Jawbone Jambox – רמקול נייד, אלחוטי ומעוצב

ליאור קורן
21-04-2011 05:40

ה- Jambox מתחבר אל מכשיר הטלפון או הנגן הנייד באופן אלחוטי ומנגן מוזיקה באיכות מרשימה, זה מכשיר מעוצב שיתאים לבית וגם לחוץ. ביקורת.


עולם האודיו פרץ כבר מזמן את גבולות הבית ועתה הוא נייד מאי פעם, בתקופה הנוכחית, בה מדברים בעיקר על תחנות עגינה למוצרי אפל כמו אייפון או אייפוד, בל נשכח כי בישראל ישנם מאות אלפים או אף מיליונים של טלפונים בעלי קישוריות אלחוטית מסוג השן הכחולה – Bluetooth שמאפשרת להפטר מהכבלים לא רק בשימוש בזמן שיחה אלא גם שעות הפנאי. הרמקול הנייד של Jawbone בא לתת מענה לאותם המכשירים עבור האזנה למוזיקה וגם שימוש כדיבורית אלחוטית.

חברת Jawbone ידועה בעיקר בתחום של אוזניות BT עבור טלפונים, דגמים כמו ERA שנחשבת לאוזניה יקרה במיוחד ואחרים.

הרמקול הנייד Jambox הוא הראשון של החברה שמתמקד בתחום האודיו, הוא מגיע במבחר של כמה צבעים וגם המרקם החיצוני (שעשוי מתכת) מופיע בדוגמה שונה בכל צבע.

Jawbone Jambox – רמקולים ניידים - ביקורת
מלבן מעוצב

שבכת המתכת המחוררת שעוטפת את ארבעת הצדדים כוללת דוגמת מעוינים במכשיר השחור שקיבלנו לסקירה, מאחוריהם, אם מסתכלים דרך החרירים, ניתן להבחין בשני רמקולים מיניאטוריים, המשקל – 327 גרם, הינו מעט כבד ביחס לגודל, מה שמהווה בדרך כלל סממן חיובי ברמקולים.


בסיס הרמקול וגם החלק העליון שלו, עשויים פלסטיק קשיח משולב גומי רך, מה שאומר שאין פינות חדות שעלולות לשרוט בתוספת יכולת אחיזה משופרת על משטחים חלקים כמו שולחן פורמייקה או זכוכית למשל. במהלך הניגון, מתגלה עוד יתרון לבסיס הגומי של הרמקול, שעוזר לבודד ויברציות שלא יעברו לשולחן העבודה למשל וירעידו אותו. מצד שני, אותו משטח, נוטה להצמיד אליו חלקיקי אבק שממאנים לרדת בקלות.


בפגישה הראשונה עם מכשיר הטלפון, יש לערוך הכרות בין שני המכשירים, ביצוע תהליך הצימוד מתבצע באופן דומה לזה של אוזניות BT למשל, לחיצה על הלחצן המתאים מעלה קול נשי שמצהיר על כניסה למצב Pairing, אותו קול מאשר גם שהצימוד עבר בהצלחה.


שלושה לחצנים
חלקו העליון של ה- Jambox כולל לחצני שליטה על עוצמת הקול (בצורה של פלוס ומינוס) וגם לחצן עגול רב תכליתי, לחיצה ארוכה על לחצן המינוס מנחיתה את עוצמת הקול לאפס, אך על מנת להגבירו אח"כ יש ללחוץ מספר פעמים שוב באופן ידני. לחיצה על הלחצן העגול הרב תכליתי בזמן האזנה למוזיקה, משמיעה חיווי קולי שמצביע על מצב הסוללה ("סוללה טעונה בחצי קיבולת") בעוד לחיצה ארוכה מעבירה למצב חיוג קולי או אל מצב מענה כאשר ישנה שיחה נכנסת.

Jawbone Jambox – רמקולים ניידים - ביקורת
איכות צלילים

ומה לגבי איכות הצלילים? זו מפתיעה לטובה, ה- Jawbone תומך בפרופיל A2DP מה שמעביר אליו צליל באיכות סטריאו. בזמן האזנה, הטונים הגבוהים אינם צורמים ברמקול זה, גם במצב עוצמת קול מקסימלית, למעשה, אופי הצליל הכללי הינו מאוזן למדי, נעים לאוזן, אבל לא אנמי.


טווח התדרים, כפי שמתואר במפרט, עומד על 20kHz - 60Hz והרמקולים מצליחים להוציא בס מכובד באופן יחסי לגודל הפיזי של התיבה, כאשר מחזיקים אותה ביד, ניתן לחוש בבירור את פעימות התדרים הנמוכים.


בשיר Say You Say see של ליונל ריצ'י, יש תוף רגל בקצב אחיד שמורגש היטב דרך הרמקול הזעיר, גם קולו של הזמר נשמע ברור ומובחן וכאשר השיר עובר לקצב מהיר יותר לקראת הסוף, המסר עובר החוצה והתוצאה מהנה דרך ה- Jambox.


גם במקצבים של שירי ה-"דג נחש" הרמקול הקטנצ'יק הזה לא מוותר, הבס הנמוך, הגיטרה החשמלית וכלי הנשיפה, בוקעים החוצה בעוז, כאשר שמים אותו על הכתף למשל, הוא יכול לשמש כתחליף מעלה חיוך לאותם רדיו טייפים ענקי מימדים אותם נהגו לשאת החברים מהארלם...


בשיר Betcha של אדמה, רוח ואש, צליל האורגן בהתחלה מתוק ועגול, קולו של הסולן מרגש, גם כאן התופים משכנעים ויחד עם מקהלת זמרי הליווי מקבלים תוצאה מוזיקלית ומהנה.

Born To be wild לעומתו, צורם בהקלטת רוק בהירה וצעקנית, התוצר פחות מהנה וגם הבס כאן לא מאוד נמוך כפי שהיה צריך להיות.

ה- Jambox מצליח להשמיע ולהפגין הבדלים בין איכויות קבצי אודיו שונים, כך, שגם כאן, רצוי להזין לו קבצים שאינם דחוסים מדי. בחלק מן השירים, הייתי שמח לתוספת עוצמת קול נוספת, באחרים זה היה מספק וגם הצבה שלו בחלל גדול יחסית כמו מטבח פתוח מילאה את החלל בצלילים.

מלבד תקשורת אלחוטית, ניתן לחבר למכשיר גם כבל Aux שטוח (מגיע בערכה) עבור חיבור ליציאת אוזניות של מחשב נייד למשל או נגני MP3 שאינם תומכים בשן הכחולה.

Jawbone Jambox – רמקולים ניידים - ביקורת
דיבורית BT


מלבד מוזיקה, מתפקד המכשיר גם כדיבורית אלחוטית, בזמן בו נכנסת שיחה, החיווי הקולי מדקלם את ספרות מספר הטלפון שמתקשר (באנגלית), כאשר רוצים לבצע שיחה, ניתן להשתמש גם בחיוג קולי (תלוי בתמיכה של מכשיר הטלפון), איכות השיחה טובה למדי, אבל יש לקרב את הרמקול למשוחח (עבור המיקרופון הפנימי) בכדי שהצד השני יצליח להבין אותו כמו שצריך.


הסוללה (יעודית) מחזיקה עד 10 שעות האזנה למוזיקה, זאת בתלות בעוצמת הווליום. כאשר היא מתרוקנת, החיווי הקולי מתריע "הטען סוללה כעת", לטעמי זה הציק בתדירות רבה מדי (אפשר לרווח את הזמן שבין ההודעות השונות).


המטען שמגיע בערכה, מתחבר אל שקע המיני USB שמשמש גם עבור חיבור למחשב.


שפצור תוכנתי

ה- Jambox איננו סתם רמקול "טיפש" אלא מכשיר בעל תוכנת הפעלה פנימית שמאפשרת גמישות במספר מובנים: חברת Jawbone השכילה לפתח את תוכנת ה- myTALK, בעזרתה ניתן לבצע פעולות ולשנות את תפקודי המכשיר. את תוכנה זו יש להתקין על המחשב, ניתן לשנות בעזרתה את קול ההתראות הקוליות (קול נשי, גברי או אף אפקטים שונים), לשלוט על תפקידי לחצן הבקרה הרב תכליתי, להכתיב הודעות SMS בעזרת הקול (באנגלית) ועוד, יש בנמצא גם אפליקציה לאייפון ולבלאקברי.

סיכום


בסופה של סקירה, המונח שעולה לי בראש בקשר למוצר הזה הינו הפועל "מהוקצע", ה- Jamebox פועל ללא דופי, עם חיווי קולי מוצלח, זמן סוללה ארוך, גם העיצוב נאה עם אפשרות בחירה במספר צבעים ותצורות והכי חשוב, איכות הקול תואמת את המראה הכללי. בנוסף, התפקוד כדיבורית אלחוטית ("ספיקרפון") גם התגלה כנאות בהחלט והיכולת לשנות כל מיני פרמטרים בתפעול בעזרת תוכנת מחשב יקרוץ למשתמשים המתקדמים.


מנגד, המחיר אינו זול ובתקציב הזה אפשר לרכוש למשל מערכת רמקולים שלמה למחשב, אך פאן ה-"מגניבות" כאן בהחלט משחק תפקיד והיכולת לקחת את אותו הרמקול לפיקניק למשל או סתם "לשבת על הברזלים" ולהרשים את החבר'ה יכולה להיות שווה את הכסף עבורכם.


מחיר: 999 ש"ח ברשת באג.

מעבר לתגובות בפורום