Windows Phone 7 על מכשירי נוקיה, האם זהו שחר של יום חדש?

אביחי אפוטה
12-02-2011 18:30

יש מי שיגידו שהמהלך לשיתוף פעולה בין נוקיה למיקרוסופט נועד בראש ובראשונה להתחרות באופן ממשי עם 'אפל' ומכשירי האנדרואיד של 'גוגל'. אביחי אפוטה חושב שנוקיה צריכה לשקם עצמה לפני שתצא בהצהרות.

קונגרס (תערוכת) הסלולאר בברצלונה (MWC) עומדת ממש בפתח (14-17 לפברואר) שם יוצגו המכשירים / טלפונים הניידים החדשים שיכנסו לכיסנו בשנה הקרובה. מה כבר אפשר לחדש לנו? אילו דברים יהממו אותנו שעוד לא ראינו? אחרי תערוכת CES 2011 בחודש שעבר נדמה שקיבלנו כמעט את המקסימום שיש לכל היצרניות הגדולות להציע, לפחות לשנה הזו (חוץ מ- 'אפל' כמובן. היא עושה אירועים משלה): מכשירים סלולאריים עם כוח עיבוד שעד לפני 3 שנים יחלנו לקבל על מחשבים נייחים, מסכים ברזולוציות ובאיכויות HD העומדים בקו אחד עם מסכי הטלוויזיה היוקרתיים שבסלון מצלמות סטילס וגם וידיאו ששוברות שיאים חדשים חדשות לבקרים והכול בתוך מבנה קטנטן, דק וקל משקל.

סביר להניח כי זה גם מה שנראה בתערוכה הקרובה. עוד מכשירים עם יכולות כאלו ואחרות שבעוד פחות מחצי שנה כבר ייחשבו למיושנים וחלשים. לא שיש בזה משהו רע, פשוט החדשות האמיתיות אינן מצויות דווקא בעוד מכשיר כזה או אחר.

בשבועות ובחודשים האחרונים נשמעו קולות לא רגילים של איחוד כוחות בעל השלכות הרות גורל בין מי שעדיין נחשבת ליצרנית הסלולר הגדולה בעולם, לבין ענקית התוכנה הבלתי מעורערת- 'נוקיה' ו- 'מיקרוסופט'. כל אחת בתחומה נמצאת בשפל המדרגה בכל הקשור לייצור ופיתוח בשוק הסלולר העולמי. אמש הוטלה הפצצה: 'נוקיה' ו- 'מיקרוסופט' מכריזות באופן רשמי על שיתוף פעולה ארוך טווח.

מצב קשה אך יציב

די להזכיר את צמד המילים Windows Mobile באוזני הוותיקים שבתחום המכשירים הניידים בשביל לראות אותם מצטמררים ונחרדים. פעם מערכת הפעלה פורצת דרך, על אף אינספור מגרעותיה, והיום חלום בלהות. 'מיקרוסופט' הצליחו לסחוט את אותה מערכת הפעלה ארורה עד טיפת הביט האחרון עם מכשירים כמו ה- HTC HD2 וה- Touch לדורותיו. מערכת הפעלה מסורבלת ואיטית שעשתה עוול למכשירים נהדרים.

'מיקרוסופט' נמצאת כבר כמה זמן בתהליך התעוררות: העדות האחרונה מגיעה כבר מתערוכת CES 2011 בה הכריז מנכ"ל החברה - סטיב באלמר, על כך שבעתיד הקרוב מאוד מערכות ההפעלה של החברה יתאימו למעבדי ה- A.R.M החדישים בכדי שלא להישאר יותר מדי מאחור בכל הנוגע לנישת מחשבי הלוח (טאבלטים) הנשלטת על-ידי iOS של 'אפל' ו- 'אנדרואיד' של 'גוגל'. במקרה הזה 'מיקרוסופט' התעוררו יחסית מהר, כי בתחום הסלולאר הם היו צריכים לראות מיליוני מכשירי 'אייפון' ו- 'אנדרואיד' נמכרים בכל העולם במשך 3 שנים עד שמצאו תשובה. חלקית, אבל תשובה:  Windows Phone 7. מערכת הפעלה שנבנתה מהיסוד, הוצגה בסוף השנה שעברה והכי חשוב - לא מזכירה במאומה את Windows Mobile ההיא. Phone 7 הושקה במגוון נאה של מכשירים והביקורות אמרו את האמת: יש מה לשפר, אבל המערכת טובה. Windows Phone 7 נמכרה עד עתה בקצת יותר מ- 2 מיליון מכשירים. טיפה בים לעומת הכמויות של מכשירי 'אייפון' ו- 'אנדרואיד'. 'מיקרוסופט' זקוקה לעזרה בשביל לדחוף אותה קצת יותר.

micro

מרגישים את הצמרמורת? Windows Mobile

מוות קליני

אין דרך טובה יותר מלתאר את מצבה העגום של 'נוקיה' בשנים האחרונות. אפילו המנכ"ל שלה השתמש בביטויים ובתיאורים קשים יותר. iOS ו- 'אנדרואיד' פשוט קברו את הענקית הפינית, כשכל מכשיר שהוציאה 'נוקיה' בשנים האחרונות נופל שוב ושוב בגלל אותה סיבה ועד לרגעים אלה, עם ביקורות מאוד לא מחמיאות אפילו על מכשיר הדגל של החברה לשנה הקרובה (N8), זה ברור ש- 'נוקיה' זקוקה לארגון מחדש. כמו 'מיקרוסופט', גם 'נוקיה' ניסתה להמציא את עצמה מחדש עם מערכות הפעלה כמו Meego ו- Maemo אבל אלו עדיין לא ראו אור והחברה סירבה להודות שמערכת ההפעלה הוותיקה, 'סימביאן', פשוט לא עומדת בסטנדרטים הבסיסיים בשוק. בניגוד ל- 'מיקרוסופט', 'נוקיה' לא מפסיקה לשקוע וההשתלטות של iOS ובעיקר 'אנדרואיד' לא משאירה לצרכנים מקום להתלבטות בבואם לרכוש נייד חכם.

nokia

פעם היית הכי טוב שיש. כולם רצו להיות כמוך - Nokia N95

מי מרוויח?

הראשונים להרוויח יהיו הצרכנים. נכון להיום ישנה תמימות דעים באשר לעתידה של 'אנדרואיד'. אין אחד שלא יסכים עם הטענה שאנדרואיד הולכת לשלוט בעולם הסמארטפונים, וזה אכן קורה. היא כבר עקפה את מכירות מכשירי ה- iOS ועם מבול טאבלטים מבוסס מערכת ההפעלה של 'גוגל', זה רק ילך ויתגבר. אני לא רוצה לחיות בעולם שבו יש רק מערכת הפעלה אחת ששולטת. אני מיד הופך לאנטי כלפיה. מה שקרה עם iOS של 'אפל', שכולם אוהבים לשנוא, יקרה בסופו של דבר גם עם 'אנדרואיד'. בלי שנשים לב, נהפוך כולנו לאותם "Fan boys" של 'אנדרואיד' שלא רואים לצדדים והולכים עם העדר. בדיוק כמו אלפי המעריצים המושבעים שעומדים בתורים ארוכים מחוץ לחנויות 'אפל' בכל פעם שיוצא מכשיר חדש. בגלל זה חשוב שיישאר מקום לעוד מערכת הפעלה בשוק. זה יעשה טוב לכולם. Phone 7 היא מערכת הפעלה טובה, אבל עוד בטרם התבססה בשוק היא סובלת מדימוי גרוע. כל מי שהיה לו ניסיון (לרוב מר) עם Windows Mobile לא מוכן להתקרב יותר למערכות הפעלה ניידות מבית 'מיקרוסופט'. 

זיווג משמיים

בדיוק מסיבה זו גם 'מיקרוסופט' וגם 'נוקיה' ירוויחו מהחיבור ביניהם. אין אחד בעולם שיכול  לערער על איכות המכשירים שמייצרת 'נוקיה'. מעוצבים, משוכללים, אמינים, נעימים ביד ובשלל גדלים וסוגים שיכולים להתאים לכל אחד ואחת. ועם התפיסה הזו עשויה 'מיקרוסופט' למצוא בדיוק את מה שהיא צריכה בשביל לחזור לקדמת הבמה. האופן שבו מכשירי 'נוקיה' מופצים בעולם כולו (לא רק המערבי) יכניסו את Phone 7 לכל חור בכדור-הארץ.  מערכת הפעלה טובה ומתקדמת על מכשירים מצוינים - צריך להתאמץ מאוד כדי להרוס את זה.

 

nokia

זה מה שמצפה לנו? קונספט חדש בהשראת ההכרזה אמש

מי מפסיד?

זה הכי טבעי להגיד שמי שעלול להפסיד זו 'אפל' ו-'גוגל'. נכון להיום, עד שלא נראה מכשיר ראשון של 'נוקיה' מבוסס על מערכת ההפעלה של 'מיקרוסופט', 'אפל' ו-'גוגל' יכולים להיות מאוד מרוצים מעצמם. שניהם הצליחו להביא את ענקית הסלולאר לשפל חסר תקדים. ההישג הוא בכך שבפני כל מי שמחפש סמארטפון חדש ומתקדם עומדות רק 2 אופציות רלוונטיות: iOS או 'אנדרואיד'. אבל שום דבר לא נמשך לנצח. גם אם עכשיו זה נחשב לתסריט ההזוי ביותר ביקום, גם 'אפל' ו- 'גוגל' יכולות לאבד חלק ניכר מהעוגה שלהם לטובת השת"פ החדש. מה שמוביל אותי לנקודה החיובית הראשונה שציינתי, שהראשונים להרוויח מכך הם הצרכנים. תחרות בריאה בתחום תאלץ את 'אפל' ו- 'גוגל' להוציא מעצמם יותר. לראיה, השמועות האחרונות על כך ש- 'אפל' צפויה לחשוף "מיני אייפון", מכשיר הקטן בשליש מה- 'אייפון' המקורי ובגרסה בסיסית וזלה יותר ממנו, רק על-מנת לבלום את ההתפשטות המאסיבית של 'אנדרואיד' בכל מקום.

השתלטות עוינת

דבר אחד מפריע לי בהכרזה של 'נוקיה' ו- 'מיקרוסופט' מאמש: העתיד הלוט בערפל של ה- Ovi Store ושאר שירותים של 'נוקיה' שייעלמו מכניסתה של 'מיקרוסופט' למכשיריה. באיזשהו אופן זה נדמה ש- 'נוקיה' במצב קשה כל-כך, ובראשה עומד מי שעד לא מזמן היה בכיר ב- 'מיקרוסופט', עד שמכרה את נשמתה לשטן. התפנית החדה כל-כך במיקוד כל המשאבים בתוך ליבה של 'נוקיה' לעבור ל- Phone 7 יכולה להתבטא בכך ש- 'נוקיה', על אף גודלה וחוסנה העצום, תיבלע על-ידי 'מיקרוסופט'. דבר מסוכן ביותר שאסור שיקרה. אסור ש- 'נוקיה' תוותר לגמרי על המשך פיתוח ומחקר משלה באופן נפרד מההסכם החדש עם 'מיקרוסופט', כי במקרה שהמהלך החדש ייכשל - כולנו נפסיד.


מעבר לתגובות בפורום