עתיד הסטרימרים והקרב על הצרכן מול טלוויזיות חכמות

ליאור קורן, לאס וגאס
09-01-2011 10:00

ליאור קורן מסכם ראיונות עם מנהלי החברות Tvix ו- Popcorn Hour בנושאים של מערכות הפעלה חדשות (אנדרואיד), החלפת רכיבי חומרה, תכונות חדשות בדגמי סטרימרים וההתמודדות על ליבו וכיסו של הצרכן מול הטלוויזיות החכמות החדשות.


תחום הסטרימרים (מזרמי מדיה) - בדומה לשאר התחומים בעולם האלקטרוניקה הבידורית עובר תמורות ושינויים בשנתיים האחרונות, הפעם עולה תחרות עם מתחרה חדש ובלתי צפוי: מסכי הטלוויזיה בעצמם.

תערוכת CES 2011, סיפקה הזדמנות להפגש עם בכירים בשתי חברות מובילות בתחום, עם טרבור יון - מנהל הפיתוח וסגן נשיא בחברת Dvico ועם דויד יאנג, מנהל המכירות באותה החברה וגם אנשי החברה המתחרה Popcorn Hour: אריק וונג – מנהל השיווק ובכירים נוספים בחברה.

Tvix A1 – סטרימר ראשון מבוסס אנדרואיד

הסטרימר הראשון בשוק מזרימי המדיה שהינו מבוסס מערכת הפעלה אנדרואיד, יושק סביב חודש מרץ 2011, הוא מבוסס על ערכת השבבים Sigma Designs 8656 עם זיכרון ראם בגודל 512MB, מחבר USB 3.0, קורא כרטיסי SD וגם חיבור לכוננים קשיחים חיצוניים מסוג eSata.
אנשי החברה, בחרו במערכת הפעלה זו כבסיס לסטרימר החדש בגלל שזו פלטפורמה פתוחה המאפשרת שיתוף מפתחי אפליקיות והטמעת יכולות נוספות שאינן אפשריות במערכת הנוכחית שמבוססת על שבבי חברת Realtek.

Dvico Tvix A1 Android


ומה לגבי טיפוח קהילת מפתחים מקרב המשתמשים?
כאשר תוציא גוגל את ה- API לאנשי Dvico, ניתן יהיה להתחיל לפתח פלטפורמה עבור הציבור הרחב, בשלב הזה, רק מהנדסי החברה יכולים לעבוד על פיתוח אפליקציות (נכון Trevor Youn - Dvico - Winixלעכשיו, קיימות רק כ- 10), אגב, זו היתה אחת מהמטרות המוצהרות של הגעה לתערוכת CES – ההזדמנות לפגוש מפתחי אנדרואיד ולקדם פרויקטים בנושא זה.
תכונות רבות יתווספו דרך עולם האפליקציות, כמו למשל אפליקציית Jukebox שתושק רב בפלטפורמה זו.

כרגע, מותקנת ב- סטרימר מדגם A1 אותו ראינו במקום, גרסת אנדרואיד 2.1 שאינה תומכת בעברית, יש במכשיר דפדפן כרום עבור גלישה באופן חופשי באינטרנט, אך אתרים עבריים מוצגים עם רבועים במקום אותיות ורק המעבר לגרסת 2.2 יפתור בעיה זו ובנוסף, תוכלל גם תמיכה בפורמט הגרפיקה פלאש שירחיב עוד יותר את התמיכה בגלישה סטנדרטית ומוכרת ללא מגבלות.
עבור הרצת אנדרואיד, יוגבר כוח המחשוב וגם כמות הזיכרון, מה שישפיע גם על מחיר המכשיר.

סטרימר מול טלוויזיה חכמה
לטענתו של דויד, אנשי החברה פחות מוטרדים מענין זה, היות ויצרני הטלוויזיות תמיד יגבילו את התמיכה בפורמטים לאלו שהם רוצים לקדם או לכאלו שאינם פוגעים באינטרסים שלהם (לדוגמה, לסוני אין אינטרס להטמיע תמיכה בקבצי MKV שפוגעים במכירות כותרי פורמט ה- Blu-ray שהיא מקדמת), בנוסף, סטרימר יעודי מאפשר להתקין כונן קשיח פנימי, מה שאינו נפוץ כיום במסכי טלוויזיה.

גם הסעיף התקציבי עמוד לטובת יצרנית של מזרים מדיה: יש כמות גדולה של בעלי מסכים קיימים (למעשה, רוב הלקוחות) שאינה מתכוונת להחליף מכשיר טלוויזיה בזמן הקרוב, אך מבקשת לקבל תכונות של סטרימר ולכן תעדיף לרכוש אחד במחיר שהינו זול בהרבה ממסך בפני עצמו.

Tvix A1 - Chrome
גלישה בדפדפן כרום בסטרימר

דגמים עתידיים
בשלב הראשון, ימכר דגם ה- TVIX A1 במקביל לדגמים הקיימים מבוססי Realtek, אח"כ, יגיע דגם דומה בתכונותיו ל- A1 אך קטן יותר וללא מקום לדיסק פנימי וגם דגם שלישי שיכלול טיונר לקליטת שידורי DTT (עידן+) עם אפשרות הקלטה, ממשק תלת מימדי ורשת חוטית של 1 גיגה.

לאחר פעולת המיזוג של Tvix עם חברת Winix (גם היא קוריאנית) ופרישה של חלק מהעובדים, ליבת צוות הפיתוח נשארה וההנהלה החדשה תמקד מאמצים בדגם ה-A1 העתידי, בנוסף, המאמץ השיווקי יגדל במטרה להגביר חשיפה של קהל חדש למותג Tvix.

מה תביא אנדרואיד לסטרימר


מערכת האנדרואיד, תאפשר יכולות חדשות שלא נראו עד היום בסטרימרים, למשל עיצוב של התפריט הראשי לפי צרכי המשתמש, עם אפשרות למקם Widgets שונים על המסך, כמו מודול של מזג אויר, שון, קיצורי דרך לתכנים או שירותי אינטרנט שונים ועוד.

בנוסף, המערכת תתמוך בריבוי משימות (Multi Tasking), ניתן למשל לגשת אל תיקיית המוזיקה, לבחור קבצי שירים להשמעה ואח"כ לעבור אל הדפדפן ולגלוש באינטרנט עם מוזיקת רקע.
יכולת נוספת שמגיעה היא הוספת פס קיצורי דרך שמופיע בחלקו התחתון של המסך והוא משתנה בהתאם לפעולה בה בחרנו. למשל, בעת ניגון סרט, יופיעו אפשרויות מתאימות לשליטה על הסרט בפס זה, מה שיחסוך את המאמץ בלמצוא את לחצני השלט הקטנים שאחראים על אפשרויות אלו.

Tvix A1 - Android


בסיכומה של פגישה, הרושם אותו קיבלנו הוא שאנשי החברה מנסים לבדל עצמם מול החבורה הגדולה של חברות שמציעה מזרימי מדיה דומים מאוד האחד לשני (מבוססים על מעבדי Realtek).
מזוית שיווקית, בחלק מהמקרים מספיק להוסיף את השם אנדרואיד שנחשב לדבר חם וסקסי בתחום מערכות ההפעלה על מנת למשוך לקוחות חדשים שירכשו מוצר כזה. קופסה זו, תאפשר ל- Tvix להתחרות מול מוצרים כמו קופסת ה- Smart TV של LG, אך Dvico – יצרנית ה- Tvix תהנה מיתרון בדמות יכולת מוכחת של תמיכה בניגון מגוון גדול של פורמטי וידאו וגם אודיו כפי שדורש המשתמש בבית.

Popcorn Hour - מחליפים שבב לפופקורן
 
המותג Popcorn Hour נחשב כותיק יחסית בעולם הצעיר של מזרימי מדיה, החידוש הגדול ביותר אותו מצאתי בחדר הפגישות של "פופקורן", היה בדמות סטרימר שזהה בצורתו החיצונית לדגם C200, אך עם רכיבים פנימיים שונים שכוללים לוח אם וערכת שבבים של אינטל, מדגם CE4110, זהים למעשה לרכיבים עליהם מבוססת הקופסה של Boxee Box.

הסיבה למעבר לרכיבי אינטל נעוצה במספר סיבות, בניהן ניתן למנות אפשרות לשיפור ביצועים בניגון קבצי וידאו HD וגם תאימות של אותם שבבים למספר פלטפורמות תוכנה, מערכות הפעלה ופתרונות תוכנה כמו XBMC (תוכנת מדיה סנטר), מה שישפר את הגמישות ואפשרויות פיתוח עתידיות.
דגם זה, נמצא בתחילת הדרך מבחינת פיתוח, יש לו ממשק בסיסי (שלא הותר לנו לחושפו) ואפילו שם דגם רשמי עדיין לא פורסם.

Popcron Hour streamer based on Intel CE4110


שדרוגי תוכנה לדגמים קיימים וגם 3D
גרסת התוכנה הקרובה שתשוחרר לסטרימרים תכלול תמיכה בניגון קבצי 3D בפורמטי "תמונה בצד תמונה – SBS או תמונה מעל תמונה". למעשה, היכולת הזו קיימת חלק מדגמי סטרימרים אחרים שמנגנים קבצי HD, אבל במקרה של פופקורן, הטמעת תמיכה משמעה היא שכאשר מתחילים לנגן קובץ תלת מימד, מסך הטלוויזיה (באם הוא תומך ב- 3D) יעבור באופן אוטומטי למצב 3D והמשתמש לא יצטרך לבחור בכל פעם באופן ידני במצב המתאים (שזה בהחלט מעצבן – מניסיון).
התמיכה רלוונטית לגבי קבצי וידאו בסיומות MKV או AVI  אך המשתמש יצטרך לערוך את שם הקובץ ולהוסיף לו את הביטוי 3DSBS למשל.

אביזרים לסטרימרים
בנוסף, פופקורן משיקה אביזרים חדשים לסטרימר C200, למשל את HBR-200 שמחליף את מגירת הדיסק הקשיח שנפתחת לחזית המכשיר במגירה אחרת שמאפשרת להתקין כונן בלו-ריי דק וגם דיסק קשיח 3.5 באותו המקום, ניתן יהיה לרכוש כונן Blu-ray דק (BDR-200) אשר מבוסס על LG.


Popcorn Hour HBR-200

פיתוח עצמי של אפליקציות
Syabase - החברה שעומדת מאחורי Popcorn Hour מפתחת בעצמה את הפלטפורמה עם ממשק מבוסס פלאש, כך שגישתה לנושא שונה מזו של Dvico. גם אפליקצית יוטיוב למשל, אינה מתבססת גרפית על מה שאתר יוטיוב בעצמו מציע, אלא פותחה באופן עצמאי ע"י החברה, מה שהביא לממשק שונה מזה של כל שאר הסטרימרים.

ממשק מערכת ההפעלה עליה מבוסס פופקורן בנוי על פלאש, התקנת אפליקציות מתבצעת על זיכרון המכשיר הפנימי (זיכרון פלאש), מה שאומר שאין צורך בהתקנת דיסק קשיח או דרך USB כפי שנדרש במכשירי Xtreamer למשל.

אפליקציות - פופקורן

פיתוח האפליקציות נמצא כרגע בידיו של צוות מפתחי החברה, כאשר רעיונות רבים ופידבק מגיעים מהמשתמשים, פופקורן לא נסמכת על פלטפורמות חיצוניות. אפליקציית NMJ, למשל (שמציגה מידע על תוכניות ותמונות של עטיפות כותרים) פותחה בראיה של המשתמש הפשוט שרוצה לבחור בקלות ומהירות את הסרט או הפרק בסדרת הטלוויזיה המבוקשת.
תלות זו במפתחי החברה, משפיעה על מספר פרמטרים כמו קצב פיתוח אפליקציות ובחירה זהירה של הנושאים, לשאלתי מדוע לא הושק עדיין דפדפן אינטרנט לגלישה חופשית, התשובה היתה כי נכון להיום, גלישה בדפדפן על גבי טלוויזיה עדיין אינה נוחה מספיק בגלל פונטים קטנים ובעיות ממשק אחרות ועד שלא ימצא פתרון משביע רצון (וכנראה פיתרון מבוסס פלאש ולא דפדפן של גורם חיצוני), לא תושק יכולת זו.

בנוסף, מעניין היה לשמוע כי הצרכנים באירופה למשל, מעדיפים להזרים תכני מדיה מתוך מקום אחסון מרכזי בבית (פתרון NAS) זאת לעומת הלקוחות הסיניים למשל, שמעדיפים להתקין כונן קשיח פנימי במכשיר ולהעביר אליו את כלל התכנים.

ומה לגבי איום אפשר מצד יצרני הטלוויזיות? אנשי פופקורן, סומכים על העובדה שהמשתמש הממוצע אינו מחליף מסך טלוויזיה בתדירות גבוהה ולכן יעדיף לרכוש סטרימר בעלות נמוכה של 200$ מול מסך במחיר של 1500$, בנוסף קצב השיפורים ועדכוני התוכנה שמוכנסים בסטרימרים, הינו גבוה מזה של מסכי טלוויזיה ותקוותם היא שפער ביצועים זה ימשיך להשמר.

מעבר לתגובות בפורום