סמסונג EX1 – מצלמה קלאסית אך מודרנית, ביקורת

אלי כרמי
20-12-2010 16:30

ה- EX1 מגיעה עם מבנה גוף שמזכיר מצלמות של פעם, אך חברת סמסונג הטמיעה במצלמה זו מגוון מרשים של טכנולוגיות חדשות ויכולת צילום מרשימה. ביקורת.


בעבר, המצלמות היו אנלוגיות וללא תפריטים, היה צורך במספר רב של לחצנים ומתגים בכדי להפעיל מגוון רחב של אפשרויות.
מבט מהיר על מצלמה זו מזכיר מאוד את המצלמות הללו, עם שלושה בוררים בחלקה העליון ועוד אחד מקדימה, כמו כן גם גוף המצלמה הקשיח מעלה נוסטלגיה ותחושה של מצלמה לפני עידן הפלסטיק.

אל תתנו לרושם הוינטג' הזה להטעות אתכם, מצלמה זו  - סמסונג EX1 (מכונה TL500 בארה"ב) בנויה בשילוב של אוסף טכנולוגיות מתקדם ביותר.


מסך מדהים

לחיצה קלה על לחצן ההפעלה ואור כחול עוטף את הלחצן, אם היה לנו ספק בשאלה האם מדובר במצלמה מודרנית הרי שהוא נעלם ברגע בו מסך המצלמה נדלק עם תצוגת AMOLED מדהימה. קשה שלא להתרשם ממסך 3'' זה שהינו בהיר חד ובנוסף גם כן לכל הוא גם מסתובב ומאפשר שימוש בזווית צילום שונות כמו צילום גבוה, נמוך וגם אפשרות צילום עצמי בעזרת סיבוב המסך על צירו.

סמסונג EX1 - Samsung TL500

עדשה מרשימה
פחות משניה חולפת מרגע הפעלת המצלמה והיא כבר מוכנה לצילום.
בדגם זה הורכבה עדשת Schnelder Kreuznach. עדשה זו מהירה ובהירה עם יכולת פתיחת צמצם מרשימה של F1.8 בזוית הרחבה שלה. העדשה מספקת זווית צילום רחבה - 24 מ"מ שזה נתון מרשים לכל הדעות, אך זה מגיע על חשבון זום אופטי כפול 3 בלבד - מקסימום של 72 מ"מ שאמנם יכול להתאין למגוון סיטואציות צילום, אך יגביל מי שאינו יכול להתקרב עם המצלמה אל נשוא הצילום.

גוף קשיח
גוף המצלמה עשוי רובו ממתכת ומרגיש קשיח וחזק, עם משקל מעל 350 גרם היא לא ממש קלה והיא גם לא ממש קטנה כך שתחיבת המצלמה אל כיס המכנסיים לא מהווה אופציה מעשית.
מצד שני, גוף המצלמה יושב טוב ביד כאשר העיבוי הגריפ בצד ימין עוזר לקבלת אחיזה טובה. פתיחת המסך משפרת עוד את האחיזה ביד ימין אך מקטינה את אזור האחיזה ביד שמאל, כך שצריך לתרגל את התנוחה שתתאים לצלם.

סמסונג EX1 - Samsung TL500

תפעול נוח

לחצני הצילום והזום ממוקמים כך שנוח להשתמש בהם מבלי לשנות אחיזה של יד ימין, ניתן גם להשתמש בקלות בבורר הקדמי בכדי לשנות ערכים בהתאם למצב הצילום שבחרנו.

בחירת מצב הצילום בעזרת הבורר הימיני העליון נוחה ומלווה בקליקים ובתצוגה על גבי המסך, רק חבל שזמן ההמתנה לתצוגה הינו קצת ארוך. בורר עליון נוסף מאפשר שינוי מספר קצב צילום הרצף או טיימר הצילום, גם פעולה זו מלווה בצליל קליקים של הבורר ותצוגה על גבי המסך.

כפתורי הבוררים העליונים
כפתורי שליטה מהירים נוספים נמצאים מאחור בצד ימין, יש בינם מרווח מספק שמקל על התפעול באצבעות, יש גם גלגלת בחירה נוספת.  
השימוש בלחצנים נוח, אך מחייב לשנות אחיזה ביד ימין מתנוחת הצילום הרגילה.

תפריטים פשוטים
סמסונג EX1 מגיעה עם אפשרויות בחירה והגדרות רבות כמו זיהוי פנים משוכלל, שימוש במיצב תמונה כפול, בפועל הופתענו לטובה מהשימוש הפשוט והקל בתפריטים. תצוגת התפריטים על המסך הינה ברורה וקלה לצפיה בכל תנאי תאורה.
בסופו של דבר, קל להבין את מה שצריך לעשות עם שינוי ההגדרות, מה שמוזר הוא ששילובים מסוימים לא ניתנים לבצע יחדיו, כמו הפעלת מיצב תמונה כפול עם בחירה במצבי צילום שונים.

סמסונג EX1 - Samsung TL500

צילום

קבלת פוקוס במצבי האור השונים היתה טובה ואפשרה צילום מהיר, אבל זמן ההמתנה לאחר מכן הינו קצת ארוך לפני אפשרות לצילום נוסף - קרוב לשתי שניות. בחירה במצב צילום מתמשך מאפשר לקצר זמן זה לכ 0.8 שניות לצילום.

בדומה לשאר מצלמות שנחשבות "רציניות", גם מצלמה זו מאפשרת צילום במצב של A (עדיפות שליטה על מפתח הצמצם) S (עדיפות שליטה על זמן החשיפה) וכן מצב M (ידני).  מהמצבים האלו ניתן בעזרת בגלגלת לשנות ערכים ולראות את מד חשיפת האור. היות ול- EX1 יש שני בוררים ניתן לשנות ערכים לראות תגובות מידיות על המסך והן במד האור לקבלת המצב המתאים לנו. כמובן שניתן גם לבחור במצבי צילום אוטומטיים או באחד ממספר ממצבי הסצנות המוגדרים מראש.

ה- Samsung EX1 מאפשרת לשמור את התמונות המצולמות כקובץ JPG וגם בפורמט RAW של סמסונג. כדי לקרוא את הפורמט הזה יש צורך בתוכנה עיבוד תמונה של סמסונג המסופקת עם המצלמה וכן בגרסאות האחרונות של תוכנות עיבוד תמונות, כמו Lightroom 3.2.

התמונות נשמרות לכרטיס זיכרון SD מסוג SDHC שהפך לסטנדרט כיום. הסוללה שנטענת בתוך המצלמה (מטען חיצוני ניתן לרכוש בנפרד) הספיקה בזמן הבדיקה המאומצת לכ- 170 תמונות, צילום מספר קטעי ווידאו תוך שימוש בזום, השימוש כלל גם צפיה תמונות וקטעי וידאו.

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

איכות תמונה

שילוב העדשה המוצלחת עם החיישן במצלמה מספק תמונות באיכות טובה בתנאי התאורה השונים. ניתן לבחור במצבי ISO של עד ערך 3200, כאשר עד ערכים של 800 המצלמה מפיקה תמונות ברורות, בערכים גבוהים יותר המצלמה מפעילה עיבוד של ניקוי רעש שהינו אגרסיבי יחסית ומוריד פרטים, המעוניינים בעיבוד שונה יוכלו לצלם במצב RAW ולאחר מכן להפעיל ניקוי רעש בתוכנה חיצונית.

צילום - ISO 100

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image ISO 100

צילום ISO 200-1,600

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image ISO 1600


למצלמה יש פלאש קופץ בצד ימין שעושה עבודה סבירה, אבל ניתן לחבר למצלמה זו פלאש חיצוני איכותי יותר.

וידאו
קצת מאכזב למצוא במצלמה ברמה הזו היום וידאו שאינו HD שמצלם באיכות של 640X480 פיקסלים בלבד בקצב של 30 תמונות לשנייה. איכות התמונה הטובה שלה בסטילס ממשיכה גם בצילום בוידאו והיא מצליחה להציג באופן מוצלח מעברים של אור צל. כמו כן שימוש בזום ובמיצב בזמן הוידאו מוסיף רעש לוידאו (אם כי הינו חלש יחסית).


סיכום

בתוך גוף קשיח ועיצוב מוצלח, מציגה מצלמת ה- EX1 יכולות מרשימות שמביאות לאיכות תמונה טובה מאוד.
יש לה - לסמסונג מסך מידע מפרקי באיכות מצויינת וחבל שהיא לא מצלמת וידאו באיכות HD, אך גם בלעדי זה, ה- EX1 של סמסונג נכנסת לקטגורית המצלמות הקומפקטיות הבכירות.

בנישה זו נמצאים דגמים מוצלחים כמו קנון G12 או פנסוניק LX5 ומצלמה זו מביטה בהם בגובה העיניים, אך עד כמה היא תצליח להתמודד עם דגמים בעלי מסורת והיסטוריה בנישה זו רק ימים יגידו.


ציון:

מחיר
: 2,200 ש"ח


אחריות: שנתיים של היבואן הרשמי סמיקום לקסיס

בעד: איכות תמונה, עדשה מהירה F1.8, מסך מסתובב - בהיר וחד.

נגד: זום כפול 3 בלבד, וידאו לא באיכות HD, מגבלה של תכונות במצבים מסוימים.

תמונות דוגמה - לחץ להגדלה

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

סמסונג EX1 - Samsung TL500 Sample image

מפרט טכני - Samsung EX1 / TL500 Review

גודל תמונה אפקטיבי: 10MP
גודל חישן: 1/1.7 "
צפיפות פיקסל: 23 MP/cm²
סוג החישן: CCD
ISO 80,100, 200, 400, 800, 1600, 3200
זווית רחבה 24 מ"מ
זום אופטי 72 מ"מ   - 3X
מיצב תמונה: כן
Aperture    F1.8 – F2.9
Min shutter    1 sec
Max shutter    1/1500 sec
Built-in Flash     כן
External flash    כן
וידאו: 320X240, 640X480 30fps
Remote control    לא
טיימר: 10 או 2 שניות
כרטיסי זיכרון: SD/SDHC
Viewfinder    ללא
מסך AMOLED מסתובב 3"
מספר פיקסלים: 614,000
USB 2.0
HDMI כן
סוללה: Rechargeable Li-ion Battery SLB-11A
משקל: 356 גרם ללא סוללה
מידות: 35x114x65 מ"מ
מעבר לתגובות בפורום