מי יותר חזק: iPad 2 של 'אפל' או ה- Xoom של 'מוטורולה'?

אביחי אפוטה
14-03-2011 00:51

מבחני ביצועים (Benchmark) שנעשו ביממה האחרונה בין שני מחשבי הלוח הבולטים לשנה הקרובה קובעים כי אייפד 2 לוקח את כל הקופה. האומנם?

בשנה שעברה זו לא הייתה חכמה. האייפד הראשון נולד ישירות לפסגה, ובמשך זמן רב היה היחיד בזירה. שנת 2011 הגיעה ואיתה מבול טאבלטים שמבקשים רק דבר אחד – לגבור עליו לא רק בביצועים, אלא גם במכירות.

הטרנד החם ביותר לשנת הטאבלטים הוא מעבד כפול ליבה. כמעט כל מחשבי הלוח החדשים שנחשפו בחודשיים האחרונים, כשהבולט ביותר שבהם הוא ה- Xoom של 'מוטורולה', כוללים את המעבד החדיש ביותר השייך ליצרנית השבבים Nvidia מסוג Tegra 2. מעבד כפול ליבה במהירות של 1Ghz. גם ל- Apple יש מעבד כפול ליבה משלה, ה- A5, ולאחר בדיקה מעמיקה של חלקי ה- אייפד 2 התברר כי מהירות השעון עומדת על 900Mhz לכול ליבה. שניהם, אגב, מבוססים על טכנולוגיית ה- A.R.M. Cortex A9.

תקופת מבחנים

ביום שישי האחרון הושק ה- iPad 2 ברחבי ארה"ב ונתן את יריית הפתיחה להשוואות ומבחנים. כשסטיב ג'ובס הציג את האייפד 2 לפני כשבועיים הוא הכריז בגאון כי המעבד החדש יעבוד פי 2 יותר מהר וכי המאיץ הגראפי ( GPU) של האייפד 2 (שנקרא גם PowerVR SGX 543MP2) יספק ביצועים טובים יותר עד פי 9 מהדור הראשון. המקצוענים ברשת נדרשו למשימה ועל הדרך גם השוו את ביצועי הגרפיקה לאלו של ה- 'זום' של 'מוטורולה'. התוצאות חד משמעיות: ה- אייפד 2 מתעלה על ה-  Motorola Xoom ומשאיר אבק לדור היוצא. אבל (וזה אבל חשוב) יש סיבה לתוצאות והן לאו דווקא בגלל שהאייפד 2 טוב כל-כך.

הבדיקה נעשתה על-ידי גרסה 2.0 של GLBenchmark שבודקת ביצועי OpenGL ES 2.0. על שלושת הטאבלטים (אייפד 2, אייפד 1 וה- 'זום') הריצו שתי בדיקות ארוכות שכללו ווידיאו במגוון שילובים שונים של אפקטים, טקסטורות בתאורות שונות, צללים, איכות וכמות הפירוט בתמונה, רינדור, רעש, דחיסה ועוד. את כל אלו מעמיסים על המעבד ועל המאיץ הגראפי והמבחן הוא למעשה במספר הפריימים לשנייה ששניהם מצליחים לעבד ולהציג על המסך. התוצאות לפניכם:

ipad 2

כמו שניתן לראות, ה- iPad 2 השיג תוצאה של 44 פריימים לשנייה (44 FPS) ברזולוציה של 1024X768 פיקסלים. ה- Xoom של מוטורולה השיג רק 11.8 FPS ברזולוציה של 1280X800 פיקסלים ואילו הדור הראשון של האייפד הצליח להציג את הווידיאו שנבחן ב- 8.1 FPS גם כן ברזולוציה של 1024X768 פיקסלים. בסה"כ, האייפד 2 מציג מהירות גבוהה פי 5.4 מהדור הראשון ופי 3.7 מה- Tegra 2 שנמצא ב- Xoom של מוטורולה.

בבדיקה נוספת, שלטענת המבצעים מקצועית ומדוקדקת יותר, התוצאות משתפרות אצל המתחרים אבל גם כאן ה- iPad 2 מנצח:

ipad 2

57.6 FPS לאייפד 2 ולאחריו ה- Xoom עם 26.7 FPS ובמקום השלישי הדור הראשון של האייפד עם 17.6 FPS.

אז כן, ה- iPad 2 אכן מציג תוצאות טובות בהרבה מהדור הקודם, אבל המעניינת כאן היא ההשוואה למי שאמור להתחרות בו באמת - המוטורולה Xoom. אז לא הכול וורוד בעבור ה- iPad 2 כיוון שחשוב מאוד לזכור שה- Xoom עובד על רזולוציית מסך גבוהה ואיכותית יותר מאשר ה- iPad 2. המשמעות המיידית היא אכן ירידה בביצועים למרות שבפועל, אם משווים את המעבדים השונים "ראש בראש" הם מאוד צמודים ביכולות שלהם. השורה התחתונה כאן היא ברורה ביותר: ההחלטה וההעדפה היא בסופו של דבר בידי הצרכנים. הם אלו שיצטרכו להחליט מה הם מעדיפים יותר: ביצועים או איכות. יחד עם זאת, חשוב מאוד לציין שגרסת מערכת ההפעלה של 'גוגל' (Honeycomb) שפועלת על ה- Xoom היא עדיין ראשונית מאוד, ולכן יכול מאוד להיות שבעתיד הלא רחוק בכלל יגיעו עדכוני גרסה שיצמצמו את הפערים הנ"ל.

בנוסף, נעשתה בדיקה נוספת של טעינת דפי אינטרנט בדפדפנים של שלושת מחשבי הלוח, היות וגם במקרה הזה היה ל- 'אפל' מה לחדש ב- iPad 2. בדור החדש נמצא מנוע JavaScript חדש שנקרא Nitro והוא אמור לטעון דפי אינטרנט בצורה מהירה במיוחד. אכן, על פי הבדיקה שנעשתה על-ידי אותו אתר מסתבר שגם כאן ה- iPad 2 מתעלה במיוחד על קודמו וגם על ה- Xoom:

ipad 2

הבדיקה והנתונים נלקחו מ- AnandTech

מעבר לתגובות בפורום