שמנצלות את היתרון בכך שאין צורך לכוון את הרמקולים ישירות למאזין אלא לקירות או משטחים אחרים בחדר ובכך להקפיץ את הצלילים ממקום למקום.


למשל, אם מדברים על מערכת סטריאו ביתית, ניתן למקם את הרמקולים השטוחים על הקיר האחורי בגובה רב (מאחורי המאזין), לכוון אותם למיקומים המתאימים בקיר הקדמי ולגרום למאזין לחשוב שיש זוג רמקולים פיזי מולו.


עבור תדרי בס נמוכים, אפשר להשתמש בפיתרון של סאב וופר (תדרי קול נמוכים, אינם כיווניים ממילא), אך לפני כן, יש לשפר עדיין את ביצועי שאר התדרים (בעיקר נפח המיד) של רמקול זה.


בסופו של דבר, החוויה היתה מעניינת ומלמדת ואנו נשמח לעקוב אחר פיתוחים נוספים של רמקולים יחודיים אלו.

תודה לחנות סינקופה על השאלת המוצר לבדיקה.

מעבר לתגובות בפורום