טלוויזיה באינטרנט או אינטרנט בטלוויזיה הישראלית?

אביחי אפוטה
21-02-2011 23:00

לראשונה, בכנס איגוד האינטרנט הישראלי, הועלה נושא חיבור האינטרנט במסכי הטלוויזיה החדשים בסקירה של ליאור קורן.


כנס איגוד האינטרנט השנתי של ישראל, שנערך היום (ב'), כלל מושב "אינטרנט נייד", על הבמה נכחו איתן אבריאל – עורך ומייסד The Marker, נועם וולף - מנהל תחום הסלולר בוואלה, אופיר לייטנר, מייסד מובייל מנדי (קהילת מקצוענים) תל אביב, ליאור קורן - עורך מגזין DTOWN, איל רשף, מנכ"ל ה-IMA וגם עו"ד נגה רובינשטיין שמשמשת בתפקיד היועצת המשפטית של משרד התקשורת.

אינטרנט - חדש בטלוויזיה
אם נושא המובייל נחשב כחדש יחסית בתחום האינטרנט (אך הוא הולך ומשתלט על העולם והופך את האינטרנט הנייח למיעוט במקומות מסויימים, כך הציג איתן אבריאל מ- "דה מארקר"), אזי תחום האינטרנט בטלוויזיה נחשב חדש אף עוד יותר ורק בשנתיים האחרונות החל להגיע בפועל אל הצרכנים. בעוד החיבור הפיזי זהה לזה של האינטרנט הנייח, אופי השימוש וצריכת התוכן דומים יותר באופיים לזה של האינטרנט הנייד.


בפתיחת הפאנל, סקר ליאור קורן את התפתחות נושא האינטרנט בטלוויזיות ואת פתיחת חנויות האפליקציות של יצרניות המסכים, תחילה ע"י סמסונג ולאחר מכן ע"י LG, פנסוניק ועוד. בסופו של דבר, האינטרנט מגיע לטלוויזיה והוא כאן בשביל להשאר.

אופיר לייטנר הציג עמדה שאומרת כי בטווח הארוך, מרבית אתרי האינטרנט לא יזדקקו לאפליקציות, אלא לדפדפן מתאים או התאמה מובנית של האתר עצמו לפלטפורמות שונות. ליאור קורן הסביר כי במקרה של אינטרנט דרך מסכי טלוויזיה (LCD או פלזמה), גלישה חופשית דרך דפדפן במסך הינה בעייתית יותר בגלל שתי מגבלות עיקריות:
א) אמצעי שליטה: גלישה חופשית מצריכה מקלדת מלאה, אך רוב הצופים אינם מוכנים להכניס עדיין מקלדת שכזו אל הסלון, אפליקציות של אתרים מאפשרת לנווט בהם בעזרת שלט פשוט יחסית. ב) מרחק הישיבה מהמסך בסלון שעומד על 3-4 מטרים ואף יותר, מקשה לקרוא את הפונטים הקטנים וגם המבנה הדחוס של דפי האתרים מקשה יותר על הצופים, גם כאן, בא לידי ביטוי יתרון האפליקציה שמסדרת את הטקסט והתמונות על המסך בצורה נוחה יותר לקריאה.


אך, בעתיד, זה יכול להשתנות: יש דיבורים והכרזות של כוונה להכניס דפדני אינטרנט (כגון אופרה) לטלוויזיות ובעתיד, אלו ידעו להציג את התוכן בצורה נוחה יותר לצופים, ללא שימוש באפליקציות יעודיות.

הזכות לצפות ב- VOD דרך אינטרנט
אחת המגבלות הגדולות של אינטרנט במסכי טלוויזיה שנמכרים בישראל, הינה ענין זכויות יוצרים על תוכן משודר שנתון בידי גופי השידור הגדולים, מה שאינו מאפשר ללקוחות הישראליים לצפות בערוצי תוכן VOD כגון Netflix או Hulu ודומיהם, עו"ד נגה רובינשטיין ממשרד התקשרות, אמרה כי "ישנן טענות לגיטמיות של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית שהן כפופות לרגולציה כבדה ויש ליצור מגרש משחקים מאוזן לגבי תכנים שבאינטרנט. עם זה אנחנו מתמודדים עכשיו, יכול להיות שנהיה חייבים לעשות חשיבה חדשה על רגולציית הטלוויזיה (כמו באירופה שהלכו לכיוון רגולציה קלה יותר)”.


אנדרואיד או השאר?
איתן אבריאל שאל את הנוכחים בפאנל איזו מערכת הפעלה תנצח בעולם הסלולרי: האם זו של אפל, אנדרואיד של גוגל או מערכת ההפעלה החדשה Windows Phone של מיקרוסופט?


וולף מוואלה היה אופטימי לגבי ווינדוס של מיקרוסופט והצביע על העסקה עם נוקיה כמהלך חשוב, אבל "בסופו של דבר, יש מקום לכולם כי זה עולם גדול”. רשף אמר כי "המנצח זה הצרכן, יהיה הרבה יותר איזון ובתמונת מצב עולמית, הדברים מתאזנים". לייטנר הצביע על אנדרואיד "בגלל הפתיחות הגדולה כלפי מפתחים,  IOS קיימת רק על אייפון, גוגל מפזרת את האנדרואיד על הרבה מכשירים ולכן אני חושב שהם יקחו את השוק". ליאור קורן אמר כי "מכר שלי היה בתערוכת אלקטרוניקה בסין וכל המכשירים שהוצגו שם (סמרטפונים, טאבלטים) היו מבוססי אנדרואיד, המדיניות של גוגל היא הכח העולה הדומיננטי כרגע עם פנים לניצחון וניתן לראות אנדרואיד גם במספר דגמי טלוויזיות. בקשר למערכת של מיקרוסופט, כפי שבאלמר התבטא בכנס CES האחרון, המערכת הינה מוצלחת, אך יש לשכנע כעת את הלקוחות להתנסות בה ולהתגבר על משקעי העבר של חווית שימוש בעייתית במערכות ההפעלה Win Mobile הקודמות".

מעבר לתגובות בפורום