מה מסתתר מאחורי פנל ה- LCD? חושפים את מאחורי הקלעים - מסכי LED ופלזמה

ליאור קורן
01-04-2011 06:30

מה זה ה- LED הזה שכולם מדברים עליו ומה הוא עושה במסכי LCD? לקחנו שני מסכי טלוויזיה – האחד LED והשני פלזמה, פרקנו והשוונו אותם. מדריך וידאו.


בשנים האחרונות, השם החם ביותר בחנויות החשמל והאלקטרוניקה בתחום מסכי הטלוויזיה הוא LED.
המסכים הראשונים הגיעו לפני כשלוש שנים לארץ, אך הגאות האמיתית במכירות ארעה רק בשנה האחרונה.
רוב, אם לא כל המידע שהגיע לצרכנים אודות אותו "LED" עבר בערוצים פרסומיים, בין אם בשלטי דרכים, תשדירים או דרך אנשי מכירות הלהוטים לסגור עסקה, בפועל, לקוחות רבים אינם מבינים למעשה במה מדובר ומה מסתתר למעשה מאחורי השם.

מה היא למעשה טכנולוגיית ה- LED, מה היא עושה במסך ובמה מתבטאת השפעתה עליו? בכתבה זו, נסקור את הענין לעומק ונשווה אותו גם לטכנולוגיה ותיקה – הפלזמה.

כתבת וידאו - פירוק מסך LCD LED וגם פלזמה


צלם: רותם פלדנר, עורך: מישל דור
כמה מילים על LCD

לפני מספר שנים, פרקנו מסך LCD אל מול המצלמות והצגנו את פנים תוכו של המסך שמבוסס על פנל LCD קדמי: בתוך משטח שחור ושטוח זה, דחוסים שני מיליון תאים (במסך Full HD) – כל אחד מהם מייצג פיקסל, לתאים אלו, אין יכולת הארה עצמית (להבדיל מטכנולוגיית פלזמה), הם יכולים רק לשלוט על מידת האור שעוברת דרכם, לפתוח סגר או לחסום אותו לאור. החומר בתוך התאים מכונה Liquid Crystal (מכאן מגיע שם המסך – LCD), הוא מוצק לעין אבל יש לו גם תכונות של נוזל – זרם החשמל שעובר דרכו משנה את סידור המולקולות כך שהן, כאמור, מאפשרות לאור לעבור או לא.

פלורוסנט מיועד למטבח או לטלוויזיה?

את האור בתמונה, מפיקה מערכת התאורה האחורית במסך, טכנולוגיית מסכי ה- LCD המקורית, הכילה נורות פלורוסנט שהפיקו אור, הנורות הללו נמצאות עדיין בתוך מסכי LCD מדגמים רבים, בעיקר בסדרות הכניסה והאמצע של המותגים השונים.
לנורות הפלורוסנט (כל מסך כולל כמה מהן שמסודרות לרוחב גב המסך) יש כמה חסרונות: צריכת חשמל, פליטת חום וגודל פיזי שמגדיל את עובי גוף המסך.

כניסתה של דיודת ה- LED
בשנים האחרונות, בתחום התאורה הביתית והתעשייתית, החלו לעשות שימוש בנורות LED, אלו הן דיודות אשר פולטות אור כאשר מעבירים דרכן זרם חשמלי.

הנורות הללו הינן קטנות מאוד במימדים שלהן, חסכניות בחשמל, עמידות לזעזועים, בעלות נצילות גבוהה ומגיעות למצב תאורה בזמן מהיר בהרבה לעומת פלורוסנט.

מסך LCD LED וגם פלזמה, מה יש בפנים?שורת נורות ה- LED במסך EDGE LED

האם LED תורם לתמונה חדה יותר?

לא ממש, נורות ה- LED אחראיות רק על אספקת תאורה לתמונה, אין להן השפעה על  איכות עיבוד הוידאו למשל, כמו במקרה בו רוצים לשפר איכות של תכני שידורי טלוויזיה רגילים (SD), על הפעולה הזו, אחראי מעבד הוידאו במסך שמבצע Upscale – מותח את כמות הפיקסלים הקטנה יחסית שמגיעה בשידור PAL (כרבע מיליון פיקסלים), מגדיל אותה לכמות של שני מיליון פיקסלים ותוך כדי גם אמור להחליק את כל הפגמים בשידור שנובעים מדחיסה של המידע.

יתר על כן, בכדי לקבל תמונה עשירה וצבעונית למהדרין, ניתן להסתפק בתאורת פלורוסנט ויש לא מעט דגמי מסכים שמצליחים להציג תוצאות נהדרות שנובעות משילוב של מעבד וידאו יקר ופנל LCD איכותי.

ומה לגבי השחור?

לעיתים קרובות, נדרשת היכולת להציג צבע שחור באזור מסויים במסך, זה יכול לקרות, למשל, כאשר חליפתו של גיבור הסרט הינה שחורה או לחילופין, מגפיה המבריקים של אשת העל, השחור הזה, דורש החשכה של פיקסלים באופן מקומי, בפלזמה זה יותר קל, אך ב- LCD זה מאתגר בגלל מבנה מנגנון התאורה. במסכי ה- LED היקרים, ניתן לבצע כיבוי מקומי של כמה נורות LED שמאירות את אותו האזור בתמונה, אך ברוב מסכי ה- LED, לא ניתן לכבות רק חלק מהנורות ולכן מורידים את עוצמת התאורה בכל שטח המסך, זה מוריד מהבהירות הכוללת של התמונה, אך משפר בתמורה את הגוונים הכהים. פעם, לקח למנגנון התאורה הדינמית כמה שניות בכדי לזהות את התוכן המוצג ולהגיב אליו – לעיצים באיחור, אולם היום, הודות לתאורת ה- LED, השינויים בעוצמת התאורה, הפכו למהירים הרבה יותר והם כבר לא ממש מפריעים כבעבר.
בחלק מהמסכים, משתמשים גם בהבהוב מהיר של התאורה בכדי לקבל אפקט של החלקת תנועה של עצמים נעים בתמונה.

מה זה LED ומה הוא עושה בתוך מסך LCDתאורת ה- LED הצידית ופנל ה- LCD

יתרונות מחוץ לתמונה

מלבד ענין איכות התמונה, ה- LED מספק נצילות טובה יותר (חלק גדול יותר של האנרגיה הופך לאור במקום לחום) וכך מחמם פחות את גוף המסך, צריכת החשמל השתפרה, לעיתים בערך של עשרות אחוזים ביחס למסכי FFCL (פלורוסנט), מסך LED מודרני בגודל 42" יכול לצרוך בין 70-140 וואט בלבד.

LED בדוך או בסיבוב?

התאורה החדשה, מוטמעת במגוון צורות במסכים החדשים, הרוב המוחלט של דגמי מסכי ה- LED כיום, הינו מבוסס על תצורת EDGE LED, בה נורות ה- LED מסודרות לאורך מסגרת המסך בלבד, לעיתים אף רק בשתי שורות – על פס המסגרת העליון והתחתון.
השיטה הזאת הינה זולה יותר ליצור, חסכונית בחשמל והכי חשוב: מאפשרת ליצור גוף מסך דק כמו תמונה – בעובי שנע סביב 3 ס"מ ואף לפחות מסנטימטר בדגמים מסויימים.

ואם הנורות ממוקמות רק בשוליים, אז כיצד יתכן שאנו צופים בפיזור אור שווה על שטח כל התמונה במסך? כאן באים לעזרה מפזרי אור – "דיפיוזרים" שונים, לעין הם נראים כיריעות פלסטיק דקות וגמישות, שקופות למחצה שמרככות את האור ומפזרות אותו באופן שווה על כל שטח התמונה והמסך. בנוסף, הפילטרים והמקטבים השונים מיישרים את קרני האור כך שיגיעו בצורה ובכיוון מאוד מסויימים אל תאי הפיקסלים בפנל ה- LCD, כל פיקסל שכזה, מורכב למעשה משלושה תתי פיקסלים בצבעים אדום, ירוק וכחול ושילוב שלהם יוצר את קשת הצבעים בתמונה.

מבנה פנימי של מסך LED LCDנורות ה- LED והפילטרים השונים שנועדו לפזר את התאורה באופן שווה על פני המסך

Local Dimming
בשיטה האחרת, המכונה לעיתים Full LED ומופיעה במספר מצומצם מאוד של דגמים (יקרים), מרושת גב המסך במאות נורות, לפעמים גם אלפים, בעולם מושלם, מאחורי כל פיקסל היתה אמורה לדלוק נורת לד בודדה ויעודית עבורו (בפלזמה זה קיים משום שלכל תא יש תאורה פנימית משלו), אך ב- LCD זה עדיין רחוק ממימוש. באותם דגמים יקרים, יש מנגנון המכונה "עמעום מקומי" (Local Dimming) והוא מאפשר לשלוט על עוצמת התאורה באיזורים ספציפיים (למשל 512 אזורים שונים במסכי ה- CELL של טושיבה), שם מסודרות הנורות בצורה של מטריצה.

מטריצת LED Local Dimmingנורות LED בתצורת Full LED (מפוזרות על פני גב המסך ולא רק בשוליים)


מסך LED LCD או פלזמה?

אל מול דור ה- LED, ממשיכה להאבק טכנולוגיית הפלזמה הותיקה, כיום, רק שלוש חברות ממשיכות ליצר מסכי פלזמה: פנסוניק, מתרכזת עדיין בעיקר בפיתוח מסכי פלזמה (אם כי נכנסה גם לתחום ה- LCD לפני מספר שנים), שתי המתחרות - LG וסמסונג ממשיכות להציע דגמים כאלו, זאת במקביל לכמות דגמי ה- LCD הגדולה שלהן.
מסך LCD LED או פלזמה?
אם נביט על הצדדים הטכניים של שתי המתחרות, נמצא כי לפלזמה יש עליונות בנושא זויות הצפיה שהן באופן מעשי לא מוגבלות, זאת לעומת מסכי LCD, שם בחלק מהדגמים הצבעים מחווירים מהצד וגם הצבע השחור בתמונה יראה במיטבו רק בצפיה מזוית ישירה אל מול המסך. בנוסף, אחידות התאורה בפלזמה טובה יותר והיא אינה סובלת מבעיות של זליגת אור מפינות הפאנל או כתמים בהירים במקומות אחרים.
מאידך, למרות השיפור הגדול בצריכת החשמל בהשוואה לדגמי העבר (כ- 250 וואט מול כפול מזה בעבר), מסכי פלזמה עדיין צורכים יותר חשמל מדגמי LCD מקבילים, בנוסף, מסכי פלזמה מדגמים זולים בעיקר, סובלים מבעיית השתקפויות שרלוונטית בעיקר עבור מי שצופה בשעות היום בחדרי סלון בעלי חלונות גדולים למשל.


מסך טלוויזיה פלזמהגבו של מסך פלזמה מודרני - ניתן להבחין בלוח ספק הכח וכרטיסי החיבורים (שם ממוקם גם מעבד הוידאו - אודיו)

בנושא איכות התמונה, בכדי להגיע לניגודיות מקסימלית, נדרשים מסכי ה- LCD לטכנולוגיה מתוחכמת ויקרה של "עמעום מקומי" על מנת להתחרות בשליטה המדויקת על תאורת הפיקסלים שקיימת מזה זמן כבר בפלזמה, רק בשנתיים האחרונות, מצליחים מסכי LCD מדגמים בכירים להדגים איכות שחור מרשימה ביותר שעולה גם על חלק מדגמי פלזמה (אם כי זולים יותר בהשוואה).

סיכום

זכרו, מסך LED הינו מסך LCD לכל דבר (העיקרון הבסיסי של פנל LCD קדמי הינו זהה) אך ה- LED יהיה בדרך כלל, חסכוני יותר בחשמל, דק, סקסי ויקר יותר.

השימוש בנורות LED הופך לנפוץ יותר, בחודשים האחרונים, אף התוודענו למספר דגמים זולים במיוחד מטעם מותגי מדבקה שמציגים גם הם את הטרנד החדש יחסית. גם כאן, חשוב לזכור כי המסכים היקרים יותר, יכללו רכיבים איכותיים יותר בד"כ, כמו מעבד וידאו משופר, ספק הכח אמין שמישר את הזרם ומסנן את כל ההפרעות שמגיעות מרשת החשמל, מה שתורם לאורך חיי המסך ומגן על רכיבים אחרים במעגל מפני שריפה או קריסה.

המעבר לתאורת LED הינו מבורך באופן כללי, עקב תרומתו לחיסכון באנרגיה, למשל, אך לא תמיד הפער במחיר יעלה גם את התמורה לצרכי הלקוח, יש בנמצא עדיין מסכי LCD "רגילים" שמציגים איכות תמונה מצויינת וגם דגמי הפלזמה מציבים במקרים רבים תחרות קשה, כמו תמיד, חשוב לשפוט ולבחור בעזרת העיניים ואיכות התמונה בפועל ולא רק בהתאם לעובי המסך.

תודה לחברות ח.י. (LG), יורוקום (פנסוניק) ו-ניופאן (טושיבה) על השאלת המסכים לכתבה.

מעבר לתגובות בפורום