עם מראה או בלי? סיכום ותחזית שנתית של תחום המצלמות

אלי כרמי
03-01-2011 06:34

בעוד החברות הגדולות, קנון וניקון, מחזקות את דגמי מצלמות הרפלקס שלהן, שאר החברות בתחום הצילום מקדמות את תחום המצלמות ללא מראה, נראה שיהיה חם (עוד יותר) בשנה הקרובה.


השנה החולפת, בדומה לשנים קודמות הייתה שופעת במבחר מצלמות חדשות.
לעיתים עולה הרושם כי יוצאים לשוק יותר דגמים של מצלמות חדשות מאשר טלפונים סלולאריים חדשים וגם שנת 2010 המשיכה להציג מגוון גדול של מצלמות גדולות כקטנות.

מדוע להחליף מצלמה?

בעבר, נהגנו לשאול את עצמנו: "למה לי להחליף מצלמה ולהשקיע ממון רב בדגם חדש? אחרי הכול עוד מגה פיקסל אחד או שתיים לא יעשו הבדל גדול בתמונה עבורי".
אז כדאי לדעת כי להיום, השינוים הופכים למוחשיים יותר, למשל מסכים משודרגים שמופיעים במצלמות החדשות, הם גדולים יותר, עם רזולוציה טובה ותמונה חדה בהשוואה לעבר, התמונה גם יותר בהירה (עבור שימוש בתנאי חוץ) אך מבלי לוותר על חיסכון בצריכת אנרגיה וזמן סוללה.
הדגמים החדשים מגיעים עם יכולות נוספות שלא היו קיימות בעבר: מקלטי GPS מובנים, יכולת זיהוי פנים וחיוך וגם אפשרויות שליטה מגוונות וחזקות יותר.
כך שהרצון להחליף מצלמה הופך להיות במקרים רבים מוצדק יותר מאשר פעם, מה עוד שהמחירים של אותם דגמים שמציגים שלל יכולות כבר אינו יקר, לעיתים אפילו במחיר שווה לכל נפש של מבחר דגמים גדול.

הרכב חדש של שחקנים על המגרש
נקודה נוספת שראינו בשנה החולפת היתה התחזקות השחקנים החדשים וקטנים. אכן, היצרניות הגדולות עדיין דומיננטיות מוכרות את רוב כמויות המצלמות בשוק, אך כיום, רכישה של מצלמה מבית סמסונג  או קסיו יכולה להיות בחירה מוצלחת לא פחות מאשר מותג ידוע אחר ועבור קהל מסוים זו גם בחירה נכונה יותר לדוגמא ה- Casio EX-H15 שמצאנו אותה כבחירה מעולה לצלם המתחיל וכמצלמה לטיול.

מצלמות DSLR

קנון 60Dהשחקניות הגדולות בשוק DSLR נקטו גישות שונות עבור מצלמות ה-"קרופ" שלהן, קנון בוחרת בגישה של הרחבת מבחר מצלמות הכניסה והביניים עם דגמי 550D ו- 60D כאשר רמת ההבדלים בניהן אינה גדולה מבחינת איכות התמונה שהינה קרובה מאוד לדגם 7D עם בידול של כל דגם עבור קהל יעד מסוים. זה מזכיר מצב דומה שקיים כעת בשוק של המצלמות הקומפקטיות ומראה לנו מה הכיוון של קנון בנושא זה בשנים הקרובות, סביר שנראה בעתיד קצב שינוי והוספת דגמים כל כמה חודשים וסביר שבעתיד שזמן החיים של דגם יקטן.

ניקון נוקטת גישה שונה ומציגה חיישן וחידושים נוספים בדגמי השנה. היו כאלו שהספידו את היכולת של ניקון לחדש וליצר מצלמת DSLR עם יכולת וידאו ברמה של קנון. כעת, עם יציאתה לשוק של ה- D7000 המפתיעה, ניקון מציגה מצלמה עם חיישן שמאפשר טווח דינמי משופר, יכולת צילום מרשימה מאוד ב- ISO גבוה ובפעם הראשונה (במצלמה בתקציב הזה) יכולת הוידאו של מצלמה זו מתחרה ללא בעיה בדגמים המקבילים של קנון, עם יתרון מסויים בדמות מנגנון פוקוס אוטומטי שאינו קיים אצל Canon, אך עדיין רחוק משלמות.

שנת ה- Full Frame?
בשנה הקרובה, שתי היצרניות ימשיכו להציג דגמים חדשים בתחום של מצלמות DSLR עם חיישן קרופ, אך כבר ברבעון הראשון של השנה הקרובה צפויות שני החברות להכריז על מצלמות Full Frame חדשות: ניקון D800 ו- קנון 5D Mark III.

נפטרים מהמראה

Olympus E-P1בעוד המותגים קנון / ניקון ממשיכים הקו הקיים במצלמות ה- DSLR, שאר המתחרים דוחפים חזק את תחום המצלמות ללא מראה, קבוצת חברות חברות כמו אולימפוס, סוני, פנסוניק ואפילו סמסונג פורצת לראשונה מזה שנים רבות את גבול הקו הטכנולוגי ויוצרת סוג חדש של מצלמות שאמור להביא בשורה של איכות תמונה מחיישן גדול בגוף מצלמה קטן.

חלק מאותן מצלמות ללא מראה (בפורמט 4/3 או מיקרו 4/3) מציג  עינית אלקטרונית (EVF) שעדיין אינה משתווה באיכות התוצר שלה לעינית האופטית ההיסטורית שמגיעה במצלמות ה- DSLR.
אבל, השיפור המתמיד בענין זה רומז לנו שזה העתיד, התפתחות בלתי נמנעת של סוג עינית שכזה מעלה יתרונות בדמות האפשרות להציג לצלם את תוצר התמונה הסופית בעין לאחר קביעת כל הפרמטרים במצלמה, והשאלה הגדולה היא מתי חברות גדולות כמו ניקון וקנון ישיקו גם הן מצלמות כאלו, אולי זה יקרה כבר בשנה זו.

אין ספק כי תחום המצלמות ללא מראה הולך ומתחזק, עם כניסתם של דגמים חדשים כמו GH2 של פנסוניק המציע איכות צילום וידאו עם פוקוס אוטומטי מהיר או NX11 של סמסונג שכוללת אפשרויות שליטה על פרמטרים דרך טבעת העדשה.
מחירם היורד של הדגמים ונכונות השוק לקבל בברכה את המגמה החדשה, יגרמו לכך שבשנה הקרובה נפגוש לבטח עוד מצלמות כאלו.

מעבר לתגובות בפורום