ASUS N53S - ביקורת על מחשב נייד ומעבד אינטל החדש Sandy Bridge

גולן טופמן
21-01-2011 06:30

ביקורת בכורה: קיבלנו לידנו מחשב נייד של אסוס מדגם N53S החדש, מה זה אומר? אחד המחשבים הראשונים בעולם עם החומרה החדשה של אינטל בפנים, כזו שטרם ראינו בניידים או נייחים עד כה.


מחשבות לפני הדלקת המחשב

הכרזתה של חברת אינטל בתערוכת CES 2011 על מעבדי Sandy Bridge היתה דרמטית למדי ומילים רבות נכתבו על השיפור הצפוי בביצועים שמגיע עם הדור המעבדים החדש.

המחשב האחרון של אסוס שסקרנו, היה מדגם G53JW, האם הדור הבא - N53S מביא אכן לידי ביטוי את היתרונות של החומרה החדשה מול אתגרי ישומים תובעניים? זו הינה "שאלת מיליון הדולר".

עד עתה, התרגלנו לפשרה שהגיעה עם מחשבים ניידים עתירים ביצועים: זמן סוללה, כך שמי שחיפש מחשב נייד עבור צרכי גיימינג או עריכת וידאו, צריך היה לעבוד במרחק צמוד (מאוד) לנקודת חשמל בקיר.

זה היה בעיניי האתגר הגדול ביותר שנותר בעולם המחשבים הניידים – אפשרות ניתוק מנקודת החשמל והגעה למצב שבו נצטרך להטעין את הסוללה רק פעם אחת ביום עבור עבודה רציפה. בדגמי נטבוקים זה כבר קיים, אבל במחשבים ה"כבדים" אף חברה עדיין לא נמצאת שם. בהתחשב בעובדה של - N53S יש מסך LED, כרטיס מסך מדגם Optimus החסכוני של NVIDIA וגולת הכותרת -  מעבד Intel Core i7 2630QM בארכיטקטורת "סנדיברידג''" החדשנית -  נראה על פניו שיש לו את הכלים לשרוד למשך זמן עבודה ארוך יותר.

עיצוב ומבנה - עדין ואריסטוקרטי


עם מפרט כל כך חזק ומרשים (פירוט בהמשך), גם המראה החיצוני אמור להיות גדול ומגושם. אז זהו, שלא. מבט ראשון ב - N53S מגלה מחשב עדין עם גימור כסף על מכסה המסך החיצוני. אליטיסטי משהו. אלגנטי מאוד ובהחלט מחשב שתתגאו להניח על השולחן בבית הקפה בפגישה חשובה.

המחשב עצמו עשוי מכמה סוגי חומרים ואינו אחיד בציפוי. מכסה המסך מבחוץ הינו כסוף עם ציפוי מתכתי דק בעוד שמבפנים עשוי פלסטיק קשה עם גימור פסנתר שחור.
עוברים לאיזור המקלדת -  מסביב לכפתורים פלסטיק אפור מט בעוד שמתחתיה ומסביב למשטח העכבר, אפור - כהה ובעל ציפוי מתכתי. תחתית המחשב, ככל התחתיות, עשויה פלסטיק קשיח ושחור.
Asus N53S - מחשב גיימרים נייד של אסוס
בין המקלדת למסך ניתן למצוא יחידת רמקולים גדולה מאוד, כסופה גם היא ובציפוי מתכתי. לאיכות הרמקולים אתייחס בהמשך.
נעבור למסך  -  מדובר במסך בטכנולוגיית LED, מבריק, בגודל של 15.6 אינץ' וברזולוצייה מקסימלית של 1366x768 שאיננה נחשבת לגבוהה במיוחד בגודל מסך שכזה. המסך הינו חד ובעל צבעים ברורים ומדוייקים. בראש המסך קיימת מצלמת וידאו  -  צ'אט מובנת בעלת רזולוציית סטילס של 2 מגה פיקסל ורזולוציית וידאו של 640X480 עם מתג שבורר בין כיסוי העינית לחשיפתה.

מידות -  לא עבה או כבד באופן יחסי לז'אנר

גובה: 4 ס"מ
רוחב: 3.91 ס"מ
עומק: 2.66 ס"מ
משקל: 2.7 ק"ג (כולל סוללה)
אלו הן מידות שמצויות בגבול ההיגיון ומדובר לטעמי במחשב שעדיין מאפשר "לטרטר" אותו ממקום למקום. הוא לא עבה כמו מחשבי מולטימדיה אחרים וגם פחות כבד ביחס לממוצע שעובר 3 ק"ג.

חיבורים וכונן דיסקים -  שפע של אפשרויות


ובכן, לא תתלוננו כאן על מחסור בכניסות USB. ישנן שלוש כניסות USB 2.0  (שתיים מצד ימין ועוד אחת מצד שמאל) וכניסה נוספת בתקן USB 3.0 (מצד שמאל). את החיבורים לאוזניות ומיקרופון נמצא בצד ימין, צמודים אחד לשני ובצד השמאלי קיים קורא הכרטיסים (SDXC, SDHC, SD) ומחבר ה - HDMI.

בצידו האחורי של המחשב, ככל הנראה בשל חוסר מקום בצדדים, קיימת יציאת וידאו אנלוגית VGA עבור צג חיצוני, מנעול קנסינגטון וחיבור למטען סוללה.
אחרון חביב ובצד ימין, נמצא  כונן בלו - ריי, במהירות של X4. מאחורי כונן ה -  Blu - ray, קיים מתג ההפעלה של כרטיס הרשת האלחוטי.

Asus N53S - מחשב גיימרים נייד של אסוס

ממשק חיצוני - היד שמנענעת את העריסה


מעל למקלדת נמצא את שורת מקשי התפעול המפורסמת שקיימת בסדרת N ו - G של אסוס.

מסודרים משמאל לימין:
•    בורר מצבי ניצול האנרגיה של המחשב: מצבי בידור, משרד שקט, חיסכון בסוללה וביצועים מוגברים.
•    שלושה כפתורים  -  השתקה, הנמכה והגברה
•    כפתור Play/Pause להפעלה מהירה של ה - Windows Media Center
•    מצד ימין  -  נורות החיווי וכפתור ההדלקה/כיבוי

דווקא כאן נופלים ASUS. השקעתם כ"כ בעיצוב ובמבנה. התאמצתם שהמחשב יהיה מרווח ונוח. אז למה? למה הכפתורים הינם כל כך מיניאטוריים? דרושה לחיצה וגם וידוא לחיצה בכדי שהכפתור אכן ילחץ כאשר לבעלי כפות ידיים גדולות, זה הופך לקטע מאתגר.

המקלדת עצמה הינה גדולה מאוד ומלאה (כולל פד מספרים מלא). רוב המקשים במקלדת גדולים פיזית ומתקרבים למידות של מקלדת רגילה, שזה נוח לשימוש. מקשי ה - F העליונים הינם קטנים במידה מסויימת, אך זה לא מציק, במיוחד בהתחשב שהתפקוד היומיומי שלהם אינו כה שכיח.
מה שכן הציק במעט, במיוחד במשחקים, היה גודלם של מקשי החיצים: קטנים מאוד. כה קטנים שיש צורך להתאמץ כדי ללחוץ רק עליהם. נעשה
כאן מאמץ להכניס את כל מקשי המקלדת למארז המחשב והקבוצה שהכי נפגעה, וחבל, הם החיצים.


פרט לכך, נוח מאוד להקליד עם המקלדת של ה - N53S ורמת ההתנגדות והפידבק ללחיצה של המקשים מצויינת.


משטח העכבר נוח ומתכתי. אפשר לומר שהוא גדול יחסית ולא תתקשו לעבוד איתו. המשטח הינו בעל אפשרויות של רב - מגע וניתן להגדיל ולהקטין כל תמונה באמצעות מחוות צביטה, בדומה לאייפון. מתחת למשטח כפתור אחד ארוך שמתחלק בעצם לשני כפתורי העכבר לפי צדדיו.


Asus N53S - מחשב גיימרים נייד של אסוס

חומרה - סנדי, אני בבית!

Inter Core i7 2630QM Sandy Bridge Microarchitecture
אם אהבתם את העיצוב, אז חכו שתקראו על החומרה. כאן ה - N53S הוא בעצם מהניידים החדשניים ביותר בעולם, מעצם השתייכותו לדגמים בעלי מעבדי ה - Sandy - Bridge.
לפני שנדבר על ביצועים, רצוי להבין מהו מעבד בארכיטקטורת Sandy - Bridge והיכן טמונים יתרונותיו.
מעבדי הסנדי - ברידג' הם בעצם הדור השני לסדרת ה - Intel Core (i3,i5,i7). המעבדים החדשים קטנים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר בתחום המולטימדיה והגיימינג. תהליך הייצור של המעבד הוא ב-32 ננומטר, מה שגורם לניצול נמוך יותר של הסוללה בביצועים מוגברים. המעבד מסוגל לבצע לעצמו Turbo - Boosting ולעבוד בצורה מוגברת מהרגיל.

רוב תכונות המעבד משופרות בעשרות אחוזים, כך שגם מעבד מדגם i3 בייצור Sandy Bridge יהווה שדרוג רציני לעומת הדגם הקודם בעל השם הדומה.

אם זה מסקרן אתכם -  אז מקור שם המעבד הוא ב"גשר סנדי" בבניין אינטל בחיפה, שם פותח המעבד.

חברת ASUS היא הראשונה שמפתיעה עם מעבד כזה בנייד ואפשר לומר שמעבדים מסוג זה נבראו לניידי מולטימדיה מבחינת גודל, ניצול סוללה ועבודה שקטה.


NVIDIA GEFORCE Optimus 540M
NVIDIA GEFORCE Optimus 540Mגם כרטיס המסך נחנך בנייד הזה והוא מדגמי "Optimus" החדשים, אשר נועדו לניידי PC עם דגש על ביצועים מרשימים וחיסכון בחשמל.
כרטיס מסך זה מציג אפשרות חכמה של הגברה והנמכה של המאמצים באופן אוטומטי ובהתאם לרוח העבודה שלנו וזאת ללא כל בחירה או הגדרה במחשב.

ביצועים -  חזק ולא מתעייף כ"כ מהר

אחד החסרונות הכי בולטים שמצאתי ב - G53JW היה זמן הסוללה. כדי לא למתוח אתכם, לפני תוצאות הביצועים וחוויות מהשטח, אני רוצה לומר שה - N53S הינו מרשים מאוד יחסית למחשב מולטימדיה. והרי תוצאות מבחני הסוללה (הזמנים הם עד לכיבוי המחשב מפאת ריקון הסוללה):

•    במצב בו המחשב דלוק ופעיל, אך ללא תוכנות שעובדות ברקע וללא WiFi -  4 שעות ו - 30 דקות.
•    גלישה בלבד, כרטיס הרשת דלוק -  2 שעות ו - 40 דקות.
•    צפייה בסרט בלו - ריי – 2 שעות ו - 15 דקות.
•    ביצועים מקסימליים -  בהירות מקסימלית והרצת Call Of Duty: Black Ops – 1 שעות ו - 5 דקות.

אז לא הגענו עדיין למקום בו אפשר לשכוח מחיבור לחשמל, אבל אפשר להנות ממשחק טוב של שעה עד שחוזרים לשקע הקרוב. בהשוואה לדגמים אחרים בז'אנר, ה - N53S עומד בעומס ועושה זאת יפה.


Asus N53S - מחשב גיימרים נייד של אסוס

ביצועים במשחקים
בחנתי את המחשב באמצעות המשחק Call of Duty: Black Ops כאמור, ולמרות של - N53S 4GB של RAM בלבד, הביצועים היו מרשימים וחלקים וזאת בגלל כרטיס המסך והמעבד החזקים.

הנתונים די מרשימים:
בהגדרות נמוכות הגיע ה - N53S ל-86 פריימים לשנייה, בהגדרות בינוניות הגיע ל-68 פריימים לשנייה בעוד שבהגדרות מקסימליות ל - 52 פריימים לשנייה.
רק כמה חבל, שעם מפרט כה אטרקטיבי, המסך מגיע לרזולוצייה מקסימלית של 1366X768 ולא FHD.

נתוני Benchmark

3DMark 06 - התקבלו 8423 נקודות, זהו נתון די מרשים שמכניס את ה - N53S לליגת הגיימרים גם כן.
בנוגע להתחממות היחידה, רק אחרי ביצועים תחת מאמץ כבד ואחרי כ - 30 דקות התחיל להיפלט אוויר חם מהמאוורר. המחשב עומד בצורה יפה במאמצים ולא מתחמם כ"כ מהר, במיוחד בשל המבנה שלו.
שמע -  טוב מהרגיל, אבל אל תגבירו יותר מדי

יחידת הרמקולים גדולה מאוד ומספקת צליל בעוצמה גבוהה ומספקת. בהגברה עד למקסימום נתקלתי בשמע צורם מעט -  לא משהו שיפריע יותר מדי, אבל בהחלט מורגש.

הרמקולים הינם מתוצרת bang - olufsen הדנית עם הגברת Ice Power (מה שמכונה "מגבר דיגיטלי"). ניתן לשלוט על הרמקולים באמצעות אפליקציית Sonic Master אשר מובנת במחשב.

סיכום

Asus N53S כולל אריזה של חומרה איכותית וחדשנית, אשר מבטיחה ביצועים גבוהים בתוספת לחיסכון באנרגיה וחיי סוללה. העיצוב עדין ונעים לעין ובכלל -  אין ספק שמדובר כאן בדגם יוקרתי שיספק את הקונה.

אני מכניס את ה - N53S לנישת מחשבי המנהלים ומוסיף תווית -  "המנהלים המפונקים", אלו שירצו לפנק את עצמם עם מחשב שיקבל על עצמו את כל מה שיבקשו ולא יאכזב.

מדובר במחשב שמתאים לעבודה ממושכת בשל המסך החד והמקלדת המרווחת והגדולה ואם תרצו, גם הפסקה למשחק רשת טוב ב - Call of duty.
צורב הבלו - ריי מוסיף אפשרות נהדרת ויחד עם מחבר ה - HDMI ה - N53S יחסוך לכם נגן בלו - ריי וימצב את עצמו כמערכת מולטימדיה סלונית כשתחזרו איתו הביתה מהעבודה.

ציון:

מחיר: 5,999 ₪

בעד: ביצועים ושיפור מוחשי ביחס לדורות קודמים, מבנה קשיח אל מול עיצוב עדין ויפה, ציפוי מתכתי אשר לא מתחמם בקלות, יחידת שמע איכותית.

נגד: מסך מבריק, מקשי חיצים צמודים וקטנים, מקשי התפעול העליונים קטנים מאוד.

יבואן: ויז'ואל
אחריות: שלוש שנים

מה באריזה?
N53S
מטען לחשמל
עכבר לייזר אלחוטי
תיק מנהלים מהודר
דיסק התקנה עם דרייברים ותוכנות אשר מגיעים עם המחשב
על המחשב מותקנת מערכת ההפעלה Windows 7 Premium

מפרט

מעבד: Intel® Core™ i7 - 2630QM
זיכרון: GB DDR34
סוללה: 6 תאים
כרטיס רשת אלחוטי: WIFI 802.11 b/g/n
בלותות'
כונן Bluray
כונן קשיח 500GB 7200rpm
מסך: LED LCD 15.6 GLOSSY
כרטיס תצוגה: NVIDIA GEFORCE OPTIMUS 540M
מעבר לתגובות בפורום