אני רוצה לקנות טאבלט או טלפון חכם - מה הן האפשרויות?

אביחי אפוטה
18-01-2011 06:00

מה הוצג בפנינו עד עתה בתחום הנוצץ של טאבלטים וטלפונים חכמים: מה יצליח או יכשל, מה הדהים ומה יגיע לחנויות ממש אוטוטו?


אמרנו זאת לא פעם, ונראה שאי אפשר שלא לחזור על כך שוב: הדבר החם ביותר בתחום המחשבים בתערוכת CES 2011 והן בשנת 2011 בכלל  הוא מחשבי לוח (טאבלטים).

כל ענקיות האלקטרוניקה רוצות אחד וכל אחת מהן הציגה לפחות אחד שממוקם בגבול הזה שעובר בין טלפון סלולארי למחשב נייד. ואפשר בקלות להבין את הצורך הזה: לאותן ענקיות המייצרות גם מכשירי סלולר לקח לפחות 3 שנים כדי להציג מכשיר שיוכל בדרך כזו או אחרת להוות אלטרנטיבה להצלחה המטורפת של ה- iPhone מאז 2007.
 
ipadעכשיו נראה שרוב החברות הסלולאריות וכל יצרניות המחשבים הגדולות מנסות ליישר קו עם הצלחה מטורפת של עוד מכשיר מבית Apple, ה- iPad. לזכותן ייאמר שהפעם לקח להן פחות משנה, אבל הפיגור עדיין גדול מאוד. עד כה נמכר ה- אייפד ביותר מ- 8 מליון יחידות והתפוצה שלו רק הולכת ומתרחבת בעוד דגם חדש צפוי להיות מוכרז עוד ברבעון הזה של השנה.
הבשורה על-פי 'גוגל'
בתחום הסלולר, הראשונה להסתכל בלבן של התפוח הנגוס הייתה Google זאת כאשר השקיעה בפיתוח מערכת ההפעלה שלה Android. רבות דובר על המלחמה בינה לבין ה- iOS של 'אפל' ואינספור השוואות שברובן היה בלתי אפשרי להגיע למסקנה, באופן חד משמעי, מה יותר טוב ממה.

ובכל זאת, אחרי כל מה שהיה ל- CES 2011 להציג לנו נדמה שהשנה הקרובה הולכת להיות משמעותית וקריטית עבור 'אפל', בגלל הסיבות הבאות:
זום זום...

במהלך התערוכה, נחשפה כמעט במלוא הדרה מערכת ההפעלה של 'גוגל' המיועדת אך ורק למחשבי לוח (Honeycomb), בעוד שמערכת ההפעלה של 'אפל' עבור iPad ול- אייפון הינן זהות כמעט לחלוטין. יש מי שיגיד שדווקא הראויה ביותר לאתגר את ההגמוניה ה-'אפלסטית' היא ענקית הסלולר הפינלנדית – Nokia. בדיוק כמוה, גם מוטורולה נחלה מפלות וכישלונות עם מכשירי סלולר שלא הצליחו לתפוס תאוצה. אך בניגוד לנוקיה, מוטורולה באה בהפוכה: מחשב לוח שעשה מספיק רעש טרם הוכרז ועם הזהירות המתבקשת, ניתן לומר שהוא לא מאכזב גם אחרי שהכרנו אותו.
xoom
מוטורולה Xoom 
מבחינת החומרה של טאבלט ה- Xoom, נדמה שאי אפשר לבקש יותר: מעבד כפול ליבה במהירות של 1 גיגה-הרץ (כל אחת), זיכרון Ram של 1 גיגה ו- 32 גיגה לאחסון. די והותר עבור מערכת הפעלה שעובדת נפלא על מכשירים חלשים בהרבה. ניגון ווידיאו ב- 1080p וצילום ב- 720p, מסך בגודל 10.1 אינצ' ושלל חיבורים ויציאות שחסרות כל-כך ב- iPad. עד כה ה-Xoom לא עמד במבחן ממשי כלשהוא וההדגמות שניתנו בביתן 'מוטורולה' במהך התערוכה היו מאוד שטחיות (לטענת מוטורולה המכשיר שהודגם בתערוכה הינו רחוק מלהיות גרסה סופית), אבל אי אפשר שלא לטפח תקוות ולפתח המון ציפיות. הסיבה לכך היא בעיקר Android בגרסה 3.0 (AKA Honeycomb) המיועדת אך ורק למחשבי לוח. אז איפה ההבדל הגדול? אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ונראה שלשם הרוח נושבת.
 
 
 
על-פי סרטון ההדגמה הרשמי לגרסה 3.0 ניתן להתרשם מאפליקציות ואפשרויות ניווט המותאמות בצורה טובה יותר למסכים הרחבים של מחשבי הלוח. מערכת ההפעלה כמו נבנתה מחדש ונתפרה למידותיהם של הטאבלטים, ולמרות שלא ניתן להצביע על מאפיין אחד מסוים שיהפוך את ה- Xoom בפרט ואת אנדרואיד 3.0 בכלל להצלחה, נראה שהאידיאולוגיה מאחורי שניהם היא זו שתעשה את השינוי. להבדיל מה-iPad, ששם, אותה מערכת הפעלה שעובדת נפלא על ה- iPhone עובדת באותו אופן גם על ה- אייפד. פרדוקס? ממש לא. ה- iPad הוא טאבלט, ולכן מערכת ההפעלה הזו עושה לו עוול. לא סתם רוב הביקורות על ה- iPad הסתכמו ברובן במסקנה שהוא לא יותר מאשר: "אייפון גדול".
 
מה בכל זאת הביא את ה- iPad להצלחה מסחררת? בראש ובראשונה העובדה שהוא הביא את חווית המשתמש המדהימה והבלתי נגמרת של ה- iPhone למסך גדול ונוח יותר. תוסיפו לכך את שלל האפליקציות הזמינות ואת העובדה שבמשך תקופה לא קצרה הוא היה הטאבלט העדכני היחידי בשוק וקיבלתם להיט. לעומת זאת עם גרסה 3.0 תקבלו כמה דברים שימושיים ביותר במחשבי לוח שספק אם סטיב ג'ובס יסכים להכניס למערכת ה- iOS. לדוגמא, תוכלו לעצב את מסכי הבית כרצונכם, להוסיף וידג'טים פעילים ומקושרים בהתאם לאופי השימוש שלכם, תזכו לתמיכה ב- Flash של 'אדובי' וביחד עם תמיכה באפליקציות "הטבעיות" של Google כגון Maps, Gmail, Calendar ועוד, אין שום סיבה שה- Xoom לא יהפוך ללהיט. חוץ מהמחיר כמובן, שעד לרגע זה לא פורסם.
 
אסוס - מארבעה יוצא אחד 
 
 
גם Asus הציגה מבחר נאה של מחשבי לוח, אם כי סביר מאוד להניח שהיחידי שבאמת יימכר באופן שיהיה שווה אזכור הוא ה- Eee Pad Slider: מחשב לוח עם מקלדת נשלפת. נכון, יש לא מעט שיגידו שמקלדת נשלפת במחשב לוח זה כבר לא מחשב לוח, אבל אנחנו מעדיפים ליהנות מהספק. בכל זאת, ל- Slider יש חומרה מרשימה לא פחות מה- Xoom של מוטורולה: גם כן מעבד Tegra 2 של Nvidia, עד 1 גיגה זיכרון Ram, גרסאות של 16ו- 32 גיגה זיכרון פנימי, רזולוציה של 1280x800 פיקסלים ועוד שלל אבזרים, חיבורים ויציאות.
 eee 
Asus Eee Pad Slider. מחשב לוח או לא? 
 
 וכמו הטאבלט של מוטורולה, גם ה- Slider יגיע עם אנדרואיד 3.0, כך שכל מה שנאמר לגבי ה- Xoom נכון גם לגביו. המחיר? בטווח המציאותי: בין 500 ל- 800 דולר.
 
בלאקברי - קטן יותר 
 
הכוכב השלישי שלנו הוא ה- Blackberry Playbook של RIM ששומרת על נתח קבוע ויציב בשוק הסמארטפונים (בעיקר בארה"ב), וגם היא רוצה לקחת חלק מחגיגת הטאבלטים של 2011. כמו 'אפל', גם RIM משתמשת במערכת ההפעלה של הסמארטפונים שלה ב- Playbook אבל הם השקיעו קצת יותר וערכו כמה שינויים, בעיקר בממשק המשתמש. כל זאת בכדי להתאים אותה לשימוש במחשב לוח באמצעות מערכת הפעלה שנקרת QNX המזכירה מאוד את ממשק ה- WebOS של Palm. לעומת הטאבלטים הבולטים שהוצגו בתערוכה, ה- Playbook קטן יותר: מסך בגודל 7 אינצ' ברזולוציה של 1024x600 עם מעבד ARM כפול ליבה במהירות 1 גיגה-הרץ. 
 
rim
 Blackberry Playbook
 
מסרטוני ביקורת ראשוניים שצולמו במהלך התערוכה ניתן להתרשם מאוד לחיוב מיכולותיו כאשר באחד המקרים הוא עומד בגבורה "בהתעללות" של 2 עיתונאים מהבלוג 'אנגאדג'ט' שהפעילו עליו גרסת 'דמו' של המשחק Quake III, סרט ווידיאו באיכות 1080p, קובץ מוזיקה בפורמט mp3 ומצגת תמונות. הכול רץ ברקע באמצעות ריבוי המשימות של מערכת ההפעלה כמעט ללא קושי ובלי נפילות. ה- Playbook צפוי להגיע לארה"ב בתחילת מרץ ובגרסת WiFi בלבד (בשלב הראשון). המחיר? לא סופי, אבל השמועות מדברות על פחות מ- 500 דולר.
 
אנדרואיד - ברית הלוחות
מה ש- Android עשתה לטלפונים הסלולאריים של השנתיים האחרונות, היא תעשה גם למחשבי הלוח. להוציא את ה- Playbook של RIM ועוד מס' מאוד מצומצם של מחשבי לוח שמתבססים על Window 7 (ואלה לא צפוי שיצליחו) – מה שמדבר ליצרנים ולצרכנים כאחד זו מערכת ההפעלה של Google. פשוטה, פתוחה, ורסטילית וכזו שניתן לבנות סביבה מכשיר שלם ולהתאים לה את החומרה הראויה. וגם (ולא פחות חשוב) היא לא מבית Apple...
 
מוטורולה אטריקס - "הלו מוטו"
תערוכת הסלולאר השנתית בברצלונה (MWC) תתקיים רק בחודש הבא, אבל יש כמה שלא הצליחו להתאפק וחשפו את הקלפים שלהם לשנת 2011 כבר בתערוכת CES. גם בתחום הזה בולטת באופן יוצא דופן חברת מוטורולה שביחד עם ה- Xoom, חשפה את אחד המכשירים הסלולאריים המדוברים ביותר בתערוכה: Atrix 4G. 
 
atrix 
מוטורולה Atrix 4G. משנה סדרי עולם
 
אם עד עתה דיברנו על נישת הטאבלטים שצמחה בתווך שנמצא בין טלפון סלולארי למחשב נייד - הרי שהמכשיר החדש של מוטורולה, בעזרת תחנות עגינה ייעודיות, מגשר על הפער הזה ויוצר תחום חדש לגמרי. המכשיר עצמו, מבוסס Android 2.2, מגיע במראה סטנדרטי לחלוטין: מסך 4 אינצ' ברזולוציה של 960x540 פיקסלים, מצלמת 5 מגה פיקסלים אחורית עם פלאש, מצלמה קדמית לשיחות ווידיאו ועוד.

מה כן מיוחד בו? מעבד כפול ליבה Tegra 2  של Nvidia במהירות של 1 גיגה הרץ, 1 גיגה Ram ו-16 גיגה לאחסון בתוספת חריץ הרחבה מסוג MicroSD עד ל- 32 גיגה. יחד עם זאת, סוללה מאוד לא סטנדרטית של 1900mAh וכל זאת במשקל נוצה יחסית: קצת יותר מ- 130 גרם.

זהו מפרט מרשים לכול הדעות, בוודאי כאשר מדובר על טלפון סלולארי. ועדיין, מה כבר יש לעשות עם מפרט כזה בטלפון? אז זהו, שנכון להיום יש איזשהו גבול שלא ניתן לעבור אותו וגם אם היינו מוצאים מכשיר סלולארי עם מעבד Core i7 זה עדיין לא היה נותן יותר מדי עם מסך בגודל 4אינצ'.
 
שיעור בניידות 
 
מוטורולה כנראה מבינים זאת ולכן באים ללמד אותנו שיעור בניידות. ל- Atrix 4G יש שלל אביזרים, אך ה- 2 העיקריים שבהם הופכים אותו להרבה יותר מטלפון סלולארי. תחנת העגינה הראשונה מהווה פשוט לפטופ.
 
laptop 
 לא צריך טאבלט לגשר על הפער. תחנת עגינה Laptop עבורAtrix 4G
 
באמצעות תושבת מתקפלת בצידו האחורי של הלפטופ ניתן לעגן את ה- Atrix, לאחר מכן מפעילים בו את תוכנת ה- Webtop של מוטורולה והלפטופ מתעורר לחיים. לא צריך להשתגע יותר מדי. זה לא שתוכלו להתחיל לערוך תמונות בפוטושופ או לשחק באחרון מסדרת Call Of Duty כאשר מה שמניע את הכל הוא המכשיר הסלולארי שלכם, אבל כן תקבלו את כל מה שקיים ברשת האינטרנט (גלישה, מייל, עריכה ויצירת מסמכים, צריכת תכנים שונים ועוד ועוד) באמצעות דפדפן Firefox מלא ואפליקציות רשת.

כל זה מגיע באריזת ניידות כמעט מושלמת של מחשב נייד, מסך בגודל 11 אינצ' ומקלדת פיזית. תחנת העגינה השנייה עובדת בדיוק על אותו רעיון אבל הפעם כתחנה נייחת שאליה מחברים מסך ומקלדת. האם זו מהפיכה? יש למוצרים החדשים של מוטורולה את כל הנתונים להוביל אחת כזו, המכשולים היחידים הם המחיר והנגישות - מחיר הגיוני ותפוצה רחבה יולידו להיט שרק ילך, ישתפר וייטמע (זוכרים את מגיפת הנטבוקים בשנתיים האחרונות?).
למה לא Nexus?
סמסונג הגיעו רחוק בשנה החולפת עם מכשירים כמו ה- Galaxy S וה- Galaxy Tab. גם בשנה הקרובה יש להם כמה קלפים חזקים, וחלקם, אנחנו שומעים בימים האחרונים, הולכים להיחשף גם בתערוכת הסלולר בברצלונה בחודש הבא (יורש ל- Galaxy S?). ב- CES 2011 הציגה סמסונג שני מכשירים, שהמעניין שבהם הינו גם אחד היפים שאי פעם נוצרו - Infuse 4G.
 
infuse
 היית צריך להיות נקסוס. Infuse 4G
 
מפרט שכולל מסך Super AMOLED ענק בגודל 4.5 אינצ', מעבד 1.2 גיגה הרץ (ARM - A8) מצלמה אחורית 8 מגה פיקסלים כולל פלאש ומיקוד אוטומטי ואיכות צילום ווידיאו ב- 1080p, מצלמה קדמית של 1.3 מגה פיקסלים לשיחות ווידיאו ועוד. והעיצוב? אחח... דקיק, קווים נקיים, קצוות עגלגלים - פשוט מכשיר יפיפה. עד כאן הכול מושלם, למעט העובדה שזה לא 'הנקסוס'. סמסונג בחרו (או אולי Google) במכשיר קצת פחות מרשים לשאת את הלוגו של  Google (ה- Nexus S) בתור המכשיר הרשמי שלהם ויחד עם זאת גם הגרסה העדכנית ביותר של אנדרואיד למכשירים סלולאריים (2.3 AKA Gingerbread) הלכה איתו. בחירה אחרת של מכשירים הייתה יכולה להציב את ה- Infuse 4G גבוה ברשימת המכשירים המועדפים לשנת 2011 עוד לפני שהגיע למדפים.
4 - הדור הבא
אחד הדברים המשותפים כיום כמעט לכל מכשיר נייד שהושק ב- CES 2011 (בין אם זה טאבלט ובין אם זה טלפון נייד) הוא העובדה שכמעט כולם כבר מוכנים לרשתות ה- LTE (דור 4) של הרשתות הסלולאריות. נכון, עלינו זה לא עושה כל-כך רושם כי אנחנו עדיין לא שם, אבל בארה"ב (לשם רוב המכשירים מכוונים) זו מהפיכה שתסחוף את כולם מהר מאוד. וסביר להניח שמה שמתחיל שם יגיע מהר מאוד לכול העולם, ומבחינת התחזית עבור השוק המקומי שלנו, זו תחזית אופטימית מאוד. הכניסה לרשתות LTE עתידה לשנות באופן מהותי את האופן בו אנחנו צורכים מדיה בדרכים.
מעבר לתגובות בפורום