2010 תזכר כ- ";שנת ה- LED";, סיכום ותחזית

ליאור קורן
31-12-2010 06:15

ליאור קורן, מסכם את שנת 2010 בתחום מסכי הטלוויזיה, עם התמקדות בנושאים של אינטרנט, תלת מימד ו- LED וגם מבט לשנה הבאה.


איך נקרא לה, לשנה?
שנת 2010 הציגה לצרכנים מספר מגמות חדשות, רבים משערים כי את השנה הזו הייתי אמור לכנות בשם שנת ה- 3D, אבל לא, זה עדיין לא כאן ואם הייתם מבקשים ממני לתת הגדרה לשנה זו, הייתי מכנה אותה "שנת ה- LED", בזכות העובדה שבשנת 2010, ה- LED הפך להיות חלק משמעותי מהמכירות ונכנס אל כל המגזרים בתחום.


טכנולוגיית ה- LED, שבאופן פשטני נגדיר אותה כהחלפה של אמצעי התאורה במסך המירה למעשה מנורות פלורוסנט גדולות ובזבזניות חשמל (ופליטת חום) בנורות LED זעירות וחסכוניות יחסית.

שנת ה- LED

השנה, ראינו הרחבה במספר הסדרות והדגמים וצניחה גדולה במחירי דגמי ה- LED, כאשר מספר דגמים לא קטן, נמכר במחירים שנעים בין 5,000-8,000 ₪ למסכים בגדלי 40"-46", זאת בהשוואה למחירים כפולים בהם נמכרו דגמי LED בשנת 2009.

בנוסף, ה- LED חדר גם אל מותגי מדבקה זולים ויצרניות סיניות שבחודשים האחרונים, החלו להציע מסכי LED בגודל 32" במחיר של סביב 2,500 ₪, מה שאומר שה- LED מפסיקה להיות טכנולוגיה אקזוטית עבור הצרכן הממוצע ונכנסת סוף סוף, אל ליבו של הזרם המרכזי.

בעוד שבשנים עברו, הציגו היצרנים מספר שיטות של התקנת תאורת LED במסך, השנה כולם התכנסו אל עבר שיטת ה- EDGE LED שבה ממקמים את נוריות ה- LED הזעירות רק על מסגרת המסך – בצדדים ולא על כל שטחו האחורי.
הסיבה לכך היא פשוטה: עיצוב, טכניקת ה- EDGE LED היא הטכניקה שמאפשרת לייצר את המסכים הדקים ביותר ואלו קורצים לעיניי הלקוחות.

מסך LED דק דק


רק מספר קטן של יצרנים, כמו טושיבה ופיליפס למשל, ממשיכים לפתח מסכים עם תאורת LED LOCAL DIMMING שמאפשרת להציג רמת שחור וניגודיות גדולה מהמקובל, אלו הם מסכי פרמיום יקרים יחסית וגם הן, נמכרים במקביל לדגמי EDGE LED של אותן החברות.

מה התחדש באיכות התמונה
בתחום איכות התמונה, רוב הפיתוחים נגעו למעשה לטכנולוגיית תלת המימד, עם התמקדות בשיפור מהירות עיבוד הוידאו ומנגנוני החלקת התמונה (שהגיעו ל- 400Hz בדגמים היקרים) וגם יכולת הצגה של שתי תמונות בו זמנית על הצג, תמונות שאינן זולגות האחת לתוך השניה (אם כי בענין זה יש עדיין מה לשפר).

LED RGBYלמעשה, היצרנית היחידה שהציגה חידוש שהתמקד בתמונה ה"רגילה" - הדו מימדית היתה שארפ שהשיקה השנה לראשונה, מסכי LCD LED שכללו ארבעה פיקסלים של צבעי יסוד, עם פיקסל צהוב שמצטרף אל שלושת אחיו למשפחת ה- RGB – אדום, ירוק וכחול, תוך שהוא מבטיח להציג צבע צהוב אמיתי ועז יותר בתמונה ובכך גם להעשיר את שאר גווני המסך.
נכון להיום, טכנולוגיית ה- RGBY מוטמעת במסכים יקרים יחסית, כך שעוד מוקדם לצפות האם תהיה לה השפעה מהותית על השוק.

שתי המגמות האחרות שבלטו השנה, היו הרחבת השימוש בחיבור רשת ואינטרנט וכמובן התלת מימד המדובר.

אינטרנט ותוכן

בתערוכת CES 2010 שהתקיימה בימים הראשונים של חודש ינואר, הציגה התעשייה באופן גורף הסכמי שיתוף פעולה ותוכן של רוב אם לא כל יצרניות המסכים העיקריות בעולם עם ספקי תוכן כמו NETFLIX, סקייפ והתממשקות אל אתרי תוכן המובילים, בניהם אתר הוידאו יוטיוב ואתרי אחסון תמונות כמו פליקר ופיקאסה.

החיבור לאינטרנט, שהשתדרג השנה, צפוי להשתכלל עוד יותר, לעלות מדרגה ובסופו של דבר לחולל מהפיכה בבתי הצרכנים שיעברו לבצע פעולות רבות דרך מסך הטלוויזיה בסלון, גם אם מדובר בפעולת רכישת ומכירת מניות למשל, פעולה שנעשתה עד היום רק דרך מסך המחשב בחדר העבודה.
מי יודע, אולי הבינה שהיוותה חלק מתוכן תוכניות הטלוויזיה בעבר ונעלמה כמעט כליל בשלל תוכניות הריאליטי, תחזור מבעד לדלת האחורית – דרך חיבור האינטרנט שיספק לצופים הזדמנות לחזות בתכני אקטואליה, תרבות, אומנות ותכנים איכותיים אחרים.
גם שיחות הטלפון יעברו, בחלקן לפחות אל המסך, אך נותרה עדיין שאלה פתוחה – עד כמה זה יפריע לשאר בני הבית שצופים במקביל בעוד תוכנית ריאליטי מותחת.

אינטרנט בטלוויזיה

תלת מימד - לא כמצופה

תלת המימד, נכנס בפעם הראשונה אל מסכי הטלוויזיה הביתיים בשנת 2010, אך למען האמת, קבלת הפנים הצוננת והאדישה של רוב הלקוחות לא תאמה את מתקפות השיווק העזות בענין זה.


זה לא שמסכי תלת מימד לא נמכרו, סמסונג למשל נהנתה מכמויות נאות ביותר של מכירות בסדרת ה- C7000 שלה, למעשה, על פי הצהרות החברה, מתוך כל עשרה מסכי תלת מימד שנמכרו באירופה, תשעה מהם היו של סמסונג.
אבל, האם אכן מסכים אלו נמכרו בזכות אותה תכונת 3D? כלל לא בטוח, הדגמים הללו כוללים גם חיבור אינטרנט, תמיכה באפליקציות, יכולות הזרמת מדיה בדומה ל-סטרימר לכל דבר, עיצוב דק ונאה ואיכות תמונה הולמת, כך שמתוך סך חבילת התמורה שמספק מסך כזה, תלת מימד היווה רק נדבך אחד וכנראה שלא המרכזי.

גם מחירי המשקפיים היעודיים ומגבלות מלאכותיות שכפו עליהם היצרניות (חוסר האפשרות להשתמש במשקפי יצרן אחד בכדי לצפות במסך מתוצרת אחרת) לא עזרו בנושא. יותר מכך, גם אם רכשו הלקוחות מסך מתאים עבור צפיה בתלת מימד, הרי שזכו להשאר עם חצי תאוותם בידם בגלל הקושי הגדול להשיג תכנים מתאימים, למעשה, עד היום, כמות כותרי ה- Blu-ray שמגיעים בפורמט תלת מימד עומדת על סרטים בודדים.

תלת מימד בשניים

סרטי תלת מימד שטוחים
בתחום התוכן, התנהלות יצרניות הענק של טלוויזיות לא ממש עוזרת להפצת הפורמט, עם הסכמי בלעדיות שמגבילים הפצת כותרים כמו מפלצות נגד חייזרים שנמכר בתחילה ללקוחות סמסונג בלבד והסרט אוואטר 3D שיגיע בשנה הקרובה רק אל לקוחות פנסוניק, גורמים לכך שחלק גדול מאלו שיש את המסך המתאים  בבית, יאלצו להמתין זמן לא קצר בכדי להתחיל להנות מתכנים אטרקטיביים.


הבאז הגדול שנוצר עם תחילת הקרנת הסרט אוואטר בבתי הקולנוע, התמוסס בחלקו הגדול בגלל גל של סרטים הוליוודים שניסו לקפוץ על הגל, אך עשו זאת בחופזה ותוך קיצורי דרך, כאשר מרבית הסרטים אינם מצולמים למעשה במקור בתלת מימד אלא עוברים המרה מלאכותית בתהליך ההפקה, מה שהביא לתלונות מצד צופים רבים על "דמויות קרטון" וסצינות חשוכות מדי ופגע למעשה באימון הצופים בטכנולוגיה.

תלת מימד ביתי
גורם נוסף שיכול להביא להצלחת הפורמט יהיה פיתוח ומכירת אמצעי הפקת מדיה ביתיים שיאפשרו למשתמשים לצלם את בני ביתם וחבריהם ולצפות בהם מבעד למסך הטלוויזיה בסלון. ראשונה היתה פוג'י שהציגה מצלמת סטילס בתלת מימד, אחריה יצאה פנסוניק עם מצלמת וידאו תלת מימדית ביתית ראשונה ואח"כ גם סוני הציגה מצלמות סטילס 3D. מחירי מוצרים אלו עדיין גבוהים באופן משמעותי ממקבילם בדו מימד, אך סביר להניח שבעקבות השקת מוצרי חברות נוספות, תגיע גם הירידה בעלות.

מצלמת תלת מימד ביתית

פלזמה מול LCD
זה כבר כמה שנים, שמכירות של מסכי פלזמה תופסות נתח שוק קטן בהרבה בהשוואה לזה של ה- LCD, נכון להיום, שלוש יצרניות עיקריות ממשיכות לייצר מסכי פלזמה: LG, סמסונג וחברת פנסוניק שמשקיעה רבות בכדי ליצור זיהוי שלה עם נישת המסכים הגדולים, באמצעות, למשל, פיתוח של מסך הטלוויזיה הגדול בעולם – פלזמה 152".

הפלזמות שלטו בעבר ללא עוררין בפלח השוק של מסכים גדולים, אולם השנה האחרונה הוצגו מסכי LCD LED בגדלי 53"-65", מה שעלול לערער שליטה זו. מצד שני, הביקורות בעולם משבחות את התמודדות הפלזמות עם הצגת תכני תלת מימד, כך שהמאבק ממשיך ללא הפוגה.

בשנה הבאה

כפי שזה נראה עכשיו, שנת 2011 לא תציג מהפיכות או טכנולוגיות מפתיעות, אלא המשך של מגמות 2010, אך עם התרחבות משמעותית שלהן.
בשנה הקרבה, יתבצע מעבר של טכנולוגיית תלת מימד לדגמי הביניים של מסכי טלוויזיה, עם גדילה בכמות וגיוון התכנים והצגת מצלמות סטילס וגם וידאו שתומכות בפורמט ה- 3D.

השנה, נראה גם התפתחויות בתחום ההקלטה, עם מסכים רבים יותר שמאפשרים להקליט תוכניות אל דיסקים דרך חיבור USB או כרטיסי זיכרון.

הפריצה הגדולה תהיה בתחום הזרמת התכנים לטלוויזיה דרך חיבור האינטרנט ופיתוח מערכות הפעלה משולבות שיהפכו את הטלוויזיה למסך רב שימושי, יש לקוות כי גם הלקוחות הישראליים יתחילו להנות מגלישה באתרים מקומיים ובעברית ולא יאלצו להמשיך ולהיות מוגבלים לאתר יוטיוב למשל.
רעיון הלוקליזציה של גלישה באתרים עבריים מותאמים למסך הגדול החל בישראל כבר בפרוייקט ה-"מדיה סנטר" של מיקרוסופט לפני שנים ספורות, אולם סירובו של הרוב הגדול להכניס מחשבים לסלון, עצר ענין זה, עתה, משנוצרה האפשרות להכניס את המחשב אל תוך הטלוויזיה, נראה שמהפיכת האינטרנט בסלון הינה קרובה מתמיד.

מעבר לתגובות בפורום