תמונה קבוצתית: שמונה מצלמות קומפקטיות במבחן

ליאור קורן
18-03-2011 06:27

הן קומפקטיות, חלקות למגע וצבעוניות: שמונה מצלמות קטנות וזולות שמתאימות לחג פורים או לכל מאורע משפחתי וחברתי אחר ומאפשרות לצלם מבלי להסתבך בתפריטים. סקירה קבוצתית.

הן קטנות, פשוטות לתפעול ונאות לעין, הרוב הגדול של ה-צלמים ה- "חובבים קלים" / "מזדמנים" / "מתעדי ילדים וחברים" ועוד בוחרים לרכוש אותן, אלו הן "מצלמות קומפקטיות" – Point & shoot (כוון ולחץ).

אלו לא מצלמות שמכוונות לצלם המקצוען או החובב המתקדם, רובן הגדול, מגיע מהמפעל כשהוא מכוון לצלם במצב אוטומטי לגמרי, או מאפשר לצלם לבחור בסצינה מתאימה לסיטואצית הצילום מתוך רשימה של מצבים מוכנים מראש. הגישה הזו מתאימה בהחלט לסיטואציות רבות בחיים האמיתיים, כמו צילום תחפושות של הילדים בחג פורים למשל, כאשר החגיגה נמצאת בעיצומה ולהורה אין ממש זמן או רצון להתחיל ולשנות פרמטרים שונים בזמן בו הילד רוקד ומחייך אליו.

כל המצלמות שנסקרות בכתבה זו שייכות לקטגוריית הקומפקטיות - במלוא מובן המילה, הן נכנסות בקלות לארנק בגודל ממוצע, חלקן אפילו לכיס המכנס, גם המחיר קומפקטי למדי ונע בין 400 ש"ח - 1,000 ש"ח.

מצלמות סטילס קומפקטיות - ביקורת קבוצתית
פרצופים וחיוכים

את רוב שטחו של הצד האחורי, תופס כיום מסך גדול מימדים שהחליף לגמרי את העינית האופטית, ואם תפריטים מורכבים מפחידים אתכם, אזי תמצאו שבחלק מן הדגמים, ניתן לעבור למצב פשוט - Easy שמסתיר אפשרויות "מורכבות" מדי ומשאיר בידי הצלם אפשרות לשנות רק כמה פרמטרים בסיסיים מאוד.

בנוסף, כאשר תלחצו על לחצן הפוקוס, המצלמה תדע לזהות פרצופים ותנעל את הפוקוס עליהם, השנה, בחלק מהמצלמות, ישנו גם מנגנון זיהוי חיוכים שידאג לתפוס אנשים רק ברגע אופטימי שלהם - כך שיתועדו כשהם מלאי חיוך. באם אחד מהמצולמים סוגר עיניו חלילה, המצלמה תדאג לצלם אותו שוב - הפעם עם עיניים פקוחות לרווחה. השנה, תוכלו גם להעלים פגמי עור בפניהם של המצולמים (מצב Beauty) ולהפוך אותם למושלמים מתמיד.

בנוסף, ניתן לראות כי בשנים האחרונות "מתרחבת" (תרתי משמע) מגמה נוספת, כאשר חלקן הגדול של המצלמות, מגיע עם עדשה רחבה יחסית. אם לפני כמה שנים, עדשת מצלמה קומפקטית התחילה מערך של 35 מ"מ, כיום, מצלמות רבות מגיעות עם עדשות 24 מ"מ - 26 מ"מ אשר מאפשרות לתפוס שטח נכבד מהנוף או, לחלופין, לצלם בתוך חדרים קטנים ולהנות מיכולות של זוית רחבה למדי.

כתבה זו אינה מחליפה ביקורת מלאה, אלא מהווה סקירת מצאי, עם פירוט תכונות יחודיות של כל אחת מהמצלמות והתרשמות בשטח.

מצלמות סטילס קומפקטיות - ביקורת קבוצתית
קנון A3300IS

זוהי מצלמת 16 מגה פיקסל, עם זום X5, זוהי מצלמה בעלת גוף דק ובנוסף לכך, כל הלחצנים שטוחים ואינם בולטים מעבר לגוף עצמו, מה שמעלים בליטות שקיימות במצלמות האחרות. המסך תופס את רוב שטח הגב. בצילום סטילס, ישנו מנגנון זיהוי מצמוצי עיניים (למניעת תמונות בהן רואים עיניים סגורות) וגם מצב "פוסטר" להטמעת אפקטים צבעוניים בתמונות. הוידאו הינו באיכות 720p, אך מאפשר זום דיגיטלי בלבד. מצב "שקט" בתפריט, מבטל את כל הצלילים ויעיל במקומות בהם נדרשת דיסקרטיות.


בצילומי יום, המצלמה מפיקה תמונות עם צבעים ניטרליים ולא מוגזמים, בעת שימוש בפלאש, גם כאן התוצר הינו צבע נייטרלי (עם הדגשה מסויימת של הצבע האדום), הפירוט בתמונה הינו טוב עד אסא 400 וסביר עד 800.


מחיר: 990 ש"ח, כולל כרטיס זיכרון 4GB ו-3 שנות אחריות של קרט.

בעד: צבעים טבעיים בתמונה, צג מידע בהיר. נגד: מקשי הפעלה נוקשים למגע.

Canon A3300IS
סוני DSC-W320


זוהי המצלמה הקטנה שבחבורה, דקה ונמוכה מכולן. בעלת זום X4, עדשה רחבה 26 מ"מ וחיישן 14 מגה פיקסל. מצב "תפריט פשוט" שמגדיל את הפונטים על המסך ומציג רק אפשרויות עיקריות. יש כאן גלאי חיוכים – מצלם באופן אוטומטי כאשר אובייקט הצילום מחייך, ניתן לכוונו עבור חיוך עדין, רגיל או בפה מלא.... יש וידאו באיכות VGA בלבד וללא אפשרות זום.


התמונות הינן חדות (בעיקר במרכז התמונה) ובעלות צבעים חמים, בצילום עם פלאש ישנו גוון מעט צהבהב, אך באסא 400, הגרעיניות והחדות הינן עדיין טובות יחסית לז'אנר.


מחיר: 890 ש"ח, כולל כרטיס זיכרון מהיר 4GB וקורס צילום, 3 שנות אחריות של ישפאר.


בעד: קטנה ומחליקה לכל כיס, גלאי חיוכים יעיל
. נגד: התמונה על צג המידע הופכת לגרעינית בחשיכה.

סוני DSC-W320
Fujifilm F80 EXR

דגם זה יוצא דופן בחבורה מבחינת היותו מתאים לחובבים המתקדמים שמחפשים שליטה מקסימלית.


המצלמה כוללת חיישן EXR ברזולוציית 12 מגה פיקסל שמציע מצבים כגון טווח דינמי מורחב ויכולת אס גבוה, בעלת טווח זום מכובד 27 מ"מ – 270 מ"מ (כפול 10). צילום הוידאו הינו באיכות HD 720P עם זום אופטי, אבל, ניתן לשמוע בצילום המוגמר את רחש מנוע הזום. ישנה גם יציאת וידאו HDMI לחיבור למסכי פלזמה או LCD.

התפריט מציע מצב צילום ידני למתקדמים. מנגנון זיהוי פרצופים. אפשרות צילום שתי תמונות עוקבות, אחת עם פלאש והשניה ללא. תמונות שצולמו ביום מפגינות צבעים ניטרליים, תמונות עם פלאש חושפת גוון תמונה מעט ורדרד, אבל לא מוגזם. מעבד המצלמה בוחר במצב אוטומטי אסא גבוה יחסית (400-800) שאינו תמיד מתבקש ומגדיל את הגרעיניות בתמונה. בתנאי צילום ליליים, צג ה- LCD שומר על איכות טובה יותר מאשר המתחרות.


מחיר 990 ש"ח, שנתיים אחריות של קבוצת שמעוני.

בעד: זום גדול, אפשרויות שליטה רבות לחובבים מתקדמים. נגד: רעש מנוע בוידאו, עיבוד רעשים מוגזם בחלק מהתמונות.

Fujifilm F80 EXR
CASIO EX-H15

מצלמה זו מציעה 14.1 מגה פיקסל, עדשה רחבה 24 מ"מ, זום X10, מצב BS – Best Shot לבחירה מתוך מגוון אפשרויות כמו ילדים, חיות, פורטרייט, נוף וכו'. אין כאן חוגת מצבי צילום, מה שדורש הסתגלות, אך יש לחצן ישיר לצילום וידאו. אין זום אופטי בוידאו, ניתן לבצע עריכה בסיסית במצלמה. מצב צילום Premium Auto מבצע פוקוס רציף כל הזמן (מבלי ללחוץ על לחצן הצילום) אך גורם להשמעת קולות מהעדשה, הסוללה שאמורה להחזיק 1000 תמונות (לא הגענו לכך).


צילום ביום מפגין חדות וצבעים רוויים, תמונת פלאש מראה צבעים נייטרליים, צבע עור טבעי. צילום באסא 400, הותיר מספיק פרטים וחדות לעין (אם כי פחות מהסוני למשל).


מחיר: 899 ש"ח, כולל כרטיס זיכרון 4GB, אחריות: שנתיים של אלודה.


בעד: זום גדול, עדשה רחבה, עריכת תמונות עם אפקטים.
נגד: ממשק שדורש הסתגלות.

CASIO EX-H15
סמסונג PL150 - דו פרצופית

דגם זה מציע זום X5, עדשת 27 מ"מ ורזולוצית 12.4 מגה פיקסל. מציעה אפשרות לעריכת אפקטים גם בוידאו כמו מיניאטורה או עדשת הדג. המצלמה כוללת גם זום אופטי בזמן הצילום, אבל האודיו משתתק בזמן ביצוע זום (כנראה במטרה לנטרל רעש מנוע זום). מצב Beauty Shot – מבצע ריטוש וריכוך עור הפנים למראה חלק יותר, יש גם מייצב רעידות כפול: אופטי ודיגיטלי (במצב DUAL),
כרטיס הזיכרון הינו מסוג מיקרו SD.

צילום ביום מפגין צבעים חמים, בצילום פלאש: גוון עור אנושי מקבל מעט כתום, עם כמות פרטים מספקת.

תכונה אחת שמייחדת מצלמה זו הינה תוספת של צג LCD קדמי שמאפשר לצלם פורטרטים עצמיים ביחד עם הילדים למשל, זיהוי הפרצופים עובד גם כאן.

מחיר: 999 ש"ח, כרטיס זיכרון 2GB, אחריות 2 שנים של סמיקום לקסיס.


בעד: צג LCD קדמי לצילום עצמי, וידאו עם אפקטים.
נגד: אודיו נקטע לפרקים בעת צילום וידאו.

סמסונג PL150
פנסוניק DMC-ZR3

מצלמה בעלת חיישן 14 מגה פיקסל, זום X8 ועדשה רחבה 25 מ"מ. שני תפריטי סצינות, מאפשרים לצלם במצבים קבועים מראש כמו פורטרייט, אור נר, תינוקות, עור רך, פנורמה ועוד. יש כאן יציאת HDMI, לחצן גישה ישירה לצילום וידאו  בפורמט AVCHD lite, זום אופטי במהלך צילום וידאו שמתגלה כאיטי אבל מציע תפעול שקט לגמרי. ניתן לבחור יחס תמונה אחר כמו 4:3, 3:2 (כמו של רפלקס) או 16:9. מנגנון זיהוי פרצופים ינעל על פרצוף שהוא מכיר כבר מתוך תמונה קודמת שצלמנו ואפשר להכניס גם פרצופים למאגר מתמונות חדשות.

תמונת פלאש מתגלה כקצת פחות בהירה מהמצופה עם צבע נייטרלי שכולל מעט דגש על כתום, צילום ביום מפגין צבעים צבעים עזים וחדות בתמונה.


מחיר המצלמה ZR3 הוא 999 ₪ כולל כרטיס זיכרון בנפח 4 ג'יגה ו-3 שנות אחריות מלאה של יורוקום (למעט שבר וקורוזיה).


בעד: צילום וידאו עם זום אופטי שקט, מנגנון משוכלל לזיהוי פרצופים.
נגד: פלאש חלש מדי בחלק מהתמונות.

פנסוניק DMC-ZR3
אולימפוס U-7040


כאן, יש חיישן 14 מגה פיקסל, זום X7, כוללת ממשק בעברית, כל השליטה נעשית מלחצנים בגב המצלמה בלבד, מצב Beauty  להחלקת עור, תיקון פרופורציות ועיניים נוצצות, רשימת אפקטים כמו פופ ארט (צבעים מודגשים מאוד), עדשת עין הדג, רישום פחם ועוד. שינוי חלק מהגדרות התפריט כמו איזון לובן מציג את התוצאה הסופית על צג המצלמה.

יש וידאו HD 720p עם מייצב רעידות אך ללא זום אופטי וגם יציאת HDMI לטלוויזיה, ניתן סצינות כמו לילה, דיוקן ועוד, יש גם אפשרות לצילום פנורמה. צילום ביום מציג תמונה חלקה ומעט רכה לעין, בלילה, צילום פלאש מראה צבעים נכונים ולא מלאכותיים.


מחיר: 899 ש"ח, כולל זיכרון מובנה של 2GB + כרטיס זיכרון 2GB  אחריות: שנתיים של אלודה (+שנתיים נוספות לחברי מועדון).


בעד: פילטרים אומנותיים מובנים, ממשק בעברית.
נגד: חסרה רגישות בזום.

אולימפוס U-7040
ניקון Coolpix L23

זוהי המשתתפת הזולה שבחבורה - עולה כחצי מחיר משאר המשתתפות בסקירה, בעלת חזית מקומרת ולא שטוחה כמו באחרות, חיישן 10.1 מגה פיקסל, זום X5, היחידה שפועלת על שתי סוללות AA ולא סוללה יעודית. יש מצב EASY לצילום פשוט. צילום הוידאו  ברזולוציית VGA עם זום דיגיטלי בלבד (סאונד). ניתן לבחור סצינות צילום כגון, מצב Smart Portrait עם ריכוך עור וזיהוי מצמוץ.

תפריט השליטה הינו פשוט ביותר , אין אפילו אפשרות לשלוט על ISO, יש מצב AUTO רגיל, מצב EASY AUTO, מצב סצינות המאפשר לבחור מצבי צילום כמו פורטרייט, נוף, ספורט וכו', מצב פוריטרייט חכם Smart Portrait וזהו.

צילום ביום חושף צבעים ניטרליים ולא מוגזמים וחדות ממוצעת, תמונת פלאש הינה מעט ורדרדה, עם כמות פרטים הולמת עבור אסא 200 אם כי דומה לרמת אסא 400 של חלק מהמתחרות.


מחיר: 470 ש"ח, כולל כרטיס זיכרון 2GB, אחריות לשנתיים של הדר.

בעד: מחיר, סוללות רגילות (שאפשר לרכוש גם במכולת במקרה חירום), אפשרות עריכת תמונות במצלמה.

נגד
: צג פחות טוב מהמתחרות.


ניקון Coolpix L23
דוגמאות - איכות תמונות ביום ובלילה

את תמונות היום, בצענו בערכי אסא (ISO) מינימליים של כל מצלמה (נעים בין ISO 64-80 ברוב המקרים), ההבדלים בגודל האובייקטים בתמונות נעוצים במספר הפיקסלים השונה של כל מצלמה ובגודל הזום.

לחץ להגדלה

תמונה ביום - מצלמות קומפקטיות

ביצועי ISO גבוה

אין מה לעשות, לא מדובר כאן במצלמות DSLR או בפורמטים אחרים כמו 4/3 החדש יחסית. אלו הן מצלמות קומפקטיות, עם חיישן זעיר שמוגבל ביכולת הרגישות שלו ועל ערכי ISO גבוהים כמו 3,200 או אף 1,600 קשה עדיין לדבר, לרוב, הגבול הסביר העליון, יעמוד על סביב ISO 800 וזה גם הערך איתו בחרנו להשוות את ביצועי הדגמים השונים.

לחץ להגדלה

מצלמה קומפקטית - ISO 800

מעבר לתגובות בפורום