רמקולים עם ראש ישראלי וגוף אמריקאי – כרמל של YG ACOUSTICS

נמר לוי
09-05-2011 19:00

ספיישל יום העצמאות: רמקולי Hi-End בגוף אלומיניום, מתכנון כחול לבן ויצור אמריקאי, אלו הם YGA מדגם כרמל, יצאנו איתם לסבב בדיקות אביבי ומוזיקלי. ביקורת.

צמד המילים "רמקול אלומיניום" מעלה בדרך כלל אסוציאציה של רמקול עם צליל "בהיר", "מתכתי", "עתידני", "גימיקי" ועוד שלל "מחמאות", עצם העלאתן הינה לגיטימית כמובן וגם אצלי הן התעוררו במקרה הזה, עד שהאזנתי בביתי לזוג רמקולים כסופים מדגם כרמל.

רמקול בינלאומי עם שם ישראלי אותנטי מקנה לי תחושה של "לא מתכחשים למקום שממנו באנו", מקור השם מגיע מהנצר המשפחתי של יואב גבע – מנהל החברה, זהו השם של בנו הצעיר.


ישראלי באמריקה
שורשי YG ACOUSTICS מגיעים לשנת 2002 ולישראל, אך כיום, מפעל היצור נמצא בדונוור – קולורדו שבארה"ב. זו אחת מהיצרניות היחידות שבונות את הרמקולים שלה מאלומיניום שמתחיל בצורה של פלטות וממנו מכורסמת הצורה הנדרשת. YG ACOUSTICS מיישמת שיטה מקורית למדי לשמירה על קהל הלקוחות שלה , דגמי הרמקולים בנויים בצורה כזו שמאפשרת ללקוח להשתדרג ככל שהיצרנית מתקדמת גם היא. זה אומר שאם רכשת את דגם ה- "ענת סטודיו 2" אתה יכול לשדרג לגרסת ה-3 ברכישה של קיט השידרוג התואם לרמקול שלך. זהו יתרון שיכול לפתור הרבה דילמות של "מתי יצא דגם חדש".


Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים

מלבד השם העברי, מאפיין ישראלי טיפוסי נוסף אותו ניתן למצוא בחברת YGA הינו "חוצפה", הסלוגן הידוע שלה הינו "הרמקול הטוב ביותר בעולם" והוא מוצהר מפיו של בעל החברה. כמצופה, הצהרה זו עשתה רעש בעולם מה שהביא לא מעט אנשים לבחון את העניין ובפועל, הרמקולים זכו להמון התייחסות בקרב אנשי התעשיה - מה שאומר שמבחינה שיווקית גרידא - ההצהרה הזו עשתה את העבודה.

כרמל כסוף
הרמקולים של YG ACOUSTICS מיוצרים בעבודת יד בארצות הברית. מה שמייחד את היצרנית הזו ומבדל אותה מהמתחרים הוא המבנה המיוחד והשימוש בתיבה מדולרית שעשויה מסגסוגת אלומיניום תעופתי. הכרמל הוא אמנם שמו של רכס ההרים המוכר אולי ביותר בישראל, אולם ניסיון למצוא נקודות משותפות בין עץ האורן - סמלו של ההר שהיה עד לא מזמן "ההר הירוק תמיד" לבין גוף האלומיניום של רמקול ה- Carmel יציג שני קצוות מנוגדים דווקא, במיוחד אם מסתכלים על הצבע הכסוף והזויות החדות בחזית.


Carmel YG Acoustics review
המקום היחיד שיראה אולי מוכר לעץ העגלגל, יהיה הצד האחורי של ה- Carmel, שהינו עגול גם הוא (בגימור שחור).


אותם רמקולים, עוברים במהלך הפיתוח מעל ל-300 מדידות שונות על מנת להגיע לאינטגרציה מושלמת בין היחידות, מעגל הקרוס והתיבה. לאחר שהרמקול מוכן, עוברים לשלב השני טרם הגעתו לבית הלקוח והוא סשן האזנה ובדיקה אנושית לפני אריזה בתיבת עץ ושליחה ללקוח.

הכרמל הינו דגם הכניסה של YG ACOUSTICS, זה לא אומר שתקבלו כאן YG ACOUSTICS בזול ותג המחיר לא מתיימר להתחרות עם דגמי החברות המסחריות הגדולות המוכרות בכל בית בישראל. זו עדיין יצרנית איזוטרית ואקזוטית שהמוצר ההתחלתי שלהם, זה שעומד היום למבחן, עולה בחו"ל 18,000 דולר.

Carmel YG Acoustics review
הצד הטכני

Carmel הינו רמקול ריצפתי בגודל בינוני. גובהו 102 ס"מ ועם הספייקים והתחתיות צומח לכמעט 109 ס”מ, עומקו 36 ס"מ ורוחבו 28 ס"מ. הנתונים מספרים גם על רגישות של 87 דציבל, עכבה שנעה בין 8 ל-4 אוהם, היענות לתדר שנעה בין 35 הרץ בנמוכים ועד ל-40 קילוהרץ בגבוהים ומשקל כולל של 30 קילוגרם ליחידה שהינו מרשים ביחס לגודל הכללי של הרמקול.


Carmel YG Acoustics review
יחידת הטויטר שממוקמת בקדמת הרמקול יושבת בתוך גומחה עגולה שנועדה לפזר את הצליל. YG ACOUSTICS בחרו להשתמש ביחידה של Vifa מסוג רינג רדיאטור שעברה שיפורים In-house והיא חתוכה כבר ב-1.75 קילוהרץ. על תדרי ה- מיד בס אחראית יחידת 7 אינטש של סקאן ספיק וגם היא עברה שיפורים על מנת שתתאים בדיוק למשימה. מאחורי הרמקול ניתן לראות את חיבורי הרמקול בתצורה כפולה שמאפשרת לחבר מגבר ליחידת הטוויטר ומגבר ניפרד ליחידת המידבס. קצת התאכזבתי לראות שרמקול כל כך יקר, שמציג המון תשומת לב לפרטים הקטנים, משתמש בטרמינלים מדגם פשוט דווקא של WBTT. 


מבחן האזנה


אני פותח את הסקירה עם מוסיקה ווקאלית ובוחר בתקליט peter schreier - das schönste, עם זמר קונטרא טנור מדהים. קולו הצלול וההקלטה האדירה הזו ראויים להיכנס לרשימות המוסיקה במבחני האזנה נוספים. ליצירה הזו האזנתי עם המון מוצרים וכעת צלילה מוכר מספיק על מנת להכניס אותו למעגל הסקירות.


קול צלול

הצליל הראשון מצליח להמחיש עד כמה הרמקול הזה צלול ומיידי. קולו המרשים של פיטר שרייר פשוט מהפנט אותי. אני מוצא שהרמקול מצליח להעביר קולות אדם בצורה יוצאת מגדר הרגיל: מאוד צלול, טבעי, עם פרופורציות נכונות בין הכלים לשירה, במה גדולה מאוד, עמוקה ורחבה שחוצה בקלות את גבולות מיקום הרמקול. במבחן קולות אדם הרמקול הזה עובר את המבחן בקלות.

Carmel YG Acoustics review
במוסיקה קלאסית מורכבת יותר אני ממשיך עם הפטיפון ובוחר בתקליט Britten - Young Persons Guide to the Orchestra שמהווה תקליט בדיקה מושלם משום שהוא חושף כל כלי וכלי בנפרד מה שמאפשר לי להתמקד בחיפוש יתרונות וחסרונות בהצגת כלי התזמורת השונים.


היצירה ניפתחת מיד בקטע הנושא כאשר כל הכלים מנגנים יחדיו. ניתן לגלות מספר רב של יתרונות כאשר הבולט מבינם הוא סוג של גורם הפתעה: מדובר ברמקול ריצפתי קטן שמנגן כמו גדול.

עוד בנושא

ראיון עם יואב גבע המתכנן,
רמקולים וכבלים - "הכל מדיד"
לא כל כך ציפיתי מהכרמל שיצליח להעביר תזמורת סימפונית גדולה ומורכבת כאשר הוא עושה זאת עם יחידת מידבס אחת שעליה מופעל כל הלחץ. בפועל, הרמקול הזה עושה זאת בקלות. הוא מלא באנרגיה, דינמי מאוד, מפריד היטב את כלי התזמורת וממחיש את הפרופורציות שבניהם, עם צליל מאוד "נכון" ומאוד מדויק.

כלי נשיפה ממתכת נשמעים כאן באופן מוצלח מאוד ומי שמעלה גבה לגבי מראה גוף המתכת של הרמקול, כדאי שידע כי כלי נשיפה מעץ נשמעים מאוד מרשים. חליל הפיקולו הציג מעט חריפות ולמען האמת זה מבורך משום שחליל פיקולו הוא באמת חריף מעט ואם הרמקול לא היה חושף זאת כנראה שזה אומר שהוא מעט מעגל פינות. הרמקול הזה לא מעגל שום פינה, שקוף לחלוטין וזה מבחינתי חיובי בהחלט.


Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים
כלים עם גוף


על מנת לבחון את ביצועי הרמקול בנגינת פסנתר וקונטרבס אני בוחר בתקליטור bebo cigala-lagrimas negras fronta שגם הוא, כמו האחרים, מוקלט נהדר. הרצועה הראשונה מתחילה עם ניגון הפסנתר בשילוב הקונטרבס. גם כאן, עץ נשמע כמו שפסנתר עץ אמור להשמע. אני מגלה שלפסנתר יש המון גוף ורזוננס טבעי שהרמקול הזה מצליח להמחיש בחלל החדר. נעבור לקונטראבס ונמצא שגם הוא מוצג בגוף מלא, עם תחום נמוך מאוד מוגדר ועמוק, מאוד מהודק ומהיר. קל מאוד להבין מהם התווים שמנוגנים בסולו הקונטרבס. גם כאן, כמו בגזרה הקלאסית ווקאלית גם כאן אני מגלה קול מרשים. בקטע הזה הרמקול ממחיש היטב את קולו של הסולן עם הצרידות המאפיינת שירה ספרדית בסגנון הפלמנקו. אפשר לשמוע את גרונו הצרוד, תנועת הלשון ובית החזה של הסולן. הצלילות והפירוט שהרמקול הזה מציג הן בהחלט מן המרשימות שנתקלתי בהן.


Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים
ומה עם מוזיקה אלקטרונית?

אין ספק שהרמקול הזה יותר מתאים למוסיקה אקוסטית מאשר אלקטרונית. בתקליטור venetian snares hospitality הוא לא מרשים אותי כלל. המוסיקה האלקטרונית התובענית הזו דורשת מהרמקול מהירות, דינמיות וסלחנות מסויימת לתחום הגבוה הממוחשב. במקרה הזה, מכיוון שמדובר ברמקול דינמי ומהיר אך לא סלחן בעליל, התוצאה לא מרשימה במיוחד. הרמקול לא מצליח להציג בס עוצמתי מספיק ויש תחושה כי הוא והסיגנון הזה לא ממש מתחברים.

גם במוסיקת מועדונים אני לא ממש מתרגש ממנו. הפעם זה מגיע מהכיוון של הבס. מוסיקת מועדונים דורשת מהרמקול להרעיד את החלל. במקרה הזה, בגלל מיגבלות של יחידת מידבס אחת, קשה מאוד להגיע איתו למצב שהוא נישאר דינמי מספיק בעוצמות גבוהות.

אני מניח כי הסיכוי שמישהו ירכוש את הרמקול הזה במטרה להאזין למוסיקת מועדונים או סגנון אלקטרוני קשה משול לסיכוי שנסראללה יעשה הסבה מקצועית מטרוריסט למתנדב כליצן למגזר החרדי. זה כמעט ולא הגיוני. יחד עם זאת אין לתת לרמקול הזה, למרות שזה לא יעודו, הנחות מיוחדות. כל הסקירות שלי משלבות גם את הז'אנר הזה.

Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים
נקודות ציון


מיקומים

מדובר ברמקול בעל תיבה אטומה, קשה ומאוד ניטרלית. דהיינו – אפקט של "אין תיבה". זהו אחד מהרמקולים הבודדים שכמעט אינם מושפעים מקרבה לקירות והוא נוח למיקומים בצורה בלתי רגילה.

התאמה לחדרים

זהו אמנם רמקול ריצפתי בינוני בגודלו, אך זה עלול להטעות אתכם, משום שהוא מנגן היטב גם בחללים גדולים. הצליל שלו גדול, בריא וממלא חללים בקלות.

הגברה

זהו אינו רמקול נציל. יש לשכוח כאן לחלוטין משידוך של מגבר מנורות חלש. על פחות מ-100 וואטים בריאים אין מה לדבר. אך חשוב להבין שמדובר ברמקול מאוד שקוף. על ההגברה להיות איכותית מאוד אחרת החסרונות שלה יחשפו בקלות. אין מה לעשות, רמקול טוב צריך הגברה בהתאם.

Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים
התאמה למוסיקה

ה- "כרמל" אוכל הכל. כמובן בגדר הטעם הטוב ובגזרת המגבלות של רמקול 2way  מוניטורי ריצפתי. אבל, וזה אבל גדול. למרות שלא תקבלו בס בועט ודומיננטי, עדיין ישמע בס מרשים מאוד, רמת הרזולוציה בתחום הנמוך היא בהחלט יוצאת דופן ואינה מקובלת כלל כאשר מדובר על רמקולים דומים בגודלים שחולקים יחידות דומות. הרמקול הזה מסוגל לנגן כמעט כל יצירה שתדרש בעוצמות גבוהות במיוחד וכל יצירה שקיימת בעוצמות שפויות יותר.

הערה על פסיכולוגיה ורכישת רמקולים

קשה מאוד לקבל פסיכולוגית רמקול יקר שהינו קטן יחסית ובתצורת 2Way. כשאנחנו משלמים את הסכומים האלה אנחנו רוצים לראות מול העיניים "בהמה" עם המון יחידות. הגיע הזמן לצאת מהמחשבה הזו. רמקול טוב הוא רמקול טוב ופחות חשוב כמה יחידות יש לו. הרמקול הזה, למרות גודלו הצנוע, מסוגל לייצר בס שמפיל גדולים ממנו, גודל פרזנטציה מרהיב ואנרגיה יוצאת דופן.
בנוסף לזה, אני מוכרח להתעכב קצת על עניין בחירת יחידת המידבס.

ראשית אציין שאני ממש אוהב את הבחירה. סקאן ספיק היא יחידה יחסית סלחנית באופיה. השידוך של יחידה כזו לתיבה "מתה" יחסית מביא סוג של איזון נכון בין תיבה ליחידה. יחידת הטוויטר לעומת זאת פחות מושפעת מהתיבה. למרות זאת הטוויטר נימצא בתוך שקע שנועד לפזר את הצליל באופן כזה שהיחידה והטוויטר ינגנו באיזון. יש לי תחושה שיחידות קרמיות או יחידות "לא סלחניות" כמו סיז xl יביאו את התוצאה ליבשושיות מסויימת.


Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים
סיכום


המהנדס הצליח להעביר לי בדיוק מה הוא רצה לעשות. הרמקול הזה משקף היטב את מחירו. שקיפות, מהירות, מיידיות, דינמיות, פרטים, בס מוגדר מדויק ועמוק, איזון טונאלי מרהיב למרות שהוא על הצד הניטרלי בהיר של המשפחה וכמובן איכות הבניה בקנה מידה של נאס"א הם אלה שמאפיינים את הרמקולים הללו. הרמקול הזה פשוט עושה מוסיקה. הוא משחזר כלי נשיפה באופן ראוי לשבח, מפריד תזמורת סימפונית כמו אורז הודי – אחד אחד, טבעי כמו יער בראשית שרגל אדם לא דרכה בו ונעים להאזנה כמו לחישה באוזן מהבחורה הכי נחשקת. יחד עם זאת אני מוצא גם שני דברים שמעט מפריעים לי ברמקול הזה.

1- לרמקול הזה ישנה נטיה קלילה לבהירות (לא מתכתיות! הרמקול הזה רחוק מלהישמע כך למרות העובדה שהוא בנוי ממתכת). הסיבה שזה אינו ממש חיסרון אלה "סוג של חיסרון" היא משום שהבהירות הזו אינה מציקה לי וזה בזכות העובדה שלא מדובר על רמקול בהיר ורזה (מה שבדרך כלל מגיע בחבילה אחת) אם כי בהיר וטבעי מאוד ולא נוטה לצעוק כמו שמתפרש מהעובדה שהוא מעט בהיר.
2- למרות מחירו הלא צנוע הדגם הזה שהגיע אלי לביקורת חולק טרמינלים מסדרת ספפטי ליין של WBT. על פי מידע ממקור מוסמך ניתן לשדרג את הטרמינלים לאיכותיים יותר ללא תוספת תשלום. יחד עם זאת יש לזכור כי הטרמינלים הנ"ל הינם בעלי תקן אירופאי. כלומר, אם תבקשו לשדרג לא יהיה ניתן למכור אותם לאירופה מפני שלא יעמדו בתקן הבטיחות.

שורה תחתונה

אם אתם לפני רכישה של רמקול, אם זהו התקציב שלכם, אם אתם בוגרים מספיק בשביל לקבל את העובדה שלא מתמחרים רמקול על פי משקל, גודל ומספר היחידות. הטעות הגדולה ביותר שלכם היא לא להכניס אותו לסבב ההאזנה שלכם. מדובר ברמקול היי אנד איכותי ביותר!

מחיר: 66,500 ש"ח

אחריות ושירות: אודיו קונספט

Carmel YG Acoustics - ביקורת רמקולים

מעבר לתגובות בפורום