זוג מגברי מונו-בלוק TeddyAmp MB12 במבחן

נמר לוי
10-12-2010 06:05

זוג המגברים תוצרת תדי פרדו כחול לבן עומד למבחן הנמר, המבנה הפנימי מעניין ומקורי ואיכות הצליל סוחטת מחמאה, שתיים וגם שלוש. שווה לקרוא וגם לשמוע. ביקורת.


רוב חובבי האודיו פגשו את תדי פרדו לראשונה בתערוכת DIGITOWN HI END 2010, על פי התגובות בזמן ולאחר התערוכה נראה שהבינו כי יש כאן משהו מיוחד.


עד לא מזמן, בחר תדי למכור את מוצריו דרך EBAY ואתר האינטרנט שלו בחו"ל כמוצרים משלימים ל- NAIM AUDIO והתמקד בפיתוח ספקי כוח "חלופיים" למוצרי החברה.


במהלך השנים האחרונות, עלו הביקוש והתגובות החיוביות, מה שהביא להחלטה להרחיב את מבחר המוצרים. במהלך השנים, בזמן בו פיתח ספקי כוח למוצרי חברת NAIM, החל תדי לעמול על פיתוח מגבר לא יקר שיתחרה עם היקרים והמדופלמים בשוק האודיו העולמי. לפני חודשים מספר נחשפו מגברי מונו בלוקים ראשונים מתוצרתו, שהגיעו לאחר פיתוח קודם של מגבר הספק סטריאו שנמכר ללקוחות בודדים ולא נחשף באופן רשמי לשוק.


כעת, לאחר שהסתיים הפרויקט החליט תדי פרדו לחשוף אותו רשמית - את המגבר הראשון שיצא לשוק העולמי. והוא, בהחלטה מאוד אמיצה, בתצורה של מונו בלוק.


הטכניקה

למרות מידותיהם הצנועות ביחס להספקם, סדרת מגברי ה- TeddyAmp אינה מבוססת על הגברה מסוג Class D ("דיגיטלית"). למעשה, מדובר במגברים טרנזיסטורים אנאלוגים כאשר ההספק במגברים הללו מושג בזכות קונפיגורציית Bridged, כלומר שני מגברים לערוץ העובדים בפאזה הפוכה האחד מהשני. בשונה מהגברה "רגילה" בה הרמקול מחובר בין הפאזה לאדמה, כאן הרמקול מחובר בין הפאזות של שני המגברים.

במגברים אלו נעשה שימוש במייצבי מתח (Regulators), פרי פיתוח של תדי פרדו. מגברי הספק מעצם הגדרתם צורכים זרם גבוה, זרם זה מתקבל מהשנאי ומקבלי הצימוד. מכיוון ושנאים לעולם אינם אידאלים, יש להם התנגדות מוצא, כלומר ככל שמושכים מהם יותר זרם, מתח המוצא שלהם קטן, דבר שגורם לעיוותים ורעשים. מבחינת צליל הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בבאס מרוח ובצלילים גבוהים מעורפלים. כדי לצמצם את הבעיה ככל האפשר משתמשים מרבית היצרנים בשנאים וקבלים עצומים, הרבה מעל להספק הנדרש. לשנאים גדולים יש התנגדות מוצא נמוכה יותר ובמקביל מעלים את ממדי ומשקל המגבר, יכול להיות שזה מאפשר גם לעיתים ליצרן למכור את המכשיר במחיר גבוה יותר - לפי משקל...

מגברים מונו בלוקים TeddyAmp-MB12

עומד ויציב
הגישה במגברי TeddyAmp שונה, על פי דברי היצרן, השימוש במייצבי מתח לזרם גבוה מאפשר אספקת מתח יציבה ביותר בכל זרם, קרוב מאוד לשנאי אידאלי ללא התנגדות פנימית בכלל. בנוסף, מייצבי המתח מסננים רעשים בלתי רצויים שמגיעים מרשת החשמל ומתהליך ישור המתח. לסינון הרעשים הזה יש השפעה גדולה על טבעיות ושקיפות הצליל.


תדי טוען, כי טכניקה יחודית זאת מאפשרת קבלת מגבר בעל איכות צליל, העולה על זאת של מגברים בעלי הספקים גבוהים פי כמה, גם בהספקים שפויים של עשרות וואטים בודדים.

דרגת הכניסה של מגברי TeddyCap מבוססת על טרנזיסטורי jfet בקונפיגורציה ייחודית. טרנזיסטורים אלו דומים באופן פעולתם ואופי הצליל שלהם למגברי שפופרות ותורמים לאופי הצליל ה"שפופרתי" של המגבר. דרגת הכניסה מגובה גם היא במייצבי מתח מסוג SuperTeddyReg ובסה"כ כל מגבר מונו מכיל שמונה מייצבי מתח. כמו במרבית המוצרים של תדי פרדו עיקר השטח במעגלים המודפסים מוקדש למייצבי המתח.
כל מוליך במעגל המודפס מתפקד בפועל כנגד, קבל וסליל גם יחד, דבר שחייב להלקח בחשבון בעת התכנון.
על פי הצהרתו של תדי, המגברים בנויים מרכיבים אשר מרביתם אינם ניתנים להשגה בחנויות ומיוצרים לפי הזמנה. מדובר בקבלים בעלי זרם זליגה נמוך במיוחד, ובעלי אריכות חיים גבוהה. החיווט הפנימי נעשה בעזרת חוטים מצופים כסף. המעגל המודפס מכיל 4 שכבות והמוליכים שבו מצופים זהב. הקונקטורים מאחור הם מסדרת NextGen של חברת WBT הגרמנית. קונקטורים אלו הם מהטובים בעולם ומותקנים בד"כ רק על מגברים יקרים ביותר.

מראה חיצוני

בסעיף הזה, פחות הורשמתי, לרוב, אני מעדיף מראה של "מגבר בגדול", למרות שבמקרה הזה, הגודל הצנוע מביא איתו גם יתרונות.

זוג מגברים זה שוכן בתוך "קופסאות שחורות", נמוכות בגובהן (9 ס"מ) צרות (19 ס"מ) ועמוקות (35 ס"מ) במשקל צנוע במיוחד של 4 קילוגרם ליחידה. כאשר מניחים את שני המגברים - האחד בצד השני, רוחבם הופך להיות דומה לזה של מגבר הספק סטנדרטי (שימושי מאוד עבור מי שמעוניין להציב אותם על מדף בודד ברוחב של מגבר סטנדרטי), המגברים צבועים בצבע שחור בתהליך התזה של אבקה מיוחדת שהופכת את המארז למחוספס למגע ופחות שריט. 

חזית כל מגבר כוללת פנל מחוספס עם מנורת LED שמצהירה כי המגבר דולק. הערתי לתדי כי חבל שלא מופיע על גוף המגבר הנבחן לוגו של היצרן שיכול להוסיף ללקוחות "גאוות הבעלות" אך משיחה הסתבר כי המגברים הבאים שנכנסים ממש בימים אלו לפס יצור יגיעו כשהם מעוטרים בלוגו החברה.


מגברים מונו בלוקים TeddyAmp-MB12

שמות המוצרים של Teddy Pardo כוללים את שמו של המהנדס וסיווג המוצר. למשל, המגבר הזה נקרא TeddyAmp + צמד האותיות MB שמתארות את התצורה שהינה Mono Block + מספר 12 שמתאר את הוואטים – 120 וואט.

מבחן האזנה - מונו בלוקים TeddyAmp-MB12

אני פותח את הביקורת דווקא עם מוסיקה אלקטרונית. באופן שיטתי אני בוחר ב- venetian snares hospitality ברצועה הראשונה שנחשבת לתובענית וקשה במיוחד. למען האמת, לפני שבחרתי בקטע הזה כפתיח למבחן עלו בי לא מעט חששות: כיצד יתמודדו שני "החמודים" הקטנים והקלים הללו עם הרמקול האישי (שהוא אמנם ממוצע בנצילותו אך כולל יחידות קרמיות שמבקשות כוח).

מתחיל בהאזנה ומיד קול בראשי שואל איך זה קרה? מהיכן מגיע המשקל הזה בצליל והאנרגיה. הצליל גדול, שולט, המיתרים המסונתזים נשמעים בעלי משקל גם בעוצמות נמוכות במיוחד והרמקול מציית לכל פקודה של המגבר ביראת כבוד כמעט בלתי מוסברת. כאשר היצירה מתפתחת ונכנסת לשלב הקצבי אני מגלה שהמגבר הזה, למרות גודלו הצנוע ומשקלו הכמעט הזוי, הינו חזק באופן יוצא דופן. הוא מהיר מאוד, נקי במיוחד עם תחום גבוה רך ומפורט ובס מדויק וחזק. תחום האמצע מציג משקל והפרדה יוצאת דופן.


הערה על ניקיון: הניקיון של המגבר הזה הוא אולי אחד הפרמטרים הבולטים בו. נקיון מביא עימו יתרונות רבים במיוחד בכל הנוגע לפרטים, שקיפות, מיקרו דינמיות ואוויר בין הכלים. לעיתים נקיון ברמה הזו מביא עימו גם סוג של "יובש" בצליל או סטריליות יתר. במקרה הזה התופעה הזו אינה מתרחשת. הצליל שבוקע מהמגבר הינו מערב ונעים להאזנה גם בעוצמות גבוהות.

דינמיקה וטבעיות
עם הרבה פחות "חששות" אני ממשיך עם מוסיקה קלאסית שמבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. בריטן ביצירה המקסימה YOUNG PERSON'S  GUIDE TO THE OTCHESTRA תופס את מקומו על הפטיפון והיצירה נפתחת עם התזמורת הסימפונית בשלמותה.


בקטע הזה, מציג זוג המגברים דינמיות מצויינת, הפרדה יוצאת מהכלל וטבעיות שקשה להתעלם ממנה. מה שאני ממש אוהב ביצירה הזו זה שהיא בנויה בצורה כזו שניתן להתרשם מכל כלי התזמורת ביחד ובנפרד. היצירה הזו מהווה יתרון מוחץ במבחנים למוצרים וכאן אני מגלה כי כלי קשת נשמעים מדהים דרך המגבר הזה, בקלות ניתן להבחין בין המשקל של הוויולות לבין האווריריות והבהירות של הכינורות, הצ'לו מביא עימו משקל ראוי והתיבה של הקונטרבס נחשפת בקלות. המגבר מציג צליל תלת מימדי, מיד מעולה וטבעי שמחמיא מאוד לכינורות וכלי קשת בכלל. כלי נשיפה נחשפים במערומיהם ברמה שניתן לשמוע היטב את האוויר הבוקע מהשופר, טרומבונים בעלי משקל ראוי וטובות מוצגות בגודל טבעי באופן מרשים מאוד וגם כאן עבודה טובה של איזון טונאלי יחד עם דינמיות מדהימה.

הנבל שמצטרף ברבעון השלישי של היצירה ממחיש היטב כמה הבמה ברורה וגדולה. הוא ממוקם בין שני הרמקולים, נוטה שמאלה ונשמע נהדר. בכלל, למרות שזה לא השלב לגלות זאת אבל זה ממש לא נפוץ למצוא מגבר כל כך זול וכל כך טבעי כמו זה. הוא מצליח לערב את המאזין במוסיקה, קל מאוד לשקוע בתוכו ומחמיא מאוד לכלים אקוסטיים.


מגברים מונו בלוקים TeddyAmp-MB12

פסנתר חי
ממשיכים להאזין, הפעם ליצירות פסנתר בנוסח ג'אז מתוך התקליטור
jacques loussier the best of play bach גם כאן, חשתי שהמגבר הזה מוציא צליל טבעי ו"נכון", הפסנתר נשמע גדול, עם משקל רב, הבמה ממחישה לי את מיקומו ואת תנועת ידיו של הפסנתרן בתוך האוקטבות. אני חש כי הוא חושף הכל בעדינות. לא משהו אלים או אנליטי. להיפך, הוא מאוד חי ונעים להאזנה ויחד עם זאת שומר על גוון צליל חמים ומפורט מאוד. מקל השערות החולש על המצילות נשמע מעולה וגם כאשר היצירה מתפתחת והמתופף מחליט לתת דגש מורגש כי מכות הפטיש על תוף הרגל מפורטות ומופרדות היטב כך שניתן לשמוע את מכת הפטיש ואת הפגיעה בעור יחד עם הדינמית המרשימה מורגש שמדובר בתוף רגל אמיתי לחלוטין!

הערה על ווליום נמוך וטונאליות: האזנה בעוצמות נמוכות על רמקולים ממוצעים / קשים להנעה פוגם באיזון הטונאלי. בדרך כלל מי שנפגע מכך הוא התחום התחתון שבעצם לוקח המון אנרגיה מהמגבר. במקרה הזה האזנה בעוצמות נמוכות בינוניות או גבוהות אינה משפיעה על האיזון הטונאלי של המגבר, הוא מכסה את כל מנעד התדרים בכל עוצמה באופן מרשים.


מתמודד עם רוק
גם בגזרת הרוק מתגלה ה- Teddy Amp MB12 כמלך לא קטן, הוא מצליח להעביר את "שיר הכסף" של פינק פלויד בצורה מדהימה, הכסף שנזרק לקופה נשמע חי, אפשר לדעת בקלות כמה מטבעות נזרקו לשם. הבס מהודק ומהיר, הרזולוציה בגזרת התדרים הנמוכים מרשימה בהחלט, הפרדה טובה מאוד וברורה ביותר. שירתו של הסולן נשמעת היטב. קולו בוקע מהמרכז בפוקוס מעולה ובגובה עמידה.


גם בקטעי רוק קשים יותר כמו תיאטרון החלומות המגבר מתגלה כשולט ודינמי ביותר. גיטרות חשמליות בדיסטורשין עתיר משקל, נוכחות אמיתית של להקה בחדר וכוח אין סופי. התחושה היא כי ככל שהמוסיקה מורכבת יותר כך המגבר מרגיש יותר בבית. התוצאה המתקבלת מרשימה מאוד. אני מגלה שהמגבר מצליח להעביר את האנרגיה של הלהקה בכל עוצמתה מבלי "להקטין" את השירה על חשבון כוח. מדובר על מגבר עתיר כוח ודינמיות שמצליח לנגן כמעט הכוח בקלות כמעט בלתי נתפסת, וכל זה בוקע מ-4 קילו ומקופסא קטנה.

הערה על כח ועדינות: מדובר במגבר כוחני שמנגן בעדינות, אפשר לקרוא לזה כוח מעודן. הוא כוחני וחזק במיוחד אך עדיין נותן את כוחו באופן נישלט ולא באלימות. יש משהו מאוד מיוחד באופן ההגשה הזה שמאוד ממכר ומרגיש נכון. חשוב מכך הוא הצליל הנעים שבוקע ממנו, הוא אינו "מנומס" ומעגל פינות. להיפך, הוא חושף גם את הקצוות של הצליל היטב.


מגברים מונו בלוקים TeddyAmp-MB12

נקודות ציון

שיכוך
זוהי נקודה חשובה במקרה הזה: יחד עם המגבר קיבלתי שתי פלטות שיכוך של אורלקס, לדעתי הן הן הביאו אותו לתוצאה פחות טובה וצליל מרוח יותר. הייתי ממליץ על משככים מהמשפחה הקשיחה {מתכת, עץ, פחם או כל משכך או ספייק קשיח} - איתם הוא מקבל זריקת אנרגיה, מהירות טובה יותר ובמה מסודרת יותר.

חום
אין לי מושג מדוע המגבר הזה זקוק לצלעות קירור, הוא כמעט ולא מתחמם, ניתן להניחו בין מדפים ואם תשאלו אותי אפילו להסתיר אותו בתוך מגירה. בפועל, הם אינו מגיע לטמפרטורה שאפשר לקרוא לה "חמה".

כוח ודחיפה
בסעיף הזה לא חסר כלום, יש אפילו רזרבות. ה- TeddyAmp-MB12 יצליח להניע כמעט כל רמקול שמצוי "בגזרת השפוי" בקלות. הוא מסוגל לרדת ל-4 אוהם ובמהלך הבדיקה אף שידכתי אליו רמקולים שמנגנים ב-2 אוהם. באחת הביקורות שעשה עמיתי המכובד - כתב האודיו "רן לוי" הוא שידך את המגבר לרמקול שיורד ל-2 אוהם והמגבר ניגן בביטחון על פי עדותו.

בס, מיד והיי
קשה להפריד בניהם ולדבר על כל אחד בנפרד. מורגש שיש איזון טונאלי מדהים, כל ספקטרום התדרים מגיע לרמקול בו זמנית וכך התוצאה מאוד נכונה, מאוזנת והרזולוציה מרשימה מאוד. למרות שכבר אמרתי את זה אני אגיד שוב, איזון כזה ורזולוציות כאילו אינן נפוצות בגזרת המחיר הזו אם בכלל.

שורה תחתונה

סקירת מגברים אלו התבררה כמעשה של כיף גדול: פחות נעים לכתוב על צדדים פחות חיוביים במוצרים, אבל כאשר הם צצים על פני השטח, יש לשקף זאת בביקורת. במקרה שלפנינו, המוצר הזה אינו מרשים בצורתו החיצונית, הוא אינו כבד ואימתני, אך אין לי צל של ספק כי מדובר בצמד המונו בלוקים הטובים ביותר שניתן למצוא במחיר הזה. הם בהחלט גם המושקעים ביותר מבחינת איכות בניה בגזרת המחיר שלהם.

בין שלל ביקורות מוצרים, זוג מגברים זה ישאיר בהחלט חותם בולט. למען האמת, אם הייתי צריך לתמחר כל יחידת מונו בלוק באופן עצמאי ורק על סמך האזנה היא היתה יוצאת הרבה יותר יקרה.  

האיזון הטונאלי, הטבעיות, הבמה והשקט שמציג ה "תדי פרדו מונו" מהווים רק חלק מהיתרונות: עם הזמן נגלה שרמת הפרטים והמידע המוסיקלי שהוא חושף הם בלתי מתפשרים וזאת מבלי להיכנס לקטגוריית משפחת הצליל האנליטית והקרה. זה אינו עניין של מה בכך.
 
מדובר במגבר הטוב ביותר למחירו שניתן למצוא בישראל נכון להיום, קשה לי להאמין שאמצא לו תחרות ראויה בקרוב.

מחיר: 12,000 ₪ (זוג מגברים)
שירות ואחריות: מאסטרו אודיו


מערכת הבדיקה - TeddyAmp MB12 Review

רמקולים - Consensus Audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - audio analogue MAESTRO DUECENTO
קדם מגבר -  VAC STANDART LE

אנלוגי
פטיפון NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK -
זרוע Ace Space 9 inch tonearm -
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג  מובנה בקדמגבר מבוסס מנורות 12AX7 של AET
משקולת מייצבת -  לפטיפון Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

כבלים
כבלי כח kubala sosna emotion
כבלי רמקול - xlo limited edition
אינטרקונקט - ACOUSTIC ZEN silver reference

ציוד נלווה
ארון ציוד Finite-Elemente Pagode Signature
הארקה משופרת לקדמגבר - Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONE

מעבר לתגובות בפורום