פשטות זה שם המשחק: SoundDock של Bose במבחן

אביחי אפוטה
09-03-2011 09:00

בג'ונגל הסבוך של תחנות העגינה לנגני אייפוד או אייפון, רק החזקים והאיכותיים יבלטו. האם תחנות העגינה מסדרת SoundDock של Bose מצדיקות את שם המותג ואת תג המחיר הגבוה? ביקורת.

תחנות עגינה הפכו כבר מזמן חלק מהנוף לכל מי שמחזיק ברשותו מכשיר מדגם אייפוד או אייפון. ברוב המקרים יהיה קשה לקבוע איזו תחנת עגינה עדיפה על אחת אחרת זאת משום שרבות מהן מגיעות בעלות נמוכה יחסית ומציעות איכות דומה. כמו בכל תחום, גם בנישת תחנות העגינה, תחת הקטגוריה של אודיו ביתי, ההבדלים האמיתיים והמשמעותיים ניכרים בעיקר אצל המותגים שנחשבים גדולים והמובילים.
תחנות העגינה, מסדרת SoundDock, של חברת Bose שקיבלנו לידינו הן בדיוק כאלו.

bose

עיצוב סולידי
תחנת העגינה הנייחת נקראת SoundDock II והניידת נקראת SoundDock Portable. במבט ראשון לא תצליחו להבדיל ביניהן, אך למרות שהן דומות מאוד, הן גם קצת שונות, בעיקר בגלל שתקע העגינה של התחנה הניידת מתקפל לתוך גוף המערכת.

bose

מידות ומשקל
קצת מספרים: גובהה של התחנה הנייחת עומד על קצת פחות מ- 17 סנטימטרים, הניידת גבוהה קצת יותר עם 17.5 סנטימטרים, הרוחב של שתי התחנות זהה והוא קצת יותר מ- 30 סנטימטרים ועובייה של הנייחת עומד על 16.5 סנטימטרים בעוד שעובייה של הניידת עומד על 10.3 סנטימטרים במצב סגור ו- 1.5 סנטימטרים במצב פתוח. דווקא תחנת העגינה הניידת שוקלת קצת יותר מהגרסה הנייחת: 2.37 קילוגרם לעומת 2.07 קילוגרם.

bose

עיצוב חלק
להבדיל מתחנות עגינה יוקרתיות (סדרת הצפלין של B&W, לדוגמא) סדרת ה- SoundDock של Bose מעוצבת בצורה מאוד נקייה, פשוטה ולא מאוד ראוותנית. כמעט כל החלק הקדמי של התחנות הוא הגריל המתכתי של הרמקולים עצמם. החלק האחורי והצדדים מכוסים פלסטיק שחור מבריק, וגם החלק התחתון של המערכת היכן שנמצא תקע העגינה.

bose

האחת נייחת, השנייה ניידת. מאוד.

ב- SoundDock II הנייחת תמצאו על תקע העגינה גם את כפתורי עוצמת השמע: פלוס מימין ומינוס משמאל. מאחור נמצא שקע חיבור החשמל וכניסת Aux לחיבור נגנים אחרים באמצעות חיבור 3.5 מילימטרים.

bose

ה- SoundDock Portable שומרת על אותו עיצוב כאמור, למעט תקע העגינה. לחיצה על חלקו הימני של הפאנל התחתון ומגש העגינה נשלף בתנועה סיבובית.

bose

סוללה פנימית נטענת
את כפתורי עוצמת השמע תמצאו בדופן ימין של התחנה. הבדל נוסף וחשוב נמצא מאחור: להבדיל מתחנות עגינה ניידות אחרות, ה- Portable של 'בוס' מגיעה עם סוללת ליתיום (2200 mAh) נטענת וענקית שגם מטעינה את ה-iPod/iPhone שלכם. זהו יתרון עצום לתחנת העגינה של Bose כיוון שבדרך כלל בתחנות ניידות אחרות יש צורך למלא אותן בסוללות, ולעיתים בכמות גדולה.

bose

בנוסף, הסוללה ניתנת לשליפה ובמקרה הצורך להחליפה באחת חדשה באם רמת הטעינה שלה נשחקת עם הזמן או אם תרצו סוללה נוספת לגיבוי. לפי נתוני היצרן הסוללה תספיק למינימום של 3 שעות נגינה בעוצמה מקסימאלית וככול שהועצמה תרד כך תקבלו יותר זמן סוללה - עד למקסימום של 13 שעות. גם ספק הכוח של ה- SoundDock Portable מצטיין בניידות בכך שהוא מאפשר לגלגל את כבל הטעינה בחריצים שסביבו.

bose

אבזור מינימאליסטי

האבזור היחידי שמגיע עם שתי תחנות העגינה הוא שלט רחוק. כבר ראינו תחנות עגינה אחרות שגם מגיעות עם מתאמים שונים למכשירים השונים של 'אפל' בשביל להתאים בצורה טובה ובטוחה יותר את העגינה של המכשירים השונים לתחנה עצמה, על אחת כמה וכמה בתחנת עגינה ניידת – שם זה מתבקש אפילו יותר. כאמור, תחנות העגינה של Bose לא מגיעות עם מתאמים וחבל. במידה ונגן האייפוד או האייפון שלכם לא יושב כראוי, תאלצו לשלוף את תחתית שקע העגינה בשביל לקבל קצת יותר מרווח ומקום, אך זה בא על חשבון היציבות של המכשיר בתקע.

bose

מבחן האזנה

SoundDock II
את הבדיקה פתחנו עם מספר שירים אלמותיים של Guns n roses. באופן כללי התרשמנו מאוד לטובה מאופן השמעת הצלילים הגבוהים בשירים עמוסים בכל טוב של סולו גיטרות. גם בעוצמת שמע יחסית גבוהה הצליל נשאר מפורט, מדויק ומסונכרן עם תיפוף מאסיבי ושירתו של אקסל. יחד עם זאת, דווקא בחלקים מסוימים של גיטרות בדיסטורשן כבד (קטע הפתיחה לשיר Sweet Child Of Mine) היינו צריכים להחליש מעט את העוצמה כי הצליל צרם מעט. בחלקים מסוימים בהם הצלילים הנמוכים מודגשים (כגון תופים) ישנה הרגשה שחסר קצת נפח ותהודה (קטע הפתיחה לשיר Paradise City), אך בהשתלבות עם שאר כלי הנגינה זה פחות בא לידי ביטוי.

גם בתקליט של הבנות נחמה ניתן לשים לב לדומיננטיות של הצלילים הנמוכים מאוד, אבל בכל הקשור לטווח הצלילים האמצעי (מידים), ובעיקר הגבוהים, לא תשמעו מאיתנו מילה רעה אחת. הווקאליות של השירה פשוט מילאו את  חלל החדר בצורה אחידה וגם ממרחק היה ניתן להתרשם מהדיוק והעוצמה של כל טווח הצלילים שניתן לשמוע.

פרט נוסף שלא כל משתמשי ה- iPhone / iPod מודעים לו היא אופציית האקולייזר שקיימת בנגנים הללו. תחנות ה- SoundDock של Bose מתאפיינות בקלות ופשטות השימוש בהן ובעיקרון הן אמורות "לעבוד ישירות מן הקופסא". כלומר, בלי יותר מדי הגדרות או שינויים, ולכן חשוב שגם אופציית האקולייזר של הנגן תמצא במצב 'כבוי'. בצורה הזו תקבלו את הצליל הנקי והטבעי ביותר מתחנות העגינה הללו.

SoundDock Portable
בניגוד לתחנה הנייחת, בגבה של ה- Portable יש שקע לנשיאה ביד שפתוח בחלקו הפנימי ולמעשה משמש כ- Port לרמקולים שלה. המשמעות היא שבמקומות בהם הרגשנו חוסר דומיננטיות של הצלילים הנמוכים (הבאסים) בתחנה הנייחת, בגרסה הניידת המצב טוב בהרבה. באופן אוטומטי העלינו הילוך וניגנו מספר קטעים של אמן מוזיקת ה- 'האוס' וה- 'טראנס' ארמין ואן ביורן.

כמו בתחנה הנייחת, גם במקרה של ה- Portable הצלילים הגבוהים שומרים על הרמה הגבוהה בכל הקשור לפירוט ולניקיון הצליל. בניגוד לכלי נגינה ממשיים כגון מיתרי גיטרה או מצילות של תופים, המוזיקה האלקטרונית מתבססת יותר על צליל ה- 'תססס תססס' שנמצא בכל קטע אינטנסיבי, וה- Portable לא מזייפת בהם גם בעוצמה גבוהה. אבל אחרי זמן ממושך עם התחנה הנייחת, תשומת הלב הייתה נתונה יותר לבאסים ולשאר הצלילים בטווח הזה וההבדל ניכר מאוד בין שתי התחנות.

עשינו כבוד לאמן גדול ואולי לאחד האלבומים הגדולים אי פעם: Thriller של מייקל ג'קסון. בשירים שלו בכלל ובאלבום הזה בפרט לא חסרים באסים חזקים ומדויקים של תופים ובמקרה הזה הם היו בשפע, ואולי אפילו מעט השתלטו מדי על החלל בחדר, אבל באופן כללי השינוי מהתחנה הנייחת הורגש מאוד לטובה.

סיכום

כפי שנכתב בפתיח הכתבה, תחנות עגינה לנגנים של 'אפל' יש בשפע. אבל, צריך לשים לב לאלו שעושות את ההבדל הן באיכות והן בערך מוסף שבשבילו שווה להשקיע את מיטב כספכם. שתי תחנות העגינה הללו אכן מספקות את הסחורה ובנוסף הן גם מאוד קלות לתפעול ונראות טוב מאוד, כך שישתלבו כמעט בכל סלון מודרני, להבדיל מעיצובים קצת מוגזמים ומוזרים כמו אלו של JBL, לדוגמא. נתון חשוב לא פחות מכל הנתונים שצוינו ונסקרו במאמר הנ"ל הוא המחיר שלהן. ובכן, הן לא ממש זולות: ה- SoundDock II הנייחת תעלה לכם 2,190 ש"ח וה- SoundDock Portable הניידת תעלה 3,100 ש"ח.

זהו בהחלט סכום לא מבוטל, הדגם היקר יותר, מתחרה במחירי מותגים כגון ה- Zeppelin Mini של B&W. אבל אם להישאר ממוקדים בתחנות העגינה הללו, הרי שמבחינתנו העדיפה ביותר היא הגרסה הניידת: מצטיינת גם באיכות השמע וגם ביכולת הניידות האמיתית שלה הודות לסוללה נטענת חזקה והפיצ'רים הקטנים שמאפשרים לשאת אותה בקלות לכל מקום.

 

מעבר לתגובות בפורום