אוזניות – עולם חדש ומגוון, עושים סדר בראש

ליאור קורן
02-05-2011 07:00

עולם האוזניות כולל כיום ערב רב של קטגוריות ודגמים: אוזניות כפתור, קשת, ספורט, מעוצבות, מסננות רעשים, לילדים ועוד, מה מתאים למי? המדריך שעושה סדר על הראש.


פעם, עולם האוזניות היה מורכב מזן יחיד – אוזניות קשת חיצוניות לאוזן, אבל, בשנים האחרונות, המגוון בשוק האוזניות הלך וגדל בצורה מהותית והיום ישנה כבר חלוקה לכמה קטגוריות ושימושים, יש אוזניות לשימוש ביתי וגם לשימוש מחוץ לבית, עבור מערכות סטריאו אודיופיליות ויקרות או עבור נגני MP3 זולים, עבור ריצה או רביצה ללא נוע על הספה.

גם כמויות המכירה גדולו מאוד ולפי הערכות של כמה גורמים בענף, בישראל נמכרות כל שנה למעלה מחצי מיליון אוזניות.


המדריך הזה לא בא להמליץ על דגם כזה או אחר אלא לפרוש את תמונת עולם האוזניות המודרני ולהציג את המגוון, הדגמים וההתאמה לצרכים השונים כיום של המשתמש המודרני.


כתבת וידאו - מגוון דגמי האוזניות בתחום


צלם: רותם פלדנר, עורך: מישל דור


אוזניות כפתור או קשת?

בגדול, ניתן לחלק את עולם האוזניות לשני תחומים: אוזניות כפתור ואוזניות קשת חיצוניות.

אוזניות הכפתור, הינן קטנות וכך אינן תופסות מקום רב בתיק, בחלק מהדגמים, ניתן לקבל מתאמי סיליקון אשר תפקידם הוא לבצע התאמה לגודל וצורת האוזן וכך להבטיח איטום טוב יותר מול רעשי חוץ, אוזניות עם סיליקון הן בדרך כלל נוחות ורכות לאוזן בהשוואה לאוזניות כפתור רגילות.

אוזניות כפתור של פיוניר
אם בעבר, התחום היה שיך ליצרני מוצרי ותיקים כמו פיוניר, סוני או דנון, הרי שהיום, גם חברות נוספות נכנסות לתחום ומחברות אליו שמות חדשים מעולם המוזיקה, למשל, אוזניות ה- beats by dr. dre שמגיעות בצבעי אדום שחור, עם כבל שטוח ושמות דגש על תדרים נמוכים (בסים) עבור האזנה למוזיקה קצבית בעיקר – זאת בהתאם לשם המתנוסס עליהם ומייצג את תחום המוזיקה השחורה.


אוזניות beats by dr. dre
לרוץ עם אוזניות

השילוב של ספורט ואוזניות הפך לשכיח מאוד, לדוגמה, אוזניות הכפתור פיליפס SHQ4000, מגיעות עם קשת אחיזה מאחורי האוזן ומאפשרות לבצע מאמצים גופניים (ריצה) מבלי שהאוזניה תיפול. אוזניות לריצה כמו אלו, צריכות להיות עמידות לנתזי מים כמו גשם (לא לצלילה) כך שניתן יהיה לשטוף אותן במי ברז וכך למחות את אגלי הזיעה.


אוזניות לריצה פיליפס SHQ4000
אוזניות חיצוניות אופנתיות


בשנים האחרונות, ניתן לראות מגמה חדשה של אוזניות "חצי גודל", הן חיצוניות, מאפשרות לסנן רעשי חוץ והכי חשוב: הן אופנתיות, צבעוניות, בחלקן מאפשרות לשנות עיצוב לפי מצב הרוח ויש להן אמירה חברתית ברורה, במיוחד כאשר המשתמש בהן הינו נער או נערה שמבלים זמן רב בתחבורה הציבורית בדרך לבית הספר או לבילוי.


האמירה העיצובית הפכה לדומיננטית מאוד כיום, SHM7110 של פיליפס למשל, הן אוזניות עם כיסוי פד מתחלף כאביזר אופנתי, ניתן לגזור וליצור עבורן פדים בצבעים שונים, מה שמזכיר ברעיון את הטלפונים לצעירים אותם השיקה בעבר נוקיה עם פאנלים מתחלפים.


אם חשוב לכם להמשיך ולהיות מחוברים לטלפון, כדאי לדעת כי חלק מהאוזניות מגיעות גם עם תקע קטן עבור מיקרופון עבור חיבור לטלפונים סלולריים, כך שאם נכנסת שיחה תוך כדי האזנה למוזיקה, המשתמש יוכל להמשיך ולשוחח עם הצד השני, זאת מבלי להסיר את האוזניות.


SHM7110 של פיליפס
אוזניות לילדים

ומה עם ילדים? עבור אלו, הומצאו אוזניות קלות וידידותיות, הן דומות מאוד לאוזניות הקשת של פעם (אוזניות "וולקמן"), אינן מכבידות במשקלן על האוזן וגם בעלות הגיינה משופרת בזכות העבודה שאין הן מחייבות תחיבה אל תוך האוזן. בהקשר הזה, חשוב לחנך גם את הדור הצעיר שלא להפריז בעוצמת הקול – מה שעלול לגרום נזק בלתי הפיך לחוש השמיעה.

אוזניות לילדים
מנגנון ביטול רעשים


העולם המודרני הינו רווי רעשי רקע מטרידים, אחת החברות ששמה דגש רב על נטרול בעיה זו הינה Bose האמריקאית, אזניות הדגל שלה Bose QC15 הן עגלגלות למראה, באיכות גימור גבוהה, הצליל שלהן הינו נעים, מפורט ובעל בס עגול ונמוך, הוא קצבי ודינמי.


אך היתרון הגדול טמון במנגנון ביטול רעשים, ראשית, הן אטומות לסביבה באופן פאסיבי עם כרית שעוטפת את האוזן ומבודדת אותה -  Around ear, בנוסף, הן מגיעות עם מנגנון אקטיבי של סינון רעשים שפועל על סוללה (סוללת אצבע יחידה) הוא משדר תדרים נגדיים לתדרי הרעש הסביבתי וכך למעשה מנטרל אותם, ברגע שמפעילים אותו נהיה לפתע שקט תהומי באוזן. זה מתאים במיוחד לשימוש בסביבה רועשת כגון תחבורה ציבורית או מטוסים, רק חבל שמחירן הגבוה מרחיק אותן מהישג ידם של בני נוער והופך אותן למתאימות בעיקר לאנשי עסקים.


אוזניות Bose QC15
אוזניות אלחוטיות – BT


המצאתה של טכנולוגיית ה-"שן הכחולה" שינתה ללא הכר חלקים נרחבים מעולם האלקטרוניקה הבידורית, גם בתחום הזה, היא מאפשרת להפטר מהכבלים המטרידים לעיתים ולהנות מטווח חיבור אלחוטי של עד 10 מטרים מנגן המוזיקה. יש לוודא כי המכשיר וגם האוזניה תומכים בתקן סטריאו A2DP או מתקדמים ממנו, חלק מהאוזניות, מאפשרות גם לשלוט על ניגון השירים מתוך לוח בקרה קטן מצורף.

אוזניות Jabra Street מגיעות בעיצוב צה"לי עם דיסקית תואמת, האוזניות מחוברות אליה בכבל דק ולוח השליטה משנה את עוצמת הקול וגם משמש כשלט רחוק עבור נגנים ניידים שתומכים ב- BT.

Jabra Street
ומה לגבי טלוויזיה?

כיום, ניתן לרכוש אוזניות אלחוטיות המיועדות לצפיה בטלוויזיה, אלו יגיעו בדרך בטכנולוגיית אלחוט של אינפרה אדום (IR), הן מאפשרות לצפות בתכני טלוויזיה מבלי להפריע לשאר בני הבית, אבל פחות מתאימות להאזנה למוזיקה ומגבלות טכנולוגיית ה- IR  מחייבות לשמור על קו ראיה פתוח עם המשדר שצמוד למסך הטלוויזיה. פתרונות יקרים יותר יהיו מבוססים על אלחוט RF  שהינו גם חוצה קירות.

אוזניות HIFI

זהו פלח שוק שהינו מצומצם כיום יחסית ופונה בעיקר בעיקר לחובבי אודיו "כבדים" יותר, שמות כמו סנהייזר, AKG, Grado מציגים דגמים במחירים שיכולים להגיע לאלפי שקלים. הדגמים האיכותיים, דורשים גם מגברי אוזניות יעודיים, אך התוצאה הסונית תהיה גם בהתאם.

מה חשוב לבדוק ?


"למרבה הפלא", למחיר יש משמעות בקשר לאיכות המוצר ולפעמים, תוספת של מספר עשרות שקלים תביא לתוצאה סונית טובה יותר, בתחום הזה, למותגים ותיקים בתחום יש פעמים רבות יתרון מול שמות בלתי ידועים, משום שכיום, ניתן ליצר אוזניות בעלויות זעומות עם רכיבי OEM  מסין למשל ולנפח את המחיר בעזרת אריזה יפה וצבעונית.


במפרט הטכני של כל אוזניה, תמצאו מספר פרמטרים אותם כדאי להכיר:


עכבה: היא נמדדת באוהמים, ככל שהיא נמוכה יותר, כך המגבר המחובר נדרש לספק פחות זרם, עכבה של 16-32 אוהם תהיה ידידותית לנגנים ניידים למשל ואילו עכבות של 250-600 Ohm ידרשו מגברי אוזניות יעודיים.


רגישות: נמדדת בדציבלים, נעה בד"כ סביב 100dB לאוזניות ממוצעות, ככל שהיא גבוהה יותר, כך נדרש ערך נמוך יותר בחוגת הווליום בכדי להשמיע את אותה עוצמת קול.


טווח תדרים: טווח השמיעה של אדם נמצא בין התדרים 20Hz – 20KHz, אם אחד מהקצוות הינו נמוך יותר, אז זה אומר חיתוך של התדרים הגבוהים או הנמוכים בהתאמה. מדוע לחלק מהאוזניות יש טווח רחב שחורג מגבולות הסקאלה? בחלק מהמקרים, אוזניה תציג עיוותים בשני קצוות הסקאלה ובמקרה הזה, יש להניח כי העיוותים בכל יהיו בערך קיצוני יותר – שאינו שמיע למשתמש.


המבחן הטוב ביותר לאיכות האוזניה יהיה תמיד בהאזנה ישירה לה, אך, לצערנו, בארצנו, הדבר אינו קיים כמעט. בחלק מרשתות האלקטרוניקה הגדולות, שוקלים כיום להכניס מעמדי אוזניות עם אפשרות להתנסות במקום.

בכל מקרה, כדאי לזכור כי אפשרות האזנה קיימת רק באוזניות קשת / חיצוניות ולא באוזניות כפתור (שם ישנה בעית היגיינה).

ומה לגבי אחריות? זהו נושא שאינו כל כך ממוסד והסטנדרט משתנה ממותג למותג, רוב המוצרים מגיעים עם אחריות של כשנה ולפי דברי היבואנים, רוב התקלות קשורות לנזקים כמו משיכה וקריעת כבל או איבוד של ספוגים.

מעבר לתגובות בפורום