אולימפוס XZ-1 מצלמה קטנה עם צמצם גדול, ביקורת

אלי כרמי
28-03-2011 06:01

מצלמת האולימפוס XZ-1 מצליחה לספק אפשרות צילום במקומות בהם מצלמות קומפקטיות אחרות מתקשות, יש לה עדשה בהירה, גוף קשיח ואיכות תמונות מרשימה. צילמנו איתה ביום ובלילה. ביקורת.

יש מספר נקודות בהן רוב המצלמות הקומפקטיות אינן מצליחות להרשים, צילום בתאורה חלשה מהווה אחת מהן. נקדים את המאוחר ונגלה כבר בתחילה: החולשה הזאת הינה תקפה הרבה פחות עבור מצלמת ה- אולימפוס XZ-1 שמתמודדת עם האתגר בעזרת חיישן מעט גדול מהממוצע בקבוצה ועדשה עם צמצם גדול. כמובן שמצלמה זו מתאימה בהחלט גם עבור סוגי צילום אחרים, לכן לקחנו אותה לסשן צילומים ולא רק בתנאי תאורה חלשה.

צמצם גדול, עבור מה זה טוב?

חברת אולימפוס פועלת בתחום הצילום מזה שנים רבות, תוך שהיא מצליחה להציג מדי פעם דגמי מצלמות מעניינים במיוחד, כך הוא גם המקרה עם מצלמה זו שמאפשרת לחיישן (שהוא גדול יחסית) לקבל כמות אור רבה דרך העדשה. זוהי נקודה חשובה, במיוחד כאשר כאשר רוצים לצלם במצב תאורה חלשה - ויש לא מעט מקרים כאלו, כמו למשל בצילום במקומות סגורים כמו במשרד או בבית, ביום מעונן וגם לעת ערב.


בדגם XZ-1, עדשת המצלמה מאפשרת קבלת יותר אור בעזרת פתיחת צמצם גדול של F1.8 בצד הרחב של העדשה (28 מ"מ) וקצת פחות מזה - F2.5 בצד הצר של קצה הזום (112 מ"מ). זה מאפשר להסתפק בערך ISO נמוך יחסית, כך שפחות רעש דיגיטלי יופיע בתמונה, בנוסף, זה גם מאפשר לבחור זמן חשיפה קצר / מהיר יותר בהשוואה למצלמות עם צמצם סגור – מה שמתבטא בתמונות חדות הכוללות פחות טשטוש שנובע מתזוזה של מצולמים בתמונה.

אולימפוס XZ-1  - ביקורת על מצלמה
עיצוב

בדומה לכמעט כל מצלמה קומפקטית מודרנית, גם במצלמה זו יש צג גדול (3'') שתופס את רוב החלק האחורי - גב המצלמה, זהו צג AOMLED מתוצרת סמסונג אותו כבר הכרנו ואהבנו במצלמות של סמסונג, גם במקרה הזה אהבנו את הצג שהפגין תמונה בהירה וחדה.

מימין לצג, ממוקמים לחצני השליטה הכוללים לחצן יעודי לצילום וידאו, הם נוחים לשימוש ומרווחים האחד מהשני. גם הלחצנים בחלק העליון מספקים פידבק טוב ומשדרים איכות – כולל אצל מתג שינוי הזום וגלגלת השליטה על העדשה (תכונה אותה אנו פוגשים ביותר ויותר מצלמות לאחרונה).
למצלמה יש פלאש פנימי, אך אין עינית אופטית או אלקטרונית במקביל לצג המידע הגדול, אבל, ניתן להוסיף עינית אלקטרונית או פלאש חיצוני  - אביזרים שמגיעים ממשפחת מצלמות ה- PEN.

מבנה המצלמה מרגיש קשיח ובנוי היטב, נראה שיחזיק מעמד היטב בארנק או בתיק צד קטן, לכיס המכנס כבר לא נצליח לדחוק אותה.

אולימפוס XZ-1  - ביקורת על מצלמה
תפעול

תוך פחות משניה אחרי רגע הפעלת מתג ההדלקה, ה- Olympus XZ-1 כבר מוכנה לצלם, תגובות מהירות אלו המשיכו גם תוך שימוש בתפריטים ובחירה במצבי ההפעלה השונים.

חשוב להזכיר כי במצלמה זו - כמו בשאר דגמים אחרים של אולימפוס שמיובאים לארץ ע"י אלודה, התפריטים מוצגים בשפה העברית (וגם שפות נוספות), מה שמהווה נקודת זכות חזקה עבור משתמשים רבים. בנוסף, התפריטים מוצגים באופן פשוט וברור, ללא הרבה משחקי גרפיקה אותם ניתן למצוא אצל חלק מהמתחרים.


אולימפוס XZ-1  - ביקורת על מצלמה
כנדרש ממצלמה מודרנית, נמצא כאן מנגנון זיהוי פנים, בחירה במצבי צילום שונים, סצנות מוגדרות מראש ובנוסף, גם מצבי צילום ידניים וחצי אוטומטיים כמו מצב של A (עדיפות שליטה על מפתח הצמצם), S (עדיפות שליטה על זמן החשיפה), מצב M (ידני לגמרי) וכן מצב C (הגדרות משתמש). בזמן שימוש במצבים אלו, ניתן בעזרת טבעת העדשה וגם בגלגלת האחורית לשנות ערכים ולקבל מידע ממד חשיפת האור או נתונים נוספים על הצג.

עדיפות לגוף עגלגל
באופן כללי, ניתן לומר כי תפעול המצלמה במצבי הצילום השונים הינו נוח, אך האחיזה בגוף המצלמה הייתה משתפרת יותר עם הוספת גריפ בקדמת המצלמה (ברשת האינטרנט הוצגו פתרונות שונים לכך), בנושא הזה, נלין על הכיוון אותו בוחרות רוב היצרניות: העדפה של עיצוב בקווים נקיים בתמורה לויתור על אפשרות אחיזה נוחה.


קבצי תמונה
מצלמה זו, שומרת את התמונות בגודל 10 מגה פיקסל (כל הכבוד על אי הכניעה למירוץ הפיקסלים!) בפורמט JPG או בפורמט RAW עבור מי שמעוניין בעיבוד בתוכנה חיצונית מבית אולימפוס או אדובי לדוגמה. התמונות נשמרות על כרטיס זיכרון SD – גם מסוג SDHC לנפחים גדולים במיוחד. סוללת המצלמה נטענת בתוך המצלמה בחיבור כבל USB מיוחד ולא סטנדרטי, מה שאומר שצריך לקחת אותו איתנו לטיול. במהלך תקופת המבחן, הסוללה הספיקה לצילום של כ- 220 תמונות, כולל שימוש בזום, הצגת תמונות וגם צילום  קטעי וידאו.

צילום

כפי שידוע לכל צלם חובב, בכדי לצלם תמונות, דבר ראשון יש לפקס על האובייקט הנבחר, הפוקוס האוטומטי ב- XZ-1 פועל כהלכה לרוב, אך בתאורה חלשה יחסית וממרחק קרוב הפוקוס מפספס לפעמים. בנוסף, צריך להעביר את העדשה למצב מאקרו כבר במרחק שהינו גדול המקובל, דווקא, מה שנהוג להגדיר כמרחק סטנדרטי של מאקרו, מוגדר כאן כ- "סופר מאקרו".

בנוסף, מצב צילום רציף, מאפשרת לצלם בקצב של כשתי תמונות בשנייה.

אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples

איכות תמונה

לפעמים, גם שילוב של עדשה איכותית וחיישן גדול לא מספקים בהכרח את הסחורה, אבל זה לא המצב במקרה הזה.

הרוב הגדול של התמונות, הפגינו איכות טובה מאוד (כאשר אנו זוכרים כי מדובר במצלמה קומפקטית), כל עוד מדובר על צילום עם ISO (אסא) נמוך, התמונות יצאו חדות ונקיות, בצירוף צבע וחשיפה מצוינים, במקרים רבים, תברכו אותה על יכולתה לצלם ב- ISO נמוך גם בתאורה יחסית חלשה. כאשר ערך ה- ISO עולה מעל 400, המצלמה נוקטת בעיבוד והחלקת רעשים מעט אגרסיביים בכדי לקבל תמונה פחות גרעינית וזה בא על חשבון איבוד חלק מהפרטים.

אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples
מלבד זאת, מייצב התמונה מתגלה כיעיל למדי והשילוב עם צמצם גדול (שמאפשר לבחור במהירות סגר מהירה יותר), מביא לרוב לתמונות חדות גם במצב בו יד הצלם אינה יציבה או כאשר המצלמה עצמה נמצאת בתנועה.

וידאו

צילום וידאו הפך לגדר חובה בכל מצלמה קומפקטית וגם מצלמה זו מספקת יכולת וידאו בהפרדה גבוהה (HD) של  720X1280 בקצב של 30 תמונות בשנייה (30 FPS). ניתן להשתמש בזום האופטי בזמן הוידיאו ורחש המנגנון מתגלה כשקט יחסית, אבל חבל שאיכות הוידאו מקבלת רק ציון "סביר" והיא אינה באותה רמה של צילום הסטילס.



סיכום

XZ-1 של אולימפוס איננה מצלמה מהסוג הזעיר שנכנס לכיס המכנס, אבל היא מגיעה עדיין בגודל קטן מספיק עבור נשיאה בארנק או בכל תיק סטנדרטי. להבדיל ממצלמות קומפקטיות רבות, היא מציגה יכולת צילום באיכות טובה מאוד, גם בתאורה לא ממש מוצלחת וגודל הצמצם בעדשה הינו נדיר יחסית בתחום הזה. בנוסף, ניתן להפעיל אותה בקלות יחסית והגוף שלה בנוי באופן איכותי וקשיח.

כל זה, מסביר את העובדה שרוב המשתמשים שהתנסו עם ה- XZ-1, התאהבו בה ורק תג המחיר שאינו זול יגרום לחלק מהם לפזול לעבר מתחרות זולות יותר.

ציון:
מחיר: 2,990 ש"ח
אחריות: של אלודה - שנתיים (+ שנתיים נוספות לחברי מועדון הלקוחות).
המצלמה מגיעה עם שתי סוללות ליתיום ושני כרטיסי זיכרון.

בעד: צמצם עדשה גדול, איכות תמונה ב- ISO נמוך (צבעים וחדות), קלות שימוש, ממשק עברי.

נגד: לא זולה, מתאם מטען USB לא סטנדרטי.

סייע בהכנת הכתבה: שי ברון.


תמונות דוגמה - אולימפוס XZ-1
לחצו להגדלה


אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples
אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples

אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples

אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples

אולימפוס Olympus XZ-1  - תמונות דוגמה - Samples

מפרט טכני – Olympus XZ-1 Review

גדול תמונה אפקטיבי: 10MP
גודל חיישן: 1/1.63 "
סוג החיישן: CCD
ISO - ערכים:  80,100, 200, 400, 800, 1600, 3200
זווית רחבה: 28 מ"מ
זום אופטי: 112 מ"מ   - 3X
מיצב תמונה: כן
צמצם: F1.8 – F2.5
Min shutter    60 sec
Max shutter    2000/1 sec
פלאש פנימי: כן
חיבור פלאש חיצוני: קיים
וידאו: 640 x 480 (30 fps), 1280 x 730 (30 fps)
שלט רחוק:
לא
טיימר: 12 - 2 שניות
כרטיס זיכרון: SD/SDHC
מסך AMOLED "3
מספר פיקסלים במסך: 614,000
USB 2.0
HDMI: כן
Wireless    לא
GPS: לא
סוללה: Lithium-Ion Li-50B rechargeable battery & charger
משקל: 275 גרם ללא סוללה
מידות: 42x65x114 מ"מ

מעבר לתגובות בפורום