רמקולים עם כניסה מכובדת - Wharfedale Diamond 10.6

אורי וינגרט
23-03-2011 06:07

סדרת דיאמונד של וורפדיל, נחשבת כסדרת כניסה לתחום האודיו, אורי בודק איזו תמורה יקבל חובב האודיו המתחיל עבור הממון הראשוני שחסך ובאיזה סגנונות מוזיקליים ירשימו רמקולים אלו. ביקורת.


שער לעולם האודיו

חברת וורפדייל מייצרת כבר מעל 30 שנה את סדרת הדיאמונד המפורסמת שלה.


סדרה זו ממוצבת כדרגת כניסה של החברה. הדיאמונד המקורי נולד בשנת 1981 (אותה שנת לידה של כותב המאמר). הרמקול הביא לאנגליה מהפיכה מסוימת שהגיעה בצורת רמקול קטן וזול שסיפק ביצועים מפתיעים.

הגלגול המודרני בוצע בשנת 2001, אז הוצג דגם הדיאמונד 8 ובכך נולדה מחדש סדרת ה-"יהלום" לאחר כ-20 שנה.

הדגם שנסקר בכתבה זו ממוצב במקום אחד לפני הגדול בסדרת ה- דיאמונד הנוכחית.


המחלקה הטכנית
Wharfedale Diamond 10.6רמקול זה מורכב משתי יחידות 6.5" עשויות קוולאר, האחת מתפקדת כיחידת באס בלבד, השניה מטפלת בתדרי מיד - באס. הטוויטר עשוי בד (אין פרטים מדוייקים יותר בענין) בגודל 1". הרמקול בנוי בתצורת 2.5Way, שבה יחידת הוופר נכנסת לפעולה רק מתחת לתחום תדרים מסויים - תחום הבאס בלבד. לדעתי, זהו השילוב המושלם של שני העולמות שתורם לאפקט של רמקול מדפי עם יחידת באס נוספת.


פורט הבס הינו גדול מאוד בקוטרו (3") מאחור. הרמקול מגיע בגימורים שונים, הגירסה שנסקרה היתה בצבע שחור, עם חיפוי קדמי של פלסטיק שמשתלב נהדר עם מסך ה- LCD  שיש לי בסלון. כמו כן הרמקול יושב על מעין פלטה שאליה מתחברים 4 ספייקים כבדים ונוחים המסופקים באריזה.


כבר בהתבוננות ראשונה, הרמקול נראה מאוד מרשים מבחינה ויזואלית, אך משקלו מתגלה כקל יחסית, דבר המעלה תהיות בדבר כמות העץ ומשקל הדרייברים.

אך, בשורה התחתונה, מה שיקבע בסופו של דבר הוא איכות הצליל בפועל.

נתוני הרמקול הינם ממוצעים למדי: נצילות של כ- 88dB, הספק מבוקש של 20-150W , עכבה של כ- 6ohm וגובה של 95.5 ס"מ על גבי הספייקים המסופקים.

נתון חשוב שהשתנה במפרט במהלך השנים האחרונות: הרמקולים אינם מגיעים עם הגנה מפני מגנוט. כלומר, מי שיש לו עדיין טלויזיה ישנה מסוג CRT עלול לסבול מהופעת כתמים על המרקע כתוצאה של העמדה קרובה מדי של הרמקולים אליה.

בנוסף, סדרת ה- Diamond  כוללת מספר דגמי רמקולים כמו מדף, סראונד, סנטרים וסאב-וופרים.


Wharfedale Diamond 10.6
תנאי הבדיקה

הרמקולים נבדקו לאחר תקופת הרצה של שבועיים, הם הוצבו במרחק של 45 ס"מ מהקיר, זאת בכדי למנוע מהקיר להדהד (הקיר האחורי של הסלון שלי עשוי גבס) ובמרחק של כ-2 מטרים אחד מהשני, גם נקודת הישיבה היתה במרחק של כ- 2 מטרים מכל רמקול.

המוזיקה בה השתמשתי עבור סקירת זוג הרמקולים, מורכבת מסגנונות שונים וקלילים יחסית, זאת מכיוון שבהגדרה, הרמקול אינו מכוון לבעלי המערכות האודיופיליות, אלא ממוצב כרמת כניסה לחובב המתחיל, או בעל תקציב צנוע.

מבחן האזנה

Eagles- Hotel California- Hotel California
האלבום האלמותי מתחיל בשיר הידוע ביותר של הלהקה האמריקאית.
הדיסק בגרסת הרימאסטר מכיל הקלטה שנשמעת טוב מאוד. הפתיחה מתחילה כמובן בגיטרה ונגיעת גיטרת הבאס, שומעים "שייקרים", פד אחורי אליהם מצטרפות לאט לאט גיטרות. הדבר הראשון שמטריד אותי הוא הבאס. אני מכיר את הסלון שלי כבר טוב מאוד לאחר שנה ואני מחזיק ברמקולים עם באס אימתני. הבאס נשמע לי כאן מרוח משהו. כמו כן קול הזמר לא בולט מספיק, כשהוא קטן ואחורי מדי.

מיקום הרמקולים נעלם והם מייצרים במה מכובדת שאינה חורגת אמנם מגבולות הרמקולים אבל נכונה ויפה. ניסיתי כמו כן לתת לרמקולים TOE-IN  אבל הדבר הפך את הצליל לכיווני מדי.


הרמקול מתמודד יפה מבחינת הפירוט עם מגוון הגיטרות והכלים השונים. אין תחושת עומס. מה שכן הבאס עדין נשמע עמום. בעיקר החלק העליון שלו.


ישנו פירוט טוב בתחום ההי של הרמקול, שומעים את כל כלי הפרקשן הידנים שמתמשים בהם בהקלטה, "שייקרים" למניהם, ואת כל סוגי התיפוף על המצילות השונות.


בסה"כ, החוויה אותה סיפק השיר התגלתה כנחמדה, אבל לא מושכת. הרגשתי כעין שמיכה על הרמקול בשיר הזה. מה שכן, עליי לקחת בחשבון את המיצוב של הרמקול כרמקול כניסה וככזה הוא עושה עבודה טובה כאשר איננו מציק באוזן והפירוט גם לא רע בכלל.


הציון בסופי על החלק הראשון בבדיקה עומד על 3.5/5.

Michael Jackson - Thriller - Beat It
Michael Jackson - Thriller - Beat Itזוהי גרסת special edition אשר עברה רימאסטר חדש וכוללת דיסק היברידי עם שכבת  SACD. רק בכדי לסבר את האוזן, במקור, גרסת ה- SACD עברה רימאסטר חדש ל-5.1 ערוצים ונפסלה ע"י ג'קסון עצמו שלא אהב את התוצר החדש. האלבום הופק במקור ע"י מייקל ג'קסון, קווינסי ג'ונס ופול מקרטני. והוא ידוע, כמובן, כאלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים.

Beat it הוא אחד השירים הידועים ביותר מתוכו, אם לא הידוע ביותר. הוא מכיל בתוכו סולו גיטרה מדהים של אדי ואן היילן הגדול.
השיר נפתח במכות הסינטיסייזר המוכרות, התופים, והאפקטים. הגיטרה נכנסת, והכל נשמע בסדר גמור, אבל כמובן שוב, חוזר הבאס. הווליום אינו גבוה, ואני מנחש שהבעיה היא בפורט ובכך שהתצורה של 2.5way השאירה את יחידת הבאס 6.5" במערכה לבד מול הבאסים הנמוכים.

הפורט הענק מאחורה (כ-3" קוטרו, ו- 7" עומקו, והוא מכוסה מסיבה לא ברורה ברשת מאוד לא פתוחה מבפנים) לדעתי האישית גדול מדי ולא עוזר ליחידה. כמו כן, כנראה נכנס כאן ענין משקל הרמקול שמקשה על כל התיבה לטפל בבאס.


השירה הנוספת והאפקטים בשיר נשמעים טוב וברור, הבמה הפעם גדולה ויפה, עמוקה, וניתן בקלות לנחש איפה כל כלי. הסאונד מרגיש גדול. סולו הגיטרה של ואם היילן נשמע מהמקום הנכון, לא בוקע מתוך הרמקול אלא בצידו.


החוויה טובה, הרמקול נותן הרגשה טובה ומראה את ההפקה המושקעת של ג'קסון, כמובן שהניואנסים הקטנים ביותר נעלמים טיפה ושוב הבאס הגבוה יותר, בתחומי ה 100+/-  הרץ נשמע בומי מדי.
הציון לביצוע בקטע זה עומד על  3.75/5.

J to tha L-O!: The Remixes
Wharfedale Diamond 10.6אלבום הרמיקסים של ג'ניפר לופז הינו אלבום קצבי ומוצלח אשר גולש למקצבי דאנס, סלסה המגובים ברמיקס אלקטרוני. האלבום מופק בצורה מעולה וזו גם הסיבה שבזמנו רכשתי אותו.

השיר אותו בחרתי הוא שיר קיצבי עם נגיעות סלסה וסמבה, בליווי סגנון אלקטרוניעם הרבה קצב ומוזיקה. אפשר בהחלט לקרוא לו לאונג' קיצבי מאוד.


הפירוט כאן מתגלה כטוב, עם הפרדת כלים מורגשת, מיד היי ברור, קולה של לופז נשמע היטב וגם שאר האפקטים. ההקלטה המקורית - כך מתברר נעשה ע"י פאף דדי שידוע כמפיק מרשים. הסאונד נהדר ובוקע גם ככה מהרמקול. מה שכן החששות שלי התממשו, וכיוון שהשיר לא בעל באס עמוק מאוד אלא יותר מועדוני, יש פה אותה מריחה של הבאס של הרמקול והוא קצת התפרע לי.


בסופו של דבר, בקטע הזה, התוצאה היתה טובה, הרגל שלי זזה לפי הקצב וזה לרוב מראה על הנאה מהמוזיקה שבקעה דרך זוג הרמקולים הנבחן.


לסיכום,בתור רמקול שינגן גם להיטי MTV, הוא עושה את עבודתו באופן טוב מאוד ומקבל ציון של 4/5.

Beyonce - dangerously in love - speechless
Beyonce - dangerously in love - speechlessאלבום הבכורה של ביונסה - בתור זמרת סולו התגלה כהצלחה גדולה. על יכולותיה הווקאליות של ביונסה אין ערר. יש לה קול גדול, שמזכיר זמרות של פעם. אמנם היא חוטאת לא פעם בלהיטי סוכריה קשים לעיכול,  אך באלבום הזה ישנן מספר "יציאות טובות". ביצירת האלבום השתתפו היוצרים הידועים והטובים בעולם המוזיקה השחורה בארה"ב והוא הופק בצורה פנומנאלית לדעתי.

השיר שבחרתי הינו שיר מאוד סקסי, אשר מוציא מביונסה את כל מה שהיא יודעת לעשות כמעט.


המטרה כאן, היתה לברר האם תחושה זו אכן משוחזרת גם ברמקול זה.


גיטרה מלווה אותנו כבר בהתחלה, הביט נמוך ואיטי, השיר הזה לעומת הקודמים מתהדר בהמון באס נמוך ודווקא אותו מבצע הרמקול בצורה יפה מאוד. נכון, זהו איננו סאב וופר, אבל פה נכנס לעבודה הפורט הגדול, והיחידה הקטנה מייצרת באס עמוק ויפה ולא מרוח.


קולה של ביונסה הלוחשת נשמע נהדר אך הוא ממורכז מאוד. זה יותר קטן בהשוואה לסט אליו אני מאזין ביום יום.


ברקע, נשמעות הנשימות והלחישות באופן ברור למדי, הייתי שמח לטוויטר מפורט יותר, אבל במסגרת המגבלות זה עושה את העבודה והתחושה האפלה - סקסית של השיר עוברת בצורה טובה.


כאשר מתווספים קולות הרקע באמצע השיר, ישנה הפרדה טובה ופיזור יפה, הבמה טובה, אך עדיין, הקול של ביונסה הינו רחוק וקטן מדי לדעתי.

לקראת הסוף ישנו קטע שבו היכולת הווקאלית שלה פורצת בקטע סולו, הסאונד הוף לגדול יותר.
בסה"כ, בתחומו הרמקול עושה עבודה טובה, ומקבל גם פה 4/5 בתחושה הכללית.

Michel Petruccuani – Both Worlds - Brazilian Like
Michel Petruccuani – Both Worlds - Brazilian Likeמישל פטרוצ'יאני, סטיב גאד, בוב ברוקמייר, אנטוני ג'קסון, פלביו בולטרו וסטפנו די בטיסטה.

אחרי רשימה שכזו, אין צורך להכביר מילים על האלבום עצמו שמכיל מוזיקת ג'אז קלילה ונעימה המבוצעת ברמה הגבוהה ביותר. האלבום המכיל יצירות מביתו של פטרוצ'יאני שהופקו ע"י בוב ברוקמייר, הוא מוקלט ברמה גבוהה ומציג תמונת יכולת מדהימה של חבורה מוכשרת מאוד.


הטרק בו בחרתי הינו Brazilian Like - קטע קליק המתחיל בתיפוף, חצוצרה ואז כניסה נעימה של כל הכלים. האלבום מוקלט כך שהפסנתר של פטורצ'יאני איננו בולט מעל כולם אלא משתלב בחבורה. אותו פסנתר נשמע נעים, אך לא מלטף לגמרי -  נעים, אך אולי טיפה קר. הבאס מגיע מאחורה, משתלב, ונשמע לא רע - כנראה שבמוזיקה פחות אלימה, לרמקול הזה אין בעיה להתמודד איתה וכלל היצירה נשמעת באופן יפה, בדומה לשם  שהינו ברזילאי ונינוח.


בנוסף, מיקום הרמקול נעלם לאט לאט, הבמה נפתחת ואני מבין שמומלץ אפילו סלון גדול משלי בכדי להנות ממנה באופן מלא. גם הפרדת הצלילים טובה והצלילים הגבוהים מוצלחים לטעמי.

סה"כ חוויה טובה מאוד, ואפילו מעניקה לרמקול ציון של 4.5/5

צפיה בשידורי טלויזיה או סרטים

במשך ההרצה, השתמשתי ברמקולים הללו גם עבור צפיה בטלוויזיה. הממיר של יס (HD) מחובר למגבר  במצב סטריאו רגיל. החוויה הייתה טובה מאוד. הדיאלוגים בקעו מאמצע הטלויזיה, הצפיה בשידורי ספורט או סרטים היתה טובה מאוד. הרמקול יודע למלא את החלל ולשדרג את רמקולי הטלויזיה בכמה רמות מעל.

Wharfedale Diamond 10.6
סיכום


סדרת הרמקולים Wharfedale Diamond מוגדרת באתר החברה כ- ENTRY LEVEL ובהתאם לכך, הרמקולים הנבחנים עמדו ללא ספק במשימה.

אם נשפוט את הדיאמונד בהתאם למיצוב שלו., נגלה שהוא לא הפתיע וגם לא אכזב, אלא עמד בדיוק בציפיות שלי ממנו.


Diamond 10.6 התגלה כרמקול נעים, בעל מראה מודרני שמשתלב כיום בכל סלון חדש, עם אפשרות של תפקוד בתוך מערכת המיועדת להאזנה למוזיקה, צפיה בשידורי טלויזיה או כמערכת קולנוע ביתי, כאשר טווח הדגמים מספק את האפשרות לייצר מערכת שלמה מרכיבים דומים מאותה סדרה.

הביצועים של זוג רמקולים זה במוזיקה מתאימים למי שמחפש רמקול כניסה, שנותן לחובב המתחיל או ללקוח שמבקש להרכיב מערכת בתקציב מוגבל בסלון ביתו את האפשרות להנות ממוזיקה מגוונת, גם כזו שתתנגן ברקע, בסופו של דבר, מדובר בפתרון לא מאוד יקר ששווה להאזין לו בחנות.


ציון:

מחיר רשמי: 3,740 ש"ח
אחריות: חברת SG (אס ג'י)

ציוד הבדיקה: Wharfedale Diamond 10.6 Review

מגבר: Arcam Diva A85
מקורות: Pioneer pdm-425, ממיר HD של YES.

מעבר לתגובות בפורום