הצצה ראשונה: טאבלט Asus Eee Slate EP121

אביחי אפוטה
16-03-2011 17:10

הצצה על טאבלט מבוסס מערכת הפעלה Windows 7, זהו ה- EP121 של אסוס הכולל חומרה חזקה יחסית, מקלדת אלחוטית וגם שליטה בעזרת עט.


בעוד הכותרות הראשיות בשנה האחרונה צועקות "iPad", "אנדרואיד" או "גלאקסי טאב", מחשבי הלוח הראשונים שהוצגו הרבה לפני שנפל על ראשו של סטיב ג'ובס תפוח מלבני - נשכחים, ולמען האמת, זה בצדק. מחשבי הלוח שהכרנו לפני 5-6 שנים, אפילו יותר, התבססו כמעט כולם על מערכות הפעלה Windows. בהיעדר החומרה המתאימה, או לחילופין הניידות הנדרשת, ההצלחה שלהם הייתה רחוקה מלהרקיע שחקים או להביא את המהפיכה שנמצאת כרגע בעיצומה.

בתערוכת CES שנערכה בתחילת השנה חשפה Asus, כמו כל יצרנית אחרת, את היצע מחשבי הלוח שלה לשנת 2011. כאשר כמעט כל טאבלט שהוצג בחודשיים האחרונים מתבסס על מערכת ההפעלה של 'גוגל' (על שלל גרסאותיה), ה- Eee Slate EP121 של 'אסוס' הוא מחזה שונה בנוף. הגענו הבוקר למשרדי 'ויז'ואל', יבואנית מחשבי Asus לישראל, בכדי לבחון ולהתרשם מ- טאבלט מבוסס Win 7 באופן ראשוני.

asus

"הטאבלט החזק בעולם"

לא, זו אינה כותרת מקורית שלנו. ככה הציגו אותו קברניטי Asus בעת ההכרזה הרשמית בתערוכת CES 2011. ה- Eee Slate EP121 מבוסס על מעבד Core i5-470m במהירות של 1.33 גיגה-הרץ והוא מגיע עד ל- 1.83 גיגה-הרץ עם טכנולוגיית ה- Turbo Boost של Intel. הוא מגיע בשתי גרסאות של כונני SSD: 32 ו- 64 גיגה (הדגם שאנחנו בדקנו) עם 2 או 4 גיגה זיכרון Ram בהתאמה (DDR 3 כמובן).המסך, LED קפסיטיבי (קיבולי), בגודל 12.1 אינצ' ברזולוציה של 1280X800 פיקסלים עם תמיכה מלאה ב- Multi-Touch. הפאנל הקפסיטיבי של המסך הוא גם אלקטרומגנטי לעבודה עם עט דיגיטייזר הממוקם בגוף המכשיר ונשלף בלחיצת כפתור.

asus


ביצועים: טובים יותר וגם פחות

כל אלו מתעוררים לחיים על גבי Windows 7 גרסת Home Premium ב- 64 ביט. והאמת? 'ווינדוס' מעולם לא נראתה טוב יותר על טאבלט. השילוב של כונן SSD, מעבד חזק וכמות מספקת של זיכרון מאפשר עבודה מאוד זורמת וקלה על ה- Eee Slate. המסך עובד ומגיב בצורה נהדרת לנגיעות באצבע וגם עם העט המצורף (Wacom Digitizer). יכול מאוד להיות שלא מעט גבות יתרוממו להן, אך לפרקים ארוכים מצאתי את עצמי משלב בקלילות עבודה בשתי דרכי הקלט.

הדבר המיוחד מאוד בעבודה עם עט הדיגיטייזר של ה- Eee Slate הוא הקריאה האלקטרומגנטית שמגיעה במרחק בו נמצא חוד העט כסנטימטר מעל פני המסך. כאשר העט נמצא מעל אובייקט מסוים (לא נוגע במסך) כמו אייקון או כפתור כלשהו על המסך, מתקבל חיווי וויזואלי עליו מבלי לגעת בו. כיוון שבמערכת הפעלה כמו Windows קשה מאוד לנווט בין כפתורים ותפריטים קטנים - האופציה הזו מתבררת כמאוד יעילה ושימושית ומונעת המון טעויות שניתן לעשות בהפעלה בנגיעה באצבע שהינה עבה יותר מהעט.

הצצת וידיאו - טאבלט אסוס EP121


עם העט, ניתן להזין ולערוך כתב באמצעות זיהוי אותיות, אך כרגע רק באנגלית. הפונקציה הזו דורשת מעט מיומנות ולעיתים לא מזהה כתב מעט לא ברור. ישנה גם מקלדת ווירטואלית מלאה שאותה ניתן להזיז על פני כל המסך ולשחק עם רוחבה וגובהה. ההקלדה עליה הייתה קלילה וזורמת גם עם נגיעה באצבע וגם באמצעות העט.

asus

Asus מצרפים ל- Eee Slate גם מקלדת Bluetooth מלאה ודקיקה.

asus

אמור לי מי מתחריך...

עבודה סטנדרטית עם פעולות בסיסיות עובדת בצורה חלקה לחלוטין: מעבר בין תיקיות, פתיחת תוכנות וספריות שונות, מעבר בין חלונות ופתיחה מרובה של חלונות בו זמנית, פתיחת מסמכים, גלישה באינטרנט, גלילה ועוד - הכול זורם כמו שהיינו מצפים. אבל ה- Eee Slate EP121 הוא לא מסוג הטאבלטים שלמדנו להכיר בשנה האחרונה. זהו לא מכשיר שאמור, צריך או יכול להתחרות במחשבי לוח כגון אייפד או שלל המכשירים המבוססים על 'אנדרואיד'. זהו מכשיר המיועד לשוק העסקי/ארגוני וככזה הוא אמור לבצע משימות מורכבות יותר בהרצת תוכנות תובעניות יותר. בשביל להתחרות בשוק הטאבלטים הגועש, ל- ASUS יש בסדרת ה- Eee Pad את ה- Transformer, ה- Slider וה- Memo שמבוססים על Android ומעבדי Tegra 2. השניים הראשונים, אגב, צפויים לנחות בישראל ברבעון השלישי של השנה.

asus

באשר לכתבת ביקורת מעמיקה בהרבה של ה- Eee Slate EP121 נאלץ לחכות שיגיע אלינו לזמן ממושך יותר, אך מניסיון של כמה בדיקות "כבדות" יותר, כאשר גם ניהול צריכת החשמל של 'ווינדוס' הוגדרה למקסימום ביצועים - ה- Eee Slate הראה סימנים ראשונים של חולשה. ניגון סרטי ווידיאו ב- 1080p לא זרמו באופן חלק. גם תכנת ה- Surface המוכרת של Microsoft שהביאה את ביצועי הווידיאו של המכשיר לקצה - גרמה לו לגמגם מעט ואפילו להיתקע עד שנאלצנו לסגור את התוכנה באמצעות מנהל המשימות.

בעבודה מאומצת לא הרגשנו שהמכשיר התחמם מדי הודות למאווררים  שעבדו במלוא המרץ. פעולה מאומצת של ה- Eee Slate מתבטאת כמובן גם בחיי סוללה קצרים. בלתי אפשרי לאמוד את חוזקה של הסוללה בשימוש של שעה וחצי (בערך), אך נספר לכם שעל-פי המפרט הסוללה אמורה להחזיק כ- 4.5 שעות בשימוש סביר ו- 2.4 שעות בניגון ווידיאו באיכות גבוהה. כשהתחלנו לעבוד עם ה- Eee Slate מד הסוללה הראה טעינה של קצת יותר מ- 50% וכעבור שעה ורבע של עבודה כבר נזקק למטען.

asus

המסך, כאמור, הוא ברזולוציה של 1280X800 פיקסלים, והסדר הזה כמובן מתהפך כאשר מעבירים את המכשיר לתצוגה אנכית (באמצעות חיישן תנועה). מערכת ההפעלה נראית נהדר ברזולוציה הזו, אך מסתבר שזו רזולוציה מעט בעייתית עם תוכנות מסוימות. התקנו מספר מצומצם של תוכנות כגון Skype ו- CPU-ID וגילינו שהן לא תומכות באופן אופטימאלי ברזולוציה הזו ולכן בתוך התוכנות הללו הורגשה ירידה ניכרת באיכות ובחדות התמונה. לא משהו קריטי, אבל בהחלט קצת מציק.

ניידות:

מידותיו של ה- Eee Slate EP121 לא מאפשרות לו ניידות אולטימטיבית: 31.2 סנטימטרים רוחבו, 20.7 סנטימטרים גובהו, כמעט 1.7 סנטימטרים עוביו והוא שוקל 1.16 קילוגרם. אלו נתונים מרשימים בהתחשב בחומרה שנמצאת בקרביו, לעומת מחשבים ניידים סטנדרטיים באותו מפרט, אבל זהו טאבלט. הוא אומנם הופך לזמין לעבודה מהר מאוד בהדלקה וכיבוי אבל בתור מחשב לוח הוא מעט כבד מדי להחזיק בידיים ורוב העבודה איתו תהיה כשהוא על השולחן, עם כיסוי המגן שמצורף שמאפשר לו זוויות שונות לעבודה, או על הברכיים.

asus

בצידו השמאלי של ה- Eee Slate נמצאים שקע הטעינה, כפתורי עוצמת השמע, יציאת Mini HDMI, שקע אוזניות/מיקרופון, שתי כניסות USB וקורא כרטיסי זיכרון מסוג SD. משני צידיו של ה- Eee Slate נמצאים רמקולים ובחלק העליון נמצאים כפתור כיבוי/הדלקה, כפתור כיבוי הדלקה לקישוריות ה- Bluetooth וכפתור לנעילת סיבוב המסך, מסביב לכל המכשיר כמעט ישנם פתחי אוורור. בפינה הימינית למעלה נמצא התא בו נשמר עט הדיגיטייזר, בחזית המכשיר נמצאת מצלמת 2 מגה פיקסלים קדמית לשיחות ווידיאו, וכפתור פיזי למעבר מהיר בין חלונות בצד ימין של המסך.

asus

גם מחירים וצפי להשקה יש: גרסת ה- 32 גיגה עם 2 גיגה Ram תעלה כ- 5000 ש"ח וגרסת ה- 64 גיגה עם 4 גיגה Ram תעלה 500 ש"ח נוספים. ה- Eee Slate EP121 צפוי להגיע למדפי החנויות בישראל באמצע הרבעון השני השנה עם אחריות לשנה. נכון להרגע מסתובבים בארץ כמה מכשירים לבדיקה על-ידי ארגונים שונים במגזר העסקי. מ- 'ויז'ואל' נמסר שגם גרסאות מודם סלולארי צפויות להגיע ברבעון השלישי, לאחר שיעברו את אישורי משרד התקשורת.

סיכום

זו הצצה והתרשמות ראשונית למחשב לוח מאוד מעניין ומאוד לא שגרתי בנוף הטאבלטים של התקופה האחרונה. בשביל להגיע למסקנה חד משמעית באשר ליכולותיו וכדאיותו של ה- Eee Slate EP121 נצטרך לחכות מעט בשביל לעבוד איתו ברציפות ולבחון אותו לעומק. אך כבר עכשיו ניתן להגיד שיש מקום לטאבלט מהסוג הזה בין כמויות האייפדים ושלל האנדרואידים שסביבנו. עד לא מזמן, מערכת ההפעלה של מיקרוסופט ונישת מחשבי הלוח היו כמו מים ושמן. עם המשך הדהירה של פיתוח מעבדים בארכיטקטורות מזעריות יותר, חסכוניים יותר, מהירים יותר ושילובם עם כונני SSD - מחשבי לוח מבוססי Windows יהיו רלוונטיים יותר ויותר.

מעבר לתגובות בפורום