מגבר משולב וספק כוח HEED Obelisk - פפריקה הונגרית

נמר לוי
28-01-2011 06:09

זהו מגבר צנום למראה, אך השורשים ההונגריים מוסיפים לו כנראה פפריקה ומרץ, בשילוב עם ספק כוח חיצוני, המאזין הופך למופתע עוד יותר. ביקורת על מגבר משולב של HEED.

ריקודים הונגריים

חברת HEED הוקמה בשנת 1993 בהונגריה על ידי Zsolt Huszti, המוצר הראשון אותו יצרה החברה היה מגבר הספק וקדם גבר טרנזיסטוריםשנמכרו תחילה בהונגריה ואחר כך נחשפו באירופה כולה.

עוד לפני שפתח את HEED, פיתח Zsolt רמקול ריצפתי בשם Standart ששווק לשוק ההונגרי בלבד ונמכר באותה תקופה בכ- 1000 זוגות רמקולים בהונגריה.

הפריצה הגדולה לשוק העולמי התרחשה בתחילת שנת 2000 כאשר המפיץ הגרמני Marvel & Heiss הזמין את אחד מספקי הכוח של HEED מדגם Orbit ששימש כספק כוח עבוד מנוע הפטיפון שנבחן על ידי מגזין ה-היי אנד הגרמני HI FI וקיבל ביקורת אוהדת במיוחד, כיום, HEED הצליחה להשתחל לשוק האודיו העולמי והיא מייצרת שלל מוצרים בניהם עדיין את אותו ספק כוח לפטיפון ואיתו נגני תקליטורים, מגברי הספק, קדמגברים ומגברים משולבים.

כיום נדליק אור על אחד ממוצרי החברה: מגבר משולב Obelisk Si + ספק כוח תואם Obelisk X-2.

HEED Obelisk Si / X-2 - מגבר משולב עם ספק חיצוני במבחן

מראה וגימור

מוצרי חברת HEED הינם קטנים יחסית בגודלם וכבדים למדי בעיצוב מינימליסטי. המראה מזכיר במשהו את מוצרי חברת לין (במיוחד במימדים הצנועים) אך העיצוב הינו מעט יותר "קרבי" ובומבסטי.

בחלקו הקדמי של המגבר, ישנו פנל פרספקס שחור מבריק ועליו ניתן למצוא שני בוררים מהם הימני אחראי על העוצמה והשמאלי אחראי על בחירת הכניסות הרצויות הממוספרות מ-1 עד 5.

בחלקו האחורי, ישנם טרמינלים אליהם מתחברים הרמקולים והם עשויים מפלסטיק קשיח שמרגיש איכותי, ישנן גם כניסות RCA עבור מקורות אודיו וכניסת ספק הכוח האופציונאלי. מאחור נימצא גם כפתור ההדלקה וכמובן כניסת הזנת החשמל בתצורת קומקום כמובן.

ספק הכוח Obelisk X-2 זהה בגודלו למגבר המשולב, רק שבקדמתו לא תמצאו דבר מעבר לנורה המציינת שהוא פועל, בחלקו האחורי ממוקם חיבור 5 פינים המגשר בינו לבין המגבר Obelisk Si, כניסת הזנת החשמל הינה בתצורת קומקום כמובן ולצידה נמצא כפתור ההדלקה והכיבוי.

HEED Obelisk Si / X-2 - מגבר משולב עם ספק חיצוני במבחן


נתוני ה"וואטים" הינם צנועים למדי על הנייר: 35 וואט ב- 8 אוהם ו- 60 וואט ב- 4 אוהם. לאחר חיבור ספק הכוח החיצוני, עולים הוואטים ל- 50 ב- 8 אוהם ו- 80 ב- 4 אוהם, כאשר במצב זה, אספקת החשמל הפנימית של המגבר המשולב מופנית לעבר יחידת ה- PRE בלבד ואת יחידת ההגברה "מניע" ספק הכוח החיצוני Obelisk X-2.

כיצד מתרגמים כל המספרים הללו למציאות? הבה נבחן זאת.

מבחן האזנה

מתי כספי ילדותי השניהמתי כספי פותח את הביקורת עם שירו האהוב "ילדותי השניה". הסינתיסייזר הפותח את השיר נשמע מלא משקל ומדויק. קולו של מתי כספי מצטרף ומיד מרגישים עד כמה צליל המגבר הזה הינו טבעי ו"נכון". יש משהו מאוד עוטף בצליל הבוקע דרכו, טבעי וניטרלי. בנוסף, הוא מאוד מפורט ומהיר, מציג במה רחבה, עמוקה וברורה, אבל הצליל אינו גדול או מוגזם מהחיים. יש משהו מאוד "נכון" בפרזנטציה שלו שאינו צבוע.

הערה על צליל גדול: אפשר לומר כי לחובב מתחיל ולא מנוסה כל כך יהיה קל מאוד לשלול מגבר אשר הצליל שלו אינו "גדול" מאוד. המגבר הזה הוא בדיוק כזה. מצד שני, ה- HHED מציג את כלי המוזיקה בלי פוזות ובלי הגדלות מלאכותיות.

סגנון אלקטרוני מהווה את המבחן האולטימטיבי למהירות ודיוק. זה משום שהמוסיקה האלקטרונית היא מאוד מדויקת ו-”מרובעת”. הדיוק והמרובעות הזו נובעים מהעובדה שהמוסיקה נוצרת על ידי מחשב ותוכנה שלא קל “לטעות” בה, כל צליל יושב בדיוק במקומו והדינמיות שניתן להגיע אליה הינה כמעט בלתי מוגבלת. במקרה הזה, החלטתי לשדך למגבר את ספק הכוח וזה משום שחשתי שהוא כן זקוק לו. האתגר הגדול של מוסיקה אלקטרונית תובענית מהסוג הזה הוא שליטה, מהירות ודינמיות והמגבר הזה אינו מתרגש כל כך מאתגרים והצליל הראשון בתקליט של היוצר המוכשר venetian snares  בתקליט המדהים שלו hospitality מוכיח זאת בקלות. הוא מצליח להעביר למאזין את המצילות המהירות יחד עם מכות התופים האלימות בקלות יוצאת דופן מה שמוכיח שהוא מתאושש מהר מאוד בין צליל לצליל גם כאשר מדובר ברצף צלילים מהיר, תובעני ואלים על כל ספקטרום התדרים.

זו אחת הפעמים הבודדות בהן אני ממש מתפעל מתוצאה כזו במוסיקה אלקטרונית אך אני מוצא גם מגרעות - במיוחד בתחום הגבוה שמראה סימני חריפות קלים כאשר הקטע מתפתח. רמת הדיוק והאיזון שנשמר בתדרי ה- מיד היי הינה טובה מאוד גם כאשר העניינים הופכים לאלימים מאוד, אך התחום הגבוה של התדרים אינו שומר על אותו "קצב" יחד עם שאר הספקטרום.

yelloמירוץ עם חיוך
במוסיקה אלקטרונית קלה יותר, המגבר מרגיש בבית. הוא מצליח להעביר את המירוץ של yellow באופן כל כך מרשים עד כי חיוך רחב עלה על פני. הוא מציג חצוצרות מסונטזות שמנות כפי שהן אמורות להיות. עם הצבע המתווסף להקלטה ואפקט ה-ריוורב שמנפח את הסינתיסייזר הצליל נשמע ענק ומרשים ביותר. בכלל, המגבר הזה מצליח להציג את המוסיקה כפי שהיא. אם היא מנופחת זה ישמע גם נפוח ולהפך.

אני ממשיך בגזרה האלימה ובוחר ב - dream theater - scenes from a memory שיבחן את ביצועי המגבר ברוק כבד. ברוב המקרים, איכות ההקלטות במוסיקת רוק כבד איננה מהטובות ששמעתי. מאידך, ההקלטות של dream theater משובחות ביותר ביחס למקובל בתחום זה, מה שמאפשר לבחון מוצרים שונים בזכות זה.  
גם במקרה הזה, המגבר המשולב חייב את ספק הכוח החיצוני. התחלתי את ההאזנה ליצירה הזו בלעדיו והיה ברור שה- HEED מתקשה להניע את הרמקול שלי כראוי. זה התבטא במחסור מסויים בדינמיות ומהירות מה שפגע מעט גם בבמה וברזולוציה בכלל. התוצאה ללא הספק איננה רעה, היא טובה למדי, אך שידוך ספק הכוח מביא את התוצאה מרק טובה למצויינת. זריקת האנרגיה הנוספת הביאה את הגיטרות למשקלן המרשים, את הזמר לקדמת הבמה והתופים חזרו לתת קצב וכמו שאומרים "הצליל קיבל ביצים".

HEED Obelisk Si / X-2 - מגבר משולב עם ספק חיצוני במבחן

ספק כוח ובמה
במוסיקת רוק קלה יותר, כבר לא חייבים את ספק הכוח. חשתי כי הוא מצליח להעביר את השיר המדהים של Dire Straits שניקרא On Every Street באופן מרשים למדי. קולו העמוק של מרק נופלר נישמע נהדר וכך גם הגיטרה החמה שמלווה אותו. נהנתי גם מהביצועים שלו בחלק הקצבי של השיר. יחד עם זאת השילוב עם ספק הכוח הגביר את החוויה לרמה בה לא רק נהניתי מביצועי המגבר אלא גם התרשמתי מאוד ממנו. ההבדל היה טמון בכך שהבמה הפכה למסודרת יותר, הצליל נקי וגם נכון יותר. זה לא קשור לכוח, זה פשוט נשמע איכותי וטוב יותר. היתרון הגדול ביותר בשילוב ספק הכוח מופיע בתחום הגבוה שהפך למלא יותר וגם עם יותר אוויר בין הכלים. בנוסף, השקט שהתרחש מאחורי הכלים בזכות ספק הכוח החיצוני חשף מיקרו פרטים באופן ברור הרבה יותר.

הערה על ספק כח חיצוני: המגבר המשולב מתפקד באופן טוב ללא ספק הכוח, אך תוספת הכוח שהוא מקבל מהספק החיצוני הינה כל כך מרשימה עד שבלעדיו חשים בחסרונו. אני מניח שאם לא היה לי את מקור ההשוואה הזה (עם ובלי ספק כוח חיצוני) הייתי עדיין מתפעל מהיתרונות שלו במוסיקה שאינה תובענית כל כך. אני מאמין שרמקולים נצילים ונוחים להנעה יהנו מהשידוך למגבר המשולב ללא ספק הכוח מבחינת ההנעה אך ספק הכוח נותן עוד כמה יתרונות מעבר לכוח ולכן מומלץ לשדך אותו ולא רק בגלל האנרגיה הרזרבית שעוזרת לו להתאושש מהר יותר בקטעים תובעניים.

4 עונותבמחלקה הקלאסית המשכתי במבחן כאשר ספק הכוח החיצוני מחובר ובחרתי בארבע העונות של ויואלדי בהוצאה של bis אשר מהווה שילוב של אחת ההקלטות עם אחד הביצועים הטובים ביותר ששמעתי, שם חשתי שהמגבר מציג הפרדת כלים מעולה, ניתן לחוש את הקשתות החולשות על מיתרי הכינורות, הצליל מאוד דינמי וטבעי, מהיר ומדויק. הבמה מאוד ברורה וניתן למקם בה בקלות את הנגנים במרחב.

במוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה בחרתי בעולם החדש של דבוז'אק ושם מצאתי שספק הכוח מהווה בגדר חובה על מנת להבין מה המגבר הזה יודע לעשות. כלי הנשיפה נשמעים מצויין. ניתן לחוש את האוויר הבוקע מהשופר בקלות, כמו גם את המתכת של כלי הנשיפה. המהירות והמיידיות שהוא מציג יחד עם הפרדת הכלים המרשימה מגבירים יותר את חווית ההאזנה. בקטעים מתפרצים ניתן להבין כי המגבר מתאושש מאוד מהר, התוצאה מאוד דינמיות ומגובשת. התחום הנמוך מלא אנרגיה, המיד מציג הפרדת צליל מעולה והגבוהים אינם מגלים חריפות כלל (לעומת החריפות שהורגשה במוסיקה אלקטרונית) אך יחד עם זאת הצליל נישאר מאוד פתוח ומפורט.

זמרת מרגשת
ממשיכים בגזרה הקלאסית. אמה קירקבי היא אולי אחת מהזמרות הטובות והנעימות שאני מכיר, גיליתי אותה בזכות זה שהייתי מתעייף לאחר האזנה בת דקות ספורות לסגנון זה שתמיד נשמע לי צעקני לאוזן. הזמרת הספציפית הזו הצליחה ממש להרגיע אותי כבר בפעם הראשונה ששמעתי את קולה העדין והרך. יחד עם זאת, היא מסוגלת גם "לדחוף" עוצמה כשצריך וזה נעשה בשליטה יוצאת דופן במיתרי קולה. גם כאן, דרך המגבר הזה, מחובר לספק הכוח שלו אני מוצא שאמה קירקבי מצליחה לרגש. הצליל מאוד מערב, מאוד רך וטבעי. הכלים המעטים שמלווים אותה נשמעים נהדר, הפרדת הצליל טובה מאוד, מיקרו פרטים בוקעים בקלות דרך המגבר לרמקולים והתחושה הנהדרת של שליטה טובה, צליל מעודן וטבעי, גודל פרזנטציה נכון ודינמיות מעולה בשירה יחד עם במה ברורה ומסודרת פשוט מרשימים אותי מאוד.

jacques loussier the best of play bachהערה על תפקוד במוסיקה קלאסית: מורגש שזה המגרש הביתי של מגבר זה. הוא מצליח להפריד את הכלים בתזמורת סימפונית גדולה ולהציג דינמיות ותוקפנות יוצאת דופן ומהצד השני מצליח להציג עידון ונימוס במוסיקה קלאסית מינימליסטית ורכה.

על תחום הג'אז אחראי בסקירה הזו התקליט הנהדר . לדעתי, מעבר להקלטה המשובחת מדובר בעיבודים מדהימים שמתאימים גם לחובב המתחיל שמחפש משהו רך וקל לעיכול. הפסנתר נשמע נהדר, יש גוף, יש עץ וניתן לשמוע את מכת הפטיש על המיתרים בכל לחיצה על הקלידים. התחום התחתון נשמע מעולה, הקונטרבס שמטייל בטווח התדרים הזה נשמע טבעי, נכון ומוגדר מאוד.

גם הבמה גדולה, רחבה, אך לא עמוקה כל כך למרות שזה אחד מהפרמטרים שפחות הטרידו אותי. יש תחושה שהמגבר הזה "נהנה" מכלים אקוסטיים בהחלט מתגברת בהאזנה ליצירות שבתקליטור הזה. בכלל, כלים אקוסטים נשמעים מצויין דרכו!

HEED Obelisk Si / X-2 - מגבר משולב עם ספק חיצוני במבחן

נקודות ציון

שיכוך
ה- HEED נשמע טוב יותר כשהוא מוצב על מעמד יעודי איכותי לאודיו. היתרונות בהעמדה נכונה יתבטאו בכך שהתחום הגבוה יהיה מאוזן יותר, הצליל מדויק יותר, עם הפרדת כלים טובה יותר וכמובן דינמיות ומיקרו פרטים יבלטו יותר. העמדה על מוצרי שיכוך רכים (ספוג, שעם וכ"ו) תבצע שינוי אחר לצליל, כך שניתן בקלות לעשות מעשה "אקולייזר" קליל לצליל בעזרת אביזרי שיכוך שונים עד שמגיעים לצליל הרצוי.

חשמל
כבל טוב ואיכותי יציג סאונד בהתאם. כבל פשוט ישתקף בקלות על ידי המגבר וזה כמובן יפגע בביצועיו. במקרה שלי כבלי החשמל שלי (קובלה סוסנה אמושיין) הציגו תוצאה טובה יותר בעשרות מונים מאשר שילוב כבל החשמל הפשוט המגיע עם המגבר. לכן, חשוב להשקיע בכבל חשמל איכותי על מנת להנות מביצועי מגבר זה.

בס
התחום התחתון של ה- HEED הינו מוגדר, מדויק, מהיר ואין בו טיפת נפיחות או צבע מיותר. זה עלול להתפרש כבס לא דומיננטי וזה אכן נכון בהחלט. הוא לא דומיננטי כלל ולא מודגש מעבר למיד או לגבוהים. הבס שבוקע מהמגבר הזה נוטה לצד המאוזן ולא מנופח ואפילו טבעי.

מיד
מלא, אנרגטי וטבעי, מצטיין מאוד בהעברת כלים אקוסטיים, אינו מתבל את הצליל כלל ונשמע מאוזן ו"נכון". יחד עם זאת הוא אינו גדול ומרשים כפי שרבים אוהבים. מי שמחפש מיד גדול או מנופח לא ממש יתאהב במגבר הזה.

גבוהים
כאן מדובר בחלק היותר חלש של המגבר הזה אם כי יש לציין שהוא חלש רק באופן יחסי לעומת המיד והבס הכל כך טובים שלו מה שהופך גם את התחום הגבוה לטוב מאוד. כאשר משלבים את ספק הכוח החיצוני, חל שיפור מורגש בתחום הגבוה והוא מוצג כמפורט ומאוד אוורירי ופתוח אך עדיין סובל מעט מחוסר איזון בקטעים אלקטרונים קשים מה שמביא אותו למעט חריפות. בהקלטות מוסיקת רוק כבד להן האזנתי, הוצג תחום גבוה מאוזן מאוד, מלא ולא חריף. כלומר, יש סיכוי יותר מסביר שחובבי האלקטרוני מהזן האלים בעלי הרמקולים הניטרלים יאלצו לחשוב על שילוב נגן תקליטורים מהמשפחה החמה על מנת לאזן את התחום הזה.

HEED Obelisk Si / X-2 - מגבר משולב עם ספק חיצוני במבחן

עם ספק כוח או בלי ספק כוח? זו השאלה!
ראשית חשוב להבהיר כי ניתן לעבוד איתו גם ללא ספק הכוח החיצוני ולצמצם בהוצאה הכספית. אך אם הייתם שואלים אותי להמלצתה אז התשובה היא מאוד חד משמעית – עם ספק כוח!
ההבדלים הבולטים מתבטאים בתוספת של שקט, מיקרו פרטים וטרזיינטים שנשמעים טוב יותר. השקט הזה מביא עימו המון יתרונות שמתבטאים בבמה גדולה, ברורה יותר וכמובן עמוקה יותר. בקטעי מוסיקה עמוסים ניתן להבין טוב יותר את יתרונות ספק הכוח כאשר הוא מספק למגבר רזרבות שמביאות אותו לשליטה ודינמיות משופרות. השימוש בספק כוח חיצוני מהווה שיפור דרמטי לצליל והוא מומלץ ביותר. לכן, גם אם התקציב כרגע אינו מאפשר זאת חשבו על כך כשדרוג עתידי.

שלט רחוק
מקבל ציון "נחמד". עם הנדסת אנוש סבירה, מחייב התרגלות למיקום הכפתורים עד שמצליחים לעבוד איתו על עיוור, הקליטה טובה, אך לא מצויינת. השלט עשוי מחומרים איכותיים ונראה כי יעמוד בכל נפילה או חבטה. סך הכל בסדר.

חום
מגבר משולב זה אינו מתחמם כל כך, ניתן להניחו בקלות בתוך מזנון כל עוד תדאגו להשארת מספר סנטימטרים מעליו ומצדדיו.

סיכום

מדובר באחד מהמגברים המשולבים הטובים שמוצאים בטווח המחיר הזה. מעבר לטבעיות והנטרליות שלו הוא מוכיח עוצמה ודינמיות שלא ממש ניתן לצפות אותן מהמספרים היבשים של המפרט הטכני.

בצירוף ספק הכוח הנוסף, אני מוצא ש- HEED Obelisk מצליח להניע רמקולים ממוצעים בקלות, גם רצפתיים גדולים או רמקולים מוניטוריים בעלי עכבה ורגישות ממוצעות.

בנוסף, המגבר מציג הפרדה מרשימה במוסיקה קלאסית ומהירות אדירה במוסיקה אלקטרונית,  תוך הצגת במה ריאליסטית ומדוייקת, העברת מיקרו פרטים מבלי ליפול למלכודת של אנליטיות יתר (יובש).

העיצוב מינימליסטי, אולי פחות יתאים לחובב שרכיבי מערכת הסטריאו שלו הינם בגודל הנפוץ, אך שילוב ספק הכוח והצבתו לצד המגבר יביאו את הסט לגודל סטנדרטי.

בשורה התחתונה, מדובר במגבר מעניין מאוד למחירו, מוזיקלי ומהנה להאזנה.

מחירים
מגבר משולב Obelisk Si - מחיר 6,500 ש"ח
מחיר לספק הכוח Obelisk X-2 - מחיר 3,750 ש"ח
מחיר לשני המכשירים כסט - 9,500 ש"ח

אחריות ושירות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום