אחת, שתיים, איקס: X8 ו- X10 של 'סוני-אריקסון' במבחן

אביחי אפוטה
04-03-2011 08:00

באיחור לא ממש אופנתי משיקה קבוצת ברס-אלקטרה, יבואנית 'סוני-אריקסון' לישראל, את מכשירי ה- 'אנדרואיד' הראשונים של החברה. בדקנו עד כמה הם עדיין רלוונטיים כיום. ביקורת.

חייבים להודות באמת. זה יכול להיות קשה ומתסכל מאוד לבחון בצורה אובייקטיבית מכשירים שנוחתים בארץ כמעט שנה אחרי שהושקו בכל העולם, ובלבד שאותו יצרן השיק לא מכבר את דגמי הדורות הבאים שלהם.

כאלו הם ה- X8 וה- X10 של Sony-Ericsson. מכשירי ה-Android הראשונים של החברה. ה- X10 הושק בעולם במרץ אשתקד (אליו הצטרפה גרסא מוקטנת, X10 Mini) וה- X8 הושק לפני כחצי שנה. הסיבה לעיכוב בהשקת המכשירים בישראל לדברי מיקי ברקן, מנכ"ל ברס - אלקטרה, היא כתוצאה מפיתוח ממושך של העברית למכשירים אלו. המכשירים הללו הוצגו לראשונה עם גרסה 1.6 של 'אנדרואיד' ועם הזמן שודרגו לגרסה 2.1 מה שעיכב אפילו יותר את התאמתם לשוק המקומי.

x10

ובכל זאת, ככל שהמכשירים שהגיעו לידנו (לאחר שהושקו בחודש שעבר בישראל), מחווירים לעומת החדשים שהציגה החברה בתערוכת ברצלונה בחודש שעבר – יש עדיין ל- Sony Ericsson מה להציע. השאלה היא מה הפער אל מול המתחרים?

סוני אריקסון X10 - האח הגדול

המכשיר הבכיר בסדרה זו של Sony-Ericsson הוא ה- X10. מסך מגע בגודל 4 אינצ', אחד הגדולים בשוק הסמארטפונים, ברזולוציה של 480x854 פיקסלים. מסך גדול עושה חסד עם Android וזה יתרון לא ברור מאליו במכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה של Google. התפריטים מוצגים בצורה נוחה וברורה, הווידג'טים שבדרך כלל כוללים מידע בגופן קטן מוצגים בצורה נוחה מאוד לקריאה ונוח מאוד לתפעל אותם. גם הפריסה שלהם במסכי הבית מנצלת את מלוא גודל המסך וכך ניתן להעמיס המון מידע בכל מסך בצורה מסודרת. החיסרון בכל הקשור למסך הוא הרגישות שלו לטביעות אצבעות. ה-X10 נוטה להתכסות בקלות במריחות ומצריך ניקיון שלו לעיתים קרובות מאוד.

x10

נוח ביד
גובהו של ה- X10 הוא 11.9 סנטימטרים, רוחבו 6.3 סנטימטרים, עוביו 13 מילימטרים והוא שוקל 135 גרם. למרות מידותיו הגדולות יחסית, ה- X10 מרגיש מאוד נוח ויציב ביד, בעיקר בזכות העיצוב המעוגל של גב המכשיר. בחזית המכשיר ניתן למצוא את שלושת הכפתורים הפיזיים המוכרים למערכת ה- 'אנדרואיד': מימן כפתור החזרה,  במרכז נמצא כפתור התפריט (מצדדיו זורחות שתי נוריות LED זעירות) וכפתור האפשרויות משמאל. בצידו הימני של ה- X10 נמצאים כפתורי עוצמת השמע ובחלקו התחתון מקש המצלמה. בחלקו העליון של המכשיר נמצא כפתור כיבוי/הפעלה/שינה, כניסת 3.5 מילימטרים לאוזניות וכניסת Micro USB עם מכסה. חריץ Micro SD נמצא מתחת למכסה של גב המכשיר (ה- X10 מגיע עם כרטיס בנפח 8 גיגה).

x10

עיצוב לטוב ולרע
לפני שצוללים עמוק לתוך המכשיר ניתן להתרשם לחיוב מעיצובו של ה- X10. בכלל, כל סדרת ה- Xperia החדשה של 'סוני-אריקסון' (זו שהושקה בישראל וכוללת 4 מכשירים) משדרת עיצוב יוקרתי, נקי ומרשים. איכות החומרים לעומת זאת קצת הורסת: למרות שה- X10 מרגיש יציב ומוצק, על מנת להגיע לסוללה או לכרטיס הסים/זיכרון צריך קצת להתאמץ ולהזהר בשליפת כיסוי הפלסטיק האחורי מחשש לשבור אותו. המצב קשה יותר ב- X8 ונתייחס לכך בהמשך.

לצלם בכיף
בגב המכשיר נמצאת מצלמת 8 מגה פיקסלים עם פלאש, פוקוס אוטומטי שעובד גם בנגיעה וזום דיגיטלי 16X. תפריט המצלמה עשיר ונוח מאוד לתפעול: מצד ימין נמצאים מצבי הצילום השונים ובחירת איכות הצילום ובתחתית מוצגת גלריית הצילומים האחרונה. היתרון של המסך הגדול ב- X10 בא לידי ביטוי גם ביכולות הצילום המאפשרות צילום איכותי ונוח מאוד. בנוסף, להבדיל ממצלמות של מכשירים סלולאריים אחרים, התמונה מהעדשה לא נפרשת באופן מלא על כל המסך של המכשיר מה ששומר על הפרופורציה הנכונה של התמונה המצולמת. גם בצילום ווידיאו ה-  X10 שומר על הסטנדרט המוביל בשוק עם צילום באיכות HD ברזולוציה של 720p, מיקוד אוטומטי וצילום של 30 פריימים לשנייה והוא עושה זאת בצורה מצוינת. לצערנו, חיפשנו מצלמה קדמית ולא מצאנו.

ביצועים
מתחת למכסה המנוע נמצא מעבד Scorpion Qualcomm במהירות של 1GHz. זהו נתון מרשים למכשיר שהושק לפני כמעט שנה, אך נפח זיכרון ה- Ram עומד על 384MB בלבד. הנתון הזה גורם ל- X10 לקרטע בעבודה מהירה כגון גלילת עמודי התפריטים, מעבר בין עמודים ואפילו שחרור מנעילה. הגרפיקה והאנימציות השונות סובלות מגמגום ותנועה לא חלקה. דווקא בתוך האפליקציות השונות (כגון משחקים וכד') המצב שונה לטובה והכול עובד ללא דופי.

x10


ישומים מקוריים
הבעיה מתגלה בעת שימוש ביישומים המקוריים בממשק המשתמש של סוני אריקסון, כדוגמת TimeScape ו- MediaScape. שם החולשה של ה- X10 ניכרת הכי בבירור. TimeScape מביאה את חווית השיתוף ואנשי הקשר שלכם (גם מזיכרון המכשיר וגם מהרשתות החברתיות) לדפי הבית של המכשיר בצורה של כרטיסיות הנערמות האחת על השנייה. MediaScape עובדת באותו אופן רק עם פריטי המדיה השמורים על המכשיר (סרטונים, קבצי מוזיקה, תמונות) וכן גם כאלו שנמצאים ברשת כגון YouTube וכד'. מכיוון שהחוויה העיקרית של התוכנות הללו נעוצה בגרפיקה ובאנימציה של מעבר בין אותן כרטיסיות באפקט תלת-מימד, הן סובלות מקרטועים שמקשים על עבודה רציפה איתם וחבל.

x10

וידאו מצויין, אודיו פחות
ואם כבר מולטימדיה, אז גם כאן ה- X10 מקבל עוד נקודה לרעתו: איכות השמע מהרמקול החיצוני של המכשיר הייתה על סף הנוראית. סרטונים וקטעי מוזיקה מהרמקולים של המכשיר נשמעו מתכתיים וחלולים מה שדי מסרס את חווית הצפייה וההאזנה במכשיר. מצד שני, איכות הווידיאו הייתה מעולה ואולי אחת הטובות שנתקלנו בהן על סמארטפון כלשהו.

על מערכת ההפעלה אין יותר מדי מה להרחיב: המכשיר שודרג לאחרונה לגרסה 2.1 של 'אנדרואיד' ועם קצת יותר זיכרון Ram היה אפשר להגיד שהיא מושלמת על המכשיר הזה. גם במקרה של האפליקציות הטבעיות של מערכת ההפעלה מבית 'גוגל', המסך הגדול של ה- X10 מייצר חוויה בשימוש בהן. למעט אותן אפליקציות טבעיות של 'סוני אריקסון', מערכת ההפעלה נראית טבעית למדי בלי יותר מדי איפור או תפאורה מיותרת.

x10

הדפדפן עובד בצורה חלקה, אולם הזום פנימה והחוצה וסבל גם הוא מקצת קרטועים. אפליקציות ה- Gmail, ה- Maps, ה- Market ועוד גם הן עובדות בצורה חלקה ומהנה ביחד עם העברית שעובדת בצורה נהדרת: יישור לימין בכל מקום, תרגום של כל התפריטים השונים ומקלדת שבנויה היטב ונוחה מאוד לעבודה.

סיכום על רלוונטיות

ל- X10 יש כמעט את כל הנתונים לעמוד בקו אחד עם הסמארטפונים המובילים בשוק. אבל זה נכון לתקופה בא הושק לראשונה בעולם, ומאוחר יותר השתדרג לגרסה 2.1. מאז, זרמו כל כך הרבה סמארטפונים בנהר, ועד שהגיע אלינו הגיחו לעולם מתחרים שהם שחיינים מצטיינים. אי אפשר להאשים אותו (אם כי שיפור משמעותי ברכיבי חומרה ספציפיים מתבקש בהחלט) בחוסר הרלוונטיות שלו בשוק היום, אבל השורה התחתונה היא שיש לא מעט מכשירים אטרקטיביים בשוק הנוכחי (HTC למיניהם או גלאקסי S בתוספת כמה מאות שקלים). מתסכל לשלול מכשיר טוב רק בגלל שהגיע באיחור רב - אבל זה המחיר. מצד שני, הסנונית הראשונה תמיד עושה את הדרך הכי קשה, ועכשיו הדרך סלולה למכשירים החדשים והמעניינים מאוד של 'סוני-אריקסון'. נקווה שהפעם יגיעו יותר מהר בכדי שיצליחו לגרום לנו ממש להתלבט.

זמין ברשת פלאפון עבור 3,596 ש"ח בהחזר מלא ובהתחייבות ל- 36 חודשים וגם בחנות של 'סוני אריקסון'.

X8 – אנדרואיד למתחילים

ילד "הסנדוויץ'" של סדרת ה- Xperia שהושקה בישראל הוא ה- X8 (בן הזקונים הוא ה- X10 Mini). מכשיר קטן מימדים וקל משקל: 9.9 סנטימטרים גובהו, 5.4 סנטימטרים רוחבו, 15 מילימטרים עוביו והוא שוקל 104 גרם. המסך קטן עוד יותר: רק 3 אינצ' ברזולוציה של 320x480 פיקסלים. בדומה ל- X10, גם למכשיר הזה שלושה כפתורים פיזיים בחלקו התחתון (חזרה, תפריט ואפשרויות), מצד ימין כפתור המצלמה וכפתורי עוצמת השמע ובחלקו העליון נמצא הכפתור לכיבוי/הפעלה, שקע האוזניות/דיבורית ושקע Micro USB לטעינה וסנכרון.

x10

עגלגל אך עדין

בהשוואה ל- X10, ה- X8 נראה קצת מוזנח מבחינת העיצוב. זה לא שהוא לא נראה טוב, אבל ניכר שהוא פחות מושקע ויותר פשוט מה- X10. העיצוב המינימליסטי בתוספת כפתורים מוכספים על רקע לבן משדר משהו יוקרתי, אבל  כשאוחזים בו לאורך זמן הוא מרגיש קצת מצועצע וזול. ה- X8 מרגיש פחות מוצק ויציב מאשר ה- X10, ולמרות שבסך-הכול העיצוב הקומפקטי שלו והעגלגלות של החלק האחורי גורמים למכשיר להרגיש נוח כשאוחזים בו - הפלסטיקה העדינה שעוטפת אותו מרמזת שכדאי מאוד לא להפיל אותו.

x10

ממשק נקי

כאמור, גם ה- X8 מבוסס על 'אנדרואיד' בגרסה 2.1. הבעיה היא שיהיה לכם קצת קשה למצוא אותה מתחת לממשק המשתמש של 'סוני-אריקסון'. הקונספט המינימליסטי ממשיך לתוך המכשיר עצמו: מבחינת קלות ופשטות השימוש אפשר בקלות להתאהב ב- X8, אך אם בוחנים אותו כסמארטפון (וזה מה שהוא - גם אם קומפקטי), ממשק המשתמש מקשה על הנגישות למספר רב של אפליקציות ופעולות: מסכי בית ו- 4 אפליקציות הניתנים להגדרה כרצונכם בכל פינה של המסך. עד כאן פשוט, נקי, מעוצב ומאוד נוח.

x10

יחד עם זאת, האפשרות להגדיר ווידג'טים מאוד מוגבלת בגלל גודלו של המסך וגודלם של הווידג'טים ולמעשה ניתן למקם ווידג'ט אחד בלבד בכל מסך בית. תוסיפו לזה את העובדה שגם מבחינת מיקום אפליקציות על מסכי הבית המגבלה היא רק לאותן 4 פינות - וקיבלתם המון שטח מת על כל מסכי הבית ונגישות קצת יותר מוגבלת לכל שאר האפליקציות. על מנת להגיע אל אפליקציות שלא מוגדרות באחת הפינות תצטרכו לשלוף את התפריט מלמטה או ללחוץ על הכפתור האמצעי.

x10

וגם ביצועים

אם כבר מינימליזם אז עד הסוף: ה- X8 מצויד במעבד 600 Mhz - סביר עבור מכשיר קטנטן שכמותו, אבל הטעות שנעשתה עם ה- X10 נעשתה בצורה חמורה יותר במקרה הזה. זיכרון Ram זעיר ביותר של לא יותר מ- 168 MB. והתוצאה בהתאם: מעבר בין תפריטים נתקע ומגמגם לעיתים קרובות מדי, כמו גם גלילה בתוך התפריטים וההגדרות. עליית אפליקציות חיוניות ושימושיות כגון דוא"ל, SMS, חייגן הטלפון וכד' מקרטעת ודי מסרסת את החוויה ממערכת הפעלה נהדרת כמו 'אנדרואיד'. דווקא משחקים שונים עבדו באופן חלק מאוד וכך גם הדפדפן שהפתיע בקלילותו על אף הקושי לגלוש בנוחיות על פריסה מלאה של דף אינטרנט בתוך מסך 3 אינצ'. יחד עם זאת, המסך של ה- X8 אינו תומך במולטי-טאץ' וביצוע של זום פנימה והחוצה נעשה באמצעות נקישה כפולה על המסך, מה שמתבטא בלא מעט פספוסים וחוסר שליטה בגלישה.

x10

גם ב- X8 תמצאו את TimeScape ו- MediaScape של 'סוני-אריקסון'. דווקא על המכשיר הקומפקטי הזה, אפליקציות כאלו מפיקות את המקסימום שיש להן להציע: נגישות נוחה וברורה לאנשי קשר (הן על המכשיר והן ברשתות החברתיות) ותכני מולטימדיה שונים - אבל החומרה של המכשיר פשוט מפריעה לחוויה.

ה- X8 מגיע גם עם זיכרון אחסון פנימי של 128MB אך עם חריץ Micro SD להרחבה עד 16 גיגה (המכשיר מסופק עם כרטיס בנפח 2 גיגה). גם מצלמה אחורית (בלבד) יש ל- X8 והיא ברזולוציה של 3.15 מגה פיקסלים (2048x1536 פיקסלים) ללא פלאש וללא מיקוד אוטומטי.

x10


לסיכום: פיצול אישיות

ה-X8 הינו טלפון סלולרי לא רע בכלל. אני מדגיש: טלפון סלולרי. הוא קטנטן, קליל, נוח מאוד ואם לא דורשים ממנו הרבה הוא יעשה את העבודה. אבל מה שעומד למבחן הוא לא רק מכשיר בהגדרה של טלפון סלולרי - אלא סמארטפון.

השאלה הנשאלת היא איזו הצדקה יש לטלפון חכם (מבוסס מסך מגע) בגוף כה קטן עם חומרה מאוד חלשה? התשובה: ברוב המקרים לא תהיה הצדקה. ה- X8 מיועד למי שעושה שימוש בטלפון הסלולרי שלו בתור טלפון סלולרי. כל המסביב זה אקסטרה שניתן להתפשר על האיכות שלו: מדי פעם לבדוק מה קורה בחשבון ה- 'פייסבוק', לשלוח SMS 'ים, לקרוא דוא"ל ושאר פעולות פשוטות שלא נעשות בתדירות גבוהה. לאנשים שרוצים מערכת הפעלה עם הפוטנציאל האדיר שיש לה, ל- 'אנדרואיד', מבלי לשבור את הראש. ה- X8 הוא לא מכשיר לאיש/ה העובד/ת באופן תדיר עם הנייד שלו - וגם זה משהו. לא כולם נהנים מקדחת האפליקציות, הנוטיפיקציות וריבוי המשימות ולא כולם זקוקים להן.

זמין ברשת פלאפון בעלות של 2156 ש"ח בהחזר מלא ובהתחייבות ל- 36 חודשים וגם בחנות של 'סוני אריקסון'.

מעבר לתגובות בפורום