חנויות
מאסטרו אודיו סטריאו סטאר פיוז אניגמה קולנוע ביתי סטריאוסקופ Stereoscope אמנון סאונד Amnon Sound אודיו קלאב Soundquest BG-Sound יורוקום פנסוניק אודיופריק אומגה אודיו אודיו פידליטי אודיו שופ - Audio Shop USBID אלגזי
הוסף ל::

בניית רמקולים – עשה זאת בעצמך, כמה זה מסובך? | רמקולים & אודיו | מדריכים | ראשי

בניית רמקולים – עשה זאת בעצמך, כמה זה מסובך?

גודל אות: Decrease font Enlarge font
בניית רמקולים - DIY, האם זה קל כל כך? בניית רמקולים - DIY, האם זה קל כל כך?

נמר לוי, נותן הצצה על תחום ה- DIY, שואל את עצמו "עד כמה מורכבת מלאכת תכנון וייצור רמקול באופן עצמאי" וגם מספק תשובה מפורטת על כך.

מי מתעסק עם רמקול?

מעבר לעיסוק במוצר עצמו, אנו - החובבים, מוצאים עצמנו מתעסקים בין היתר באנשים שאוהבים את תחום האודיו וכאן יש שלושה סוגים עיקריים:


חובב שרוכש ומסתפק במוכן.
חובב המשדרג את המוכן.
חובב שיוצר ובונה ואז יש לו מוכן.

חשוב להדגיש כי אין כאן שאלה של "מה יותר טוב", הכל נכנס להגדרה של תחביב. אני למשל לא מסוגל לבנות מכשירי אודיו, משום שאין לי את הידע, אני לא מסוגל לפתוח ולשדרג משום שאני פוחד לפתוח מכשירים למטרה שהיא איננה, חס וחלילה רחמנן ליצלן, תיקון.
אנשים כמוניי, תתפלאו לשמוע, מהווים רק מיעוט בתחום. אודיופילים רבים שאני פוגש מצהירים כי אין להם כל בעיה לפתוח מכסה של מכשיר ולשפר אותו (במידה וניתן), חלק מאותם אנשים,אף בונה את הציוד בעצמו.

אז מה הוא היתרון ב- DIY?

בניית רמקוליםסונית, יכול להיות כאן יתרון באם מדובר באיש מוכשר מאוד, ברוב הפעמים בהם שמעתי ציוד DIY  מקורי (שאינו מהווה שדרוג של פלטפורמה קיימת) הוא נשמע טוב. אך האתגר האמיתי הינו להביא רמקול לכך שישמע מצויין. כל זה, מצריך נסיון, זמן וכמובן ציוד בניה מתאים.


אספר על שני אודיופילים אותם יצא לי להכיר: הראשון, לקח את העניין צעד אחד קדימה ורכש את כל הציוד הנדרש עבור בניית רמקולים - החל במסורים ומחוררים מיוחדים ועד לחובקים (קלמרות) ברמה הגבוהה ביותר שניתן למצוא, בנוסף, יש לרכוש גם דבקים, אביזרי שיכוך, כבילה ורכיבי אלקטרוניקה למפלג התדרים (קרוסאובר).

האודיופיל השני הינו מתון יותר מבחינת ציוד הבניה והעדיף שחברת רמקולים ישראלית המתמחה בתחום תייצר עבורו את התיבה, זאת על פי דרישות מדויקות שלו ועם חומרים שהוא בחר.

אחד מהמוכשרים הללו, הינו חבר הפורום "אבנר126” שהחליט, לשמחתי הרבה לשתף אותי במהלך הפרוייקט כך שיצא לי לשמוע את אותו רמקול במהלך כמעט כל הליך הבניה. כיום, לאחר שהרמקול בנוי ומוכן, ניתן לספר לכם כי מה שנמצא בתוכו, לא תראו בשום רמקול מסחרי כמעט ועליו נכתוב ביקורת מסודרת בקרוב.

לא לכל אחד
על מנת לבנות מוצר לבד יש להצטייד בידע רב, ידיים טובות, סבלנות והרבה זמן פנוי. על כסף, בינתיים אני לא מדבר.

ידע על יחסי גומלין

הכוונה כאן אינה מתייחסת לידיעה של מה זה קרוסאובר, קבל, עץ או ממה עשויה היחידה. כשאני מדבר על ידע רב, הכוונה הינה לידע ברמה טכנית גבוהה באלקטרוניקה ואקוסטיקה,  היכרות עם יחידות (אלמנטים של רמקולים), רכיבי קרוס ולדעת מה יתאים למה. בעבר הייתי בטוח שאם יש לי תוכנה לחישוב נפח התיבה זה מספיק עבור בניית רמקולים. זו אינה טעות משום שזה בדיוק מה שצריך על מנת לבנות רמקול. ואולי אפילו על זה הייתי מוותר ובונה ישר על פי ההגיון שלי. אך, הבעיה מתחילה כאשר רוצים לבנות רמקול איכותי שישמע בהתאם. כאן, להבדיל מאלקטרוניקה, יחסי הגומלין שמובילים לצליל טוב אינם רק בין רכיב חשמלי כזה לאחר ואיך יסתדרו יחד. יחסי הגומלין כאן הם בין החדר, התיבה, היחידות והקרוס. הרמקול, הוא היחיד שמשדר את המוסיקה באופן ישיר למאזין. לכל רכיבי השרשרת יש כמובן משמעות אדירה אבל הרמקול, אם הוא לא מתוכנן ובנוי היטב, ישפיע בצורה הכי קריטית על התוצאה.

דבק מתאים
הידע בבניית רמקולים דורש מהיוצר יכולת התאמה מדוייקת של הדבקים המשמשים לסגירת התיבה, סוג הבורג שיצמיד את היחידה והאביזרים האקוסטים שירפדו אותה. אם אחד מהם אינו מתאים אז עלולים להגרם מספר בעיות:

1- התיבה תשתחרר.
2- התיבה תנגן באופן בולט מהרצוי.
3- היחידות ישחררו אט אט את הברגים.

שימו לב מדובר רק על חלק קטן מהתכנון. בדרך ישנם עוד שלל משתנים שעלולים להרוס את התוצאה ויש לתת תשומת לב רבה לכולם. זה לא קל, גם למומחים והמנוסים שביננו.

לאחר שיצא לי לחזות בתהליך בניית הרמקול של אבנר ורונן פרץ נחשפתי למידע רב במהלך השיחות שלנו. יחד עם זאת אבנר ורונן, בזכות הידע שרכשו, יודעים להבחין היטב באיכויות בניה גם כשמדובר במוצרים מסחריים. לא פעם ולא פעמיים הראה לי אבנר כיצד "מזלזלים" בלקוח בכך שמוכרים לו מוצר שהינו רחוק שנות אור מהתיאור שלו. זה מתחיל בכך שמדווחים על עץ מלא ובפועל מדובר ב-MDF  מהזן הפשוט ביותר. הרי גם ל- MDF  יש רמות איכות, בדיוק כמו לפלדה למשל.
יש MDF אוסטרי שהוא יקר ואיכותי מאוד, אמריקאי שהוא איכותי כמעט באתה רמה של האוסטרי ויש את הסיני שהוא הזול והפחות איכותי מכולם. זה מתבטא באיכות תערובת העץ עם הדבק, עוצמת הדחיסה, סוג העץ וכמות בועות האוויר שנותרו במהלך הדחיסה. ככל שה-MDF  איכותי יותר כך מחירו גבוה יותר. יש גם דרכים לדעת איזה סוג MDF מצוי ברמקול שלכם, אך את זה נשאיר לפעם אחרת.

הכי יקר -  לא בהכרח הכי נכון

בניית רמקוליםהדיעה הרווחת היא שהיחידות הכי יקרות, רכיבי הקרוב הטובים ביותר, העץ הנחשב ביותר והדבקים האיכותיים ביותר הם ערובה למוצר איכותי. זו טעות מרה. בדיוק כפי שמערכת סטריאו תלויה בסינרגיה של חלקים שאמורים להתאים אחד לשני על מנת להוציא איכות צליל גבוהה כך הוא גם שילוב הרכיבים המרכיבים את הרמקול. למשל, חישוב נפח התיבה ומיקום היחידות עליה הינם קריטיים לא פחות מבחירת דגם היחידה (טוויטר, וופר וכו'). יש יצרניות שיעדיפו להשתמש ביחידה ספציפית מפני שהיא זו שמתאימה לתיכנון שלהם בלי קשר למחירה. לעיתים קרובות מדברים על יחידות שעברו שינויים עבור רמקול ספציפי. לא תמיד השינויים הללו, תיאורתית הם לטובה. לעיתים, השינויים הללו, על הנייר, מספרים על יחידה הינה פחות איכותית, אך השילוב של היחידה הזו עם התכנון הספציפי יהיה טוב יותר מכל יחידה אחרת - יקרה ככל שתהיה. כך הוא הדבר גם עבור רכיבי הקרוס והכבילה שבתוך הרמקול.

ספייקים, גומיות, או אולי בלי רגליים בכלל?

כל רמקול, בהתאם לתיכנון שלו, מונח בצורה מסוימת על הרצפה. יש כאלו שהינם חסרי תומכות ("רגליים") לגמרי כך שהצליל האולטימטיבי מתקבל כאשר מעמידים אותם ישירות על הרצפה, ללא שום שיכוך. לדוגמה, יצרנית הרמקולים VMPS אינה ממליצים על ספייקים כלל. טענתם היא שתכנון התיבה נועד לעמוד ישירות על הרצפה. זה אומר שרמקול צריך להיות מתוכנן לעמוד על ספייקים או כל אביזר שיכוך אחר או בלי שום הפרדה בין הגוף לקרקע.

כסף
אם החיסכון הכספי בהשוואה מול רמקול מוכן הוא זה שהכי מפתה אתכם ליצור באופן עצמאי, אז יש לי חדשות רעות עבורכם: ברוב המקרים זה יוצא יקר יותר.
חשבו על כך: חישוב של עלויות חומרים בלבד הינו שגוי מהיסוד. כלל שעות העבודה והציוד הנדרש לבניית המוצר, התקלות בדרך, ההוצאות הבלתי צפויות ודברים נוספים מסתכמים בסכום שקשה מאוד לתמחר אותו. תחשבו כמה אתם מרוויחים לשעת עבודה וכמה שעות כאלה מושקעות ברמקול שלכם. זה עלול לגרום להבנה כי זו עסקה שאינה ממש משתלמת.

בניית רמקוליםהתשובה הנפוצה בדרך כלל לכך תהיה "אנחנו מאוד נהנים מהתהליך", אני מכיר המון אנשים שעדיין נהנים במקום עבודתם ובכל זאת לא יסכימו להורדת שכר, שלא לדבר על ויתור מלא עליו.
זה אולי יסדר לכם קצת את הראש בכל הנוגע לתמחור מוצר, שעות אדם זה עסק יקר, יקר מאוד שנכנס לתמחור. במקרה של DIY לעומת מוצר מסחרי, יש להכפיל את שעות העבודה משום שהתנאים בבנייה עצמית אינם נוחים כמו אלו של מפעל.

מה יוצא לנו מזה?

כייף, סיפוק, תעסוקה, מוצר שמתאים בדיוק לטעם האישי ולמרות שזה קצת סותר את מה שטענתי קודם, יש כאן בכל זאת סוג של חיסכון בכסף משום שכמות המזומן שיוצאת מהכיס תהיה פחותה בחלק גדול מהמקרים (בל נשכח כי בונה הרמקול הפרטי אינו גובה מעצמו רווח).

בנוסף, ניתן לראות את הניצוץ בעיני יוצרי ה- DIY, הם מתייחסים למוצר שבנו כאילו הוא התינוק שלהם. חלקם יקח גם באופן קשה ביקורת שמוטחת עליו. ואם היתה כזו, הם מיד יתקשרו להזמין להאזנה נוספת לאחר שה-"בעיה" טופלה.

מה שבטוח הוא, שהידע שנרכש במהלך הבניה נותן לאנשי ה- DIY סוג של "מבט לאחורי הקלעים" וזוית ראיה רחבה יותר מהממוצע בכל מה מה שקשור למוצרי אודיו.

במהלך שנה זו, נדליק אור על כמה מפרוייקטי "עשה זאת בעצמך" המושקעים ביותר בארץ. בין סקירה לסקירה של מוצרים מסחריים, נבחן גם מוצרים אנונימים, נטולי מוניטין, שלא כולם מרשימים אולי ויזואלית - אך אגלה לכם סוד קטן, הצליל שלהם הינו ממש … (ואת ההמשך תקראו כבר בסקירות).

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (47 תגובות פורסמו):

yairf on 05/04/11 14:15:08
תמציתי ולעניין - כיף לקרוא דברים כאלו ויישר כח לבונים.
Joshua_G on 05/04/11 16:02:55
מצטרף לשבחים של יאיר. להתרשמותי, נדרשים לימוד וניסיון של שנים רבות על מנת לבנות בבנייה עצמית רמקול שיישמע מעולה, כמו הטובים שברמקולים המסחריים.
clip99 on 05/04/11 18:05:55
לא מדוייק להשוות את השעות שאדם משקיע בתחביב לעבודה היומית שלו . שכן אף אם הוא נהנה ממנה , עדיין היא מבוצעת עבור אדם אחר שנהנה מההשקעה . בל נשכח שאדם צריך להתפרנס . ובל נשכח גם את אלו הנהנים מתחום עיסוקם גם מבלי לקבל תמורה - המתנדבים . גם לפי הגיון זה , אם אני למשל נהנה לשחק במחשב , אני אמור לקבל תמורה על כך..? או החזר כספי? שכן גם על המחשב הוצאתי כסף , וכל שעת הפעלה עולה לי 9 אגורות. כאשר בניתי לפני שנה את הרמקולים האחוריים שלי , שיקול שעות העבודה לא נכנס בחישוב , למרות שהרווח הכספי אל מול קניית מוצר מוגמר היה אחד מהמניעים לפרוייקט. עבדתי במשך שבוע בערך, כל יום כמה שעות (לא היו לי הכלים היעודיים) , הידיים כאבו , אבל נהניתי . מבחינתי זו היתה פעילות של זמן פנאי , לא חשבתי על חישוב שעות עבודה כפי שאיני חושב על כך כאשר אני מבצע פעילות אחרת בזמני החופשי.
liorkoren on 05/04/11 18:31:17
השאלה היא גם מה הוא הגבול, כאשר מדובר במלאכת כפיים שאורכת מספר ימים, אז זה כנראה פחות מהותי, אבל מה קורה כאשר הפרוייקט נמשך חודשים ארוכים ואינספור שעות? במקרים רבים, אנחנו מסוגלים לבנות / לייצר מוצרים שונים, אבל בסופו של יום, מעדיפים לשלם כסף ולקבל מוצר מוכן כי זמן שווה כסף. אם נתייחס לדוגמה שהבאת, אז יותר מדוייק היה להשוות לא את שעות המשחק במחשב, אלא שעות של פיתוח (תכנות) משחק שכזה - במקום לרכוש אותו מוכן.
clip99 on 05/04/11 19:50:17
צריך קודם להסתכל על הפרוייקט מנקודת מבט של עלות מול תועלת דהיינו כמה כסף השקעתי על המרכיבים , חומרי גלם וכלי העבודה (יודע מה , נכליל גם את השכר השעתי של אותו אדם) . זה השיקול הראשון שאמור להנחות אותנו לפי דעתי , מכיוון שהתוצאה חייבת להיות ברת השוואה ומספקת , לפחות בחלקה , למוצר אותו רוצים לחקות , או לציפיות מהתכנון המקורי. אם כן , אז ורק אז יש הצדקה להנאה מהעבודה , ולזמן שהושקע בה. אני השקעתי בערך 1000 שקל ושבוע עבודה בניסיון לחקות רמקול סוראונד שעולה 2500 . אז נכון אולי שזה לא יצא בדיוק אותו דבר , אך נשמע מצויין . אם מדובר בפרוייקט שנמשך זמן ארוך , המתכנן חייב להיות גם אדם בעל הבנה מקיפה באלקטרוניקה , אקוסטיקה , התאמת רכיבים ובחירה בסוג הקרוס המתאים - במטרה להצדיק את ההשקעה . יש חובבים שהצליחו לבנות רמקולים שמקבילים באיכותם לאלה המתומחרים באלפי דולרים , בעשירית ההשקעה . אני בכל מקרה אשמח לראות סקירה של פרוייקטים כאלה גם באתר , במיוחד בתחום של בניית קרוסאובר והתייחסות לאלקטרוניקה , מכיוון שבעתיד מתישהו מתכנן לבנות רמקולים נוספים . ברשותך נחדד את הדוגמה של משחקי המחשב . אני מדבר על יצירה של מדיום , לא תוכן. הרמקול הינו מדיום שאני יצרתי - דרכו אני שומע תוכן (מוזיקה למשל) , שאחרים יצרו. משחק מחשב (כמו אותה מוזיקה) , הינו תוכן . אין הנאה מיצירת תוכן עבור עצמך . ההנאה שייכת לאחרים שנהנים מכך. איני יכול ליצור משחק מחשב עבור עצמי . הדבר מקביל לזמר (ע"ע שרית חדד) שנהנה מלהקשיב לשירים שלו (באוטו , במקרה של הנ"ל)
liorkoren on 05/04/11 22:01:45
אז זה שקול לתכנון ובניית מחשב (ואני לא מדבר על הרכבה של לוח אם למארז...) שהוא המדיום שיכיל את המשחק.
clip99 on 05/04/11 22:32:44
אכן , אך רק בתיאוריה . אין לי יכולת או ידע לתכנן או לבנות חומרה. בכדי ליצור מעבד דרוש צוות של מהנדסי חומרה , והתכנון יכול לקחת חודשים רבים . וזה רק המעבד , לא מדבר על שאר הרכיבים . בוא נישאר בתחום המעשי . להנדס ולבנות תיבה לרמקול זה דבר שכל DIY weekend warrior יכול לעשות. לא דרוש לכך בית חרושת לייצור שבבי סיליקון בשווי מיליוני דולרים . ודבר זה אפשרי לביצוע , בניגוד לבניית רכיבי מחשב , מה שמחזיר אותי לטיעון המקורי לפיו אין רלוונטיות להצמיד תג מחיר לשעת עבודה שמשקיעים בתחביב - גם אם אין שום הנאה ועושים את זה רק בכדי לחסוך את העלות של רמקול חדש. שכן אם החלטתי בסוף לא לבזבז את השעה הזו בנגרות וקדיחה , ובמקום אני מבצע פעולה אחרת , גם אז צריך להיכנס לחישובי עלות/תועלת? כך אני צריך לשלם לעצמי על כל פעולה שהייתי מבצע .
liorkoren on 05/04/11 23:44:19
דמיין ששואלים אותך לגבי רמקול שאתה מעוניין לרכוש: "האם תרצה לרכוש אותו ב- 47,536 ש"ח או תעדיף להשקיע בבנייתו 1,750 שעות עבודה?". אני מניח, שתעשה שקלול מסויים של כמה שוות לך אותן שעות עבודה ואז תחליט מה היא העסקה המשתלמת יותר עבורך. יש כאלו שבונים רק עבור החוויה וההנאה, אחרים באמת רוצים לחסוך הוצאה של מזומנים מהכיס ומוכנים לעבוד עבור כך (במקרים של CLONES לרמקולים מפורסמים ויקרים למשל). הרלוונטיות לשאלה הזו הינה תלוית סיטואציה והצרכים או הרצון של אותו חובב.
יזהר on 05/04/11 23:54:47
בתחילת שנות השמונים עשיתי סאונד לאומנים כמו שלום חנוך, מתי כספי וכו, ב1984 יצא לי לעבוד בלונדון עם גאון סאונד אנגלי שפיתח בין השאר את הרמקולים של גאוס שנראים כמו קונכיה וגם בנה את הקונסולה באולפני אבי רוד ויצא לי להבין כמה עבודה קשה זו להפוך רמקול מטוב למצוין ומאז למדתי לא מעט על תכנון רמקולים ועדיין אפילו באולפני הקלטה משוכללים אין תחליף לאקדח ולכיוונים הסופיים כנ"ל ברמקולים, לעשות רמקול ביתי טוב זה לא מסובך מדי והמידע איך לבנות זמין כיום בלחיצת כפתור. לעשות רמקול מצוין זה תהליך שיכול לקחת זמן ארוך למדי של שנה ויותר מצריך כוחות נפשיים לא קלים וחיסכון גדול אין בו אבל מי שמרגיש את ההבדלים אין יותר כיף מזה. ולסיום בשנת 1994 לקח אותי חבר לעבודה לעיירה בשם Tune בשוויץ לאיזה חנות קטנה כדי לשמוע את הסאונד הכי טוב שהוא שמע לטעמו שהגענו היתה בחנות מערכת שהורכבה מפטיפון טורנס, זוג מגברי שפופרות שמעולם לא שמעתי אליהם ורמקולים שהיו קופסאות עץ בינוניות וכבדות שכל ארגז הכיל 2 רמקולים 6X9 שנראה עליהם כאילו נלקחו מדלת של רכב עממי ובמרכז כל רמקול היה קונוס פלסטיק שהודבק עם אקדח דבק חם וראו סימנים לכך, אחרי שגמרתי להתבדח וללעוג לרמקולים ביקשתי לשמוע את 4 העונות בפירושו של קרינין וישבתי שם לפחות רבע שעה בלי יכולת לזוז ועד היום אם כל הרמקולים של ה250,000$ ויותר אלו היו הרמקולים הטובים ביותר ששמעתי והסיפור הוא שמנהל פיזו שמע אותם התלהב ונתן לבחור מחסן בפיזו כדי ליצר אותם. מאז לא ראיתי אותם יותר אבל אם מישהו מכיר אז אני עדיין מחפש אותם
zs on 06/04/11 00:20:38
נהנתי ליקרא (Y) נמר,שאפו על הכתבה(Y)
אורי_ו on 06/04/11 00:27:55
יפה. האם אפשר מכותבי הרמקולים גם פירוט לגבי חנויות ואפרויות רכישה של החלרים בארצנו או לארצנו?
itayrada on 06/04/11 01:11:44
סוף-סוף!!! כמה זמן חיכתי שיכתבו על הנושא הזה של DIY!!! יישר כח עצום לכותב הדגול: נמר. כמו כן אני מצפה שגם תפתיע אותי בכתבת המשך להנ"ל. יש לציין שגם אני מנסה לאסוף ידע כדי לבנות הרמקול האולטימטיבי (בשבילי לפחות...), בגלל זה אני כה סקרן לכתבות כאלה או אחרות. בניתי כמה תיבות והפסקתי באמצע כי לא יצא כמו שצריך, אני לא ברמה של ציוד מקצועי... או במילים אחרות: "אודיופיל דל ממון"! (אני חי עם סטריאו שמורכב מרסיבר וזוג רמקולים בלבד!).
AK1 on 06/04/11 01:47:50
הי! ככל הידוע לי, הגדרת הסיבוך בייצור רמקולים בעזרת תיאור הדבקים והרכיבים והתוכנה הוא פישוט-יתר בכמה סדרי גודל יחסית לפישוט שבהצהרה שכדי לבשל תבשיל מצויין די בחומרים ובתנור הטובים ביותר. אם זה הייה כל כך פשוט, הרמקולים היקרים, שלא תמיד בנויים מהחומרים והרכיבים הטובים ביותר בנמצא, היו נשמעים בינוניים ומטה, והרבה יותר רמקולים DIY היו נשמעים פנטאסטי. לא, זה לא סתם חומרים וקצת תוכנה וקצת ידע וידיים טובות. זה שילוב של טכנולוגיות רב-תחומיות, אמנות, כישרון, ניסיון, בניית prototypes, מדידות (שדורשות חדרים מיוחדים וציוד מיוחד), תיקונים על סמך המדידות ועל סמך השמיעה, שוב ושוב, עד שמתקבלת תוצאה טובה. לא שאי אפשר לקבל תוצאות טובות למדי "בפוקס", אבל אם זה הייה כל כך פשוט, הרבה חברות היו מצליחות הרבה יותר. עמיר
yairf on 06/04/11 03:12:18
בגדול אתה צודק, רק שקיימות לא מעט תוכניות ברשת לבניית clones של רמקולים מסחריים, שיורדות לפרטים מאד מדוייקים. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש.
AK1 on 06/04/11 04:58:14
בגדול אתה צודק, רק שקיימות לא מעט תוכניות ברשת לבניית clones של רמקולים מסחריים, שיורדות לפרטים מאד מדוייקים. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. אז זה כבר כמעט כמו לקנות kit להרכבה,ואולי בשביל זה לא צריך הרבה ידע, בטח לא באלקטרוניקה / אקוסטיקה. פשוט לעשות מה שכתוב, אולי עם חיוט וחיבורים טובים יותר. להחליף דרייברים כבר לא רעיון טוב. ומעניין באיזו רמת פירוט ודיוק התוכניות האלה, האם זה כולל בניית כל ה-matrixes ןדברים כאלה, או סתם כשמדובר בקופסאות מרובעות, ללא צורך בעיגול העץ, וכד' יכול לעזור אולי בלחסוך כסף בהסתברות גבוהה יותר מאשר לזרוק כסף במקרה של בנייה לא מושלמת ו/או תוכנית לא מספיק מדוייקת... עמיר
ronenperetz on 06/04/11 10:34:59
תגיד עמיר אתה לא ישן בשעות כאלה?
stereophile on 06/04/11 11:40:52
בתחילת שנות השמונים עשיתי סאונד לאומנים כמו שלום חנוך, מתי כספי וכו, ב1984 יצא לי לעבוד בלונדון עם גאון סאונד אנגלי שפיתח בין השאר את הרמקולים של גאוס שנראים כמו קונכיה וגם בנה את הקונסולה באולפני אבי רוד ויצא לי להבין כמה עבודה קשה זו להפוך רמקול מטוב למצוין ומאז למדתי לא מעט על תכנון רמקולים ועדיין אפילו באולפני הקלטה משוכללים אין תחליף לאקדח ולכיוונים הסופיים כנ"ל ברמקולים, לעשות רמקול ביתי טוב זה לא מסובך מדי והמידע איך לבנות זמין כיום בלחיצת כפתור. לעשות רמקול מצוין זה תהליך שיכול לקחת זמן ארוך למדי של שנה ויותר מצריך כוחות נפשיים לא קלים וחיסכון גדול אין בו אבל מי שמרגיש את ההבדלים אין יותר כיף מזה. ולסיום בשנת 1994 לקח אותי חבר לעבודה לעיירה בשם Tune בשוויץ לאיזה חנות קטנה כדי לשמוע את הסאונד הכי טוב שהוא שמע לטעמו שהגענו היתה בחנות מערכת שהורכבה מפטיפון טורנס, זוג מגברי שפופרות שמעולם לא שמעתי אליהם ורמקולים שהיו קופסאות עץ בינוניות וכבדות שכל ארגז הכיל 2 רמקולים 6X9 שנראה עליהם כאילו נלקחו מדלת של רכב עממי ובמרכז כל רמקול היה קונוס פלסטיק שהודבק עם אקדח דבק חם וראו סימנים לכך, אחרי שגמרתי להתבדח וללעוג לרמקולים ביקשתי לשמוע את 4 העונות בפירושו של קרינין וישבתי שם לפחות רבע שעה בלי יכולת לזוז ועד היום אם כל הרמקולים של ה250,000$ ויותר אלו היו הרמקולים הטובים ביותר ששמעתי והסיפור הוא שמנהל פיזו שמע אותם התלהב ונתן לבחור מחסן בפיזו כדי ליצר אותם. מאז לא ראיתי אותם יותר אבל אם מישהו מכיר אז אני עדיין מחפש אותם סיפור יפה! (Y)
AK1 on 06/04/11 14:18:48
תגיד עמיר אתה לא ישן בשעות כאלה? כרגע אני בחו"ל ע
אורי_ו on 06/04/11 16:05:52
ולא עדכנת? מה עם איזה רשימת הזמנות מהדיוטי פרי?
clip99 on 06/04/11 17:08:03
דמיין ששואלים אותך לגבי רמקול שאתה מעוניין לרכוש: "האם תרצה לרכוש אותו ב- 47,536 ש"ח או תעדיף להשקיע בבנייתו 1,750 שעות עבודה?". אני מניח, שתעשה שקלול מסויים של כמה שוות לך אותן שעות עבודה ואז תחליט מה היא העסקה המשתלמת יותר עבורך. יש כאלו שבונים רק עבור החוויה וההנאה, אחרים באמת רוצים לחסוך הוצאה של מזומנים מהכיס ומוכנים לעבוד עבור כך (במקרים של CLONES לרמקולים מפורסמים ויקרים למשל). הרלוונטיות לשאלה הזו הינה תלוית סיטואציה והצרכים או הרצון של אותו חובב. דוגמה שנשמעת לי מעט קיצונית , ולא מעשית . פה גם נכנס מרכיב של מסוים של סיכון , כי התוצאה עלולה שלא להצדיק את ההשקעה . אני בכל מקרה הייתי בודק כל מקרה לגופו , בהחלט לא שולל את ההרפתקה לעיל מכיוון שלא רואה עצמי מוציא סכום כזה על רמקול בעתיד הקרוב . אם מוציאים מהמשוואה את מרכיב העבודה והזמן , DIY תמיד ישתלם - כמובן רק בתנאי שהתוצאה תהיה עדיפה מהסכום שהושקע. אז נכון שלפי הדוגמה לעיל אצטרך להשקיע 3 שנות עבודה , אך בסיומן יהיה בידי רמקול שלא הייתי יכול להרשות לעצמי את עלותו גם בעוד 10 שנים . אלו שיקולים סובייקטיבים בסיכומו של דבר . אחרים עשויים לשקלל גם את שעות העבודה וזה לגיטימי . אני לא התייחסתי לכך בפרוייקט הקודם , וגם לא בזה שיבוא אחריו . מה שיותר רלוונטי בבנייה עצמית , הוא הידע והמיומנות . שכן אם בונים "מהראש" , התוצאה לא תהיה שווה את הכסף ברוב המקרים . מומלץ להיכנס לאתרים העוסקים בכך , רק בכדי לראות לאיזו רמה החובבים שם מגיעים .
נמר on 07/04/11 01:08:13
אתה טוען טענה מעניינת אך מעט שגויה. הרי הזמן לא משנה את העובדה שאתה זקוק לידע רב על מנת לבנות רמקול טוב. זה אומר שגם 7 שנים לא יספיקו לשכן שלי לבנות רמקול כאשר אין לו את הידע כיצד לבנות רמקול או איך בכלל נשמע רמקול איכותי. גם אחרי שאתה שומע רמקול איכותי צריך לדעת כיצד לבנות אחד כזה. הרי איננו מדברים על העתקה של מוצר אם כי על מוצר שהוא מוצר חדש בפני עצמו עם השראות מפה ומשם. אני יכול להגיד לך בביטחון, לאחר ששמעתי לא מעט פרוייקטים של עשה זאת בעצמך. שברוב המוחלט של המקרים עדיף לקנות רמקול מוכן מיצרן מנוסה. במקרים מעטים הפרוייקט באמת הצליח ואני משער שהמקרים הללו משלבים ידע, זמן ותשומת לב רבה בשילוב לא מעט פוקסים.
אורי_ו on 07/04/11 01:21:25
צריך קודם להסתכל על הפרוייקט מנקודת מבט של עלות מול תועלת דהיינו כמה כסף השקעתי על המרכיבים , חומרי גלם וכלי העבודה (יודע מה , נכליל גם את השכר השעתי של אותו אדם) . זה השיקול הראשון שאמור להנחות אותנו לפי דעתי , מכיוון שהתוצאה חייבת להיות ברת השוואה ומספקת , לפחות בחלקה , למוצר אותו רוצים לחקות , או לציפיות מהתכנון המקורי. אם כן , אז ורק אז יש הצדקה להנאה מהעבודה , ולזמן שהושקע בה. אני השקעתי בערך 1000 שקל ושבוע עבודה בניסיון לחקות רמקול סוראונד שעולה 2500 . אז נכון אולי שזה לא יצא בדיוק אותו דבר , אך נשמע מצויין . אם מדובר בפרוייקט שנמשך זמן ארוך , המתכנן חייב להיות גם אדם בעל הבנה מקיפה באלקטרוניקה , אקוסטיקה , התאמת רכיבים ובחירה בסוג הקרוס המתאים - במטרה להצדיק את ההשקעה . יש חובבים שהצליחו לבנות רמקולים שמקבילים באיכותם לאלה המתומחרים באלפי דולרים , בעשירית ההשקעה . אני בכל מקרה אשמח לראות סקירה של פרוייקטים כאלה גם באתר , במיוחד בתחום של בניית קרוסאובר והתייחסות לאלקטרוניקה , מכיוון שבעתיד מתישהו מתכנן לבנות רמקולים נוספים . ברשותך נחדד את הדוגמה של משחקי המחשב . אני מדבר על יצירה של מדיום , לא תוכן. הרמקול הינו מדיום שאני יצרתי - דרכו אני שומע תוכן (מוזיקה למשל) , שאחרים יצרו. משחק מחשב (כמו אותה מוזיקה) , הינו תוכן . אין הנאה מיצירת תוכן עבור עצמך . ההנאה שייכת לאחרים שנהנים מכך. איני יכול ליצור משחק מחשב עבור עצמי . הדבר מקביל לזמר (ע"ע שרית חדד) שנהנה מלהקשיב לשירים שלו (באוטו , במקרה של הנ"ל) אני רוצה להוסיף על נמר ולחזקו. אתה מבסס את טענותיך כנראה על הניסוי שלך. הניסוי : חיקוי רמקול של 2500 שקל. רמקול של 2500 שקל, הוא לרוב במחיר של 400$ מקסימום בחו"ל. מה שאומר מחיר יצרן, 70$ בערך. המחיר הזה כולל כבר את החומרים+מחקר+עבודה פיזית+אירוז ומשלוחה. מה שאומר שחלקים עולים בערך 30 דולר. כלומר, סה"כ השקעת 1000 ש"ח בניסיון לחקות משהו שעולה ליצרן 30-40 דולר. שזה אומר, שמראש בכלל אין לך מושג מה יש לך בידים. הרמקולים שנמר מדבר עליהם זה רמקולים מעולים. למשל , ה CLONE המפורסם ביותר לדעתי הוא הPROAC 2.5 . שזה רמקול שעלה בזמנו 3200$. הנה דוגמא לפרוייקט שעשה אביב, שהוא גם חבר פה בפורום מדיי פעם. http://www.htmobile.co.il/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=188083 אתה יכול לבד לראות את ההבדל בהשקעה ובמה שהוא עשה. אתה יכול לשאול אותו ולהתרשם . זה למשל דוגמא לפרויקט DIY שיש לו אפילו תוכניות מוכנות לרוב. נמר מדבר על אנשים שהלכו ובנו רמקולים שהם לא העתק. אלא מאפס. ולא בשביל לבנות רמקול סראונד. גם אני בזמנו לקחתי שתי בוקסות ישנות, תקעתי בהן קומפוננט לא רע של חברה גרמנית, ושמעו מעולה! אבל זה היה בשביל המערכת שישבה לי בעבודה במרחק 5 מטר ממני. לבנות רמקול מאפס זה כמות של ידע עצומה. רק לתכנון קרוס נכון צריך לשבת שעות מהזמן החופשי שלך. בעולמנו, זמן שווה כסף. גם אם זה "הזמן הפרטי" זה כסף. מזגן, שתיה, אוכל, וכו... חומרים, ניסויים, החלפות, ועוד. כל זה עולה כסף.
clip99 on 07/04/11 17:30:53
נמר – הדיון שערכתי עם ליאור היה ברמה תיאורטית , וכך התייחסתי אליו – בתיאוריה . ברור מאליו ואף אין צורך לציין שלא הייתי נכנס לפרוייקט בסדרי גודל כאלה מלכתחילה מכיוון שאין לי את הידע הדרוש וגם לא המומחיות . כך שבמקרה כזה הייתי לוקח את כמה אלפי השקלים האלה ומשקיע אותם ברמקול מוכן בעלות של אותם אלפי השקלים , ולא מפנטז אפילו לרכוש בהם רכיבים וחומרי גלם במטרה לחקות או ליצור מאפס רמקול ברמה של עשרות אלפי שקלים . הבאתי כדוגמה את המקרה הפרטי שלי . הטיעון נשאר זהה - כמו שעבורי הפרוייקט הצנוע שלי השתלם , כך גם זה ישתלם לאדם מנוסה יותר , ובסכומים גדולים יותר . שוב , רק אם היכולת מצדיקה את ההשקעה. אורי- טיעון מעניין אך לא מעשי . אני שילמתי 100 שקל לאלמנט (בוז , יד שנייה) , ו-75 שקל לטוויטר . עץ רכשתי ממחסן גדול באזוה"ת סגולה , אני זוכר שזה היה חצי מחיר ממה שרצו בהום סנטר. לענייננו – הייתי נורא מעוניין לדעת כיצד אני , כמו היצרן , יכול לבנות יחידת רמקול מוגמרת בעלות של 40 או 30 דולר . אם יש לך דוגמה , תביא לי בבקשה , זה יועיל לי מאוד. דבר שני : נכון שהשקעתי 1000 שקל (בערך), אך מה האלטרנטיבה במקרה הזה? לקנות ב-2500 שקל. אגב זה רמקול תוצרת חברה שמוכרת בדיוור ישיר לארץ , כך שזה המחיר המינימלי שהייתי נדרש להוציא , ואם הייתי קונה בארץ היה אף גבוה יותר . שוב . איני מתיימר לעשות מה שבעלי ידע עושים . לא הייתי עושה את זה בניסיון לחקות מוצר יקר מהסיבה הפשוטה שהכסף היה מתבזבז . אני רק אומר , שלחובב המיודע והמנוסה , זה משתלם. (אגב - במחיר הזה של 1000 שקל בניתי 2 יחידות , שכוללות כל אחת 2 מידים ו-2 טוויטרים , כלומר סה"כ 8 אלמנטים . כך שלרמקול בודד , העלות תהיה 250 שקל . אמנם לא 40 דולר , אבל קרוב)
liorkoren on 07/04/11 17:33:35
האם אנחנו מדברים כאן על יצירת רמקול מקורי לגמרי או העתקה של רמקול קיים? מה זה עבורכם DIY ?
אורי_ו on 07/04/11 19:24:01
CLIP לא אמרתי ששילמת הרבה או מעט. אלא שהדוגמא שלך מבוססת על משהו פשוט. זה כמו לגשת לרובושון ולהגיד לו שהמנות שהוא מכין הן פשוטות (והן פשוטות אגב, הוא בנה את הקריירה שלו על פירה) וסה"כ אין בעיה להעתיק את זה ובמחיר נוח כי זה פירה, והנה אני מעתיק את זה של בורגוס בקלות. אני מקווה שהבנת את האנלוגיה.
נמר on 07/04/11 19:53:31
ליאור. אני אישית מתכוון ליצירה שלמה מהתחלה ועד הסוף. אני לא מתכוון להעתקה של רמקול קיים.
clip99 on 07/04/11 20:10:17
ההקבלה הזו לא רלוונטית . פירה זה פירה . מדובר כאן על מרכיב של מוניטין ופרסטיג'ה . לכן אנשים משלמים על זה הרבה . למה קשקושים של אמנים מפורסמים עולים מיליונים , אבל אם אני אעשה אותו הדבר אוכל מקסימום למכור את זה ב-20 שקל בטיילת? אותו דבר . השיקול המהותי ביותר לטעמי בפרוייקט DIY , זה האם התוצאה מצדיקה את ההשקעה . זהו. הטיעון הנגדי היחיד שאני יכול להעלות בדעתי הוא חוסר סחירות , כשיבוא יום ותרצה לשדרג . ברור שהדוגמה שלי פשוטה , ואם תקרא שוב תראה שציינתי שאיני מתיימר ליותר מכך - זה מה שאני יכול ומסוגל לו. מה עם מקצועני DIY ? האם תבוא ותשלול את פועלם? הם מסוגלים לבנות רמקול של 40000 דולר בהשקעה של 4000 דולר (לדוגמא). אם ניתן להשיג את אותו רמקול , בוא לא נגיד באותו סכום השקעה אלא גם בכפול מכך - אני מוכן להצהיר שאני מסכים שזה לא שווה . איך אני?.. אבל אין סיכוי לכך.
אורי_ו on 08/04/11 00:28:13
ושוב. החישוב אינו נכון. אתה יכול להתווכח עד מחר. אתה טועה. הזמן שלוקח לבנות רמקול DIY כמו שצריך עולה לך המון כסף. גם הידע. ב10000 דולר רכיבים, כדי שזה ישמע כמו 40,000 דולר תאלף להשקיע לפחות 20אלף כנראה בזמן חופשי. אם אתה חושב שבנית רמקול טוב היא איננה מקצוע לכל דבר , יש לך עוד לאן להתקדם בחיים. וכמו כל מקצוע, בשביל לעשות אותו טוב עלייך ללמוד. וללמוד עולה כסף.
clip99 on 08/04/11 01:11:03
אז מה השורה התחתונה שלך? שזה לא משתלם ? שאתה שולל פרוייקט כזה מלכתחילה? זה מה שמשתמע מדבריך. בסדר , אז אתה חושב כך , ואני חושב אחרת. אגב גם אתה נתפס לעניין הזה של חישוב שעות עבודה . כבר אמרתי שאם היתה לי המומחיות לעשות משהו בסדר גודל מהותי , אני אישית לא הייתי מתייחס לזה . אבל עזוב , זה רק אני. בוא נראה איך אלה שעשו את זה מתייחסים לכך: "The speaker project cost about $550CDN for the pair and Daniel estimates he invested about 55 hours. I think Daniels build looks much better than the original Swans M1 speakers. " ציטוט מאתר http://diyaudioprojects.com . ממליץ לסקור את הפרוייקטים . לא מדובר באנשים שלמדו והשקיעו , לפחות לא כולם כך התרשמתי ,אלא בכאלה שיש להם ידע וידיים טובות קצת יותר ממני . בקישור הבא אפשר לראות פירוט עלויות וסך כולל : http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/index3.htm עכשיו אני לא יודע לאיזה רמקול קיים אפשר להשוות את הפרוייקט הזה , אך יכול לומר כבר מראש שלא לקח לו 1750 שעות , ותמורת 643 הדולרים שהוא שם על הפרוייקט , אני בטוח שהתוצאה משתווה לרמקול שפה היה מתומחר מעל 10000 , אם לא יותר , ובטוח שיותר. מעניין היה לשמוע את תגובתו למה שרשמת . מכיוון שעכשיו זה כבר מחר , סיימתי להתווכח.
MAY on 08/04/11 01:21:24
אבל, יש פרמטר נוסף של הנאה. האמת היא שאני כרגע בעיצומו של פרוייקט שנועד לכישלון מן הסתם - בניה של פטיפון. מגוף ראשון, אני יכול להגיד שאני מאוד נהנה מהבניה ואת זה, קשה מאוד לתמחר. כשאתה ניגש לפרוייקט כשאתה יודע שבאותו הכסף תוכל לקנות מוצר מדף טוב יותר, יוצא שאתה קונה הנאה בהפרש המחיר בין המוצרים מינוס אבדן האיכות... וזה לא שונה מלקנות הנאה בנסיעה לחו"ל או ברכישת ארטיק. ואגב, הדיסוננס הקוגנטיבי הוא חברו הטוב ביותר של האדם, ולכן, מן הסתם, אני אהיה בטוח שיש לי אח'לה תוצרת :-)
נמר on 08/04/11 02:46:17
אז מה השורה התחתונה שלך? שזה לא משתלם ? שאתה שולל פרוייקט כזה מלכתחילה? זה מה שמשתמע מדבריך. בסדר , אז אתה חושב כך , ואני חושב אחרת. אגב גם אתה נתפס לעניין הזה של חישוב שעות עבודה . כבר אמרתי שאם היתה לי המומחיות לעשות משהו בסדר גודל מהותי , אני אישית לא הייתי מתייחס לזה . אבל עזוב , זה רק אני. בוא נראה איך אלה שעשו את זה מתייחסים לכך: "The speaker project cost about $550CDN for the pair and Daniel estimates he invested about 55 hours. I think Daniels build looks much better than the original Swans M1 speakers. " ציטוט מאתר [url=http://diyaudioprojects.com][url]http://diyaudioprojects.com . ממליץ לסקור את הפרוייקטים . לא מדובר באנשים שלמדו והשקיעו , לפחות לא כולם כך התרשמתי ,אלא בכאלה שיש להם ידע וידיים טובות קצת יותר ממני . בקישור הבא אפשר לראות פירוט עלויות וסך כולל : [url=http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/index3.htm][url]http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/index3.htm עכשיו אני לא יודע לאיזה רמקול קיים אפשר להשוות את הפרוייקט הזה , אך יכול לומר כבר מראש שלא לקח לו 1750 שעות , ותמורת 643 הדולרים שהוא שם על הפרוייקט , אני בטוח שהתוצאה משתווה לרמקול שפה היה מתומחר מעל 10000 , אם לא יותר , ובטוח שיותר. מעניין היה לשמוע את תגובתו למה שרשמת . מכיוון שעכשיו זה כבר מחר , סיימתי להתווכח. "לא מדובר באנשים שלמדו והשקיעו , לפחות לא כולם כך התרשמתי ,אלא בכאלה שיש להם ידע וידיים טובות קצת יותר ממני." זוהי הסתירה הגדולה שלך ידידי והיא מודגשת בציטוט הנ"ל. לנגר שלי יש ידיים זהב. זהב טהור!!! האמת היא שהוא יכול לבנות (מבחינת ידיים) את מה שכל החברים בפורום ההוא רק יכולים לחלום עליו. 90 אחוז מהבתים היפים ביותר בארץ משתמשים בראש שלו ובידיים שלו. הוא נחשב לנגר אדיר!!! אני מוכן להבטיח לך שהדבר השני שאתה צריך בבניית רמקול הוא ידיים. לפני היד, גם ימין וגם שמאל, לפני האצבעות, לפני ציוד הבניה ולפני שמחזיקים מברג מחזיקים נייר ועיפרון והידע כולו נשפך על הדף הזה. הגישה שלך מעט שגויה. ישנה תחושה (ותקן אותי אם אני טועה) שזה עניין רק של ניסוי וטעיה. אז זהו שכן. 90 אחוז מהרמקולים נבנו על הנייר ושונו 200 פעמים עד המוצר הסופי שאותו בסופו של דבר תראה בשוק. אותו הדבר ב-diy. הפרוייקט הזה לא ניגמר. האמת היא שלאחר שסקרתי את אחד הרמקולים הוא שונה ושופר שוב. זה מתמיד קורה, תמיד יש עוד mk שמביא אותו לעוד קצת קדימה, עוד קצת יותר טוב. יש מוצרי diy מדהימים. אבל ממה שאני שמעתי, ושמעתי המון, רק בודדים הם מדהימים ברמה של שווה לחשוב על רכישה של ממש. ידע, אבי טיפוס, תיקונים, שיפורים ושינויים הם מדבר הכי שכיח ב-diy. כמעט בכל המקרים המוצר המוגמר הראשון נשמע בסדר ולא מעבר לכך. ככל שיושבים עליו יותר כך הוא משתפר וכך גם נדרש ידע נוסף שנשאב ממקורות שונים שבניהם הוא ידע לימודי תיאורתי אך הידע העיקרי נרכש מנסיון שצוברים במהלך הבניה. לשאלתך אם זה משתלם. התשובה היא פשוטה. במידה ואתה מחפש את החסכון או את התמורה למחיר אז פרוייקט כזה שמטרתו רמקול היי אנד איכותי ששווה הרבה כסף על המדף - לא משתלם! כי אם אתה לא תותח על, מוכשר ברמה קוסמית ופוקסיונר מדופלם אין לך סיכוי. אם אתה מוכן להבין שיכול להיות שהרמקול הזה יעלה לך בסופו של דבר יותר מאשר מוצר המדף היקר (ואני מדבר על רמקולים של עשרות אלפי דולרים) תכין את עצמך למצב בו תפרק ותרכיב את הרמקול יותר פעמים ממה שיהיה לך כוח. ברוב המקרים מתייאשים ומבינים שההבדל בין מפעל מסודר, עם ציוד מתאים, מהנדס מומחה ברמקולים ואקוסטיקה, תקציב גדול, גישה לרכיבים לשם נסיונות, חדר בדיקה, ציוד מדידה איכותי (לא אבומטר אדום), גישה לעצים, ידע בתוכנות, תוכנות, גישה לדבקים שונים וציוד עיצוב בעץ והרבה הרבה הרבה הרבה הרבה הרבה סבלנות ואז תוכל לבנות רמקול אחד שיעלה כמו 10 כאלה שיכולת לרכוש בחנות וישמע אולי אותו הדבר. ישנה תחושה עזה שהרבה אנשים חושבים שרמקול זה קופסא שבונה המהנדס ודוחפים לה יחידות וקרוס, מדביקים סמל מקדימה וזהו - אפשר לשלוח בים לכל העולם והופכים להיות עשירים מהמכירה הראשונה. לא חברים, זה לא המצב. חברות היי אנד לוקחות בחשבון שהרמקולים הראשונים שימכרו רק יכסו (אולי) את עלויות הפיתוח. אגב. אני הייתי מאוד מעורב בתהליך הבניה של הגברת השמנה של מוראל. אתה ממש ממש לא רוצה לדעת כמה כסף נזרק לפח עד שהגיעו למה שהיום אתה רואה בתערוכות. בוא נגיד את זה אחרת - אני גם לא בטוח שה-10 רמקולים הראשונים שנמכרו (ונמכרו יותר) כיסו את עלויות הפיתוח.
clip99 on 08/04/11 03:39:57
לא רואה סתירה , בהחלט מודע לפרמטרים השונים בתכנון ובניית רמקול . איך הגעת למסקנה שאני חושב שצריך רק זוג ידיים טובות , איני יודע . רשמתי כבר שצריך ידע באקוסטיקה , התאמת רכיבים , בניית קרוס וכו' וכו' אילוצים ופשרות . גם אני יכול להצטייד בכלי עבודה ולהעמיד את התיבה הכי יפה ומבריקה שיש , אך ברור שזה לא כל הסיפור . כמו בכל דבר בחיים , יש דיעות לכאן ולכאן . אתם הבאתם טיעונים ודוגמאות למה זה לא משתלם , ואני הבאתי טיעונים בעד. אתה הבאת את הרמקול של מורל , ואני את הפרוייקטים מההודעה הקודמת . בסופו של דבר אתה צודק מהשיקולים שלך , אך אין להתעלם מהתועלת והתוצאה בפרוייקטים בקישור שהבאתי. דיברת על הגברת השמנה . ידוע לי שמורל מייצרת בעצמה את האלמנטים , והתיבה של הרמקול הנ"ל ייחודית , זה לא בדיוק 6 לוחות עץ מחוברים יחדיו . אני יודע שמו"פ עולה הרבה כסף ברמקולים בסדרי גודל כאלה. מאידך , פרוייקטים של DIY משתמשים באלמנטים מוכנים , העבודה העיקרית שם היא בבנייה ותכנון של תיבה וקרוס. לסיכום , זה תלוי בתוצאה . אם לשפוט לפי הדוגמאות שהבאתי , זה משתלם . אם עושים שטויות, מהמרים ובונים ללא תכנון והבנה , חבל על הכסף. התחום הזה מפותח בחו"ל יחסית לארץ , וחבל . הייתי רוצה לראות יותר פרוייקטים כאלה גם פה.
yairf on 08/04/11 13:37:08
החכמה האמיתית בבנייה עצמית, זה לא להעתיק דגם מסחרי קיים ולחסוך כמה שקלים, אלא לבנות משהו שיישמע כמו שאתה רוצה, ולא איך שמישהו החליט בשבילך, ולזה אם אתם שואלים אותי, אין מחיר!
חומוס on 22/04/14 16:51:00
...אני מחייה דיון עתיק, בלי בושה - צריך שם של מישהו שכבר בנה רמקול בעבר, שיוכל לבנות לי את זה, בלי להרוג אותי: http://www.dtown.co.il/forum/35939-%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%90%D7%95%D7%AA.html
partner11 on 22/04/14 17:57:28
כל נגר ייעשה את העבודה כמו שצריך, בהינתן שרטוט מדוייק כפי שראיתי, זו התיבה הכי פשוטה שיש
חומוס on 22/04/14 18:25:48
תמיד עדיף מישהו שכבר בנה משהו דומה. נכון שלבנות רמקול כזה זו עבודה פשוטה, אבל... הניואנסים :-)
YB-7 on 22/04/14 18:34:41
תמיד עדיף מישהו שכבר בנה משהו דומה. נכון שלבנות רמקול כזה זו עבודה פשוטה, אבל... הניואנסים :-) מנסיון, עליך מקסימום לטפל בקוסמטיקה החיצונית ולא לבנות קופסא מחדש כי זה ישנה את הרמקול. המכלול של הקופסא עם הדריברים והקרוס מכויילים לתוצאה אקוסטית, וכל שינוי במכלול ישנה, ולפיכך יוציא מהכיוון את התוצאה שהיצרן שאף להגיע אליה.
חומוס on 22/04/14 18:49:17
מנסיון, עליך מקסימום לטפל בקוסמטיקה החיצונית ולא לבנות קופסא מחדש כי זה ישנה את הרמקול. המכלול של הקופסא עם הדריברים והקרוס מכויילים לתוצאה אקוסטית, וכל שינוי במכלול ישנה, ולפיכך יוציא מהכיוון את התוצאה שהיצרן שאף להגיע אליה. יש בזה משהו, אבל - השינוי היחיד שיהיה הוא בחומר, בסוג העץ. הנפח לא ישתנה. אני בספק רב אם ל MDF יש "ערך אקוסטי מיוחד", ובהנתן שממילא אני לא הולך להשתמש באיזה עץ אקזוטי שגדל רק על הירח, אני לא רואה את השינויים הרציניים שעץ נורמאלי יכול לחולל. ממילא זו תיבה קטנה, אז הגמישות שלה זניחה. אני צריך שם של מישהו שיוכל לבנות :מבולבל:
daz on 22/04/14 19:24:06
יש בזה משהו, אבל - השינוי היחיד שיהיה הוא בחומר, בסוג העץ. הנפח לא ישתנה. אני בספק רב אם ל MDF יש "ערך אקוסטי מיוחד", ובהנתן שממילא אני לא הולך להשתמש באיזה עץ אקזוטי שגדל רק על הירח, אני לא רואה את השינויים הרציניים שעץ נורמאלי יכול לחולל. ממילא זו תיבה קטנה, אז הגמישות שלה זניחה. אני צריך שם של מישהו שיוכל לבנות :מבולבל: תדבר עם רונן פרץ ברמקולים הוא האדם המתאים ;)
חומוס on 22/04/14 19:32:50
תדבר עם רונן פרץ ברמקולים הוא האדם המתאים ;) תודה איש. רונן בונה?
daz on 22/04/14 20:24:05
תודה איש. רונן בונה? בהחלט ;)
YB-7 on 22/04/14 21:11:38
יש בזה משהו, אבל - השינוי היחיד שיהיה הוא בחומר, בסוג העץ. הנפח לא ישתנה. אני בספק רב אם ל MDF יש "ערך אקוסטי מיוחד", ובהנתן שממילא אני לא הולך להשתמש באיזה עץ אקזוטי שגדל רק על הירח, אני לא רואה את השינויים הרציניים שעץ נורמאלי יכול לחולל. ממילא זו תיבה קטנה, אז הגמישות שלה זניחה. אני צריך שם של מישהו שיוכל לבנות :מבולבל: יש הבדלים בין מה שקיים עכשיו לעץ שאתה תשתמש בו,יתרה מכך יהיה הבדל בין הMDF שתקנה היום מספק אחד ל-MDF שתקנה מספק אחר. ואם אתה סבור שאני מבלבל במוח.... אשריך וטוב לך.
חומוס on 22/04/14 21:26:10
יש הבדלים בין מה שקיים עכשיו לעץ שאתה תשתמש בו,יתרה מכך יהיה הבדל בין הMDF שתקנה היום מספק אחד ל-MDF שתקנה מספק אחר. ואם אתה סבור שאני מבלבל במוח.... אשריך וטוב לך. לאא, אתה ממש לא מבלבל את המוח כי מה שאתה אומר נכון. יש הבדלים בין חומר אחד לשני. אבל ה MDF שיש עכשיו איננו טוב, הוא כבר זקן, ונראה לי שעוד טיפה לחות מקומית והוא בכלל יתחיל לדמות שלכת. בקיצור, אין לי ממש ברירה אם בא לי על הרמקול הזה. שווה לי לעשות ניסיון, מה כבר יקרה? מכסימום יצא רע, הלכו כמה מאות ש"ח. אני מכיר שעורים יקרים יותר.
YB-7 on 22/04/14 21:56:01
לאא, אתה ממש לא מבלבל את המוח כי מה שאתה אומר נכון. יש הבדלים בין חומר אחד לשני. אבל ה MDF שיש עכשיו איננו טוב, הוא כבר זקן, ונראה לי שעוד טיפה לחות מקומית והוא בכלל יתחיל לדמות שלכת. בקיצור, אין לי ממש ברירה אם בא לי על הרמקול הזה. שווה לי לעשות ניסיון, מה כבר יקרה? מכסימום יצא רע, הלכו כמה מאות ש"ח. אני מכיר שעורים יקרים יותר. שמע לי, צבע את האיזורים החשופים של ה MDF בחומר סינטטי נספג להגנה מלחות. רק החומר לבניית שני רמקולים כאלה יעלה לך מאות שקלים.. ומה עם עבודה וגימור?? לדעתי, טפל בעץ, ותחליף גימור פורניר מבחוץ וסגור עניין. אל דאגה...זה לבד יעלה לך מספיק.
clip99 on 25/04/14 18:19:06
אה חומוס.. הזכרת לי נשכחות.
חומוס on 26/04/14 15:33:14
אה חומוס.. הזכרת לי נשכחות. נו, דבר.
clip99 on 28/04/14 00:35:15
ההודעות המוקדמות שלי פה , מהימים שבניתי רמקולים לחדר הק"ב שבגללו נרשמתי מלכתחילה.
הוספת תגובה בפורום

כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


תגיות
הרשם לעדכוני האתר
Email: