פונו סטייג' LFD Audio phono se - אלמוני ומפתיע

נמר לוי
08-02-2011 06:15

קדם המגבר לפטיפון של חברת LFD הינו צנוע למראה ושם המותג אינו מוכר במיוחד, אך מבחן האזנה מגלה ששווה להקשיב לו ולגלות צליל טבעי, מפורט ודינמי. ביקורת.


הקדמה על קדם מגבר לפטיפון

אתר החברה אינו חושף נתונים טכנים על המוצר אותו אסקור הפעם, בנוסף, היה קשה למצוא עליו מידע ברשת לכן נעזרתי רק בחוברת ההסברה שמגיעה איתו. מה שכן מצאתי, היו התרשמויות של אנשים על איכות המוצר, כאשר רובן של ההתרשמויות בעולם הן חיוביות ומפרגנות, מה שגירה את סקרנותי ולכן החלטתי לקחת אותו לביתי ולהאזין לו באופן בלתי אמצעי.


האזנה ראשונה למוצר התבצעה אצל היבואן ("אורק") כאשר כבר שם הרגשתי שמדובר במוצר עם פוטנציאל מבטיח. אמנם, לבודד אותו משאר רכיבי המערכת לא היה אפשרי שם, אך פטיפון תלוי מאוד באיכות הפונו סטייג' ואם הוא נשמע שם טוב אז כנראה שלפונו הזה יש יד בדבר (והוא לפחות לא מקלקל את התוצאה).

מגבר הפונו משפיע ישירות על לב ליבו של הפטיפון. הוא מהווה אחד מהגורמים המשפיעים ביותר בשרשרת האנלוגית ויכול להפוך צליל פטיפון טוב מאוד למצוין או לגרוע. בשנים האחרונות יצא לי לשמוע המון מגברי פונו כאשר היקרים מבניהם התגלו אכן כטובים שבחבורה. יחד עם זאת מגבר פונו הוא לא רק עניין של איכות המוצר עצמו אם תלוי בשילוב והתאמתו החשמלית לראש הפטיפון. פונו סטייג', טוב ככל שיהיה לא ישמע במיטבו אם הוא לא ימצא מתאים חשמלית לראש הפטיפון. הפונו סטייג' הבא כמעט ואינו מאפשר משחק או שינויים בכלל, אבל במקרה שלי לא היה צריך בהם משום שברמה החשמלית, ראש הפטיפון שלי מתאים לפונו הזה.

אז מי הוא אותו פונו סטייג' עליו אנחנו מדברים.

נתחיל עם החברה:
שמה הינו LFD - Audio והיא ממוקמת באנגליה. המוטו שלה הינו להשאר כמו שהיא: קטנה ולא המונית וזה משום שאנשיה מעדיפים לייצר את המוצרים שלהם בעבודת יד עם התערבות של מינימום "מכונות". מכיוון שמדובר ביצרנית קטנה שמייצרת באופן ידני, היא מצהירה רשמית על מועדי אספקת יצוא שנעים בין 3 שבועות לכמה חודשים. האמת היא שלטעמי זה נשמע די זריז. אני מכיר יצרניות אחרות שעובדות בצורה דומה אך מספקות מוצרים רק לאחר 3 חודשים מינימום.
 
LFD - Audio נמנעת מפרסום או שיווק במגזינים או באתרי אינטרנט. הם מעדיפים שיכירו אותם בשיטת "פה לאוזן", זו הסיבה כנראה לכך שעד עצם היום הזה לא נתקלתי ביצרנית הזו.
אני הולך להרוס לכם את המתח - למרות שאני יודע שקפצתם הישר לסיכום ואומר כבר עכשיו כי חבל שהם לא מפרסמים קצת יותר ומגיעים למודעות של מספר רב יותר של חובבים בתחום.

קצת טכני

הפונו סטייג' הזה נקרא lfd-audio phono se והוא נועד לראשי mm או לראשי mc בעלי גיין יציאה גבוה (לא פחות מ-0.5) עכבת הכניסה שלו היא 47ohm והמלצת החברה הינה לא להשתמש בכבל באורך של מעל למטר וחצי משום שיש סיכוי שכבל באורך כזה יכניס רעשים למערכת. בכלל, בכל הנוגע לאנלוגי כבלים קצרים עדיפים על כבלים ארוכים. במקרה שלי הכבילה של המערכת האנלוגית אורכה הוא חצי מטר כך שאני נמצא בגזרה הבטוחה בעניין הזה.

בחלקו האחורי של ה-  ניתן למצוא כניסת פטיפון בתצורת RCA, חיבור הארקה וכמובן יציאה אל קדם מגבר והזנת החשמל בתצורת קומקום.

איכות הבניה מעולה. המכשיר בנוי היטב, עם קווים נקיים, מחומרים שמרגישים מאוד איכותיים,לא מצאתי דפקטים או פשלות בהרכבה מלבד פרט חשוב אחד והוא שלא קיים לוגו החברה בקדמת המכשיר ואפילו לא שם הדגם. בנוסף, הוא אינו כבד ביחס לגודלו ואולי אפילו קליל (3 קילוגרם) ולא מעוצב בצורה בומבסטית לעין. מדובר בקופסא צרה (חצי מהסטנדרט המקובל שהוא 43 ס"מ רוחב), לא גבוהה במיוחד (6 וחצי ס"מ) אך עמוקה. בכלל, יש לי קצת בעיה עם מוצרים בחצי גודל. הם לא לכאן ולא לכאן. לא מספיק קטנים בשביל להסתיר אך קטנים מספיק בשביל לשבור את ה"תמונה" הוויזואלית של המערכת.

LFD Audio Phono Stage SE

מבחן האזנה

פתחתי את הסקירה עם ג'אז מבית לואיס ארמסטרונג במהדורה של אודיו פידליטי במשקל כבד של 200 גרם, תקליט שנקרא satchmo plays king oliver. מדובר באחת מההקלטות הטובות ביותר ששמעתי אי פעם בתקליט והפונו הזה בהחלט משקף זאת. הטרומבון שפותח את השיר נישמע גדול, בריא וטבעי מאוד. ניתן לחוש את האוויר הבוקע מהשופר בקלות. החצוצרה שמצטרפת נשמעת גם היא נהדרת, התוצאה מאוד מאוזנת, שום כלי אינו פורץ החוצה יתר על המידה ואין סימנים של חריפות או בהירות יתר. יחד עם זאת הצליל מאוד אוורירי ומאוד ניטרלי מבלי להישמע יבש. קולו העמוק והמגרגר של לואיס מגיח ממרכז הבמה והחוויה אותה אני רוצה לחוש מתרחשת בהחלט. תחושה של זמר מולי, נוכחות אנושית מדהימה ודינמיות נדירה.

פרטים מרשימים בצד האפל
במוסיקת רוק הוא גם אינו מאכזב, בחרתי להתחיל במשהו מעודן ומוכר מבית pink floyd - dark side of the moon בהוצאה של emi גרמניה. בחרתי בשיר הכסף שניפתח כידוע, ברישרושי מטבעות שניזרקים לקופה. צליל המטבעות נישמע היטב, הפרדת הצליל מעולה, מיקרו דינמיות מרשימה ורמת הפרטים מרשימה בהחלט. הגיטרה מצטרפת ליצירה והיא מוצגת באופן מרשים ביותר, עם משקל בס טוב ואנרגיה מרשימה. מאחורי הגיטרה שמנגנת את הפרזה הקבועה מצטרפת הגיטרה המובילה והיא פורטת את האקורד הגבוה יותר שלעיתים נישמע חריף או "כואב" במערכת לא מאוזנת אך כאן אין סימן לכך. התופים נשמעים נהדר ומציגים מהירות ודינמיות ראויה בהחלט. קולו של הסולן בוקע ממרכז הבמה ברכות מסויימת אך מהצד הטבעי. הצליל באופן כללי מאוד דינמי ומאוד זורם, התחום הנמוך מלא ועשיר, האיזון הטונאלי מעולה והתוצאה הכללית טובה מאוד, אפילו מצויינת.

הערה על שאר התקליט: בנוסף לשיר הספציפי שמעתי את התקליט של פינק פלויד במלואו. הרצועה הראשונה שנפתחת בתוף רגל שמכה בקצב פעימות הלב הביא את הפונו הזה להציג את היתרון שלו בנקיון. הקטע מתחיל כאשר מאחוריו שקט מוחלט, פונו רועש יציג חוסר נקיון וזה ישפיע גם על המיקרו פרטים, רזולוציה וכמובן טווח דינמי. במקרה הזה השקט הזה היה ממש מבורך. יחד עם זאת חשוב להזכיר שמדובר בתקליט מאוד מאוד שמור, ממש חדש והוא כמובן רק הוסיף לחגיגה.

מתכת מול עץ
LFD Audio Phono Stage SE Reviewבגזרה הקלאסית בחרתי כמובן בתקליט המדהים Britten - Young Persons Guide to the Orchestra שמהווה רפרנס מושלם לבדיקה משום שהיצירה הזו מציגה אור על כלים בודדים ובד בבד על תיזמורת סמפונית במלוא הדרה. בכלל, זו יצירה מדהימה למי שרוצה ללמוד ולהבין לעומק כיצד נשמעים כלים בודדים בתזמורת. היצירה נפתחת במלוא העוצמה עם התזמורת הסמפונית במלואה, הפונו מציג צליל מאוזן מאוד, הפרדת הכלים מעולה והרזולוציה הבוקעת ממנו מרשימה ביותר.

כלי נשיפה כמו טרומבונים, חצוצרות, חלילים נשמעים מדהים. ניתן לחוש את המתכת של הטרומבונים והחצוצרות וניתן בקלות לחוש את ההבדל בינם לבין כלי הנשיפה מעץ. חליל הפיקולו שמהווה את החליל בעל הצליל הגבוה ביותר שעלול להשמע חריף במערכת לא מאוזנת. במקרה הזה הצליל מאוד מאוזן ולפונו סטייג' הזה יש יד בכך.
גם כלי קשת נשמעים מאוד טבעי. הפרדת הכלים טובה מאוד, ניתן לחוש בקלות את ההבדל בין הכינורות לווייולה, הצלו מציג צליל בשרני, עם גוף ועם משקל ראוי בהחלט.
כלי הקשה ללא ספק נשמעים דינמים ומהירים, הפונו מציג מיידיות יוצאת דופן, טבעיות ונטרליות מרשימה וזה בתוקפנות מרהיבה מבלי לצאת מאיזון. גם בתחום הנמוך אני מגלה רזולוציה מדהימה פירוט מרשים ודינמיות יוצאת מן הכלל.

בימת הצליל ביצירה הזו יוצאת מהכלל. ניתן למקם את הנגנים בקלות, ניתן לחוש את עומק הבמה, רוחבה הרב ושכבות הנגנים לעומק בהפרדה מעולה. המרשים הוא שגם בקטעים המתפרצים בהם כל התזמורת הסמפונית מצטרפת הצליל אינו מאבד פוקוס והבמה נשארת ברורה ומוגדרת.

הערה על איזון טונאלי: האיזון של ה-"פונו" הזה הינו מרשים ונכון. הוא אינו חם ואינו קר או בהיר, אלא ניטרלי ביותר, טבעי מאוד בלי שמץ של נטיה ליבשושיות. בנוסף אני מגלה שככל שהיצירה מורכבת יותר כך הוא מרגיש טוב יותר. אפשר להגיד שהוא קצת שוויצר ביכולת שלו להעביר בקלות יצירות תובעניות ומורכבות. כל זה כמובן אינו מבטל את האיכויות הסוניות ביצירות "רכות" ונעימות שגם שם הוא מציג תוצאה מרשימה מאוד.

נערתי
הפעם מתי כספי עולה על הפטיפון בשירו "ילדותי השניה". התקליט הזה הוא אחד מההפקות הטובות  ביותר שיצא לי לשמוע. מעבר לאיכות ההקלטה יש שם שירים פשוט מרגשים כאשר האהוב עלי שפשוט לא נימאס לי לשמוע אותו הוא "ילדותי השניה" והשיר הנוסף שנימצא ברצועה הבאה "נערתי" מהווים את השירים האהובים עלי בזמר העברי בכלל. ואם יחד עם האהבה לתוכן מקבלים גם איכות הקלטה מרשימה אז כנראה שלבחון איתו אף פעם לא ימאס לי.
 
צליל טבעי
Jennifer warnes - the well הוא התקליט הבא שמשמש אותי במבחן. Jennifer warnes - the wellגם כאן מדובר בהקלטה פנומינלית. קולה של הסולנית הזו הוא אחד הקולות המרגיעים ביותר שניתקלתי בהם. היא החלה דרכה כזמרת ליווי של לאונרד כהן ומורגש כי ירשה ממנו את הרוגע והרכות שבקולו. התקליט הזה הוא די מינימליסטי. יש את ג'ניפר על הפסנתר (והיא פסנתרנית מעולה), גיטרה אקוסטית, אורגן ותופים והסיגנון רגוע ומעודן מאוד. התקליט הזה הוא סוג של כדור הרגעה כשאתה אחרי יום עבודה מפרך. מומלץ בחום!

בתקליט הזה אני שם דגש על איכות השירה הבוקע ממגבר הפונו. אני מגלה שלמרות שמדובר במגבר פונו טרנזיסטורי הטרנזיסטוריות שלו אינה מורגשת. ברוב המקרים, מגברי פונו טרנזיסטורים בגזרת המחיר הזו מציגים את קולה של הסולנית הזו בתקליט הזה עם מעט "עוקצניות" או אפילו "צרידות" קלה. תחום השירה נישמע חלק, טבעי ונעים במיוחד. הפרזנטציה גדולה יחסית והבמה רחבה עמוקה וברורה ביותר. התוצאה הכללית מרשימה ביותר. מרשימה מספיק כדי שאאזין לתקליט במלואו ולשקוע לתוך הצלילים.

המשכתי עם תקליט שהדגש בו הוא על כלי הקשה בשם zaka percussion שמהווה רפרנס מעולה לבדיקת דינמיות, מהירות וטרנזיינטים. במקרה הזה הפונו מציג תוצאה מוסיקלית מאוד, ניתן לשמוע בבהירות את המקל או היד הפוגשת את עור התוף, הצליל מלא, אנרגטי, מהיר ומאוד דינמי. יחד עם זאת בקטעי מעבר מהירים הצליל מאוד אנרגטי ומאוזן. יחד עם התופים היצירות שלהם משלבות גם וויברפון שנוטה להשמע חריף ו"עוקצני" בשילוב פונו לא מאוזן. במקרה הזה הפונו בהחלט מאוזן וניתן לשמוע זאת בקלות כאשר נגן הוויברפון מכה על הקלידים.

הערה על כלי נשיפה: כלי הקשה הינם קשים מאוד לשחזור. מעבר לכך שהמערכת עצמה צריכה להיות מאוד דינמית ושקופה היא אמורה להשמיע את צליל הדעיכה שלאחר המכה (decay) שמהווה חלק בלתי נפרד מצליל התוף המנגן בחלל סגור. במקרה הזה ניתן לשמוע decay מאוד ברור שמגלה גם את גודל התוף וההרמוניות שלאחר המכה.

LFD Audio Phono Stage SE

נקודות ציון

שיכוך והעמדה
כמובן שעדיף להניח מכשיר זה על מדף איכותי יעודי לאודיו, אך הוא לא ממש "יפול" באיכות הצליל גם כאשר יונח על המרצפות עצמן. ההבדל בין העמדתו על מדף יעודי לבין הנחתו על הרצפה לא יהיה גדול אך יהיה קיים. העמדתו על מדף יעודי הביאה אותו להישמע מעט יותר דינמי, מעט יותר מפורט ומעט יותר מאוזן. העמדתו על הרצפה הביאה אותו להישמע, כמו שזה ברור, מעט פחות טוב בפרמטרים הללו אך עדיין נשמע מרשים!

חום
הוא אינו מתחמם כלל. הניחו אותו היכן שתרצו אך התייחסו גם לנושא ה-"שיכוך וההעמדה".

חשמל
ההבדל בין שימוש בכבל איכותי לכבל פשוט היה דרמטי. עדיף לשדך כאן כבל חשמל איכותי ככל הניתן על מנת לסחוט את המיטב. ההבדלים בין כבל חשמל איכותי לבין כבל חשמל פשוט היו כמו פונו סטיי' טוב מאוד למצוין. ואם אפשר מצוין אז זה כמובן עדיף. במקרה הזה כבל חשמל איכותי מביא את הפונו הזה להציג את כל הפרמטרים פשוט טוב יותר. מהירות, דינמיות, מיקרו פרטים, איזון טונאלי וכמובן שקט מופתי. שידוך כבל חשמל איכותי זו לא המלצה אלא חובה!

סיכום

אם מתאמצים, ניתן למצוא בפונו סטייג' הנבחן חסרונות: הוא אינו מאפשר שידוך של כל ראש פטיפון, אין לו מתג מעבר בין mm ל-mc ואם יש אז לא מצאתי אותו ואם הסתירו אותו בתוך המארז אז שיעבדו בבקשה גם על מפה למוצר. הוא גדול מידי בכדי שנסתיר אותו מאחורי קדם המגבר וקטן מידי בכדי שיישב על מדף בצורה פרופורציונלית לשאר המערכת. במילים אחרות, יש לו מימדים בעייתיים ויחד עם זאת הוא גם לא ממש יפה תואר.
אבל, עם כל ה"חסרונות" הללו, מסתבר כי נדיר למצוא פונו סטייג' במחיר הזה שמציג איכות צליל כל כך טובה ונקיה כפי שזה מציג על ראש שהנתונים שלו מתאימים לשילוב. יש בו שני פרמטרים שקשה להתעלם מהם: השקט והמיקרו פרטים. נכון, הוא גם מאוד דינמי ומאוד מהיר ואין להתעלם מכך אבל השקט הזה פשוט לא נפוץ במוצרים בטווח המחיר הזה והוא בהחלט מציג איכות צליל ממכרת.

ה- LFD - Audio phono se ירשים בבית בכל סגנון מוסיקה, הוא מאוזן וטבעי, אינו מראה שמץ של חריפות גם בקטעים שבדרך כלל חורכים אוזניים אך בקטעים מאוזנים או חמים הוא גם לא מציג תוצאה "סגורה". במילים אחרות ניתן להגיד שהוא מתאים להכל ומסתדר עם כל הקלטה טובה. מאידך, הקלטות לא טובות יחשפו במהירות רבה.

הצליל הטבעי שלו מביא לכך שכלים אקוסטיים ישמעו נהדר. במוסיקה קלאסית זה היה בולט במיוחד כאשר קטע הרפרנס שלי חושף כל כלי וכלי בנפרד וכלים רבים יחדיו ושם הוא הציג אינטמיות וטבעיות בכלי אחד בודד והפרדה מעולה כאשר ניגנו כלים רבים יחדיו. הבמה לעומקה ולרוחבה מרשימה ביותר, תמונת הסטריאו שהוא מציג ברורה כשמש ובשורה התחתונה ניתן להגיד בביטחון מלא שניתן למצוא היי אנד איכותי שנשמע מעולה במחיר שפוי ואפילו זול.

מחיר: 3,500 ש"ח
אחריות ושירות: Orac Hi End Sound

מערכת הבדיקה
פטיפון - fletcher audio omega point 5
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
משקולת מייצבת לתקליט - Stabilizer Thorens
מט - living voice

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - audio analogue MAESTRO DUECENTO
קדם מגבר - vac standard - limited edition + phono
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - acoustic zen silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - acoustic zen silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER
מעבר לתגובות בפורום