מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON במבחן

ליאור קורן
25-03-2011 06:01

מחירו של מסך התומסון הינו נמוך מאוד באופן יחסי, הלקוח מקבל תמורת כמה אלפי שקלים בודדים, מסך LED דק ומעוצב, אבל מה בנוגע לביצועי התמונה ושאר תכונות המסך? ביקורת.

ניסיון בן מספר שנים של סיקור מסכי טלוויזיה מדגמי LCD או פלזמה, מראה כי הקשר שקיים בין מחירו של מסך לבין איכות התמונה הינו ברור למדי.
אבל, מה קורה כאשר התקציב אינו גדול, אך הלקוח עדיין מחפש מסך נושא סממנים מודרניים כגון תוית LED למשל?

LED זה לוהט

המונח LED הפך לאופנתי בשנה האחרונה, הוא מתנוסס על שלטי דרכים ומנצנץ בפרסומות טלוויזיוניות, המילה מתייחסת לסוג הנורות בהן משתמשות היצרניות בכדי לספק תאורה לתמונה, אלו נורות קטנות שמחליפות נורות פלורוסנט מיושנות יחסית.


חשוב לזכור, כי החלפת סוג התאורה לא מבטיחה בהכרח שיפור באיכות תוצר הוידאו שמוצג על גבי המרקע, אותו תוצר סופי תלוי במשתנים כמו סוג פאנל ה- LCD, מעבד הוידאו ורכיבים נוספים.
מלבד נושא איכות התמונה, מסכי LED מקיימים לרוב שתי הבטחות: גוף מסך דק יותר וגם צריכת חשמל צנועה וחסכונית בהשוואה למסכי העבר.

מסך ה- LCD LED הנסקר כאן, שייך למותג Thomson, המחיר בפועל, נע סביב 4,000 ש"ח ועבור מסך בגודל 42" עם תאורת LED, זה נחשב זול, אפילו מאוד.

LED דק

הצורה החיצונית, מציגה גוף מסך דק ומודרני (עובי של 3.8 ס"מ), מסגרת המסך הקדמית מגיעה בשחור המכיל גם גוון אדום וקצה שקוף, כאשר כל זה עומד על בסיס עשוי זכוכית.

המסך נאה לעין בצורתו הכללית ויכול לבלבל חלק מאורחי הבית שיחשבו כי מדובר במסך יקר בהרבה ממחירו האמיתי.
למיעשה, הצורה מזכירה את זו של דגמי סמסונג סדרת B7000 LED שנמכרה בארץ לפני סדרה C שעדיין משווקת כאן, גם לחצני השליטה הקדמיים מסוג מגע שהופיעו בסמסונג מוצגים כאן, הם ממוקמים בפינה הימנית תחתונה ומאירים בצבע אדום חלוש שאינו מפריע לצפיה בחדר חשוך.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
מלבד המדבקות הצבעוניות שמכריזות בצבעים עזים על תכונות המסך, נמצא כאן מדבקת "Full HD 1080p" כתומה ומיותרת שצריך לגרד אותה בזהירות רבה ממשטח פאנל ה- LCD הקדמי, חשוב מאוד לא לשרוט חלילה את אותו הפאנל בזמן הסרתה.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
חיבורים
גב המסך שטוח למדי, כל שקעי החיבורים פונים כולם אל הצד אם זה לימין (במבט מאחור) או למטה - לעבר בסיס מכשיר הטלוויזיה, חלקם כולל כבלים מתאמים שמתחברים לכבלים סטנדרטיים כגון קומפוננט. מספר כניסות ה- HDMI עומד על שתיים בלבד, מה שעלול לדרוש רכישת מפצל HDMI חיצוני נוסף.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
שלט רחוק: מדובר ביחידה סטנדרטית למדי, סידור הלחצנים אינו יוצא דופן לרעה, אבל, לחצן גישה ישירה SOURCE לא מציג רשימת מקורות על המסך, אלא מעביר בין כל אחד בטור במהלך כל לחיצה, כך שאם במקרה עברתם את זה שאתם רוצים, תצטרכו לעבור את כל הלופ שוב. דרך אחרת לבחירת מקור תהיה להכנס לתפריט הראשי MENU ומשם להעלות רשימה גרפית של המקורות.

בשלט, קיימים עוד כמה לחצני גישה ישירה כמו שינוי פורמט תמונה שכולל ORIGINAL שזה למעשה Native Rate, לחצן PICTURE למצבי תמונה או לחצן אודיו עם מצבי DSP שונים כמו Music, Movie וכו'.


תפריטים
תפריט כיול התמונה הינו פשוט למדי, מאפשר לשנות פרמטרים בסיסים וגם טמפרטורת צבע עם ערכי Normal / Warm / Cool כאשר מצב "נורמל" יתאים לרוב השימושים.
Dynamic Contrast – מחשיך בעזרת עיבוד וידאו – מכהה את החלקים הכהים בתמונה (זה יכול להיות גם בלורית שיער כהה) וכך יוצר אפקט ניגודי יותר לעין מול הלבן, במחיר של איבוד חלק מהפרטים בחלקים הכהים.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
כאשר עוצמת התאורה עמדה על ערך ברירת המחדל שלה, הבחנתי בזליגת אור שמגיעות מפינות המסך, התופעה דעכה כאשר הורדתי את עוצמת ה- Backlight לערך של 20.
 
בנוסף, הורדתי את רווית הצבע Saturation מערך ברירת מחדל של 50 אל 43, מתחת לזה, הצבעים הופכים לחוורים מדי, אך גם בערך 43, גווני העור נראו עדיין מודגשים מדי.

שידורים רגילים SD

במבט ראשון, נראו קוים כפולים ובוהקים בתמונה, זה נראה "לא משהו", אך, מסתבר כי חובה להוריד את ערך החדות בתפריט אל חצי לפחות מערך ברירת המחדל, כלומר אל 25 ואף פחות מזה. פעולה זו שיפרה את המצב באופן ניכר.

לאחר פעולת הכיול, שמומלצת מאוד במקרה הזה, איכות תמונת השידורים הרגילים, תהיה מקובלת בדרך כלל (ממרחק צפיה של כ- 3 מטרים), הצבעים מודגשים בתמונה ומנגנון החלקת הרעשים, מצליח להסיר חלק מהם, אך לא את כולם.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
בחלק מהמקרים, נראו תופעות "שיני מסור" או החסרה של קוים, כמו למשל באותיות לבנות שבדוגמה, זה נובע מחיבור שאינו תמיד מושלם של שני שדות השידור - Deinterlacing.

ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
מצבי מתיחת תמונה: אין כאן בנמצא מצב מתיחה חכמה, אלא מצב Subtitle בו המסך מבצע זום, חותך מהתמונה אבל משאיר מקום לכתוביות. מלבדו, ישנו מצב Wide Zoom ושאר מצבים מוכרים.

שידורי HD

הדוגמה הראשונה, נלקחה מתוך הסרט הראשון בסדרת "מין מסוכן", נטשה הנסטרידג' החייזרית נראית כאן בסדר גמור – עם פירוט טוב, גווני העור הינם מודגשים מעט באדום -כתום.

מסך התומסון נוטה להדגיש צבעים, יש שיאהבו את זה, אחרים יעדיפו תוצר טבעי יותר לעין.  הא נוטה להציג צבעים רוויים "שמחים", אך זה כולל גם גווני עור מודגשים ביחד עם האחרים.

מין מסוכן
בחלק מחלקי הרקע, ניתן להבחין בגרעיניות אשר המעבד לא מצליח להחליק אותה. סצינות חשוכות לקראות סיום מין מסוכן לא עשו חסד עם המסך שהפגין בהן גרעיניות רוחשת.


ב-"מבחן הג'קט" מתוך כותר בלוריי קזינו רויאל, ישנם צבעים חמים לעין, גם במצב טמפרטורה נורמל והפרצופים שזופים מדי, יש פירוט בתמונה, אבל מעט גרעיניות מקרוב, השחור נראה דווקא בסדר גמור כאן וחליפות שני השחקנים כהות מספיק, זאת מבלי לוותר על הצגת הפרטים בהן.

ג'יימס בונד
ואם אנו עוסקים באיכות השחור וכמות הפרטים, אזי כדאי לתדעת כי שינוי הפרמטר Natural light בתפריט מגביר ערכי גאמה, מבהיר פרטים בחלקים הכהים על חשבון הדגשת גרעיניות מסויימת.
בסצינות בהירות זה נראה טוב, בכהות פחות. סצינת הפתיחה של "זה יגמר בדם" מציגה רחש דיגיטלי בתמונה שמתרחשת בתוך המכרה, אולם כאשר מדובר בסצינה המערבת חלקים בהירים וכהים, המצב נראה טוב יותר, כמו בדוגמה שלפנינו - בה יורד זוכה האוסקר - דניאל דיי לואיס לעבר הזהב המובטח. התפריט מכיל גם מצב הדגמה (DEMO) של פרמטר זה שמדגים מסך חצוי.

זה יגמר בדם
אנשים חכמים: שערותיה של שרה ג'סיקה פרקר ("סקס והעיר הגדולה") הינן מעט חלקות מהרצוי וקשה להבחין בהפרדה בינהן. גם כאן, הצבעים מודגשים בתמונה, כמו למשל צבע החולצה הסגול וגווני האיפור בפנים.

אנשים חכמים
הרחוב הצבעוני בסרט "פוש" כולל צבעי אדום וכחול, הפירוט כאן הינו טוב ןהתמונה חיה לעין.

פוש
ומה לגבי זויות צפיה? במעבר לישיבה בצד המסך, השינוי שמתקבל הינו צבעים מחווירים ומבהירים ובדומה לנעשה בדגמי LCD רבים, האיכות המקסימלית תראה בישיבה בזוית ישרה אל מול המסך.

מולטימדיה דרך USB


דגם ה- 42P11F מגיע עם שתי כניסות USB, הביצועים בתחום זה, נבדקו עם נבדק עם כונן חיצוני בנפח 1 טרהבייט ופרמוט NTFS.


התצוגה מוכרת לעין, ניתן לסייר בתיקיות הדיסק ולבחור בקבצים הרצויים בחלוקה לקבצי וידאו, תמונות ואודיו.

נושא ניגון קבצי וידאו HD נבדק עם קבצי MKV שהוצגו בהצלחה (שניים הפגינו קרטוע קל), כולל קבצי M2TS של בלוריי, אך לא קבצי AVCHD של מצלמות וידאושל קנון או פנסוניק למשל, אבל כן קבצי  MP4 של מצלמות וידאו HD מתוצרת סמסונג, כמו גם קבצי AVI ו- DIVX.

התפריט מראה שיש תמיכה בקבצי כתוביות SRT, הוא גם ומנגן אותן אך לא תומך באותיות העבריות ומציג במקומן רק מספרים וסימנים אחרים.
בזמן צפיה בסרט, ניתן להריץ קדימה ואחור עד למהירות X16 בעזרת חיצי הלחצנים שלט (אין לחצנים יעודיים כמו "נגן" או "עצור" לענין הזה).
אפשר לשנות גם יחסי מסך, אך מצב NR נקרא משום מה NATURAL כאן ולא Original כמו במצב צפיה בשידורי טלוויזיה.

לחצן MENU מעלה תפריט יעודי לניגון מדיה, הכולל אפשרויות שליטה שונות בקובץ.


ביקורת מסך טלוויזיה LED 42P11F THOMSON LCD
בנוסף, ניתן לצפות בקבצי תמונות וגם להאזין לקבצי אודיו אשר במהלך ניגונם, הם מלווים בתצוגה גרפית צבעונית.


סיכום

מסך ה- LCD 42P11F של תומסון לא נועד מראש לשבור שיאי ביצועים, אלא להתחרות בגזרת מחיר זולה של מסכי LED.
האם במחיר הזה, ניתן להגיע לאיכות תמונה גבוהה? אם נהיה ריאלים, יהיה קשה לפתח ציפיות מוגזמות בסעיף זה.

בסעיף איכות התמונה, הניגודיות ואיכות השחור הפגינו יכולת טובה ביחס לתג המחיר, מה שיותר הפריע היה טשטוש חלק מהפרטים והדגשת צבעים שלא תמיד היתה טבעית. בסעיף האודיו, נרשמה שביעות רצון כללית מאיכות הצלילים - זאת ביחס לעומק המסך הדק יחסית.
בנוסף, חיבור ה- USB מאפשר לנגן מגוון של קבצי וידאו HD ואם היבואן ישכיל לסדר גם תמיכה בקידוד עברי, אזי הרווחנו עוד יותר.

בסופו של יום, מי שמחפש מסך LCD זול, בטכנולוגיית LED, בעל עיצוב מודרני ודק והוא מכיר במגבלות שנמצאו בסקירה זו, יקבל כאן עסקה שיכולה בהחלט לעניין אותו. 


ציון:
מחיר: 5,460 ש"ח (בפועל, נע בין 4,000 - 4,500 ש"ח).
אחריות: SG (אס ג'י)


בעד: מסך LED דק ומעוצב בזול, תמיכה בניגון מולטימדיה דרך USB (אם כי ללא כתוביות בפונט עברי).
נגד: רק 2 חיבורי HDMI, הדגשת צבעים שאינה תמיד טבעית.

מפרט טכני - ביקורת Thomson LCD LED 42PF11

גודל: 42"

רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
ניגודיות דינמית: 1,000,000:1
רמת בהירות - 500cd/m²

זוית צפיה: 178º
חיבורים: 2 כניסות HDMI, כניסת וידאו קומפוננט, קומפוזיט, כניסת מחשב VGA + קול, כניסת אנטנה RF, יציאת אודיו אופטית + אוזניות, שני חיבורי USB לצפיה בתמונות והאזנה למוזיקה.

מידות (כולל סטנד בס"מ): גובה 72 ס"מ, רוחב 104 ס"מ, עומק מסך 3.8 ס"מ, עם סטנד 26.5 ס"מ.
צריכת חשמל: 140 וואט

מעבר לתגובות בפורום