אושר תקן רשמי עבור שידורי תלת מימד בטלוויזיה - DVB-3DTV

ליאור קורן
24-02-2011 23:00

תקן השידור היבשתי עבור ערוצי 3D הפך לרשמי, הוא יאפשר שימוש בתשתיות הקיימות לשידורים עבור הערוצים החדשים.


חלק ממקלטי הטלוויזיה החדשים, כולל טיונר DVB-T המיועד לקליטת שידורים דיגיטליים קרקעיים, כדוגמת שידורי ה- DTT בישראל ("עידן פלוס"), התקן החדש, יאפשר העברת ערוצי תלת מימד על תשתיות עכשויות שמיועדות כיום לשידורי HDTV.

עושים סדר
הטרנד האחרון בעולם הטלוויזיות – תלת מימד, לווה בהשקה של מספר ערוצים בודד בעולם שמשדר ב- 3D ועד עכשיו, לא הופעל תקן מחייב בתחום.

עתה, הושלמת עבודת הכנת מפרט מחייב, על פיו יעבדו גופי השידור והוא מיועד לעשות סדר בתחום ולהוות תקן מחייב ו-"ספר הוראות" המחייב לשדר באופן כזה שיציג את התמונה באופן תקין על גבי מסכי טלוויזיה תומכי 3D.

תקן ה- DVB-3DTV מתייחס לקליטת שידורי 3D דרך ממיר חיצוני שחייב להיות מצוייד בחיבור HDMI או ע"י טיונר DVB-T פנימי של מכשיר הטלוויזיה (LCD או פלזמה נכון לעכשיו).

בערוצים החדשים, יכול להתבצע שידור תלת מימד רציף של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע (24/7), או שידור דו מימד וגם תלת מימד לסירוגין.

DVB-3DTV ערוצי תלת מימד
רזולוציות ופורמט שידור – Plano Stereoscopic

שידור בפורמט אירופאי (25Hz) יתבצע עם קידוד H.264/AVC לקבצי הוידאו המשודרים, יחס מסך של 16:9 ושימוש בפורמט של תמונה בצד תמונה (SbS) או תמונה מעל תמונה (TaB).
רזולוציית השידור תעמוד על 720p או 1080i, אך בשידור 30Hz (שנהוג בארה"ב למשל) תתווסף עוד רזולוציה של 1080/24p (שמגודרת כפורמט אופציונלי ולא חובה).

בפועל, האיכות שתתקבל, תהיה פחותה מזו של כותרי Blu-ray בתלת מימד – שם כל עין "מקבלת" תמונה ברזולוציית 1080p, בשידור DVB-3DTV, המסך יחולק לשתי תמונות קטנות יותר - אחת עבור כל עין (ימין ושמאל) והטלוויזיה תשלב אותן יחדיו.


תקן ה- DVB-3DTV לא מתייחס רק לערוץ הוידאו של התוכן המשודר, אלא מגדיר גם מנגנונים עבור גרפיקת תפריטים ו- כתוביות תרגום, זאת במטרה לשלב אותם באופן טבעי בתמונה כך שיוצגו בעומק המתאים עבורם.

מעבר לתגובות בפורום