מגבר סטריאו משולב: CEC Amp 6300 במבחן

נמר לוי
18-02-2011 06:00

CEC הוא מותג ותיק בתחום האודיו, שעשה עליה מחודשת לישראל, הפעם נבדוק מגבר משולב בתצורת A Class בעל מפרט מעניין ואופי צליל מפתיע ומרגש. ביקורת.

את היצרנית הזו אני מכיר עוד מצעירותי כאשר רכשתי נגן תקליטורים מתוצרתה. שם הדגם פרח כבר מזכרוני, אך מה שאני זוכר היטב הוא שהנגן הזה ליווה אותי למשך שנים ואני בטוח כי אותו בחור שמכרתי לו נגן זה משתמש בו עד היום.
מעבר לאיכות הצליל - שאני כנער צעיר לא יחסתי לה חשיבות, הנגן התגלה כסוס עבודה רציני: בתקופה ההיא בשנת 1996 התחלתי את עבודתי כתקליטן במסיבות. הנגן הזה עבר את כל התלאות שרק ניתן לתאר. אפילו נפל מידי, אך לאחר חיבורו לחשמל, כשאני חושש לחייו, ניגן כמו גדול.

CEC נעלמו מהשוק בישראל להמון שנים. זה קרה רק כאן. שם, בניכר, מוצרי החברה המשיכו לחיות בבתיהם של אודיופילים רבים וכעת, הם מיובאים גם לארצנו.

CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורת
מי אתם CEC?

מדובר ביצרנית מכשירי אודיו ותיקה ביותר. ב-1954 הוקמה החברה ביפן ומאז הספיקה לפתח מוצרים שהוכרו ע"י אודיופילים רבים. לאחר כמעט 60 שנים, פיתחו CEC את אחד מהטרנפורטים הנחשבים ביותר שיש והוא ה- TL0X שמוכר כרפרנס בקרב אנשי התחום. יחד עם זאת, CEC מייצרת שלל מוצרי אלקטרוניקה לאודיו בניהם מגברים משולבים, טרנספורטים בטווח מחירים רחב. משום מה היצרנית הזו אינה מייצרת מגברי הספק וקדמגברים אך ניתן למצוא DAC אשר משמש גם כ- קדם מגבר.

במבחן הזה נדליק אור על אחד מהמגברים המשולבים של החברה.
 
Amp 6300 במבחן

נתחיל כמובן בפאן הטכני:
מדובר במגבר משולב טרנזיסטורי המציג נתונים מרשימים בהחלט למחירו. הוא מבוסס תצורת Pure A class single ended (לפי הגדרת יצרן) ומציג נתון של 190 וואט ב-8 אוהם ו-256  וואט ב-4 אוהם, אחוזי העיוות עומדים על 0.008, יחס אות לרעש מציג נתון של 95 דציבל והיענות לתדר שנעה בין 1.5 הרץ ועד ל-300 קילוהרץ.

ברמת החיבורים ניתן למצוא, באופן מפתיע מאוד ביחס למחירו, שתי כניסות מאוזנות (XLR) אמיתיות ושלוש כניסות RCA נוספות וכמובן יציאות רמקולים עם טרמינל שנראה ומרגיש מאוד מסיבי, הזנת החשמל הינה בתצורת הקומקום הנפוץ. בכלל, מדובר במגבר מאסיבי מאוד, סוג של טנק קטן.

בתוך המגבר ישנו מאוורר קטנטן וחרישי במיוחד (לא ידעתי על קיומו עד שהיבואן לא סיפר לי  עליו) שתפקידו לשמור על המגבר פן יתחמם יתר על המידה. בפועל, ותקראו זאת בהמשך, הוא אינו מתחמם כמעט בכלל. אולי זה בגלל שכרגע מזג האוויר קר באופן בלתי נסבל.
CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורת
מבחן האזנה

אני מתחיל עם מתי כספי. הוא מלווה אותי כבר המון זמן במבחני מוצרים. אני מוצא את ההקלטה הזו מדהימה בכל קנה מידה והשירה של מתי כספי חושפת המון יכולות וחסרונות של ציוד. דוגמא אחת היא העומק והמשקל שבקולו של מתי כספי שהמוצר מתי כספיאמור לחשוף. במקרה הזה הוא עושה זאת היטב. הוא מצליח להציג משקל בעל משמעות ונוכחות אנושית בחדר, בימת הצליל מצויינת. מאוד עמוקה, מאוד רחבה, חוצה את גבולות הרמקולים בקלות והכי חשוב מאוד ברורה. הסינטיסייזר המלווה את השיר נשמע טוב מאוד אך לא מעולה. הכוונה היא שהוא קיים שם, הוא מרגיש כבד משקל כפי שהוא אמור להיות אך הפרדת הצליל בינו לבין שאר הכלים אינו מושלמת. למרות זאת אני מוצא את התוצאה בשיר הזה מרגשת מאוד, מרשימה ביותר ומערבת בהחלט.

אני ממשיך עם מוסיקה קלאסית וכהרגלי אני בוחר בארבע עונות של ויואלדי בהוצאה של BIS  כאשר אני תמיד חוזר ואומר שמדובר באחת ההקלטות הטובות ביותר ששמעתי אי פעם ליצירה הזו. כבר בצליל הראשון אני מגלה שמדובר במגבר חזק ואימתני בדיוק כפי שהוא נראה. הוא מחזיק את הרמקול "קצר" נותן פקודה והיא מתבצעת מיד ללא היסוס. הוא מצליל להציג בס חזק, נכון ומופרד מאוד, דינמיות מרשימה ורזולוציה טובה. יחד עם זאת חסרים לי קצת פרטים ברמת הקשת שחולשת על המיתרים, צליל המשיכה וההפרדה בין כלי הכלים. אני מוצא שהצליל מאוד לא אודיופילי במובן הטוב של המילה. הכוונה היא שהמגבר הזה אינו מפורט ממש אך הוא בהחלט מאוד נעים להאזנה. הוא מאוד שולט ומאוד דינמי, אולי אחד היותר דינמים ושולטים שיש בקטגורית המחיר הזה.

CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורתהערה על פירוט: נכון, הוא אינו מהמפורטים ששמעתי. יש זולים ממנו שמציגים יותר פרטים או לפחות יותר ברורים בתחום הזה. אבל יש כמה דברים שהמגבר הזה עושה שקשה למצוא בטווח המחיר הזה וזה "מוסיקליות". נכון שזה מושג בעייתי שכל אחד מפרש אותו אחרת. אני מפרש אותו באופן כזה שהצליל פשוט "שואב" את המאזין. מאוד מערב ומאוד נעים להאזנה. יחד עם זאת, העדר הצליל המאוד מפורט פשוט לא מפריע לי במקרה הזה. אני אוסיף בעניין הפירוט בזה שהרמקולים שלי מאוד מאוד חושפניים ושקופים, יתכן שהרמקולים שישודכו למגבר הזה לא ממש יחשפו את החסרון הזה. בעצם אני אפילו חושב שאין סיכוי שרמקול ברמת המחיר שלו יחשפו זאת.

כשהתחלתי להאזין למוסיקת רוק ואלקטרוני הרגשתי מיד כמה הוא חזק וכוחני. תיאטרון החלומות מסתובב על מגש נגן התקליטורים שלי ואני מיד חש כאילו אני ממש במגרש הביתי של המגבר הזה. הוא מצליח להציג שליטה אבסולוטית ברמקול, דינמיות מרשימה מאוד, בס חזק וכוחני, הפרדת כלים מעולה. זה מתבטא בגיטרה חשמלית עם דיסטורשן כבד משקל, עם נוכחות של תופים חיים בחלל החדר, במה ענקית וברורה, מהירות ותוקפנות שמראה כי הוא מתאושש מאוד מהר מהניגון האלים של ההרכב. קולות שירה בוקעים מהמרכז מבלי לפגוע בשאר הכלים. שום כלי לא בורח אחורה מהעדר כוח. התוצאה במוסיקת רוק מהסוג הזה פשוט פנומינלית.

באלקטרוני, כמו ברוק כבד, על המגבר להציג את אותם יתרונות. וזה בהחלט מתרחש. גם כאן, עם התקליטור של venetian snares הוא נותן הרגשה של "אין בעיה, תביא ואני אוכל את זה". ממש ככה. הוא מהיר כברק, חזק כמו רמבו ושולט כמו מפקד קשוח. אין צליל שהוא יפקוד על הרמקול לנגן והרמקול לא יציית. הבעיה היא שהוא לא חושף את כל הצלילים. לייתר דיוק הוא כן חושף, אך קצת מאחור. המצילות המסונטזות שנשמעות מאוד בולטות (לא בהירות) נשמעות קצת יותר מאחור, קצת פחות מופרדות אך היתרון בכך הוא שהוא לעולם לא יציק באוזן. האמת היא שהיצירה הזו בהחלט עלולה לעייף את המאזין. ככל שהמערכת יותר מפורטת ושקופה כך יהיה קשה יותר להאזין שעות למוסיקה כזו. במקרה הזה, אולי בפעם הראשונה בסקירה, האזנתי לכל הקטע בעוצמה גבוהה במיוחד והמשכתי "להפליג" עם התקליטור הזה לקטעי ההמשך מבלי לחוש לרגע שאני צריך להנמיך.

הערה על שליטה: השליטה של המגבר הזה ברמקול היא פשוט משהו שקשה מאוד להתחרות בו. כמובן שהיא באה על חשבון משהו אחר. אחרי הכל עדיין מדובר במוצר לא ממש יקר. אך כשמתרגלים לכך, לשליטה הזו, לפקודה שמתבצעת מיד, למהירות ולדינמיות הזו, קשה מאוד לוותר עליה. וזה בדיוק מה שהופך את המגבר הזה למלך רציני בתחום האלים של המוסיקה.

CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורת
בתחום הג'אז האזנתי לשלל תקליטורים שאני מכיר ואוהב. בניהם האזנתי לאבישי כהן בתקליטור המקסים מתוך ההופעה בבלו נוט. קטע מספר 6 “המשך" הוא אולי אחד מהקטעים הוותיקים ביותר שמלווים אותי בביקורות. מדובר על יצירה מאוד רומנטית, מאוד רכה שהדגש בה הוא הפסנתר. יש כאלה שפחות יתחברו לפסנתר עם קצת "אקו" (טבעי כמובן) אך אני מאוד אוהב את זה. נראה על פי הצליל שגם המגבר. הוא מעביר פסנתר היטב. עם גוף, משקל, טונאליות מרשימה ויחד עם זאת הוא מציג את היצירה כפי שהיא – רומנטית ומעודנת. מקל השערות מלטף את תוף הסנר והצליל נעים, אמנם המגבר אינו חושף, למשל, את מספר השערות שעל המקל אך הוא מביא את הצליל לאוזן בעדינות כל כך מערבת שקשה שלא להעלות חיוך על השפתיים. בסולו הקונטרבס המגבר הזה עשה את העבודה בדיוק כפי שהוא יודע. וגם כאן, כמו בסגנונות התובעניים, השליטה מדברת. ובמקרה הזה סולו הקונטרבס הועבר למאזין בבירור, בשליטה מוחלטת ואפילו אומר שבקלות רבה.

בס מיד וגבוהים
ניתן לשנות. כן כן, ניתן בהחלט (את חלקם). את הפונקציה הזו גיליתי במקרה. אני תמיד נוטה לשחק עם המוצר שמגיע אלי לביקורת. מחפש כפתורים נסתרים וכאן מצאתי אחד כזה. בורר העוצמה הוא גם בורר כמות הבס והגבוהים. מה שצריך לעשות זה פשוט ללחוץ עליו ולסובב ימינה ליותר ושמאלה לפחות. האמת היא שאני לא כל כך ממליץ להשתמש בו. הוא אמנם מוריד את כמות הגבוהים והבס אך מוריד עוד כמה יתרונות על הדרך. שימוש ב"פילטר" הזה (ובכוונה אני מכנה אותו כך) פוגע בפרטים, ברזולוציה ובדינמיות. מגבר זה הינו כה מאוזן מטבעו שאין שום סיבה לחשוב על השימוש באופציה הזו.

יחד עם זאת אוסיף כי התחום הגבוה במגבר הזה הוא מאוד מעודן. אפשר להגיד מנומס מהצד הטוב של הנימוס. הכוונה היא שהוא אינו מעיק גם בקטעים שנוטים להיות כאלו. יחד עם זאת, התחום הגבוה הינו מלא מאוד, מפורט יחסית (אם כי לא מפורט ביותר) והצליל בכלל, על כל הספקטרום מאוזן במיוחד.

CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורת
נקודות ציון

התאמה לרמקולים
מדובר במגבר ניטרלי נוטה לחמימות או ליתר דיוק חמים שנוטה לנטרליות. הוא יתאים כמעט לכל רמקול שישודך אליו. הוא לא יחמם מידי רמקול מהמשפחה החמה אך יאזן בהחלט רמקול בהיר ואנליטי. מבחינת שליטה וכוח אין לו בעיה להניע כמעט כל רמקול. הוא חזק ביותר, שולט ביותר ודינמי מאוד.

שיכוך
ה- CEC Amp 6300 מגיע מראש עם ספייקים מותקנים אך העמדתו על מעמד יעודי נמצאה עדיפה. העמדתו על הרצפה הציגה תוצאה קצת פחות "נכונה", יותר מתכתית וסנטטית. העמדתו על מעמד יעודי הוציאה ממנו צליל טבעי, “נכון" ומרשים מאוד.

חשמל
כמובן, מומלץ להשקיע בכבל חשמל ראוי אך לא חייבים משהו יקר במיוחד. במקרה שלי, כבל חשמל ב-450 ש"ח של שינדק נתן תוצאה דומה לקובלה סוסנה אמושיין שעולה מעל 4,000 ש"ח. הוא אינו ממש שקוף לכבלי חשמל ולכן השקעה כספית גדולה בכבל חשמל תהיה מיותרת. יחד עם זאת כבל חשמל רגיל הציג תוצאה פחות טובה ואחד מהחסרונות הבולטים בשידוך כבל חשמל פשוט התבטא בדינמיות ובמיקרו פרטים.

חום
חצי שעה עוברת והמגבר מגיע לחום עבודה שמאפשר להאזין לו בריכוז. במהלך החצי שעה הזו עד שהוא מתחמם ניתן בהחלט להרגיש כי הוא אינו נשמע במיטבו. המלצתי היא להשאירו דלוק תמיד, רק כדאי לציין כי הוא צורך 75 וואט במצב המתנה (בגלל תצורת המגבר).

CEC Amp 6300 Review מגבר משולב ביקורת
סיכום

מדובר במגבר משולב מעולה, אפילו מדהים ואדגיש כי הוא התגלה כאחד מהטובים שיצא לי לבחון.
היתרונות שלו ברורים: הוא חזק באופן יוצא מהכלל, מהיר כברק ועם זאת מאוד מאוזן.
ה- 6300 אינו מי יודע מה מפורט והוא לא ישמיע לכם את צליל הכפתור בחולצה של המנצח שמתנתק ממקומו. אבל, הוא יעביר אליכם מספיק פרטים בכדי שלא תהיו רעבים לעוד.
השליטה שלו ברמקולים הינה פנומינלית. אולי הכוח הזה בא על חשבון אחד מהחסרונות שלו, אך זה מבחינתי עדיף, משופ מגבר "שאינו סוחב" גם כך לא יצליח לשגר את כל אותם הפרטים.

בשורה התחתונה, בהתחשב במחירו המאוד נוח, איכות הבניה המרשימה ביותר, הבית הטוב שממנו הוא מגיע והתוצאה הסונית המרשימה, מדובר במגבר משולב מומלץ ביותר.

מחיר: 12,400 ש"ח
שירות ואחריות: מאסטרו אודיו

מעבר לתגובות בפורום