סמסונג NX100 - מצלמה ללא מראה בעיצוב חלק

אלי כרמי
31-01-2011 06:36

NX100 היא מצלמה חדשה של סמסונג הכוללת חיישן APC-S בגודל של מצלמת DSLR ממוצעת, אך בגוף קטן יותר ובעיצוב מודרני, יצאנו איתה לצילום ברחובות וחזרנו עם מסקנות. ביקורת.


חברת סמסונג החליטה כנראה החלטה אסטרטגית של כניסה חזקה לתחום המצלמות, מה שמסביר את קצב השקת דגמים חדשים שאינו מבייש גם את היצרניות הגדולות והותיקות בתחום.
הפעם, אנו סוקרים את מצלמת סמסונג NX100, ממשיכת הקו של התכנוני של ה- NX10 - מצלמה ללא מראה שסיקרנו כאן, אבל בכעת בעיצוב ומבנה חיצוני שונה, פחות דומה במראהו למצלמות ה- SLR וקרוב יותר למבנה מצלמות הקומפקטיות עם קווים נקיים ומשטחים חלקים.
לקחנו אותה לכמה ימי צילומים וחזרנו עם רשמים.

מצלמה ללא מראה

מצלמות ללא מראה תופסות מקום מרכזי יותר בשוק הצילום לאחרונה ולוודאי שנראה רבות כאלו בשנים הקרובות. הרעיון שעומד בבסיסן של מצלמות כאלו הוא לקבל מצלמה שאיננה גדולה בהרבה ממצלמה קומפקטית, אבל כזו שמציגה יכולות ואיכויות צילום של מצלמת  DSLR ("רפלקס").

אמנם, מצלמות אלו אינן מספקות עינית אופטית המקובלת בדגמי DSLR, אך בתמורה הן מספקות גוף צר יותר ועינית אלקטרונית, כאשר בחלק מהדגמים זו מגיעה רק אפשרות הרחבה ולא כחלק אינטגראלי מהמצלמה כמו בדגם הנבחן. איכות העינית האלקטרונית עדיין איננה ברמה של עינית אופטית, אבל הטכנולוגיה משתפרת מדגם לדגם ובנוסף, ניתן לצלם גם בעזרת המסך האחורי הגדול.

סמסונג NX100 - מצלמה ללא מראה, ביקורת

חיישן גדול
בעוד רוב החברות מציגות מצלמות ללא מראה שלהן חיישן גדול משמעתית ממצלמות הקומפקטיות, אך עדיין קטן מחיישן שנמצא במצלמות DLSR, חברת סמסונג מציגה בדגם זה חיישן גדול וזהה בגודלו לזה שנמצא במצלמות DSLR הכניסה של ניקון (עם ערך קרופ של X1.5) כזה שגדול במקצת מזה שנמצא בדגמי הכניסה של מצלמות קנון DSLR (שכוללות חיישן עם קרופ של X1.6).

מבנה

Samsung NX100 Reviewבדגם NX100, הטמיעה Samsung עיצוב חלק ונקי שיוכל לקסום לקהל שרוצה לשדרג את ה-"קומפקטית" שלו, אבל לא רוצה עיצוב בומבסטי בסגנון SLR.
ואכן, ישנו קסם  המופיע בקווים הנקיים והזורמים במצלמה זו שהינה עדיין גדולה בגופה, אך פרופורציות העיצוב הינן נכונות ומחמיאות. כמו תמיד, עיצוב מהווה עניין של טעם, אך רוב מי שפגש אותי משוטט עם מצלמה זו אהב את העיצוב.

עינית או פלאש
בניגוד ל- NX10, דגם זה מגיע ללא עינית אלקטרונית וגם ללא פלאש מובנה. ניתן להתקין כל אחד מהם ואפילו גם מקלט GPS, אבל לא ניתן לחבר יותר מהתקן חיצוני אחד בו זמנית, מה שמהווה חיסרון מסוים. כך שאם חשוב לכם שילוב עינית עם ציוד נוסף כדי לכם ללכת על ה-NX 10  או ה- NX11 החדשה.

פונקציות חדשות
בדגם זה, כמו גם ב- NX 11 הציגה סמסונג אפשרות תפעול המכונה iFunction, זהו לחצן חדש שממוקם על העדשה ולחיצה עליו מאפשרת בעזרת טבעת הפוקוס לשנות ערכים במצלמה כאשר היא במצב הידני או החצי אוטומטי. זהו רעיון נחמד שמצריך מעט זמן תרגול, אבל מהווה בפרוש נקודת זכות לסמסונג על החידוש.

העדשות החדשות של סמסונג מתקשרות עם המצלמה בדרך נוספת. כאשר בוחרים במצב של עדיפות עדשה המצלמה תעבור לצלם בסצינה המתאימה ביותר לתנאים – אם זו הוכנסה מראש לזיכרון העדשה. עדשת הקיט שסופקה עם המצלמה תומכת למשל בצילום פורטרטים ונוף.

עדשות עם iFunction

מצלמה מסוגלת לקבל בנוסף לעדשות ה- iFunction החדשות גם את עדשות סמסונג הקודמות, רק חבל שהעדשה שמגיעה בחבילת ה- קיט הינה עדשת זום20-50  מ"מ שבתרגום למונחי 35 מ"מ מספקת טווח של 30.8-77 מ"מ שאינו רחב מספיק, בנוסף, אין גם מיצב רעידות.

תחושה ביד
המצלמה בנויה מפלסטיק שמרגיש איכותי למדי, הלחצנים השונים ממוקמים באופן נכון ובעלי תחושת "קליק" כאשר לוחצים עליהם, התחושה הטובה ממשיכה גם בשלושת הבוררים הסיבוביים, חבל שהמשטח החיצוני החלקלק והחוסר בגריפ אינם מאפשרים אחיזה טובה ביד של הגוף באופן יחסית למצלמות DSLR וגם מול ה- NX 10.
למרות איזון המשקל הטוב שלה, ה- NX100 כבדה יותר ממצלמות קומפקטיות ולכן אפשרות אחיזה נוחה הינה חשובה מאוד ואף חסרה לנו.

הדלקה
העברת אצבע על מתג קטן מביאה להפעלה מידית, מסך ה- AMOLED בגודל 3'' החד והברור מתעורר לחיים ומצליח להדהים מחדש (גם אחרי שחזינו בו בדגמי סמסונג אחרים). היות ולא היה ברשותנו בזמן תקופת המבחן את אביזר העינית האלקטרונית, כל התמונות צולמו בעזרת צפיה במסך, באופן הדומה לצילום במצלמה קומפקטית.

סמסונג NX100 - מצלמה ללא מראה, ביקורת

תפריטים ותפעול
תפריטי המצלמה מוצגים בצורה ברורה וחדה וגם באור יום שמש חזק ניתן לראות אותם בקלות. התמצאות בתפריטים הינה קלה ונוחה וכך גם השימוש בלחצני הקיצור עבור הגדרות צילום. למשל, קל לשנות הגדרות כמו WB (איזון לובן) או ISO לפני ביצוע הצילום בצורה דומה למצלמת DSLR.

סמסונג NX100 -  מצלמה ללא מראה, ביקורתב- NX100 ישנם מצבי צילום כמו מצב ידני, עדיפות גודל צמצם, עדיפות מהירות סגר, מצב אוטומטי וכן מספר מצבי סצנות. בדומה למקובל במצלמות DSLR טובות, גם כאן ישנם בורר גלילה עליון ואחורי והם מאפשרים שינוי מהיר של הפרמטרים בצילום. המסך מציג את התמונה עם השינוי כמו גם על מד האור ובהיסטוגרמה אם נרצה בך.


פוקוס
יכולת פוקוס של ה- NX 100 הינה מהירה בהשוואה למצלמות הקומפקטיות, אבל היא לא מהירה כמו מצלמת DSLR. בחלק מהמקרים, מנגנון הפוקוס לא הראה אחידות בביצועים, בתנאי תאורה לא מושלמים ובצילום ממרחק קצר יחסית קצר התקשתה המצלמה להשיג פוקוס או ננעל על פוקוס לא מדויק עבור הנקודה הנבחרת, זו התנהגות דומה למה שפגשנו בדגם הקודם, ה- NX 10.

צילום
לאחר פעולת ההדלקה, תוך פחות משניה המצלמה מוכנה לצלם תמונה ראשונה הסוללה הספיקה בזמן המבחן המאומץ לצילום של 190 תמונות בצירוף צפייה והקלטת וידאו. התמונות נשמרות על גבי  כרטיסי זיכרון SD כולל תמיכה ב- SDHC עד קיבולת של 32GB. המצלמה מסוגלת לצלם גם כן בפורמט RAW שמספק מספר יתרונות כמו גם יכולת עיבוד טובה יותר או שינוי פרמטרים בסיסיים בתמונה.

איכות תמונות

Samsung NX100 ISOחיישן גדול, מאפשר בדרך כלל גם קבלת תמונות באיכות טובה וגם מצלמה זו אינה יוצאת מן הכלל עם תוצאות טובות עם נטייה קלה להדגשת הצבעים. בהכללה התמונות שהתקבלו ממצלמה זו לא נופלות ממצלמות נוספות בקטגוריה זו ובהחלט טובות יותר ממה שתקבלו ממצלמות קומפקטיות. אך לדעתי עדיין למצלמות DSLR המודרניות יש עדיין יתרון עליה באיכות התמונה.

ISO
עיבוד התמונה וחיישן המצלמה אפשרו קבלת תמונות באיכות טובה גם כאשר תנאי תאורה לא היו מושלמים, עדשה עם מפתח צמצם גדול יותר מזו שסופקה בערכת הקיט יכולה לשפר עוד את יכולת המצלמה. הגדלת רגישות ה- ISO עד ערך של 800 אסא מספקת תמונות באיכות טובה, אבל בערכים גבוהים יותר ירידת האיכות מורגשת ומתחילים לאבד פרטים.

וידאו
מצלמה זו כמו כל מצלמה מודרנית מאפשרת צילום וידאו באיכות HD עד רזולוציה של 1280X720 פיקסלים, בקצב של 30 פריימים בשנייה. אופי התמונה בוידאו זהה למה שמקבלים בצילום תמונות וגם כאן הסנסור הגדול מהווה יתרון. כמו מצלמת DSLR גם כאן שינוי הזום צריך להתבצע ידנית וחבל שהעדשה שנבחנה הייתה ללא מיצב שחשוב גם בצילומי וידאו.


סיכום

תחום המצלמות ללא מראה תופס לאחרונה קהל חובבים גדול יותר שמחפש פתרון לצילום איכותי יותר מהקומפקטיות, אך לא מוכן לקבל את הגודל של מצלמות DSLR. עבור קהל זה שגם רוצה מצלמה שלא נראה כמו מצלמת DSLR אלא כקומפקטית גדולה מביאה סמסונג עיצוב נקי עם איכות תמונה טובה בתוספת וידאו HD.

בנוסף לכך סמסונג מוסיפה כאן אפשרות תפעול חדשה בצורת ה iFunction, כך שהיינו יכולים להיות מרוצים, פרט לכך שנוחות האחיזה ביד נפגמת מול ה- NX 10 וגם מנגנון הפוקוס הלא החלטי לא שופר.

ציון:


מחיר: 3,200 ₪ עם עדשת 20-50 iFunction


אחריות: סמיקום

בעד: איכות תמונה טובה, קלה לשימוש,  iFunction, מסך
AMOLED איכותי.


נגד: אחיזה לא הכי נוחה, מנגון פוקוס לא תמיד החלטי, עדשת קיט עם זוית פחות רחבה משל המתחרים.


סמסונג NX100 - תמונות דוגמה
לחץ להגדלה

Samsung NX100 IMAGE SAMPLES

Samsung NX100 IMAGE SAMPLES

Samsung NX100 IMAGE SAMPLES

Samsung NX100 IMAGE SAMPLES

Samsung NX100 IMAGE SAMPLES
מעבר לתגובות בפורום