";הקש על החמש"; - מצלמת סוני NEX-5 במבחן

איתי בכר
30-03-2011 01:00

NEX-5 של סוני, מציגה תפיסה מרעננת ותכנון יחודי בעולם המצלמות, עם חיישן של מצלמת DSLR בגוף קטן, היא מתגלה כמצלמת "כוון ולחץ", עם איכות תמונות מרשימה ותכונות נוספות. ביקורת.


גודל ומשקל מול איכות - היכן נמצאת נקודת האיזון?

אף אחד לא אוהב להסחב עם מצלמה כבדה, שלא לדבר על תוספת של עדשות נלוות.

אבל, עבור רבים מהצלמים, המציאות היא בדיוק כזו.

עולם הצילום מתחלק לשני סגנונות, פחות או יותר: מצלמות כיס קטנות הנותנות איכות צילום בינונית אך משחררות את הצלם מלסחוב משקל ולחשוב על הטכניקה, ומצלמות רפלקס גדולות, עם או בלי ציוד נלווה, המספקות איכות צילום גבוהה ודורשות ידע בהפעלה.


איפה שהוא בדרך, אבדה לנו המצלמה האיכותית והקומפקטית. זו שלא הוקטנה למימדים זעירים, מייצרת תמונות גרעיניות וממקדת באיטיות מחרידה. או מצד שני, אחת שלא התנפחה לגודל שמרשים את השכנים ודורשת שנסחוב אותה בתיק נפרד יחד עם עוד עדשה ופלאש. פעם היו מצלמות כאלו, קראו לזה מצלמת "מד-טווח" - Rangefinder, היום בעידן הדיגיטלי הסיפור קצת יותר מורכב.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
נכון להיום, השוק צמא למצלמת ביניים שתהיה איכותית וגם קומפקטית. מה כבר ביקשנו?


הסבר קצר על מצלמת רפלקס למי שפספס: במצלמות הללו, העדשה מקרינה את התמונה על גבי חיישן או פילם, כך נוצרת התמונה הסופית. אבל, הצלם גם צריך לראות את אובייקט הצילום, לא? לכן, אי שם במורד ההיסטוריה, הומצאה מערכת צפייה ומיקוד הנקראת מד-טווח, המאפשרת לצלם לראות פחות או יותר מה שהעדשה רואה ולמקד. בגוף המצלמה, הותקן חלון צפייה קטן ועינית, בסמוך לציר העדשה, דרכה הצלם מציץ ורואה תמונה דומה למה שה-"פילם" רואה. מצלמה כגון לייקה היא דוגמה טובה לעבודה בשיטה זו, ושנים ארוכות היא נתנה לצלמים פתרון איכותי, קטן וקל.

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
אך, ישנה בעיה במבנה המוגבל הזה, שימוש בעדשות טלפוטו או זום הינו כמעט בלתי אפשרי, מה שגרם בין השאר גם להמצאת מצלמת הרפלקס.

כאן, בעזרת מראה, המוצבת ב- 45 מעלות בין העדשה לפילם, התמונה מוסטת לעינית שדרכה הצלם רואה בדיוק מה שהעדשה "רואה", ע"י קפיצת המראה הצידה בזמן הצילום עצמו, הפילם נחשף לאור. זה הפתרון שמחזיק מעמד כבר כ- 60 שנה. העינית האופטית הינה נוחה מאד לצפייה ומאפשרת מיקוד מדויק עם כל סוגי העדשות, מה שגרם לשגשוג בפיתוח עדשות שונות ומיוחדות, במקביל לפריחה של תחום הצילום כולו - ספורט, אופנה, עיתונאות, וכך כבשה מצלמת הרפלקס את העולם (וגם את החלל).

אבל, יש למנגנון זה גם חסרונות: מערכת המראה מוסיפה סרבול ורעש ("קליק"), בנוסף, מנסרת הזכוכית המיועדת להעברת התמונה לעינית גם היא מוסיפה משקל לא קטן, התוצאה היא מצלמה גדולה וכבדה יותר באופן משמעותי.


פורמט ה- 4/3 - Mirrorless
בשנת 2008 הוציאה פנסוניק מצלמה דמוית רפלקס בה המראה והמנסרה הוחלפו בעינית המציגה תמונה אלקטרונית, לא עוד מסלול אופטי פיזי אלא הסטת התמונה בדרך חשמלית, בכך הצליחה החברה לייצר מצלמה קטנה וקלה יותר.

זה סלל את הדרך ליצרנים נוספים, והיום ישנה קטגוריה חדשה - מצלמת רפלקס ללא מראה. העדשות עדיין מתחלפות, אבל סילוק בית המראה והמנסרה הורידו את הגודל של המצלמה ושל העדשות.
יש לזה יתרונות, כמו איכות צילום מלאה וקומפקטיות, אך גם חסרונות – איכות תמונה גרעינית בתנאי חשיכה בהשוואה לעינית אופטית (רק בעינית עצמה - לא בתוצר התמונה הסופי).  

סוני NEX-5

סוני מצטרפת לחגיגת ה-"ללא מראה" עם ה-NEX, מצלמה נאה למראה וסופר קומפקטית. מבנה המצלמה חלק ונקי, עם מעט כפתורי שליטה. עם האחיזה הראשונה בה עלה חשד בליבי שמדובר במצלמת "כוון ולחץ" (Point & Shoot), ואחרי דקות ספורות הבנתי שאופן השימוש בה הוא אכן כך. כל התכונות המתקדמות (והבסיסיות) נמצאות, אבל כל שינוי של פרמטר מסויים דורש כניסה לתפריטים.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
הניווט בתפריטים מתגלה כמתסכל למדי. בפתיחה מוצגים שישה אייקונים גדולים, כל אחד לפי נושא והמשתמש צריך לנחש היכן מתחבא מה שאתה מחפש. גם אחרי חודש של שימוש, לא התרגלתי לאייקונים האלה וכל כניסה לתפריטים היתה כרוכה בהרבה חיפושים "הלוך ושובים".

המצלמה עצמה בנויה היטב, היא נעימה למגע ותפעול. הגוף ותושבת העדשה עשויים מתכת, ובסך הכל, יש תחושה של מצלמה איכותית למדי.

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
כאשר עדשת הזום מורכבת עליה, המצלמה נראית ממש קטנה לידה והמשקל אכן נוטה לעבר העדשה, אבל בזכות הגריפ בחזית ה-NEX-5, ניתן לאחוז בה בבטחה. יד שמאל מחזיקה בעדשה, ולמעשה, זה מרגיש כמו עדשה עם חיישן בקצה שלה.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
כמו בשאר המצלמות הקטנות, אין כאן מספיק מקום לאחוז עם כל כף היד, כמו במצלמת רפלקס והאחיזה מתבצעת ע"י 2-3 אצבעות. זה לא הכי נוח, אבל עדיף על מצלמות כיס זעירות. היתרון שגלום בפורמט הזה הינו במשקל הנמוך והניידות.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
והדבר הזה קטן! עם עדשת הזום היא לא תכנס בכיס הג'ינס, אבל המימדים הצנומים הרבה יותר מהמקובל, מזמינים לקחת אותה החוצה מהבית ולהעדיפה על פני מצלמת DSLR מגודלת וכבדה. מהבחינה הזו, הקטגוריה החדשה מצליחה בגדול: חיישן גדול בגוף מינימליסטי. מעניין מתי קנון וניקון יכנסו לנישה הזו, צלמים רבים מחכים לראות מה שני היצרנים הגדולים יוציאו.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
מסך ה- LCD הינו מפרקי ומאפשר תנועה לכיוון מעלה למטה בלבד, אין לו את האפשרות לזוז הצידה. צפיפות הפיקסלים שלו אינה גבוהה במיוחד והוא קצת כהה בתאורת שמש ישראלית, בנוסף, הסוללה של ה-NEX-5 מתרוקנת מהר מאד, כ- 200 תמונות ויש צורך כבר בהחלפה או טעינה שלה.
סוני בחרו לעצב פלאש חיצוני ל- NEX ואין פנימי. ההתקנה שלו קצת מסורבלת, והוא מוסיף עוד בליטה בעיצוב הנקי שלה.

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
אחד היתרונות הגדולים של פורמט מצלמות הרפלקס הוא מגוון העדשות, זה נותן לצלם אפשרות לגדול עם המערכת ולגלות תחומי צילום חדשים. לסוני יש כרגע שתי עדשות: האחת היא 16מ"מ צמצם 2.8 קטנה, שלצערי לא קיבלתי לבחינה, זו אמורה לתת לצלם אופציה לצילומי ערב, ומימדים קטנים שיתאימו לכיס המעיל והשניה הינה עדשת זום סטנדרטית, 18-55 מ"מ עם צמצמים די סגורים, בכדי לשמור על גודל קטן ככל שניתן. אם אנשי סוני רוצים שפורמט זה יצליח, הם צריכים להציע לקהל עדשות נוספות.

איכות תמונה

 
כיאה למצלמה עם חיישן APS-C בעל 14 מליון פיקסלים, התמונה שה- NEX5 מפיקה הינה מעולה. זו מצלמת רפלקס לכל דבר מבחינת התוצר ואין כאן הפתעות לרעה. גודל שווה איכות וסוני יודעים ליצר חיישנים טובים. התמונות שלה באור שמש הינן מרשימות, הטווח הדינמי מכובד, שומר על האזורים הבהירים עם פרטים בצורה מרשימה.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

הצבעים שה- NEX מפיקה הינם טובים, אם כי קצת עזים מדי, וכמובן שניתן לערוך את התמונות בתוכנה כגון Adobe Lightroom. מבחינת רעש ברגישות (ISO) גבוהה, ה- NEX מפגינה ביצועים טובים ונקיון מרשים לסוגה.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת


לאחר תקופת התרגלות לקופסה הסגורה הזו (יחסית למצלמת רפלקס מלאת השליטה שאני רגיל אליה), אימצתי (בלית ברירה) שיטת צילום אינסטנקטיבית יותר, פחות לחשוב, ויותר לתת למצלמה ויד המקרה לעבוד. בעצם ה-NEX מבקשת שתשתמש בה כמצלמת "כוון ולחץ" קומפקטית והבונוס הוא איכות התמונות. גלגלת השליטה האחורית, השולטת בצמצם או במהירות הסגר, תלוי במוד העבודה. היא קטנה מדי להפעלה נוחה וזו אינה מצלמה "מקצועית" עם כפתורים גדולים וקליקים בריאים. זו כן מצלמת "פוינט אנד שוט" איכותית מאד.


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת
סוני מציעה כאביזר נלווה גם עינית אלקטרונית, שלצערי לא קיבלתי לבחינה, מה שאמור להקל על הצילום באור יום, עם מסך ה-LCD, שמתקשה להתחרות באור השמש. אני ממש לא אוהב לצלם כמו תייר כל הזמן, ומעניין ם איכות העינית האלקטרונית השתפרה ממה שזכור לי.


פוקוס


המצלמה ממקדת באופן "לא רע", אם כי מי שרגיל לרפלקס יבחין במגבלות. לעיתים המצלמה לא מוצאת פוקוס, ועוברת ממיקוד לפי נקודה ספציפית למיקוד של המסך כולו, לא ברור לי למה, ולעיתים, כשמצלמים עם נקודת פוקוס אחת, מרכזית, בתנאי תאורה קונטרסטיים, המצלמה עלולה לא למצוא פוקוס בכלל. בצילום ברצף, יש קצב של שבעה פריים לשניה מרשימים, המצלמה מנתקת את המיקוד האוטומטי בכלל. לזכותה יש לציין שניתן לבחור בקלות נקודת פוקוס ע"ג שטח המסך כולו, זה מאד שימושי לצילום אוביקט לא ממורכז. לסיכום נושא זה, יש כאן שיפור גדול לעומת מצלמת כיס, אבל זו עדיין לא ממש מצלמת רפלקס. לא הייתי לוקח את ה-5NEX לצלם ארוע, בטח לא ספורט ועם העדשות הקיימות, גם לא עבור צילומים באור נמוך. כמצלמה לצלם ילדים רצים בגינה, היא בהחלט מתאימה, כל עוד הם לא רצים מהר מדי...


Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת


מהירות התגובה של המצלמה מתגלה כטובה למדי, אם כי כדאי לכבות את תצוגת התמונות לאחר צילום, בכדי לא לחטוף קנס באורך שתי שניות המתנה בין תמונה אחת לשנייה. אם תצוגת התמונות פועלת, חצי לחיצה על משחרר הסגר מחזירה את המצלמה למצב צילום, אבל במחיר של כשנייה המתנה. עבודה ללא התצוגה נראית לא הגיונית היום וחסרונה של עינית במצלמת הבדיקה יצר מצב של מצלמה איטית עם תצוגה, או מצלמה סבירה ללא תצוגת תמונות לאחר צילום. זה לא פתרון טוב. במצב צילום רציף, או מהיר, לאחר צילום של מספר פריימים המצלמה צריכה כמה שניות בכדי לרוקן את הזכרון. לסיכום נושא המהירות, הוא טוב יותר ממצלמת כיס, אבל רחוק מהמהירות בה ניתן לתפעל מצלמת רפלקס מודרנית, אפילו בסיסית.


וידאו HD
צילום הוידאו ב-Sony NEX-5 דומה לשאר המצלמות היום, עם חסרון בולט שלא מאפשר לבחור גודל צמצם או מהירות סגר, אך עם יתרון בדמות עדשות שפותחו ע"י סוני עבור תפעול חלק בזמן צילום וידאו. אין כאן את קפיצות הצמצם שתמצאו במצלמות מקבילות, הוא רציף והמיקוד חלק, מהיר וחשוב מכל - שקט לחלוטין. שוב, בהתאם לתפיסה שזו מצלמת P&S, צילום הוידאו איכותי, אך בלתי ניתן לשליטה. צלם ושכח...


ל- Sony NEX-5 יש אפשרות צילום במצב HDR, בו היא מצלמת רצף תמונות ומעבדת אותן לאחר הצילום לקובץ אחד. התוצאה איננה רעה, אבל חבל שהתמונות המקוריות אינן נשמרות בכדי שניתן יהיה ליצור את האפקט בעצמנו במחשב, וחבל שמצב זה מוגבל לצילום JPEG בלבד.
אופציה נוספת מענינת היא צילום לילה. גם כאן, מצלמת ה-NEX יורה מספר פריימים ברצף, ובונה מהם תמונה אחת נקייה. זה חוסך בפעולת יצוב המצלמה על חצובה ותוצאה מספיק טובה בכדי לצלם את מגדל אייפל בלילה בחדות יפה.

סיכום


סוני יצרו כאן הכלאה אמיתית בין מצלמת כיס לרפלקס (DSLR). מי שעייף ממצלמות הכיס החלשות, ימצא כאן מענה מעולה לצילום משפחה וטיולים, בלי הסרבול והגודל של המצלמות הגדולות.


צלמי הרפלקס שרוצים מצלמה קטנה, אך עדיין איכותית, ימצאו את זה כאן, אך לדעתי כדאי שיחכו ל- NEX-7 (באם תצא), ותתן יותר עזרי שליטה. מצלמת כיס היא לא, אז נשמח לפחות לאפשרות שתתן לשלוט בצילום בצורה מסורתית ולא רק דרך תפריטים.


ציון:

מחיר
: 3,990 ש"ח

כולל עדשת 18-55 מ"מ וכרטיס זיכרון 4GB.
אחריות: 3 שנים של ישפאר

בעד: מצלמה בנויה היטב, עם חיישן גדול בגוף קומפקטי, תוצר איכותי.
נגד: חוסר בכפתורי שליטה, פוקוס יכול להיות טוב יותר, סוללה קצרת חיים.

תמונות דוגמה - סוני NEX-5

לחץ להגדלה

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

Sony NEX-5 Review - סוני NEX5 ביקורת

צילם - איתי בכר

מעבר לתגובות בפורום