JVC HM1 - מצלמת וידאו FHD עם מייצב מתקדם ושלל אפשרויות, ביקורת

גולן טופמן
21-02-2011 06:05

JVC HM1 הינה מצלמת הדגל (וידאו) של החברה לחובבי הצילום. כהמשך לדגם הקודם - GZ HM400 היא מציגה זום אופטי X10, מייצב רעידות מתקדם ושלל מצבי וקצבי צילום, היא הצליחה להרשים אותנו. ביקורת.


JVC GZ HM1 הינה מצלמת וידאו מתקדמת המצלמת ברזולוצייה מקסימלית של Full HD - 1920X1080 ומאפשרת שליטה ידנית מלאה, שלל כפתורי תפעול עם ממשק מגע צמוד למסך מגע וזיכרון פלאש מובנה בגודל של 64GB.

מבנה ועיצוב- יוקרתי וחזק

ממבט ראשון, כאשר מוציאים את ה-HM1 מהקופסא, ניתן לראות שמדובר במצלמה ששואפת להיות בולטת מעל לאחרות. עם שילוב של פלסטיק קשיח ומבנה עדשה עשוי מתכת, הקו העיצובי של המצלמה משדר יוקרה ומראה מקצועי.

צבעה של המצלמה הינו כסוף כלפי חוץ עם מספר פאנלים שחורים, בעוד שכל איזור התפעול, אשר נחשף בפתיחת המסך הינו שחור לחלוטין.

ה- HM1 מתגלה כגדולת מידות באופן יחסי מול מצלמות ביתיות אחרות, דבר שמסייע באחיזתה וגם בהרגשה הכללית - היא אינה מצועצעת ויציבה מאוד בידיים. משקלה של המצלמה מגיע ל-485 גרם עם סוללה מותקנת ועם מידות של 67x72x141 מ"מ (גובה x רוחב x עומק)

JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
ממשק ותפעול - נוח וקרוב לגופים מקצועיים


כלפי חוץ לא תמצאו יותר מדי כפתורים, מה שיכול להוות יתרון עבור חובבים מתחילים: לאלו שיעדיפו לצלם במצב האוטומטי, לא תהיינה יותר מדי "התעסקויות" ויהיה ניתן להתחיל לצלם כבר כמה שניות לאחר הפעלת המצלמה. 


צידה הימני של המצלמה חף מכפתורים, החלק האחורי כולל פאנל מצופה עור שממשיך לגימור הכסף שהוא עיקר גוף המצלמה ומסתיים כמובן בעדשה שעשויה מתכת.  בצד זה ניתן לראות הטבעה של לוגו ה-SD המראה שיש תמיכה בכרטיסים מסוג זה במצלמה. לרוחבו של הצד הימני של המצלמה נמצאת רצועת האחיזה, אשר עשויה מעור ובד. הרצועה גדולה ונוחה מאוד.

חלקה העליון של מצלמת הוידאו, מכיוון העדשה, מכיל מיקרופון סטריאופוני מובנה, שקע Hot Shoe לחיבור מיקרופונים חיצוניים ואביזרים נוספים, "נדנדת" הזום (עליה אדבר בהמשך) וכפתור לצילום סטילס בכל עת (ללא קשר למצב הצילום).

JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
זום בנדנדה
משמאל לנדנדת הזום ובאיזור שקוע מעט יותר, נמצא את נורת חיווי הטעינה ושלושה כפתורים הבוררים את מצב עדיפות הצילום- וביניהם עדיפות צמצם ועדיפות תריס.


אחד היתרונות הגדולים ביותר במצלמה זו על פני אחרות, היא נדנדת הזום. מדוע אני קורא לה כך? פשוט מאוד, מבט אחד בה יזכיר לכם מבנה של נדנדה. כשצד אחת מונמך, השני עולה. מקש זה הינו מסיבי וגדול מאוד - מתאים גם ליד גדולה, דבר שמאפשר אחיזה נוחה ולחיצה קלילה בכדי להתקרב או להתרחק בזום. בעת הצילום, לא תצטרכו לחפש את הכפתור והוא נמצא במיקום כמעט טבעי, כך שהאצבע תמצא אותו גם "על עיוור".

JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
עדשה וגלגלת תפעול
יחידת העדשה (אשר מיוצרת ע"י Konika Minolta) מכילה גם היא מספר כפתורי תפעול ואף גם פלאש מובנה במעין יחידה משלו המורכבת על העדשה. מתחת לפלאש (עדיין בצד שמאל), נמצא את כפתור  Set אשר מאפשר לבחור ולהינעל על מצבים בזמן הצילום, מתג לשליטה על הפוקוס או הבהירות (בהתאם למצב שתבחרו בתפריט) וגלגל תפעול אשר יוכל לשלוט בשלל מצבים, כולל פוקוס, מהירות תריס וצמצם. הגלגל הינו יוזמה מבורכת ונועד לאלו שרוצים להרגיש את המצבים הידניים ולשלוט באופן מלא, אם כי הוא מעט קטן לטעמי.


JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
מבלי להתייחס למסך המפרקי, עליו אדבר בהמשך, פתיחת המסך מגלה את שאר מערך לחצני התפעול, ביניהם בורר מצב הצגה/הקלטה, שינוי תצוגה, כפתור הכיבוי וההדלקה, כניסת מיני USB ושלושה כפתורי יצוא: העלאה מהירה למחשב, יצוא עם אפשרות העלאה ל- Youtube באמצעות התוכנה שמסופקת עם המצלמה והעברת הוידאו ישירות לדיסק.

רוב האפשרויות הללו הינן בגדר גימיק ולדעתי האפשרות המועדפת תמיד תהיה העתקה של הקבצים מספריית המצלמה (בחיבור USB) והעברה ידנית לתוכנת העריכה. לאנשים שאינם מתעסקים בעריכה ואין להם ידע בתוכנה כזו או אחרת, הכפתורים יימצאו יעילים, אך שוב - המצלמה הזו אינו ממוצבת למשתמש המתחיל אלא למשתמשים מתקדמים וחובבי צילום, שגם כך מגיעים עם ידע בסיסי בעריכה. עוד בדופן שמאחורי המסך- מגירה להכנסת כרטיס זיכרון – תמיכה ב- SD/SDHC.


הלחצן החשוב ביותר- צילום הוידאו נמצא בצידה האחורי של המצלמה מצד ימין. משמאלו נמצא שקע הסוללה, אליו אנו מחליקים את סוללת הליתיום המצורפת עם ערכת המצלמה.


מצד ימין לסוללה נמצא (מלמעלה למטה) חיבור לאוזניות (3.5), יציאת קומפוננט (כבל מצורף), יציאת HDMI (כבל אינו מצורף) וחיבור למתח חיצוני.


מסך- מתקדם, אבל קטן


המסך המפרקי מציג אפשרות חדשה ש- JVC  הטמיעה בדגמים האחרונים מתוצרתה. אני מדבר על פס המגע האורכי משמאל למסך. המסך עצמו אינו מסך מגע, אך הכפתורים הקבועים- ארבעה מתחתיו (הימני משמש לתפריט והשמאלי לאישור בעוד שהשניים האמצעיים משתנים בהתאם למסך) ופס המגע מעניקים למצלמה את ממשק המגע שלה אשר שמו הממותג הינו Laser Touch.


JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
דעותיי חלוקות מאוד בעניין זה:

מצד אחד, פס המגע הוא ריענון נחמד, אך מצד שני, הוא עדיין מרגיש כמו מקש מכאני לכל דבר. הפס אינו רגיש מאוד למגע ותמצאו את עצמם לוחצים עליו כדי לתפעל אותו, דבר שדי שולל ממנו את היותו פס מגע ולא עוד מקש תפעול. כן אהבתי- בכל לחיצה על איזור מסויים בפס המגע, נראה תאורת LED כחולה אשר החוזקה והשטח שבו מאירה תהיינה בהתאם לעוצמת הלחיצה, נחמד.

המסך עצמו לא מציג שום שיפור מדגם השנה שעברה (HM400), גודלו עומד על 2.8 אינץ' וברזולוצייה של 270,000 נקודות. זה די חבל, מאחר ובדגמים מתחרים של Canon , Sony ו-Samsung יש כבר מסכים בגודל של 3.5 אינץ' וברזולוציות גבוהות יותר.

המסך אכן מרגיש לא חד, במיוחד בהשוואה למסכים שראינו השנה במצלמות DSLR לדוגמא והמגבלות במסך כנראה נובעות ממקשי המגע שמסביבו ובמיוחד מפס המגע- שהרכיבים האלקטרונים שלהם ממלאים את מסגרת המסך (עבה מאוד).


תפריטים - מעט מסורבלים

קשה לומר שהתפריטים ידידותיים ותמצאו עצמכם חוזרים הרבה פעמים אחורנית בכדי לחפש פריט מסויים. אין כאן אפשרות של תפריט מהיר - ואפשרויות מתקדמות, כמו מצב רגישות מוגברת לתאורה, נמצאות אי שם במעמקי התפריט.

צבעו של התפריט כחול ובזמן מצב צילום יש לו מידה מסויימת של שקיפות. שלושה מתוך ארבעת הכפתורים התחתונים במסך משמשים בתפריטים לרוב בתור מקשי – בחירה, חזרה אחורה ויציאה. למקש השלישי משמאל אין תפקיד בתפריטים.


מצבי צילום – מגוון גדול


בגדול, יש שני מצבים צילום עיקריים- Auto ו-Manual. בחירה במצב האוטומטי לא תאפשר לכם שום שינוי ולו הקטן ביותר ואילו המצב הידני יתן לכם לקבוע את כל תצורת הצילום- אין אמצע.



בגזרת הסטילס ניתן לצלם בעזרה מגה-פיקסל ובמצבים שונים כגון Time Lapse (צילום דמדומים) והפחתת עיניים אדומות.

JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורת
למצלמת הסטילס ישנן יכולות מאקרו לא רעות, כפי שניתן לראות בדוגמאות. הפלאש עובד ביעילות ובזריזות ומסייע בצילום בתנאי תאורה גרועים.

יחד עם זאת, בגלל שמדובר במצלמת וידאו, אל תבנו יותר מדי על איכות הסטילס ולטעמי היא לא יותר מתוספת לשעת חירום.

JVC GZ HM1 Review - מצלמת וידאו - ביקורתבצילום וידאו ניתן לבחור מבין כמה איכויות:UXP - 24Mbps, XP - 17Mbps, SP - 12Mbps ו- EP - 5Mbps. פרט לשמירה על חיי הסוללה, אינני רואה טעם באי ניצול של האיכות המירבית במצלמה זו ובחירה במצב UXP.

חיישן המצלמה מבוסס טכנולוגית CMOS, יש אפשרות לבחור בטווח צבעים רחב (X.V. Color) ובנוסף לכל נוכל גם לבחור מבין מצבי צילום אוטומטיים שכוללים בין היתר נוסף, דמדומים, שלג, חוף, זיקוקים וכו'. תפריט איזון לובן מציג מצבי בסיס של אוטומט, Fine (צבעים ניטרליים), עננות והלוגן (לצילום בחדרים עם נורות פלורסנט).

שני דברים שמאוד אהבתי, היו אפשרות חלוקת המסך למשבצות וכמו כן גם סימון הזברה שקיים במצלמות מקצועיות.

אודיו - מדוייק


ה-GZ HM1 מחוזקת בטכנולוגיית K2 אשר משדרגת, לטענת היצרן את חווית האודיו ותהליך ההקלטה שלו. גם בחיבור מיקרופון חיצוני וגם בשימוש המיקרופון המובנה, נוכל לשלוט באופן מלא על ה- Gain או להשתמש ב- AGC - Auto Gain Control של המצלמה. בבדיקה שלי נוכחתי לראות שהסאונד אכן איכותי מאוד וסטריאופוני. בנוסף, קיימת תמיכה מלאה ב-Dolby Digital.

אפשרות נוספת ומצויינת היא חיבור אוזניות (משמאל לסוללה) וזאת כדי לשמוע את רעשי הרקע בזמן הצילום.

ביצועים בשטח - צילום וידאו עם מייצב מצטיין


בכוונה השארתי אותו לסוף, אך המייצב הקיים ב-HM1 הוא אחד המייצבים הטובים ביותר שעימם נפגשתי במצלמה. תתפלאו לגלות עד כמה המצלמה יציבה גם בזום המקסימלי וזאת בזכות ג'יירואים שמובנים בעדשה ועובדים בתנועה ההפוכה לזו של הרעידה. במבחן היציבות, מייצב ה- O.I.S עובר את המבחן בהצטיינות יתרה.

צילום בתוך הבית או בחוץ בתנאי תאורה ירודים העלה בעיתיות קטנה- חיישן ה-CMOS- 1/2.33 התקשה במצב הצילום הרגיל, אך בחירה באפשרות רגישות מוגברת לאור פתרה את הבעיה, זאת ללא תוספת של יותר מדי רעש וגרעיניות בעת הצילום.
למרות המצבים הידניים המצויינים, מומלץ לעבוד גם עם המצב האוטומטי וזאת בשל יתרון גדול נוסף של המצלמה - פוקוס אוטומטי זריז כשד. במרחק מינימלי נכון לפיקוס תמצאו את המצלמה מפקסת בזריזות מפריט אחד לשני וללא כל רעשי רקע מכיוון מנוע הפיקוס.


JVC GZ HM1 - צילומי וידאו

יצוא והעתקת הקבצים מהמצלמה
קבצי הוידאו אשר מייצרת המצלמה הינם בפורמט AVCHD אשר עלול לסרבל את תהליך העריכה, מומלץ לבחור בתוכנת עריכה שמציעה תמיכה טבעית בפורמט זה, כגון Sony Vegas.

סיכום

JVC GZ HM1 הינה מצלמה בעלת מבנה איכותי ויוקרתי. איכות הצילום שלה לא נופלת מאף מתחרה בשוק ובשילוב של מערכת פוקוס מצויינת ומייצב מהטובים בשוק, תקבלו תוצאות מעולות גם ללא מאמץ עילאי.

הנקודה החלשה שלה טמונה במסך הקטן יחסית שכולל רזולוציה נמוכה. פס המגע (Laser Touch) הינו מעט שנוי במחלוקת, אם אתם משתמשים כיום במוצרים שכוללים ממשק מגע - דוגמת ה- iPhone, תמצאו שלא מדובר ב"מגע" אמיתי אלא יותר לחצן משולב מגע.

בשורה התחתונה, מספקת ה- JVC HM1 כל מה שיצטרך צלם הוידאו החובב: אפשרויות שליטה רבות, חיבורי אודיו / וידאו ואיכות צילום מרשימה, ביום וגם בליל, ברחוב וגם בתוך בית המשפחה.


ציון:

מחיר: 5,999 ש"ח
אחריות: אלודה


בעד: מייצב רעידות, מערכת פוקוס, מבנה חזק, יכולות שליטה ידניות מתקדמות, גלגלת שליטה.

נגד: תפריטים מסורבלים, מסך קטן.

תמונות דוגמה

JVC GZ HM1 - Image samples

JVC GZ HM1 - Image samples

JVC GZ HM1 - Image samples

מפרט:
•    צילום וידאו באיכות Full HD 1980x1080p
•    צילום סטילס ברזולוציה של 10 מיליון פיקסלים.
•    זיכרון פלאש מובנה בנפח 64GB.
•    חריץ להרחבת זיכרון מסוג SD/SDHC.
•    זום דינאמי X16 (אופטי X10).
•    מייצב תמונה למניעת רעידות בצילום.
•    פס לייזר לשליטה בפונקציות המצלמה, זום וכו'. ללא מגע במסך.
•    יציאת HDMI לצפייה במסכים תומכים.
•    עדשה KONICA MINOLTA HD.
•    העברת סרטים לאתר YouTube בהקשת כפתור אחת.
•    טכנולוגיה לזיהוי פנים.
•    חיבור USB2.0 מהיר להעברת הסרטים למחשב.
•    צילום וידאו מהיר כ-500 תמונות בשנייה.
•    צילום סטילס מהיר כ-50 תמונות בשנייה.
•    חיישן CMOS 1/2.33

מה באריזה
דיסק התקנה לתוכנת ייצוא הקבצים.
כבל קומפוננט.
חוברת הפעלה.
מטען סוללה, כבל וסוללה חיצונית.

מעבר לתגובות בפורום