אולימפוס FE4050 - מצלמה קטנה ודוברת עברית

גולן טופמן
24-01-2011 06:12

מחיר ה- FE4050 עומד על פחות מ- 600 ש"ח, איזו תמורה מקבלים למצלמה בעלות שכזו, לאיזו שימושים היא מתאימה והאם איכות התמונות מספקת? ביקורת מצלמה של גולן.


אפשר לומר שבמצלמות "כוון וצלם" ראינו את הכל, אך בכל דגם חדש שיוצא מוצאים חידוש קטן או שדרוג. האם כך המצב ב-FE4050? את זה נגלה תיכף, בסקירה.

מבנה ועיצוב - מצלמה קלה בגימור איכותי


כאשר קיבלתי לידיי את ה-FE4050 לסקירה, לא יכולתי להתעלם מגודלה ומשקלה. רוחב המצלמה  עומד על 91.7 מ"מ, גובהה 56 מ"מ ועומקה הינו 19.9 מ"מ בלבד. יחד עם כרטיס זיכרון וסוללה, משקלה מגיע ל- 112 גרם קלילים.


בכל תקופת הסקירה, המצלמה ליוותה אותי בכיס ויש לציין שהיא החליקה לתוכו בקלות מבלי שאצטרך להקדיש לכך מחשבה מיותרת.

בנוסף, החומר ממנו עשוייה המצלמה הינו מתכתי ולא פלסטיקי, דבר שמוסיף רבות לעמידות המצלמה. זהו פרמטר חשוב מאוד בהתחשב בכך שמצלמות כאלו נועדו לפורענות בעודן שוהות בכיס המכנס.

Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס

מול המבנה המתכתי של גוף המצלמה, העדשה והכפתורים עשויים פלסטיק (לא מפתיע בהתחשב בתג המחיר).

בקדמת המצלמה אין יותר מדי פריטים, למעט העדשה כמובן, הפלאש והחיישן. בצד הימני קיים וו למטרת קשירת רצועה. הצד השמאלי חלק לחלוטין.

ממשק ותפעול - הכל נמצא בתפריט


בחלק העליון של ה- אולימפוס 4050,  ממוקמים כפתור הכיבוי וההדלקה ולחצן הצילום. מפריד ביניהם חוצץ מתכת והם משלימים ביחד צורת אליפסה אלגנטית.

הצד האחורי של המצלמה מכיל מסך LCD בגודל של 2.7 אינץ' וברזולוצייה של 230,000 נקודות. מימין למסך נמצאים כל כפתורי התפעול של המצלמה.

בחלק העליון קיימים כפתורי השליטה על הזום. במצב הרחב ביותר, עומדת העדשה על 27 מ"מ בעוד שבצד הטלה 108 מ"מ. מדובר בטווח מאוד שימושי, זה שאנו רגילים אליו ברוב הקומפקטיות (אם כי לא היינו מתנגדים לתוספת מסויימת בצד הזום). מפתח הצמצם המקסימלי של המצלמה משתנה בין f/3.2 - f/5.9 בהתאם למצב הזום.
בהמשך קיים כפתור ה-Play, שבעצם מאפשר מעבר בין מצב הצילום למצב הצגת התמונות. הכפתור הינו חד צדדי ובכדי לחזור למצב צילום יש ללחוץ על כפתור הצילום בחלק העליון.

מתחת לכפתור ה-Play קיים ה-D-pad שמאפשר דפדוף בתפריטים. הכפתור העליון משמש גם עבור הצגת פרטי תמונה והתחתון בכדי לבצע מחיקה מהירה. הכפתור האמצעי מהווה כפתור אישור פעולה -  Ok.

Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס

עברית בתפריט

הגישה לתפריט מתבצעת דרך כפתור Menu שבחלק התחתון של קבוצת מקשי התפעול. התפריט כולו בעברית מלאה ונוחה ומצאתי אותו מאוד קל ופשוט. לפני בחירה של אפשרות מסויימת בתפריט, ניתן לקרוא הסבר קצר לגבי האפשרות ולכן, לפני שנפעיל את המייצב לדוגמא, נוכל לקרוא שהוא "מפחית את הטישטוש שנגרם מתזוזת המצלמה". אגב, אל תתפסו אותי במילה, אבל המילה "טשטוש" נכתבת ללא האות י', נוותר הפעם.

Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוסהתפריט כפי שציינתי, הינו פשוט מאוד והוא בנוי כסרגל צידי, בחירה של הגדרה מסויימת מרחיבה אותה ומציגה את האפשרויות הנוספות שבה. לחיצה נוספת על מקש "Menu" תוך כדי שאנו כבר נמצאים בתפריט, מובילה לתפריט המתקדם שמציג את הגדרות דחיסת תמונות, זיהוי פנים, זום דיגיטלי, הטבעת תאריך ועוד. כדי לוודא שהתמונות שנצלם יהיו כפי שאנו מעוניינים, רצוי לבקר בתפריט לפני שמתחילים להשתמש במצלמה.

אפשרות שמצאתי מאוד יעילה הינה מצב "i-Auto" שמאפשר למצלמה לבחור את ההגדרות היעילות ביותר לפי תנאי התאורה. ב-Point & Shoot כל הכוונה היא לצלם כמה שיותר מהר, ומצב זה מאפשר זאת.


ביצועים ואיכות תמונות - צבעים מדוייקים


בניסיון שלי עם המצלמה הבחנתי כי הצבעים שלה קרובים מאוד למציאות עם גוונים מדוייקים. בצילום באור יום אין כל קשיים והתמונות שיצאו, גם בתצורת "אוטומט" היו פשוט מצויינות.


Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס - Sample Images

במצבי תאורה בעיתיים, האתגר מתגלה כקשה הרבה יותר למצלמה. בגלל שהפלאש קטן, אפשר לצלם איתו רק עצמים קרובים (כגון פורטרטים) ויש לקחת בחשבון שבדומה לכל פלאש פנימי מצוי, הוא ישטיח את האובייקט.

חיסרון נוסף בו הבחנתי במהלך הצילום: במהלך תמונות של חשיפה ארוכה מהרגיל (1/10 לדוגמא), נפגמו הגוונים בצורה משמעותית ואורות הרחוב קיבלו צבעים כתומים / אדומים שלא היו במציאות. בנוסף, במהירות תריס כזו, המייצב לא תפקד בצורה מלאה והתמונה יצאה מטושטשת.

בהנחה שקהל היעד של המצלמה הזו לא מחפש תמונות של חשיפה לילית ארוכה,  אני מניח שהקושי הזה לא יעלה יותר מדי.
מבחינת חדות, המצלמה עושה עבודה מצויינת ובתמונות שצולמו באור יום ובערך של ISO 64 התמונות יצאו חדות באופן מרשים למצלמה בקטגוריה הזו, גם בקרופ 100%.

במצלמה ניתן לטפס אגב בערכי ISO של בין 64-1600. לא רצוי לצלם מעל אסא 400 אלא אם אין ממש ברירה.


מצבי תמונה אומנותיים

המצלמה מכילה אפשרות של עריכת תמונות לאחר הצילום. המצבים הללו נקראים "MAGIC FILTERS" והם מכילים את האפשרויות הבאות:
•    Pop - צבעים חזקים ובוהקים
•    Pin Hole- מראה רטרו, מכהה את פינות התמונה
•    Fisheye- מראה עין הדג. עיוות הפנים כפי שנראים מבעד לעינית הדלת.
•    Drawing- מראה ציורי לתמונה.
•    Soft Focus- מצב פוקוס רך.
•    Punk- מראה של הדפס בצבעים ורוד-שחור.

וידאו
זוהי אולי נקודת התורפה הגדולה ביותר של המצלמה. אני משער שכך בחר היצרן לעשות בכדי להוזיל את מחירה, אך כיום, וידאו ברזולוצייה של 640X480 אינו שמיש כל כך, במיוחד כאשר ניתן לצלם באיכות זו בכל מכשיר סלולרי תורן. קצב הצילום מגיע ל-30 פריימים לשנייה והשמע מוקלט ב-Mono בלבד.

סיכום

ה-Olympus Fe4050 היא מצלמה זולה באופן יחסי מבחינת מחיר. יחד עם זאת הגוף שלה מתכתי ואיכותי והיא גם מסוגלת להחליק אל תוך הכיס מבלי להפריע להתנהלות רגילה, כך שלא צריך לחשוב יותר מדי לפני שמחליטים לצאת איתה מהבית.

זו מצלמה שמתאימה לשהות תמידית בתיק או בכיס בכוננות לקראת סיטואציה מיוחדת או אירוע מיוחד.

התפעול של ה- 4050 הינו מהיר ונוח והממשק העברי המלא, רק מגדיל את קהל היעד שלה וקורץ גם לאנשים שלא מצלמים ביומיום.

בתנאי תאורה קשים למצלמה קשה להוציא תוצאות טובות, אבל באור יום מלא היא תפיק תמונות יפהפיות עם צבעים מרהיבים.

ציון:


מחיר: 599 ₪

אחריות: שנתיים של אלודה

בעד: נוחות תפעול, תפריטים בעברית, צבעים מרהיבים, מבנה איכותי, משקל קל ומימדים קטנים, אפשרויות עריכת תמונה וצבעים בתוך המצלמה.

נגד: מייצב תמונה פחות אפקטיבי בתנאי צילום קשים, וידאו באיכות נמוכה יחסית.

אולימפוס FE4050 - תמונות דוגמה

Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס - Sample Images


Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס - תמונות דוגמה


Olympus FE4050 Review - ביקורת על מצלמת אולימפוס - תמונות דוגמה

מפרט
CCD Size (inch) 1/2.3
12 megapixels
SD/SDHC Card
זיכרון פנימי: 92MB
טווח עדשה: 27-108mm
ISO 64/100/200/400/800/1600/AUTO
וידאו: VGA, QVGA - Maximum file size is 2GB

מעבר לתגובות בפורום