אוזניית קסדה BT מדגם Cardo Scala Rider Solo, ביקורת

ליאור קורן
07-03-2011 21:00

רוכבים על אופנוע? מפספסים שיחות טלפון חשובות? כנראה שאתם צריכים אוזניית קסדה אלחוטית. בדקנו את ה- Rider Solo של קארדו וחזרנו בכדי לדווח על איכותה. ביקורת.

אופנועים ואוזניות

כידוע, רכיבה על אופנועים, טומנת בחובה הנאות רבות, אך גם סיכונים בדמות בורות בכביש, נהגים טורפים או כאלו שהינם סתם חסרי אחריות או אכפתיות, בנוסף לשאר מזיקין. בין יתר החסרונות של רכיבה על זוג גלגלים מהירים, ניתן למנות גם את מספר השיחות הרב שמתפספס במהלך הרכיבה, נושא שעלול להיות קריטי עבור אנשי עסקים שמפספסים עסקאות חשובות, רווקים שמדלגים על שיחה נכנסת מאשת החלומות שאינה תמיד זמינה ברגע שהם מבקשים לחזור אליה או כאלו שסתם מבקשים להעביר את השעמום שברכיבה על כביש החוף המונוטני בדרך מתל אביב או חיפה.

עבור כל אלו, רק פתרון אחד יהיה מעשי: התקנה של אוזניה בתוך הקסדה.

בתור רוכב שמאמין בחשיבותו של ריכוז מקסימלי בזמן רכיבה ואינו תומך, למשל, בהאזנה למוזיקה או דברים אחרים שעלולים להסיח את הדעת, בחרתי לסקור את אוזנית ה- Bluetooth מדגם Solo של קארדו.


חברה זו, מציעה כיום שבעה דגמים שונים של אוזניות BT לאופנוע, כדגם הבסיסי של החברה, אוזניית ה- SOLO אינה כוללת רדיו FM, יכולת תקשורת אינטרקום עם המורכב או רוכבי אופנוע אחרים. כאמור, אתרכז בתכונות הבסיסיות והחשובות שיש לאוזניה להציע.

כפועל יוצא מכך, גם תמיכה בתקן הסטריאופוני A2DP אינה קיימת, אך בכל זאת ישנן שתי אוזניות בערכה, מה שמתגלה כיתרון במהלך השימוש (ניגע בנקודה זו בהמשך הכתבה).

התקנה


חוברת ההוראות לוקה לטעמי בחסר בענין, לכן העדפתי לצפות בסרטוני ההסבר באתר החברה העולמי (בשפה האנגלית).

בשלב הראשון, משחררים את ברגי האלן שעל התופסן ואז מכניסים אותו ברווח שבין ריפוד הקסדה לבין החומר הקשיח, זה מפחיד קצת לסכן את שלמות הקסדה היקרה שלי (מדגם של Shoei), חיבור התופסן מחייב להפריד את הריפוד מגוף הקסדה החיצוני ואז לחזק שוב את הברגים של ההתקן.

אוזניית קסדה BT מדגם Cardo Scala Rider Solo, ביקורת
גוף המשדר הינו נפרד מההתקן ויש להסירו בכדי להטעין את האוזניה (או להציב את הקסדה עצמה בסמוך למטען).

שתי האוזניות הינן שטוחות בצורתן ונתפסות על הריפוד הפנימי בעזרת סקוץ', את הכבלים, יש להעביר דרך הריפוד באופן כזה ששום חוט לא יהיה רפוי ויפריע לאוזניים או יקרע בזמן שחובשים את הקסדה על הראש, בחלק מהקסדות, ניתן להעביר את הכבלים מתחת לריפוד, באחרות זה לא ניתן ולכן רצוי לבדוק את הנושא מראש.

המיקרופון שמגיע בערכה, מותקן על גבי מנשא קשיח יותר, אך הוא עדיין גמיש, מה שמאפשר לשנות את מיקומו וזה מתגלה כענין מהותי ביותר המשפיע באופן ישיר על איכות השמע של הצד השני בשיחה.

איכות השיחה, נבדקה באופנועים חסרי פיירינג (מגן רוח) מלא כגון ימאהה XT600, אין ספק שיהיה זה מאתגר לבדוק את יעילות האוזניות ואיכות
הדיבור במיקרופון עם אופנוע שהינו חשוף לגמרי לרוח.


אוזניית קסדה BT מדגם Cardo Scala Rider Solo, ביקורת
הדלקה וכיבוי

בכדי להדליק או לכבות את האוזניה, יש ללחוץ שניות ארוכות על הלחצן המתאים, במדריך כתוב "איזור הלחיצה האופטימלי הינו על הלוגו", אולם בכדי לדעת האם הפעולה הסתיימה בהצלחה, יש לוודא כי הנורה מהבהבת בכחול או באדום. כאן מתגלה בעיה קטנה בממשק: מיקום הנורה הינו בתוך הלוגו והוא מתגלה כלא נכון משום שהוא מוסתר ע"י האצבע הלוחצת... זו נקודה שהייתי ממליץ לשפר בפעם הבאה (או לעשות זאת כאשר הקסדה נמצאת כבר על הראש ולהמתין לצליל אישור).

איכות דיבור ושמע

בתמונות המופיעות בפרסומים, רואים רוכב עם קסדה פתוחה ואת מיקרופון הערכה כשהוא מותקן מחוצה לה, אל מול הרוח. לפחות במקרה שלי, נוכחתי לדעת שמדובר בתרחיש אופטימי: פספסתי לפחות תריסר שיחות בגלל שהצד השני שמע בעיקר רעש של רוח עזה וניתק לבסוף את השיחה.

מתוסכל מהמשך ניתוק השיחות, העברתי את גוף המיקרופון אל תוך הקסדה, צמוד לדופן הפנימית ובמיקום קרוב לפה ומאז השתפרו העניינים פלאים ושותפי לשיחות העידו כי שומעים אותי היטב. דגם ה- Scala Rider Solo מצוייד במנגנון DSP שמזהה את רעשי הרוח האופיניים ומסנן אותו מתוך הדיבור, בחלק גדול מהמקרים זה עבד, באחרים, שמעו המאזינים בצד השני של הקו רחשים שהעידו על כך שאני נמצא במצב רכיבה, אך זה לא מנע מהשיחה להתקיים.

כתבתי מוקדם יותר, על המצאותן של שתי אוזניות בערכה ואכן, זה משפר בהחלט את יכולת השמע בהשוואה להאזנה דרך אוזניה בודדה. איכות השמע תלויה גם עוצמת הרעש שמפיקה הקסדה עצמה, בדגם שלי Shoei x-spirit העניינים היו בסדר עד למהירות של כ- 100 קמ"ש, אולי קצת יותר, אך מעבר לכך, רעש הרוח כבר לא אפשר לשמוע כמו שצריך.


ומה עם גשם?

במהלך תקופת הבדיקה, התבצעו מספר נסיעות בינות לטיפות של גשם שוטף, מהן אחת נערכה באחד הימים הפחות נעימים של החורף, כאשר שילוב של אובך אבק כבד וגשם יצר טיפות בוץ כבדות שנפלו משמיים וציפו את האופנוע, המעיל והקסדה בשכבה לא סימפטית.
כל אלו, לא יכלו לאוזניה והיא המשיכה לתפקד ללא בעיות מיוחדות. בענין הזה, חשוב להקפיד על סגירת לשונית הגומי שמכסה על שקע הטעינה, אחרת יחדרו אליה מים ויגרמו לנזק.

מענה לשיחות, יכול להתבצע ע"י פקודה קולית (באם דגם הטלפון שלכם תומך בכך), או ע"י לחיצה על המיקום המתאים בהתקן האוזניה. בימים הראשונים, נוכחתי לדעת כי לחיצה במקום הלא נכון (באיזור האחורי) הביאה דווקא לניתוק במקום מענה, מה שהרגיז חל מחברי, אך לאחר תרגול אינטנסיבי, ממוצע המענה עלה לכמעט 100% ובא לציון גואל.


ומה בענין הסוללה? זו מתפקדת באופן משביע רצון, בשימוש ממוצע, סוללת האוזניה מחזיקה יום או יומיים של שיחות ארוכות וגם מספר ימים בשימוש פחות אינטנסיבי, היא גם נטענת בזמן קצר יחסית ואינה מכבידה על השימוש השוטף.


אוזניית קסדה BT מדגם Cardo Scala Rider Solo, ביקורת
סיכום


לרוכב האופנוע המודרני, שעסוק כל כך בענייני דיומא, בין באם מדובר במטלות עסקיות או חברתיות, דיבורית לקסדה הינה מצרך חשוב ואפילו הכרחי, העלות שלה מתקזזת בסופו של דבר מול עלותן של השיחות שתצטרכו להחזיר לכל המתקשרים והשיחות שפספסתם במהלך רכיבה.

עבורי, שני דברים הינם חשובים ביותר כאשר מדובר על אוזניה שכזו: איכות שיחה ושרידות. את שני הפרמטרים הללו, צלחה ה- סקאלה ריידר סולו בהצלחה ועזרה לי לייעל גם את זמן הרכיבה במהלך ימות השבוע הדחוסים בעבודה. אם נחפש חיסרון, נמצא אותו בדמות תקופת ההסתגלות הארוכה יחסית שנתלוותה לשימוש באוזניה, תקופה שארכה מספר שבועות והתאפיינה בניתוקי שיחות בלתי מכוונים מצידי וברעשי רוח שצומצמו רק לאחר מספר נסיונות מיקום שונים של המיקרופון בתוך הקסדה, בסיום אותה תקופה, חוברתי רשמית לעולם הסלולרי, גם בזמן הרכיבה על האופנוע.

Scala Rider solo Review

ציון:
מחיר רשמי: 769 ש"ח

אחריות: שנה ע"י ברקום

מעבר לתגובות בפורום