ביקורת: מגבר משולב בתצורה יחודית – ASR Emitter 1

נמר לוי
06-05-2011 06:00

זהו מגבר אודיו סטריאו משולב בתצורה יוצאת דופן של שלושה חלקים, כולל יחידת סוללות, נמר לוי מפגיש מגבר זה עם אבישי כהן ואומנים נוספים ומביא חוות דעת מפורטת. ביקורת.


חברת ASR הוקמה בשנת 1980 על ידי המהנדס Friedrich Schaefer בגרמניה. זוהי יצרנית המתמקדת בתחום ה- Hi-End ובין מוצריה ניתן למצוא שני דגמי מגברים ושני דגמי מגברי פונו עבור פטיפונים.

שני דגמי המגברים הינם Emitter 1 ו- Emitter 2 שמהווה את הגרסה היקרה ביותר. בעל החברה אינו מאמין בתצורה המקובלת של "קדמגבר" עם מגבר הספק אלא במגבר משולב אשר כולל כמובן קדם מגבר ומגבר הספק באותו המארז.

80 ק"ג של מגבר משולב

להבדיל מהמגברים המשולבים הקיימים בשוק, ASR מחזיקה בתצורת בניה מאוד יחודית. לא מדובר כאן  ביתרון של "חיסכון במקום" או פרקטיות בכלל. להיפך, מדובר במוצר המורכב מכמה חלקים אותם ניתן לרכוש בנפרד. תצורת המינימום כוללת מגבר משולב בתוספת ספק הכוח ששוקל לא פחות מ- 35 קילו וזה מעבר למגבר המשולב ששוקל בעצמו 20 קילוגרמים. ביחד, קיבלנו כבר 55 קילו של מגבר משולב מפוצל אך זה לא נגמר בזה. מעבר לספק הכוח ניתן להוסיף למגבר המשולב סוללה אשר מזינה את יחידת קדם המגבר ומספקת עבורו חשמל מבודד ונקי אשר בפועל אמור לתת יותר שקט ויתרונות סונים נוספים. הסוללה הזו מוסיפה עוד 35 קילו מה שהופך את המגבר המשולב הזה למפלצת של מעל ל- 80 קילו.


על מנת לרכוש את המוצר צריך המון סבלנות. המזמין ימתין לפחות חודש וחצי עד שהמוצר יהיה מוכן. החברה מייצרת על פי הזמנה בלבד ואין לה מלאי זמין קיים. זה אומר שכל מוצר נבנה באופן "ספיישל" עבור הרוכש. אומנם זה עלול להיות מעט מייגע להמתין חודש וחצי עד למוצר המוצר, אך עצם העובדה שהוא מיוצר במיוחד עבור הלקוח, נותנת תחושה יוקרתית עוד יותר.


Emitter 1 Exclusive Review
אז מה נבחן היום

החלטתי לקחת אלי לבדיקה את החבילה הגדולה ביותר של המהדורה ה"זולה" יותר (אם אפשר לקרוא לה כך) שזה אומר מגבר משולב ("אינטגרייטד"), ספק כוח וסוללה לקדמגבר. לגרסא הזו קוראים Emitter 1 Exclusive.

איך נראה?


במבט ראשון, רמת הגימור תואמת את המחיר, הגוף עשוי מתכת שחורה מבריקה וכולל בחלקו העליון פרספקס שקוף מבעדו ניתן לראות את כל הרכיבים האלקטרוניים שאינם נותנים סיבה במה להתבייש אלא להיפך. בחלקו הקדמי ניתן לראות שלוש גלגלות שליטה כאשר הימנית מבניהן אחראית על בחירת הכניסה הרצויה, האמצעית שהנה הגדולה ביותר שולטת על עוצמת הקול והשמאלית אחראית על הדלקה ושני מצבים נוספים הממוספרים כ-1 ו-2. מטרת שני המצבים הינם להגדיר הגנה על המגבר מעוצמות גבוהות מידי כאשר מצב 1 מגביל את עוצמת המגבר המקסימלית ומצב 2 אינו מגביל את העוצמה כלל.


ביקורת: מגבר משולב בתצורה יחודית – ASR Emitter 1הסוללה מספקת חשמל אך ורק לדרגת ה- Pre של המגבר והיא מסוגלת לעבוד עד 9 שעות ברצף. כאשר הסוללה מתרוקנת היא יונקת חשמל מהרשת ומתמלאת מחדש. במצב בו היא טוענת את עצמה דרגת ה-Pre יונקת את החשמל גם כן מהרשת ולמען האמת, לא הרגשתי שינוי בצליל במהלך התהליכים הללו.


מבט באחורי המגבר חושף את הדבר הבולט ביותר בו. אלו הם שני צינורות חשמל כסופים אשר מחוברים ישירות לגוף המגבר, הם עבים מאוד ומרשימים למראה, הראשון מבינהם מנותב לסוללה והשני אל ספק הכוח. חיבור ספק הכוח מתבצע על ידי מחבר ביטחון שנראה כאילו נועד לחבר טנק לגוררת עם שתי נעילות שיכולות לשרוד גם פיצוץ גרעיני כנראה. מספק הכוח מתחבר "כבל 20" חשמל נוסף, כסוף ואיכותי מאוד, עם ראש 20 אמפר (קומקום) שאותו מחברים לרשת החשמל (מסופק עם המגבר).


בחלקו האחורי של המגבר ניתן למצוא את שלל הכניסות בתצורת RCA כאשר אחת מהכניסות הינה ישירה שאינה מנותבת לגלגל בורר הכניסות מה שאמור לקצר את האות הנכנס. יש בנמצא גם אפשרות לכניסת פטיפון אותה יש להזמין מראש מהיצרן (בתוספת תשלום).


משני צדדיו ניתן לראות את יציאות הרמקולים. ASR משתמשים בטרמינלים מהדגמים העליונים של WBT הגרמנית שנחשבים לטרמינלים הטובים ביותר.


Emitter 1 Exclusive Review
על פי מראית העין, אין לי צל של ספק כי היצרנית הזו לא חסכה בדבר. המגבר המשולב הזה מושקע בקנה מידה שקשה למצוא כמוהו בגזרת המשולבים ומהווה סוג של תענוג לחובבי הרכיבים והפיצ'רים.


טכני


המגבר מציג נתון הספק של 160 וואט ב-8 אוהם, 290 וואט ב-4 אוהם, 520 וואט ב-2 אוהם ו-700 וואט ב-1 אוהם. זהן נתון מרשים ביותר משום שהוא מוכיח שהמגבר הזה, שיורד עד 1 אוהם, מסוגל לעבוד כמעט בקצר. המשמעות של הנתון הזה היא שהוא יניע כמעט כל רמקול שישודך אליו. בנוסף המגבר מציג נתון יחס אות לרעש שעומד על 90 דציבל שאינו נתון נדיר במחוזותינו והיענות לתדר שנעה בין 1 הרץ ועד ל-500  קילוהרץ שזה מנעד מאוד מרשים אם כי חסר משמעות במובן מסויים משום שכך או כך אוזן אנושית אינה שומעת את התדירויות הגבוהות הללו.


ספק הכוח, מציג גם הוא נתונים מרשימים, בניהם ניתן למצוא נתון קיבוליות (מיקרו פאראד) שעומד על לא פחות מ-86,000  והסוללה שמציגה נתון קיבוליות של 40,000. זה אומר שזרם גם לא ממש חסר לו. מאידך, למרות הזרם המרשים והלא מעט וואטים המגבר הזה עובד ב-Class B לאורך כל הדרך. זה לא אומר יותר מידי מבחינת הצליל אבל זה מסביר את הסיבה לכך שהוא כמעט ואינו מתחמם.


נתתי למגבר להתחמם (אם אפשר לקרוא לזה "מתחמם") משעות הבוקר המוקדמות ואת ההאזנה התחלתי בצהרי היום. אני מוכרח לציין שוב את המראה של המגבר הזה שהינו ממש מרשים. זה מסוג המוצרים בהם כיף להביט ללא הפסקה, להתמקד באיכות הבניה היוצאת דופן ובאיכות הפלסטיקה והפירזול.


Emitter 1 Exclusive Review
מבחן האזנה


אני פותח במוסיקה קלאסית עם ארבע עונות של ויואלדי בהוצאה של Bis. המגבר מצליח להציג כינורות כפי שכינורות אמורים להשמע, ההפרדה מדהימה, הצליל מאוד מפורט וחי והמגבר מציג איזון טונאלי מדהים. בסעיף המיקרו דינמיות, ה- ASR מצליח לבודד כלי אחד מיני רבים באופן שקל מאוד להבחין בו, מהירות ומיידיות  מהווים שני יתרונות מאוד בולטים בו.


בגזרה קלאסית קשה יותר אני בוחר בשתי יצירות, מתחיל עם העולם החדש של דבוז'אק וכאן מתרכז בכלי הנשיפה שנשמעים "יופי". יש כאן המון אוויר בין הכלים, כל כלי מקבל את הגוון הטבעי שלו ובפרופורציה מאוד טבעית ביחס לאחרים. הבמה ענקית. רחבה מאוד, מעבר לגבולות הרמקולים, עמוקה מאוד ומסודרת באופן שניתן להבחין בה היכן ממוקמים הכלים במרחב הבמה.


החמישית
ממשיך עם הסימפוניה ה-5 של גוסטב מהאלר. זוהי גם יצירה תובענית וקשה מאוד לשיחזור. גם כאן אני מגלה הפרדת כלים מדהימה, הצליל מאוד גדול, מפורט ומערב. יחד עם זאת קשה להתעלם מהנטיה הקלילה לבהירות שיש למגבר הזה. זה אומנם לא מציק בשילוב הרמקולים שלי שהם מאוד נטרלים אך רמקולים מהמשפחה האנליטית יכולים בהחלט לחשוף את החסרון הזה. מאידך, המגבר הזה חושף בס אימתני, חזק, מוגדר ומופרד באופן שקשה מאוד שלא להתרשם ממנו לטובה. המידבס בהחלט מלא, דינמי ואנרגטי מה שמוסיף מאוד למשקל הצליל. הבמה גם כאן, כמו בשאר הקטעים, מאוד מוגדרת ומסודרת. יש הרבה אוויר בין הכלים ועומק שממחיש היטב את סידור הישיבה של הנגנים.


גם במוסיקה אלקטרונית מרגישים כמה המגבר הזה מהיר, דינמי ומדויק. Venetian snares בתקליט Hospitality מנסה לאתגר את המגבר. לא נראה לי שזה אפשרי בכלל לאתגר אותו אך יחד עם זאת, גם בעוצמות לא גבוהות הוא מגלה מעט בהירות. הסיבה להדגשת התופעת גם בעוצמות נמוכות היא משום שהתופעה הזו מראה שהמגבר אינו מאבד איזון טונאלי בעוצמות גבוהות, הוא פשוט מעט בהיר באופיו ובקטעי מוסיקה אלקטרונים שחושפים זאת היטב זה מתרחש בבירור.


Emitter 1 Exclusive Review
טבעי ודינמי
בגזרת הרוק אני בוחר בשני קטעים. אני פותח כמובן עם Dream Theater scenes from a memory. טוב, כבר אמרנו שכוח לא חסר לו, גם לא דינמיות, הוא מאוד טבעי, מעט בהיר פותח במה מרשימה מאוד וכל אלה מורגשים גם כאן. בנוסף לזה אני מגלה שהוא גם מצליח להעביר מוסיקת רוק כבד כמו שצריך. גיטרה עם משקל, הפרדה מדהימה בין הכלים וקול אדם שמגיח ממרכז הבמה בעוצמה אדירה מבלי לפספס פרטים ומבלי להוריד אנרגיה משאר הכלים.


דייר סטרייטסבמוסיקת רוק קלאסי קל בחרתי ב-Dire Straits - Brothers In Arms ובחרתי כמובן בשיר הנושא.

כאן, להבדיל מקטע הרוק הכבד לא חשתי באיזו שהיא בהירות. להיפך, האיזון הטונאלי היה על הגוון המאוד מאוזן וניטרלי, קולו העמוק של הסולן המדהים נשמע פשוט מעולה. ניתן לחוש את גרונו, בית החזה, הצרידות הקלה והכל מוגש בצורה נכונה, עם פרופורציות נכונות, במה ענקית שמערבת היטב את המאזין ושואבת אותו לתוך הצלילים.

הערה על רמקולים: רוב הרמקולים שאני מכיר בטווח המחיר שיתאים למגבר מסוג זה הם ניטרליים מאוד. יש כאלה שהם ניטרליים אך נוטים לבהירות קלילה (כמו שלי) שעדיין ממש יתאימו למגבר הזה. רמקולים מהמשפחה האנליטית לא ממש יתחברו איתו ויש סיכוי יותר מסביר שהתוצאה תהיה לא מספיק מאוזנת. אז כמו כל מגבר, גם את המגבר הזה יש להתאים היטב לרמקול שאיתו הוא אמור לנגן.


אבישי כהן - מחיאות כפיים

בגזרת הג'אז אני בוחר באבישי כהן מתוך ההופעה שלו בבלו נוט. ההקלטה הזו, למרות שהיא מהופעה חיה, היא אחת מהטובות ששמעתי בתחום הג'אז ולדעתי גם אחת מהטובות ביותר שהוקלטו בהופעה. אני בוחר ברצועה מספר 6 כאשר לאחר שאבישי כהן מציג את שם היצירה מגיעות מחיאות הכפיים שנשמעות מופרדות וטבעיות כל כך שאני יכול ממש לחוש שאני נימצא בתוך האולם ועיני מביטות לעבר הבמה. הפסנתר נשמע מדהים! עם גוף, עם אנרגיה ורמת הפרטים מרשימה מאוד, עם המון משקל, במה מאוד מוגדרת, מאוד ברורה והכלים כמובן, נשמעים מאוד טבעי ו"נכון" עם פרופורציה נכונה בין הפסנתר לקונטראבס.

בסולו הקונטרבס מגלים את השליטה האדירה והרזולוציה המרשימה של המגבר. ניתן ממש לסחוט את התווים המדויקים של הסולו והצליל מאוד דינמי, מדויק ועמוק מבלי להרגיש אפילו קרוב למרוח. זוהי תוצאה פנומינלית בגזרת הג'אז!

ASR Emitter 1 Exclusive מגבר משולב - ביקורת
נקודות ציון


שיכוך

ההבדל בין להניח את הרכיבים על הרצפה לבין מעמד ראוי הוא גדול כאן. מעמד ראוי, יעודי למוצרי אודיו הוא הכרח במקרה הזה. מעמד ראוי מביא את הצליל לתוצאה טובה יותר במיוחד בכל הנוגע למיקרו פרטים, שקט וכמובן פירוט. יחד עם זאת, גם כאשר הנחתי את הסוללה וספק הכוח ישירות על הריצפה התוצאה היתה מרשימה בהחלט.

ASR Emitter 1 Exclusive מגבר משולב - ביקורתחום

ספק הכוח והסוללה אינם מתחממים באופן קיצוני. אפשר לומר שהם מגיעים לטמפרטורה שאינה גבוהה בהרבה מעבר לטמפרטורת החדר. לעומת זאת, למרות שגם ענין זה הינו זניח למדי, המגבר עצמו מתחמם מעט ולכן יש למקם אותו במקום מאוורר ונושם.

התאמה לרמקולים

מדובר במוצר ניטרלי למדי אך נוטה לבהירות קלילה. רמקולים מהמשפחה הניטרלית או החמה יתאימו לו אך שידוך רמקולים בהירים יהיה פחות מומלץ. בנוסף, מדובר במגבר חזק במיוחד שיניע כמעט כל רמקול שישודך אליו גם אם הוא נחשב לקשה להנעה.

ASR Emitter 1 Exclusive מגבר משולב - ביקורת
סיכום


במבחן הזה, לא ציפיתי לפחות. מדובר במוצר ברמה שלא ניתן להתעלם ממנה. הוא ניטרלי ומהיר, מיידי ודינמי במיוחד. זה אולי אחד המוצרים השקטים ביותר  בהם נתקלתי. השקט הזה מביא איתו מיקרו דינמיות ודינמיות בכלל, כאשר פרטים קטנים ביותר נחשפים בקלות. מדובר במגבר בעל צליל מהיר ומיידי בצורה בלתי רגילה, טבעי וניטרלי.


המגבר מציג צליל שמאוזן על הגוון הניטרלי אך נוטה לבהירות קלה. הוא אינו משנה את אופיו בעוצמות גבוהות ומצליח להעביר בקלות כל סגנון מוסיקה, תובעני ככל שיהיה, בביטחון מלא.


ASR Emitter 1 Exclusive מגבר משולב - ביקורת
מעבר לאיכות הסונית המרשימה, מדובר בדוגמן צמרת מרשים ביותר. רמת הגימור המרשימה והתאורה הפנימית הופכת אותו לסוג של חללית מכוכב אחר. אני לא מאמין שיש מישהו שיכול להתעלם מהמראה המרשים שלו.


בשורה התחתונה

קשה למצוא מגברים בטווח המחיר הזה וגם מאותה ארץ יצור זו שיהיו לא טובים. בפועל, רובם מתגלים כמרשימים וכל אחד מציג את היתרונות שלו (ובדרך כלל מעט מאוד חסרונות סוניים). יחד עם זאת הלוק המדהים, הגודל והמשקל הרב הופכים אותו כבר למוצר שלא רק עולה יקר אלה גם נראה כזה. כל זה בתוספת איכות סונית פנומינלית, בכל סיגנונות המוסיקה, שמסוגל להניע כמעט כל רמקול שקיים בשוק הופכים אותו לאחד מהמגברים המשולבים הטובים ביותר בגזרת המחיר הזו.

מחירים

מחיר למהדורת Emitter 1 Exclusive + ספק כוח + סוללה: 58,000  ש"ח
מחיר המהדורה המסוקרת הכוללת מחברים wbt מכסף: 61,500 ש"ח

אחריות ושירות: אודיו פידליטי.


מעבר לתגובות בפורום