טושיבה LCD SL738 - טלוויזית LED במבחן

ליאור קורן
16-02-2011 06:10

דגם SL738 מציע טכנולוגיית LED, עיצוב מודרני ואיכות תמונה טובה מאוד בשידורים רגילים ובאבחנה גבוהה, במחיר של מסך LCD רגיל (בגודל דומה) מהשנה שעברה. ביקורת.


הירידה במחיריהם של מסכי טלוויזיה LCD מבוססי LED ממקמת חלק מהדגמים באותה קבוצת המחירים של מסכי LCD רגילים דאשתקד.
דגם SL738 של טושיבה, הוא השחקן שמייצג את החברה בקבוצת מחירי טלוויזיות LED שנעה סביב 7,000 ש"ח (לגודל 42").

עוביו של מסך זה עומד על 36 מ"מ, מה שמסגיר מהצד את עובדת היותו מסך טלוויזיה LCD מבוסס תאורת LED, העיצוב כולל קוי גוף ישרים בשחור מבריק נוסח "דארט ווידר" עם נגיעה של כסף בפס המסגרת התחתון וגם ברגל המעמד.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
בפינה ימנית תחתונה של המסך, מצויה שורת לחצני מגע המיועדת עבור תפעול המסך ללא השלט, מתחת לכל לחצן ממוקמת נורית LED זעירה שמצביעה על מיקום הלחצן.

השלט מגיע בעיצוב המוכר של טושיבה, כולל לחצנים גדולים במספר מצומצם (במיוחד לאחר שנתקלנו בשנתיים האחרונות בשלטים מרובי כפתורים), אולי מצומצם מדי מה שמצריך כניסה לתפריטים עבור ביצוע של חלק מהפעולות כמו, למשל, בחירה ומעבר בין מצבי מתיחת תמונה שונים שמחייב קודם לכן כניסה לתפריט Quick.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
חיבורי HDMI וגם סקארט
מבחר החיבורים כולל גם שני חיבורי סקארט שהופכים לנדירים יותר ויותר בדגמי הטלוויזיות שמגיעים לארצנו שהינם יעילים בעיקר בעת חיבור של ממיר שאינו HD. מלבדם, יש ארבע כניסות HDMI, כניסת VGA, שתי כניסות קומפוננט, קומפוזיט ואנטנה, לאודיו יש גם יציאה דיגיטלית לחיבור אל רסיבר קולנוע ביתי למשל.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
רוב המחברים, ממוקמים כשפניהם מכוונות בזוית ישרה לאחור, מה שעלול להפריע כאשר מבקשים להצמיד את המסך אל הקיר וניתן לפתרון ע"י רכישת מתאמי זוית. כמה מהכניסות פונות אל הצד, בינהן כניסת HDMI, קומפוזיט, אודיו RCA וגם חיבור USB עבור קבצי מולטימדיה מסוג אודיו ותמונות. 

קדימה
הפאנל הקדמי ממשיך את עיצוב המסגרת וכאשר המסך כבוי גם הוא מבריק ומשקף את הסביבה, בדגמים היקרים יותר ישנו ציפוי מיוחד בולע השתקפויות. אבל, כאשר מפעילים את ה- SL738G, מסתבר שהשד אינו נורא כל כך וגם בצפיה מול חלון פתוח גדול התוצאה היתה סבירה לגמרי – הודות לתאורת המסך החזקה של דגם זה והשתקפויות נחזו בעיקר בחלקי התמונה הכהים.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
תפריטי המסך בעיצוב אליו התרגלנו בדמי טושיבה האחרונים, בצבעי שחור לבן ירוק, עם תפריט כיול מסך המאפשר שינוי הפרמטרים העיקריים ותפריט המתקדם המאפשר לשלוט על פרמטרים נוספים כמו ניגודיות דינמית, מנגנון החלקה, כיול צבע מתקדם ועוד, באופן לא אופייני, נפקד מכאן מנגנון רזולושן פלוס של טושיבה.

תפריט האודיו, מאפשר גם לבחור איזה סוג אות יצא דרך יציאת האודיו הדיגיטלית של המסך (PCM או דולבי דיגיטל) ולקבוע למשל איזה אות יגיע לכניסת המחשב (דרך HDMI או כניסה אנלוגית).
צליל: ביחס לעובי המסך, איכות הרמקולים סבירה, אך אין לצפות כמובן לבס נמוך ומרעיד בטן (למרות שיש אפשרות להוסיף ממנו בעזרת "מדגיש בס").

כיול תמונה
בזמן כיול התמונה, מתברר כי עוצמת תאורת ה- LED הינה חזקה מאוד, עד שכאמור, היא מתגברת על חלק גדול מההשתקפויות - גם כאשר צופים בטלוויזיה כאשר החדר מואר לגמרי, אבל, אם ברצונכם להנות מאיכות שחור טובה, תצטרכו להוריד את עוצמת תאורת נורות ה- LED (מכונה בתפריט Back Light), מערך ברירת המחדל שעומד על 70 אל ערך נמוך שנמצא בסביבות ה- 20, מה שאומר כמובן לצפות במצב תמונה USER ולא באחרים (כמו Dynamic או סטנדרט). 

בנוסף, הפעלת, מנגנון ה- Active Backlight מוסיף עוד קצת "כהות" לשחור בקטעים חשוכים, בעודו מחזק ומחליש את תאורת המסך לפי התוכן המשתנה (מעברים מאור לצל), אבל השינויים המהירים בתאורה עלולים להפריע בעין לחלק מהצופים שיעדיפו לכבות מנגנון זה.
מי שרוצה לקבל מראה טבעי יותר של הצבעים בתמונה, יוריד במעט מרווית הצבע מברירת המחדל 50 אל ערך של 48. 

צפיה בשידורי טלוויזיה SD

מסך הטושיבה, מצליח להציג תמונה חלקה למדי בשידורי הערוצים הרגילים, הצבעים, לדוגמה בפרסומות בין השידורים הינם מודגשים ולא מאבדים מערכם יותר מדי גם בשידור הדחוס.
בנוסף, מתבצעת כאן עבודה משביעת רצון בדרך כלל בשזירת שני שדות השידור (Deinterlacing) לתמונה אחת שלמה., אבל לפעמים, ניתן לראות זגזוג ("שיני מסור") מסביב לעיניים מתעפעפות או שפתיים נעות למשל.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
מתח לי תמונה
גם כאן, משתמשת טושיבה במנגנון מתיחת תמונה  Super Live שחותך מעט מהחלק העליון והתחתון בתמונה ומותח את השוליים בצדדים, נראה שטושיבה בחרה למתוח יותר את השוליים בצדדים מאשר בדגמי העבר שסקרנו, מה שמורגש בעיקר כאשר התמונה על המסך נעה על קו אופקי, מנגד, ניתן להשתמש במצב Subtitle שמבצע זום רגיל על התמונה אך משאיר מספיק מקום עבור הכתוביות. או מצב Cinema שמבצע זום קטן יותר וגם מצבי זום נוספים. כדאי לדעת כי אל מצבי מתיחת התמונה מגיעים דרך לחצן Quick בשלט שמעלה תפריט מקוצר על המסך שמאפשר להעביר גם בין מצבי תמונה (כיול), כיוון טיימר, הפעלת נגן מדיה פנימי ועוד.  בה בהחלט – ביחס לשידורי SD.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
קליטת שידורי DTT (ממיר פנימי)
דגם זה, מגיע עם טיונר כפול: דיגיטלי עבור ערוצי "עידן+" ואנלוגי (שיפסיק להיות רלוונטי בהמשך השנה).
תהליך סריקת ערוצי ה- DTT עבר ללא בעיות מיוחדות וכמו שכתבנו בסקירות קודמות של טלוויזיות אחרות, גם כאן, איכות התמונה בערוצים 1/2/10 ו-99 הינה משופרת בהשוואה אל מול אותן תחנות שמשודרות דרך שירותי הוט או יס וחווית הצפיה הינה טובה מאוד.

חבל רק שאין תמיכה באותיות עברית, כך שלא ניתן לצפות בלוח שידורי DTT (מה שמכונה EPG) או בכתוביות המיועדות לכבדי שמיעה בערוצים הללו.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
שידורי HD

מעבר לשידורי HD מפגין מייד את הקפיצה המבורכת ברזולוציה, עם חדות ופירוט טובים מאוד ועיבוד תמונה שאינו יוצר גרעיניות מוגזמת ומחדד את התמונה באופן מוצלח.

שלושת החברים בסרט "כל מה שרצית לדעת על מסע בזמן" מגיעי לעתיד אפור והרוס ועל רקע הצבעים המונוטונים, בולטת תצוגת הצבעים העזה של סוודר כתום, קפוצ'ון לבן עם כתם צבע כחול ובגד שלישי באדום זועק. יש בתמונה הזו חדות טובה מאוד שמציגה את כל הפרטים בבד וגם את שאר הפרטים ברקע.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
הסרט "שונאת את חג האהבה", מוצג בתמונה עם צבעים חמים לעין, פלטת הצבעים מודגשת, אבל לא בצורה שנראית מלאכותית מדי. גם כאן, נשמרת החדות הטובה.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
צבעי הרחוב יפים וה- SL738 משקפת הבדלים בגוון הירוק שבין עלי העצים השונים.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
הפירוט בתמונה חושף את דוגמת צווארון החולצה (מימין) האדום בעל הפסים הלבנים וגם החולצה שמעליו.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
צפיה בתוכנית אמריקן איידול 10 מפגינה גם היא תמונה טובה, חדה וצבעונית, אם כי הייתי שמח לשחור מעט עמוק יותר.

מבחן הג'אקט של כוכבי הסרט "קזינו רויאל": הצבעים טובים ובעלי גוון חמים, יש חדות ופירוט וגם כאן חסר מעט עומק בשחור.


טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
בסצינת הפתיחה של "זה יגמר בדם" שם חוצב בסלע השחקן זוכה האוסקר דניאל דה לואיס, הצבע השחור הופך לאפקטיבי רק בהורדה של עוצמת תאורת המסך, או לחילופין שימוש במנגנון הניגודיות האקטיבית שמתגלה ברגעים כאלו כאפקטיבי יותר.
בסצינה אחרת, גבו שטוף הנפט מקבל אפקט מבריק הודות לחדות הטובה.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba

Active Vision M100
מנגנון החלקת התמונה במסך, כולל 100Hz ושלוש רמות של החלקה בעזרת יצירת פריימים חדשים בין כל שניים קיימים (Clear Frame): חלש, בינוני וחזק. ניתן להסתפק ברמה הנמוכה בכדי לקבל החלקה מסויימת אך עם אפקט טבעי יותר לעין. כנהוג במנגנונים דומים, תופעות הילה מסביב לגופים נעים נראות גם כאן, אבל בצורה קצת פחות בולטת מבעבר וגם מעבר בין המצבים השונים לא משפיע עליהן במיוחד.


זויות צפיה: בצפיה מהצד, הצבעים בתמונה שומרים על אחידות, מלבד השחור שמקבל אפרפרות ודוהה.

אפשרויות מולטימדיה

מצגת תמונות, עם אפשרויות שליטה בסוג אפקט המעבר, זמן ההצגה, סיבוב ותצוגת מידע תמונה. מלבד זאת, ניתן לנגן קבצי אודיו המאוחסנים על אותו דיסק און קי ולהציג תוך כדי ניגון אפקט של ספקטרום גרפי. בזמן האזנה, אפשר לכבות גם את פאנל המסך, עבור חיסכון באנרגיה.

טושיבה LCD LED SL738 Toshiba
סיכום

דגם 42SL738 של טושיבה, מיועד למי שמעוניין לרכוש מסך טלוויזיה LED, מתוצרת מותג ידוע אך ואינו רוצה להשקיע סכומים בערך של 10,000 ש"ח וצפונה.

מסך זה, יציג את העיצוב הנכון לעין בסלון (אורחי הבית יבינו מיד שמדובר במסך LED), התמונה טובה מאוד בשידורי טלוויזיה רגילים וגם ב- HD, עם חדות וצבעים מהנים, מגוון חיבורים מספק והתפשרות בנושא של נגן מולטימדיה מובנה.

ציון:

מחיר רשמי: 7,490 ש"ח

אחריות: ניופאן, 7 שנים (החל מהשנה השניה יש תשלום של 199 ש"ח על ביקור טכנאי).


בעד: חדות וצבעים בתמונה, איכות תמונה בשידורים רגילים (SD), חיבורי סקארט.
נגד: מחייבת הורדת עוצמת התאורה באופן ניכר בכדי לקבל שחור משכנע, אפשרויות מולטימדיה (USB) כוללות אודיו ותמונות בלבד.

מפרט טכני - Toshiba LCD LED SL738 Review
42SL738
גודל: 42"

רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
ניגודיות דינמית: 1,000,000:1
רמת בהירות - 450cd/m²

זוית צפיה: 178º
החלקת תנועה: 100Hz
חיבורים: 4 כניסות HDMI 1.3, שתי כניסות וידאו קומפוננט, שני חיבורי סקארט, קומפוזיט, כניסת מחשב VGA + קול, כניסת אנטנה RF, שתי כניסות אודיו RCA, יציאת אודיו אופטית + אוזניות, חיבור USB לצפיה בתמונות והאזנה למוזיקה.

מידות (כולל סטנד בס"מ): גובה 66.8 ס"מ, רוחב 100.4 ס"מ, עומק מסך 3.6 ס"מ, עם סטנד 24.8 ס"מ.
משקל כולל סטנד 19.6 ק"ג
צריכת חשמל: 145w

מעבר לתגובות בפורום